https://tummennuskalvot.fi/

Auton talvisäilytys

Tikka

Klassikko
Liittynyt
22.12.2013
Tälle voisi jokin sopivampikin paikka olla, mutta liittyy tämä kai tännekin. Mitä asioita tulee huomioida auton talvisäilytyksessä? Ilmeisesti ainakin akku irti, mutta mitä muuta? Onko esim mitään merkitystä bensan määrällä (kosteuden kertyminen jne) tai vastaavalla, jota ei ehkä osaa ajatellakaan?
 
Tikka sanoi:
Tälle voisi jokin sopivampikin paikka olla, mutta liittyy tämä kai tännekin. Mitä asioita tulee huomioida auton talvisäilytyksessä? Ilmeisesti ainakin akku irti, mutta mitä muuta? Onko esim mitään merkitystä bensan määrällä (kosteuden kertyminen jne) tai vastaavalla, jota ei ehkä osaa ajatellakaan?

Mulle taas suositeltiin akun kiinnipitämistä, taisi olla joki "Porschen" oma juttu, en muista. Itse pidin akun narut kiinni läpi talven..

Bensaa tankkiin reilusti vaan, se ei sieltä mihinkään karkaa tai happane. Liian vähän voi ehkä olla ongelma etenkin jossei lämpimässä pääse säilyttämään..
 
Joissakin autoissa kerjää ongelmia, jos akun talveksi irrottaa. Voi olla että liikenteeseen lähdetään keväällä hinausautolla merkkiliikkeeseen.
 
Joissain säilytyspaikoissa vaan vaaditaan akun miinuskengän irroitus, kuten omassani aikoinaan, joka oli lentokonehalli. Perusteena palovaara.

No, minun museobemarissa tuosta ei ollut mitään haittaa. Itse pruukasin laittaa muutaman niitä biltema/hongkong/motonet/tokmanni kosteudenkerääjiä, yksi loosteriin ja pari kabiiniin. Kaikissa oli keväällä vettä pohjalla joten ei liene hukkaan investoituja viisieurosia.
 
Niin, olennainen asia jäi mielestäni kysyjältä kertomatta, en ainakaan itse huomannut. Eli se missä ja minkälaisissa lämpötiloissa jne... se auto säilytetään?

Minulla oli ja on vieläkin lämmin talli...

Tosiaan joo, taisi olla että Porschessa oli joku ongalmallinen elektroniikkaa sisältävä loota, joka saattoi mennä sekaisin ilman virtaa....
 
Makkis sanoi:
Joissain säilytyspaikoissa vaan vaaditaan akun miinuskengän irroitus, kuten omassani aikoinaan, joka oli lentokonehalli. Perusteena palovaara.

Silloin sellaista autoa ei säilytetä tuollaisessa paikassa.
 
Itse en ole parin talven aikana edes voinut lisätä kosteudenpoistajia
jäätyminen vuoksi, auto ollut säilytyksessä ns kylmässä hallissa. Mitään vaurioita tms ei ole tullut. Akunkenkä ollut irti ja bensaa tankissa ehkä 15litraa. Hyvin on käyntiin lähtenyt eikä mitään ongelmia, tankki vaan täyteen ja sit katsastuksen kautta baanalle kaavalla menty tähän asti. 8)

Eli en nää hyötyä lisäaineista tms. Toki jos lämmin paikka niin kosteudenpoistaja ihan paikallaan.
 
tvr sanoi:
Eli en nää hyötyä lisäaineista tms.

Bemarin M40B18 kone ainakin räkii/rykii keväällä talven yli bensoilla - viiden talven kokemus, mutta viime talveksi lisäsin Motulia niin eipä käynti härönnyt yhtään 1. startissa. Joten ainakaan haittaa siitä ei ollut.  8)

Talli on lämmittämätön, talon kyljessä kiinni kahdelta kantilta lämpimään tilaan kylläkin, sisälämpötila tallissa about min 0C:tä kovimmilla pakkasilla, mutta pääsääntöisesti pakkauskaudella +5-+10C:tä.
 
tvr sanoi:
Itse en ole parin talven aikana edes voinut lisätä kosteudenpoistajia
jäätyminen vuoksi

Olen käyttänyt kosteudenpoistajia myös niinä talvina kun autoni on ollut taivasalla tai kylmässä tallissa. En ole pitänyt jäätymistä ongelmana. Mäskihän on enimmäkseen jotain suolaa, tokko tuo jäätyykään kovin herkästi? Jäätymismahdollisuus tuli kuitenkin viimeisimmällä kerralla minunkin mieleeni, joten varmuudeksi laitoin kosteudenpoistajapöntöt ämpärimuoviämpäreihin, onpahan valumisastia alla jos kuori halkeaa.
 
Täytyy vielä todeta, että ei ole ollut ongelmia kosteudesta johtuen, vaikka ei ole kosteudenpoistajia ollut ja kylmä tila. Kattomekanismin olen suojannut/rasvannut ja tiivisteet käsitellyt ennen talvisäilytystä.
 
Tilasta ja keleistähän se on kiinni onko kosteuden kanssa ongelmia. Jos talvi on kuten täällä etelässä useampi on putkeen ollut, että lämpötila on enimmäkseen +5 ja vettä tulee taivaalta, niin kosteutta varmasti riittää. Jos taas 5 kk on pakkasta putkeen, niin ilma on aika kuivaa. Sitten vielä säilytyspaikan olosuhteet ratkaisee ja kyllähän lämmin tallikin voi olla niin kuiva, että mitään kosteudenpoistajia ei tarvita.

Bensasta tosiaan häviää oktaanit pitkässä säilytyksessä. Nykybensan säilyvyydeksi ainakin Neste Oil lupaa vain 30 vuorokautta. Siksi ainakin itse jättäisi tankkiin vain vähän ja 98E:tä tai korkeampioktaanista, jos saatavana on. Keväällä siten uutta bensaa tankkiin vanhan joukkoon ennen käynnistystä, niin oktaanipitoisuus nousee huomattavasti ja todennäköisesti ongelmia ei ole. Noiden lisäaineiden kansas on aina vähän arpapeliä, että miten mikäkin auto niihin suhtautuu ja mitä lisäaineistusta tankissa olevassa bensassa sattuu olemaan. Parhaimmillaan noista lisäaineista ei ole mitään haittaa.
 
Tämähän onkin herättänyt keskustelua ja onhan täällä esille noussut sellaisiakin asioita, joita ei tajua välttämättä ajatellakaan. Se on hankalaa, että se oikea tapa tuntuu esim. akun tai bensan osalta vaihtuvan kertojasta riippuen.

Paikkana autolle olisi autotalli, mutta se ei ole oma, enkä tämän takia itse asiassa tiedä onko se lämmitetty. Kerrostalon autotallista kuitenkin kyse. Akun irroitusta puoltaisi se, että ymmärtääkseni akku menee talven aikana tyhjäksi ja voi akkuostoksille joutua kevään alkajaisiksi. Toisaalta mietityttää, että meneekö autossa miten pahasti jotain sekaisin, jos akku on irroitettuna. Ei toki luulisi tuossa autossa olevan vielä kovinkaan nykyaikaista tekniikkaa, mutta enpä tiedä meneekö silti jotain sekaisin?

Kosteudenpoistaja..no enpä olisi osannut ajatellakaan. Pitääpä miettiä olisiko tuokin aiheellista ottaa huomioon. Onkohan tuon bensan määränkin osalta sitten ihan sama miten tekee, kun toiset sanoo, että täysi tankki ja toiset taas päinvastoin. Ainakin 98 bensaa siinä tulee olemaan, kun muuta en ole vielä tankannutkaan.
 
Mites olisi Nesteen pienkonebensiini säilytykseen? Tuota ainakin moni käyttää moottoripyörissä ja muissakin.

https://neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2698%2c2707%2c2708
"Pienmoottoribensiini on tarkoitettu pienmoottoreille, joilta vaaditaan erinomaista teknistä suorituskykyä.  Se on kehitetty täyttämään pienten polttomoottorien vaatimukset. Se soveltuu myös erinomaisesti moottoreiden säilytys- ja seisonta-ajan bensiiniksi. Pienmoottoribensiini on lähes hajuton tavalliseen bensiiniin verrattuna, joten se on  miellyttävämpi tankata kun työskentelet tai harrastat. Pakokaasut eivät  haise eivätkä  tartu vaatteisiin. "
 
Itse säilön 2/3:sta autosta lämpimässä tallissa. Akut nostan molemmista pois tallin viileimpään kulmaan, akkua en jätä autoon koska 2 kertaa saanut pestä akkuhappoja pois autosta. Ikkunat jätän pari milliä auki ja peitteet autojen päällä. Renkaisiin laitan myös reilusti ilmaa, pysyvät paremmin muodossaan kun pieni hävikki käy kuitenkin talvella, eikä keväällä ole kuutiorenkaita. Molemmissa autoissa tankki on tyhjän puoleinen että keväällä saa kaataa tuoretta bensaa päälle. Vanhimmassa peltitankkisessa autossa on juurikin nesteen pienmoottoribensaa sillä se on ainoa etanoliton bensa kun ei tankkia ruostuta talvella. Molemmissa autoissa on myös tuoreet öljyt, silloin keväällä pääsee suoraan ajoon eikä paskaiset öljyt tee tuhojaan talven aikana. Ja välillä työntelen tallissa noita sen 1.5m suuntaansa mitä on mahdollista että ei aivan samassa kohtaa renkaita ja laakereita makaisi.

Kolmas auto seisoo sitten kylmässä tallissa, siinä akku jää kiinni laturin kanssa. Sisälle parit bilteman kosteudenpoistajat ja tankki lähes täyteen. Noin kerran kuussa käynnistelyä ja lämpimäksi käyttely ja kelistä riippuen ajan tallista ulos ja sisään että saisi renkaita pyöräytettyä eri asentoon . Renkaissa on vielä enemmän ilmaa, kuin noissa lämpösessä olevissa autoissa sillä pakkanen tekee äkkiä tuhojaan.
 
Lämpimässä tarkoin säädellyssä sisäilmassa, +21,4C 1013hpa ja 74,3rh%
Nostan auton pukeille rungosta, pukkeja siirrellään kerran viikossa ettei runkoon tule pisteväsymiä. Renkaisiin tehdään merkkiviivat ja pyöritetään vastapäivään vartti+3astetta joka kuun ensimmäisenä lauantaina. Ohjauspyörää käännellään joka kuun toinen keskiviikko kuusi astetta per kääntö jottei jumiudu. Painellaan samalla kaikkia polkimia ja nappeja jumiutumisen estämiseksi, käytetään istuinsäädöt ääripäissä. Pyyhkimet nostetaan huoltoasentoon ja kuukauden seitsemäntenä torstaina lasketaan alas ja nostetaan ylös. Antenni irroitetaan talveksi ja kierre suojataan kuparitahnalla hapettumisen estämiseksi. Jarrulevyt sumutetaan nanopinnoitteella ja jarrupalat irroitetaan ja säilytetään kirjahyllyssä hopealautasella........
 
dingdongpingpong sanoi:
Lämpimässä tarkoin säädellyssä sisäilmassa, +21,4C 1013hpa ja 74,3rh%
Nostan auton pukeille rungosta, pukkeja siirrellään kerran viikossa ettei runkoon tule pisteväsymiä. Renkaisiin tehdään merkkiviivat ja pyöritetään vastapäivään vartti+3astetta joka kuun ensimmäisenä lauantaina. Ohjauspyörää käännellään joka kuun toinen keskiviikko kuusi astetta per kääntö jottei jumiudu. Painellaan samalla kaikkia polkimia ja nappeja jumiutumisen estämiseksi, käytetään istuinsäädöt ääripäissä. Pyyhkimet nostetaan huoltoasentoon ja kuukauden seitsemäntenä torstaina lasketaan alas ja nostetaan ylös. Antenni irroitetaan talveksi ja kierre suojataan kuparitahnalla hapettumisen estämiseksi. Jarrulevyt sumutetaan nanopinnoitteella ja jarrupalat irroitetaan ja säilytetään kirjahyllyssä hopealautasella........

Hahah.. Huonoa läppää mut silti naurattaa ;D

No mulla onkin huono huumorintaju. .

Teki niin tai näin niin ei se auto yhdessä talvessa tuhoutui,  jos sisätiloissa eikä siellä ole tuholaisia tms
 
Tikka sanoi:
Toisaalta mietityttää, että meneekö autossa miten pahasti jotain sekaisin, jos akku on irroitettuna. Ei toki luulisi tuossa autossa olevan vielä kovinkaan nykyaikaista tekniikkaa, mutta enpä tiedä meneekö silti jotain sekaisin?

Kyllä auton pitää kestää akuttomana säilyttämistä? Modernimmissa vehkeissä voi olla oikeaoppiseen akun irroitukseen/kiinnitykseen liittyviä sadetansseja. Kannattaa tsekata oman merkin foorumilta, tehdasdokumentaatiosta tms.

Viime talvena akku oli jostain syystä (ehkä ladatessa?) sylkenyt akkuhappoa allensa, joten tästä oppineena nostan akun jatkossa pois.

McScottilla oli hyviä pointteja, esim. renkaiden suhteen olen tuollaisia itsekin joutaessani noudattanut. Konetta en ole käytellyt, mutta olen sillointällöin käynyt kääntämässä konetta räikällä kampuran päästä hieman eri asentoon jotta samat venttiilinnouset ja välyksentasaimet eivät ole koko talvea painuksissa :)

ddpp:n ruljanssiin liittyy sellainen epäkohta, että jos auto nostetaan pukeille korista, jäävät mahdolliset tukivarsien kumipuslat kiertojännitykseen. Niiden oikea lepoasento on siinä missä auto on ajokorkeudessaan  ;)
 
Talvisäilytyksestä tai ns. pitkästä seisonnasta (4 - 6kk) on kokemusta monen auton kohdalla. Säilytän autot lämpimässä autohallissa ja muutamia rutiineja olen vuosien varrella oppinut:

1. Irroitan akun aina vanhemmista autoista, näitä on ollut  Cadillac, Wartburg, Mazda MX-5 ja latailen akkua aina muutaman kuukauden välein C-tekin ylläpitolaturilla. Porschen Cayenne meillä seisoi kesät ja se oli ainoa auto jossa pidin akun kengät kiinni koko seisonnan ajan, kun tätä suositeltiin AutoCarrella. Ylläpitolaturilla (normaali)akku pysyi kunnossa. Porschen kanssahan suositellaan geeliakkuja jotka antavat anteeksi paremmin pitkiä seisomisia ja tyhjentymisiä.

2. Käyn käynnistelemässä autoja kuukauden välein ja ajelen pienen lenkin autohallissa, joka on onneksi 3 kerroksinen, että siinä voi muutaman rundin ajaa ja saada moottorin lämpimäksi. Samalla renkaat evät mene ihan neliöiksi jos seisovat koko talven/kesän samassa asennossa.

3. Renkaat täytän sähköisellä ilmakompuralla ennen seisontaan lievään ylipaineeseen. Jotku kaverit hallissa laittavat alle toiset renkaat talven ajaksi mutta sellaseen hifistelyyn olen liian laiska(!).

4. Sisällä autoissa on Motonetin kosteudenpoistajia (ohjaamossa ja takaluukussa) joita tyhjentelen kuukauden välein. Yllättäen vettä ilmaantuu täysin kuivaan ja lämpimään (+18c) halliinkin.

5. Bensoista en ole pahemmin välittänyt eikä noista autoista mikään ole paljoa nikotellut vaikka sisällä olisi viimevuotista bensaa. (kaikissa käytän 98 tai V-poveria). Cadillac seisoi ennen tätä kesää viisi (5) vuotta ja se lähti käyntiin hytistä n 6 vuotta vanhoilla bensoilla. Vanhassa vara parempi?  ;)
 
tai sanoi:
Kyllä auton pitää kestää akuttomana säilyttämistä?

Juu, jotkut vaan unohtavat kaikkea tietoa ja vaativat merkkihuollon testeriä oppiakseen nuo unohtamansa asiat uudelleen. Koskee lähinnä tämän vuosituhannen autoja, ei niinkään sellaisia jotka ovat valmistettuja tai suunniteltuja jo 1900-luvulla. Vastaan on tullut sellaisia, joille on muutaman kuukauden seisomisen jälkeen pitänyt opettaa avaimet, keskuslukituksen kaukosäätö, sähköisten ikkuiden ylä- ja alaasennot, avautuvan katon auki- ja kiinniasennot ja jotain muutakin pienempää ja suurempaa, kun ei auton suunnittelija ole ajatellut että sitä saatettaisiin seisottaa ilman akkua.

Joissakin autoissa on erillinen "park"-kytkentä, joka autossa on asetettuna tehtaalta ulos rullatessa ja poistetaan luovutushuollossa. Tällainen saattaisi olla soveltuva pidempiaikaiseen seisottamiseen ilman akun irroittamista. Jos nyt kuitenkin tuoreemmasta autosta on kyse, niin automerkin omalta foorumilta ja marmorilta varmaan saa ne parhaat ja ajantasaisimmat vinkit juuri kyseisen auton vaatimista sadetansseista ennen ja jälkeen seisottamisen ja sen aikana.

Tuosta polttoaineen vanhenemisesta eivät vanhemmat autot ole niin nirsoja, se on enemmänkn uudempien autojen "ongelma" ja sellaisten ylipäätään, joissa oktaanivaatimus on kovin korkea.
 
Nyt on auto seisonut lämpimässä tallissa pari kuukautta ja on sitä myöten varmaankin seisonta noin puolessa välissä. Mitä mieltä olette, kannattaako autoa välillä käynnistellä? Lähinnä mietin tuota akun varausta, että onko vaan parempi antaa seisoa kevääseen asti ja sitten käynnistää. Minulla on nyt siis akku ollut kokoajan kiinni. Ainoa mitä olen tehnyt on se, että ikkunat ovat raollaan, jotta ilma vaihtuu sisällä.

Kovasti tekisi mieli auton parissa näin talvella jotain puuhata, mutta kun en osaa juuri mitään tehdä... :-\
 
Tikka sanoi:
Mitä mieltä olette, kannattaako autoa välillä käynnistellä?

Olen aina talviseisokin aikana kerran pari käyttänyt lämpimäksi ja siirtänyt.

Ajatus, pysyy systeemit paremmin ojennuksessa kun saavat välillä "liikuntaa" ja siirto että ei seiso samoilla renkaan sijoillaan pitkää aikaa, ei tule kulmikkaita renkaita.
 
Nyt on auto seisonut lämpimässä tallissa pari kuukautta ja on sitä myöten varmaankin seisonta noin puolessa välissä. Mitä mieltä olette, kannattaako autoa välillä käynnistellä? Lähinnä mietin tuota akun varausta, että onko vaan parempi antaa seisoa kevääseen asti ja sitten käynnistää. Minulla on nyt siis akku ollut kokoajan kiinni. Ainoa mitä olen tehnyt on se, että ikkunat ovat raollaan, jotta ilma vaihtuu sisällä.

Itselläni oli erilliset seisontarenkaat joilla ei ollut paskan merkitystä jos kulmikkaiksi menivät. Ei ne kuitenkaan koskaan menneet. Akun miinus oli aina irti, jos vuokraisäntä tuon vaati. Aina otin laturin mukaan keväällä hakiessa ja starttikaapelit mutta aina lähti kuin palmun alta. Hydrayliset venttiilinnostimet kalkatti ehkä sen 5 sekuntia pidempään kuin käytössä ollessaan arjessa, eipä muuten mitään eroa.

Kosteudenpoistajat kävin tsekkaamassa ovatko täynnä noin puolessavälissä seisontaa. Eipä ollut tarvetta niidenkään tyhjennykseen.

Itse vaihdatin aina tuoreet öljyt ajokauden päättyessä.
 
Eli välttämättä ei tarvitse käynnistellä kesken seisonnan, mutta käynnistettäessä pitäisi sitten ainakin aika kauan antaa olla käynnissä? Huomasin muuten, että öljytikkuun oli kertynyt kosteutta, jopa pieniä vesipisaroita oli tikussa. Miten sinne vettä on päässyt tulemaan, pitäisikö tuosta olla jotenkin huolissaan vai onko ihan normaalia seisonnan aikana?
 
Mie laittaisin tuoreilla öljyillä yms. seisomaan.
Akku ylläpito lataukseen; eikä mitään "väli"käynnistelyitä.
Varoivainen eka lähtöstartti ja homma hanskassa ?

Edit: Jos oikein haluaa fiilistellä niin litkut vielä uusiksi ennen starttia.. (Onpahan moskat ehtinyt alas asti)