https://yliteippaus.fi/

Auton talvisäilytys

Karvis sanoi:
Painetaan sitä oikeanpuoleista pedaalia raskaalla jalalla heti kun kone käy.

Okei, eipä ole tullut harrastettua kuin viimeksi kaasari-Sierran kanssa muistaakseni, joskus.. Vai olikohan se 626 Coupe mikä mulla oli, niin sellainen, en muista, mutta jees, ei tuota runtua tarvi antaa vissiin nykypäivänä millekkään autolle jollei ole älyttömän vanha vehjes..
 
pokkus sanoi:
Vinkkejä otetaan vastaan mihin voisi pk-seudulla saada auton talvisäilytykseen inhimilliseen hintaan?

Jos auto pärjää talven ilman vierihoitoa, niin talvisäilytyksen hintataso muuttuu inhimilliseksi kun haeskelee talleja jostakin Riihimäen tasalta. Jos Etu-Töölöstä haeskelee, niin hintataso on varmasti melkoinen.
 
Myös Herttoniemenrannassa taloyhtiön parkkihallissa (lämmin) yksi kerros (n.100 paikkaa) tyhjänä ja paikka maksaa 60eur/kk. Onnistuu 1-5kk soppari talveksi. Autopaikka osakkeita myös tuonne myynnissä 13keur/kpl Oikotie.fi:ssä.
 
pokkus sanoi:
Tätä pressuasiaa itsekin mietin, mutta taidan jättää sen laittamatta muutamasta syystä. Pölyn saa kyllä talven jälkeen pestyä pois helposti eikä se tee maalipinnalle mitään. Lisäksi kun auto on tuossa 100m päässä niin pääsen käymään siellä vaikka viikoittain käyttämässä moottorin päällä ja hiukan antamassa autolle liikuntaa. Pressusta olisi vaan vaivaa tuossa asiassa. Lisäksi olen lukenut kauhutarinoita, joissa pressu on naarmuttanut maalipinnan pilalle, jos pinta tai pressu ei ole ollut aivan puhdas.

Halleissa olen nähnyt myös pölyisiä autoja imemässä puoleensa kaiken maailman urpoja kirjoittelemaan pölyiseen pintaan jotain älykästä. Ne kirjoitukset sitten näkyy varsinkin tummissa autoissa kivasti pesunkin jälkeen.
 
Ei mitään pressuja. Tähänkin Mustangiin löytyy ihan kyseiselle automallille tehtyjä peitteitä. Niissäkin on vaan se että peitteen allekin leviää hiekkapölyä etenkin jos autoa pidetään parkkihallissa, jossa on jatkuvasti muuta liikennettä. Toki paljon vähemmän kuin ilman peitettä.
 
pokkus sanoi:
Tätä pressuasiaa itsekin mietin, mutta taidan jättää sen laittamatta muutamasta syystä. Pölyn saa kyllä talven jälkeen pestyä pois helposti eikä se tee maalipinnalle mitään. Lisäksi kun auto on tuossa 100m päässä niin pääsen käymään siellä vaikka viikoittain käyttämässä moottorin päällä ja hiukan antamassa autolle liikuntaa. Pressusta olisi vaan vaivaa tuossa asiassa. Lisäksi olen lukenut kauhutarinoita, joissa pressu on naarmuttanut maalipinnan pilalle, jos pinta tai pressu ei ole ollut aivan puhdas.

Nyt olen vähän hämmästynyt. Juuri kirjoitit, että autot ovat ajamista varten ja autot tykkäävät, että niillä ajetaan. Lisäksi auton pitäisi olla varsin eksoottinen, että sen voisi jättää kotiin/säilytykseen huonon kelin vallitessa. Nyt kuitenkin toimit toisin?
 
E92 sanoi:
Nyt olen vähän hämmästynyt. Juuri kirjoitit, että autot ovat ajamista varten ja autot tykkäävät, että niillä ajetaan. Lisäksi auton pitäisi olla varsin eksoottinen, että sen voisi jättää kotiin/säilytykseen huonon kelin vallitessa. Nyt kuitenkin toimit toisin?

Kyllähän Pokkuksen auto on sen verran erikoinen että sitä kannattaa talvi seisottaa, ei se ole mikään peruspemari :rolleyes:
 
Karvis sanoi:
Kyllähän Pokkuksen auto on sen verran erikoinen että sitä kannattaa talvi seisottaa, ei se ole mikään peruspemari :rolleyes:

Onneksi ei sentään eksoottinen Ford Focus ;)
 
pokkus sanoi:
Mussella sentään pystyy ajamaan sateella :rolleyes:

Mutta eikö harrasteauton pointtina ole, että sillä ajetaan muutama tuhat km vuodessa ja ajot painottuvat lähinnä kauniisiin kesäkeleihin vai ollenko nyt ymmärtänyt harrasteautoilun täysin väärin?
 
Ei jumalauta. Eiköhän jokainen harrasta siten kuin parhaaksi katsoo ja kokee itselleen sopivaksi. Oli se sitten harrasteautoilua tai jotain ihan muuta. Mikä siinä on, että joidenkin mielestä kaikkien pitää harrastaa ja elää siinä samassa tiukassa muotissa ja se muotti on juuri se mihin oma harrastaminen osuu.
 
Juuri näin. Jokainen tekee harrasteautoillaan just sitä mitä itse haluaa ja harrastaa niinkuin omalta kohdaltaan mielekkääksi näkee. Ajaa sitten vaikka 100tkm vuodessa ympäri vuoden. Silti se voi olla harrasteauto.

Pressuasiaan. Mulla tuo 900 aero seisoi vuokratallissa talvet 2002 - 2006. Pressulla ja ilman. Sellaisessa hallissa, että sieltä haettiin autoja ja tuotiin autoja läpi talven. Ovia käytettiin auki ja pölyä pääsi sisään. Ensimmäinen talvi meni pressutta. Olihan se auto pölyinen, mutta puhdistus kyllä aika helppoa. Seuraaviksi talviksi ostin sopivan pressupeiton. Olipa kevääl kiva vetäistä peitto pois ja alla puhdas, vahattu auto valmiina ajoon. En puusilmäisenä havainnut naarmuuntumista tai muutakaan. Ei siellä tallissa kuitenkaan tuullut joten pressu tuskin hieroi autoa sen kummemmin. Täältä siis ääni pressulle.

 
Itse laittaisin kyllä tuoreet öljyt moottoriin talvisäilön ajaksi, muutenkin vaihdan itse moottoriöljyt max. 10 tkm välein. Kyllähän moottori tuoreella öljyllä säilyy parempikuntoisena., kustannus ei ole kuitenkaan kohtuuton.

Talvisäilytyksen aikana autoa toki kannattaisi ehkä hiukan llikutella ja käyttää lämpimäksi silloin tällöin, jottei esim. jarrut aivan jumiudu ja nesteet hiukan kiertävät, sekä renkaat kaiketi myös pitävät hieman pyörimisestä, eivät mene kulmikkaiksi.

Linkissä hieman vinkkejä, ehkä enemmän harrasteautoille suunnattuja?

http://puosu.kvy.fi/~kerappo/cars/auton.seisonta.faq.fin.html

No, nämä taas ovat allekirjoittaneen ajatuksia, olen ehkä kaiketi vain liian pedantti auton kanssa, ja auton hoidon kanssa Old School  :-[
 
Imho nykyvehkeissä aika turhaa tuo öljyn kanssa stressaaminen. Parhaat sankarithan vaihtavat prätkiinsä öljyt ensin syksyllä ja sitten keväällä uudestaan kun se menee kuulemma pilalle siinä talven aikana lämpimässä tallissa seisoessaan.

Renkaisiin kyllä kannattaa laittaa se 3,5 - 4 baria painetta, noin ne on autoliikkeiden showroomeissakin ja silti saattaa joskus tulla flat spottia jopa niin että joutuu kumit vaihtamaan uusiin.
 
Itse en viime talveksi öljyjä vaihtanut (enkä vaihda nytkään). Keväällä sitten öljyt vaihtoon. Tosin auton moottorihan hajosikin keväällä ennen kuin öljyjä vaihdoin, mutta ei tainnut öljyssä vika olla...
 
Jollei joku perustele miksi uudet öljyt olisivat huonommat kuin vanhat, laittaisin uudet talveksi ja sitten taas keväällä vaihtaisin uudet. Siis jos kyse on harrastepelistä josta tykkää kovasti, ja meinaa tykätä jatkossakin niin pelaisin varman päälle..

Talvisin kävisin myös antamassa moottorille elämää, ja mielellään autolle myös vähän liikuntaakin jos se vain on mahdollista.. Itselläni se oli mahdollista..

Lämmin talli toki on aina parempi vaihtoehto kuin kylmä ja tai kostea. Siinä tapauksessa antaisin sille useammin sitä elämään...

Onneksi ei tarvi nyt miettiä moisia, kun on vain tuo mopo talvisäilössä lämpimässä autotallissa, ja vaihdan siien varmaan öljykin tuossa talven aikana...