Talvisäilytyksestä tai ns. pitkästä seisonnasta (4 - 6kk) on kokemusta monen auton kohdalla. Säilytän autot lämpimässä autohallissa ja muutamia rutiineja olen vuosien varrella oppinut:
1. Irroitan akun aina vanhemmista autoista, näitä on ollut Cadillac, Wartburg, Mazda MX-5 ja latailen akkua aina muutaman kuukauden välein C-tekin ylläpitolaturilla. Porschen Cayenne meillä seisoi kesät ja se oli ainoa auto jossa pidin akun kengät kiinni koko seisonnan ajan, kun tätä suositeltiin AutoCarrella. Ylläpitolaturilla (normaali)akku pysyi kunnossa. Porschen kanssahan suositellaan geeliakkuja jotka antavat anteeksi paremmin pitkiä seisomisia ja tyhjentymisiä.
2. Käyn käynnistelemässä autoja kuukauden välein ja ajelen pienen lenkin autohallissa, joka on onneksi 3 kerroksinen, että siinä voi muutaman rundin ajaa ja saada moottorin lämpimäksi. Samalla renkaat evät mene ihan neliöiksi jos seisovat koko talven/kesän samassa asennossa.
3. Renkaat täytän sähköisellä ilmakompuralla ennen seisontaan lievään ylipaineeseen. Jotku kaverit hallissa laittavat alle toiset renkaat talven ajaksi mutta sellaseen hifistelyyn olen liian laiska(!).
4. Sisällä autoissa on Motonetin kosteudenpoistajia (ohjaamossa ja takaluukussa) joita tyhjentelen kuukauden välein. Yllättäen vettä ilmaantuu täysin kuivaan ja lämpimään (+18c) halliinkin.
5. Bensoista en ole pahemmin välittänyt eikä noista autoista mikään ole paljoa nikotellut vaikka sisällä olisi viimevuotista bensaa. (kaikissa käytän 98 tai V-poveria). Cadillac seisoi ennen tätä kesää viisi (5) vuotta ja se lähti käyntiin hytistä n 6 vuotta vanhoilla bensoilla. Vanhassa vara parempi?
