https://yliteippaus.fi/

Auton start&stopin vaikutus turboon

F

focceristi

Vieras
Kertokaapa minulle mikä on nykyaikaisen turbomoottorisen, lähinnä bensakoneen oikea käyttötapa? No, tiedän kyllä että ei kylmänä kauheeta revitystä mutta... Esim. tapaus jossa kovaa matka-ajoa tai pitempää kaupunki "kengitystä" ja sen jälkeen liikennevaloihin ja kone seis kun startstop sen sammuttaa. Kuitenkin on kuulemma suotavaa antaa tuon jälkikäydä minuutti pari kovan ajon jälkeen!? Mikä on teidän tapanne ja luulisin että tuosta s/s systeemistä on enemmän harmia kuin hyötyä! Onhan se namikka mistä tuon s/s saa pois mutta kuitenkin ja eihän sitä muista aina painella. Turbo parka! Vai miten on ovatko koneet suunnitellessaan huomioineet tämän seikan? Ihmettelenkö suotta?
 
Nimellisten päästöjen pienentämiseksihän tuo s/s on keksitty. Pirulaisen keksintö...
 
Juu, ei voi tuota s/s -systeemiä ymmärtää. Onneksi ei omissa kulkineissa ole koskaan ollut, parissa sijais-Volvossa ja Audissa kyllä. Niiden kanssa olin ihmeissäni, kun tuppasi unohtumaan pois kytkemättä. Jos sellainen joskus omaan autooni sattuisi, edellyttäisin, että sen saa kytkettyä pois pysyvästi.
 
Tuo turbon tyhjäkäyttämisen ohjeistus ajon jälkeen on enemmänkin peruja ajalta, kun turbon jäähdytys ja öljynkierto toimi vain jos moottori oli käynnissä. Kaikissa nykyaikaisissa koneissa taitaa olla sähkökäyttöiset öljypumput huolehtimaan turbon jäähdyttämisestä ajon jälkeen, jolloin tuo tyhjäkäyttäminen ei välttämättä ole enää perusteltua.
 
Penguin sanoi:
Tuo turbon tyhjäkäyttämisen ohjeistus ajon jälkeen on enemmänkin peruja ajalta, kun turbon jäähdytys ja öljynkierto toimi vain jos moottori oli käynnissä. Kaikissa nykyaikaisissa koneissa taitaa olla sähkökäyttöiset öljypumput huolehtimaan turbon jäähdyttämisestä ajon jälkeen, jolloin tuo tyhjäkäyttäminen ei välttämättä ole enää perusteltua.

Löytyy vielä tänäkin päivänä käyttöohjeesta kehoitus jälkikäyttää moottoria raskaan ajon jälkeen.
Itse käytän n.minuutin pidemmän maantietaipaleen tai muuten reippaamman siirtymän jälkeen, mutta jokainen voi tietysti tehdä omallaan kuten haluaa.
 
Niin, onhan tuo jälkikäyttö mainittu mutta juuri tuo jos s/s sammuttaa ja et muista sitä painaa! Jännä että on keksitty toisensa sulkeva systeemi. Luulis että tuohon ois tehty esto joka "haistaa" aiheellisuuden olla sammuttamatta konetta automaattisesti juurikin kovemman ajon jälkeen!? Mikä sitten on kovempaa käyttöä...
 
Penguin sanoi:
Tuo turbon tyhjäkäyttämisen ohjeistus ajon jälkeen on enemmänkin peruja ajalta, kun turbon jäähdytys ja öljynkierto toimi vain jos moottori oli käynnissä. Kaikissa nykyaikaisissa koneissa taitaa olla sähkökäyttöiset öljypumput huolehtimaan turbon jäähdyttämisestä ajon jälkeen, jolloin tuo tyhjäkäyttäminen ei välttämättä ole enää perusteltua.
Missä autossa on sähköllä toimiva öljypumppu turbon jäähdytykseen? Veikkaan ettei yhessäkään.
 
Onkos arvon stadiumilaiset lukeneet uusimman TM:n Golf 1.4 TSI ACT -kestotestin?
 
Penguin sanoi:
Tuo turbon tyhjäkäyttämisen ohjeistus ajon jälkeen on enemmänkin peruja ajalta, kun turbon jäähdytys ja öljynkierto toimi vain jos moottori oli käynnissä. Kaikissa nykyaikaisissa koneissa taitaa olla sähkökäyttöiset öljypumput huolehtimaan turbon jäähdyttämisestä ajon jälkeen, jolloin tuo tyhjäkäyttäminen ei välttämättä ole enää perusteltua.
Missä kaikissa nykyaikaisissa koneissa on sähkökäyttöinen öljypumppu? Bemarin M5 on ainakin ,mutta miten näissä kansanmalleissa.
Kovemman ajon jälkeen auton jättäminen tyhjäkäynnille ei ole se oikea tapa turbon kannalta, kierrokset pitäisi olla reilummat noin 1200-1500 jolloin öljynkierto on riittävä myös turbolle. Joutokäynnillä  ei noi öljynpaineet ole kummoiset varsinkin kuumassa koneessa.
 
focceristi sanoi:
Niin, onhan tuo jälkikäyttö mainittu mutta juuri tuo jos s/s sammuttaa ja et muista sitä painaa! Jännä että on keksitty toisensa sulkeva systeemi. Luulis että tuohon ois tehty esto joka "haistaa" aiheellisuuden olla sammuttamatta konetta automaattisesti juurikin kovemman ajon jälkeen!?

Onhan niissä "haistelija" eli moottoria ei kaikissa olosuhteissa sammuteta vaikka vauhti pysähtyykin. Esimerkiksi liian kylmä tai liian kuuma moottori estää sammumisen. Kuten myös akun varauksen lasku tai vaikkapa DPF:n tyhjennyspoltto.

focceristi sanoi:
Mikä sitten on kovempaa käyttöä...

Suomen oloissa tuskin mikään.

Samat autot kestävät Saksan baanalla kaasupohjassa tykitystä, josta sitten täysjarrutuksella stauhun seisomaan, tai Espanjan vuoristossa 40+ asteessa moottoritien nousuja kaasupohjassa kilometritolkulla.

Näin lättänässä ja kylmässä maassa on vaikea keksiä tilannetta, jossa pääsisi vastaavaan "kovempaan käyttöön". No, ehkä ratapäivillä Ahvenistolla.  ;)
 
Tässä nyt yksi esimerkki: Peugeotin ja Citroenin käyttämässä 1,6-litraisessa ahdetussa THP-bensiinimoottorissa on sähkökäyttöinen turbon jäähdytyspumppu, joka jää kierrättämään öljyä turbossa moottorin sammuttamisen jälkeen, kunnes turbon lämpötila on riittävän alhainen. Sama moottori löytyy myös BMW 1-sarjasta ja Mini Cooperista, joten eiköhän vastaava pumppu löydy myös niistä.
 
Penguin sanoi:
Tässä nyt yksi esimerkki: Peugeotin ja Citroenin käyttämässä 1,6-litraisessa ahdetussa THP-bensiinimoottorissa on sähkökäyttöinen turbon jäähdytyspumppu, joka jää kierrättämään öljyä turbossa moottorin sammuttamisen jälkeen, kunnes turbon lämpötila on riittävän alhainen. Sama moottori löytyy myös BMW 1-sarjasta ja Mini Cooperista, joten eiköhän vastaava pumppu löydy myös niistä.
Tuo on ihan järkevä ratkaisu, luulisi olevan muissakin merkeissä tai sitten on vasta tulossa.
 
Penguin sanoi:
Tässä nyt yksi esimerkki: Peugeotin ja Citroenin käyttämässä 1,6-litraisessa ahdetussa THP-bensiinimoottorissa on sähkökäyttöinen turbon jäähdytyspumppu, joka jää kierrättämään öljyä turbossa moottorin sammuttamisen jälkeen, kunnes turbon lämpötila on riittävän alhainen. Sama moottori löytyy myös BMW 1-sarjasta ja Mini Cooperista, joten eiköhän vastaava pumppu löydy myös niistä.

Kierrättääkö pumppu todellakin öljyä, ettei kuitenkin jäähdytysnestettä? Sähköinen turbon jäähdytyspumppu löytyy ainakin osasta kettinkivetoisia TSI-moottoreita, mutta se kyllä kierrättää jäähdytysnestettä.
 
Karvis sanoi:
Kierrättääkö pumppu todellakin öljyä, ettei kuitenkin jäähdytysnestettä? Sähköinen turbon jäähdytyspumppu löytyy ainakin osasta kettinkivetoisia TSI-moottoreita, mutta se kyllä kierrättää jäähdytysnestettä.
Tämä ratkaisu on ymmärtääkseni jo -09 1.4TSI moottoreista alkaen. Golffissa kuulee moottorin sammutuksen jälkeen napsahduksen ja hurinan sähköisen jäähdytys pumpun lähtiessä pyörimään. S&S:n pyrin aina muistaessani kytkemään pois päältä.
 
No Wekotin, kerropas tai linkitä tuo testi tai tähän liittyvä asia! Tämä asiahan varmaan askaruttaa monia. Eihän nämä mahdolliset vauriot täällä monia koske kun vaihtotiheys on 1-3v!Max. Täytynee muuten uhrata 8.20€ jos kirjastoon en mene ;) Mutta ei kai nuo koneet näistä niin helposti kärsi, kait tehtaat ne on niin suunnitelleet että kestää huolimatontakin käyttöä? Mehän tiedetään mutta entä se peräposion kansakoulun ikäneito opettaja tai it-nörtti hemmo? Anteeks artikulointi mutta kuinka moni oikeasti toimii ohjeiden mukaan näiden kiesien kanssa?
 
Zaasa sanoi:
Tämä ratkaisu on ymmärtääkseni jo -09 1.4TSI moottoreista alkaen.

Meillä tuo oli molemmissa TSI-moteissa, eli 1.2 ja 1.8TSI:ssä. Liekö sama ratkaisu käytössä näissä uusissa moottoreissa?
 
Anteeks artikulointi mutta kuinka moni oikeasti toimii ohjeiden mukaan näiden kiesien kanssa?

Vanhasta tottumuksesta tulee hiukan jälkikäytettyä moottoritieajon jälkeen. Aikoinaan Borasta (1.8T vm. -03) hajosi turbo, ja tuosta viisastuneena ole jälkikäyttänyt sekä Audia että Volvoa, liekö tarpeen, en tiedä.
 
Sähköinen jäähdytyspumppu hurisi jopa mopogolfissa (1.2 TSI) aina ajon jälkeen ja samaten tässä Ocu RS:ssä, mutta uskon sen kierrättävän jäähdytysnestettä turbossa. Hyvä apu sekin varmaan. Olisiko öljyn kierrätys parempi ratkaisu - ainakin kalliimpi toteuttaa ?
 
Ei tuonne THP:n turboon mene ainakaan kuvien mukaan mitä vesijäähyjä, vain öljyputket, mutta voi kai sen vesijäähylläkin tehdä. Joka tapauksessa kuvittelisin, että jonkinlainen sähköpumpulla toimiva jäähdytys pitäisi nykyisistä turboista löytyä oli merkki mikä tahansa ja sen tosiaan huomaa hiljaisesta hurinasta kun auton sammuttaa. Jos ääni on loppunut kuulumasta, on syytä huolestua. Tai ehkä se ei auta, mutta kääntyminen huollon puoleen voi auttaa.

Lisätään nyt vielä, että THP:ssä tuo oli jo 2007, joten ei nyt luulisi olevan kovin harvinainen.
 
focceristi sanoi:
No Wekotin, kerropas tai linkitä tuo testi tai tähän liittyvä asia! Tämä asiahan varmaan askaruttaa monia. Eihän nämä mahdolliset vauriot täällä monia koske kun vaihtotiheys on 1-3v!Max. Täytynee muuten uhrata 8.20€ jos kirjastoon en mene ;) Mutta ei kai nuo koneet näistä niin helposti kärsi, kait tehtaat ne on niin suunnitelleet että kestää huolimatontakin käyttöä? Mehän tiedetään mutta entä se peräposion kansakoulun ikäneito opettaja tai it-nörtti hemmo? Anteeks artikulointi mutta kuinka moni oikeasti toimii ohjeiden mukaan näiden kiesien kanssa?

No turbo oli kärsinyt voitelun puutteesta 60tkm:ssä. Muuten sai ihan ok arviot.
 
Ottakaa nyt ruuvimeisseli käteen ja purkakaa turboahdin.

Ongelman ydin on siinä, kun tulikuuma ahdin pysähtyy ja siellä ei kierrä enää öljy. Kuumuus polttaa öljyn karstaksi liukulaakereille. Karsta sitten tuhoaa laakerit.

Em. ongelmaan on lievittäviä ratkaisuja. Pumpata ahtimeen jäähdytysnestettä ja saada se jäähtymään nopeammin jolloin öljykin jäähtyy ja ei pala karstaksi. Jäkikäyttö on toinen hyvä lievittäjä. Ainakin RS2 Octavian 2.0TFSI koneessa sähkäpumppu pumppasi pulsseina nestettä auton sammuttamisen jälkeen, kuten tekee vuoden 2014 2.0 TSI RS Generaatio kolmosessakin. Ja Penguinin mainitsemissa THP koneissa.

Öljyä sinne ei pumpata, mitä se auttaisi? Ei se ilman painetta ja pyörivää turboa mitään liukupintoja voitele. Voitelua tapahtuu vaan koneen pyöriessä (ja ahtimen).

Joku aiemmin kirjoitti rasittavasta ajosta juuri faktaa, ei siihen suomessa törmää useinkaan. Jos rajoitusten mukaan ajelet suomalaista motaria, riittävä jälkikäyttö saadaan hiastusrampilla. Jos sen päässä on liikennevalot, niin sen kuin sammuu. Ei ole mitään haittaa. Jos olet vetänyt sen motarisiivun sitten 250 lasissa (vaikka nyt räsän maksimeilla) niin tuskinpa S/S sitä sammuttaa, ei varmasti. Jos samuuttaisi, starttaisin heti käyntiin. Tuo pari sekuntinen ei vielä karstaksi öljyä polta.

Oma mielipiteeni on, että S/S on täysi turhake. Ahdinta enemmän itse vaan mietin akkua ja starttimoottoria ja niiden ennenaikaista menemistä sen takia. Ahdin ei tuohon säry normiajolla.

Käykää myös radalla ajamassa. Ahdinta suurempi murhe siellä on jarrut.Muutama kunnolla ajettu kierros, stoppi varikolle ajamatta jäähdytyskierrosta ja jarrut on entiset. Näitä näkee taas kesällä ratapäivillä. Ahdin sen sijaan ei ole moksiskaan.

Tästä huolimatta, pitkän motariajon jälkeen jos vaikka menen tankkaamaan, käytän kyllä jälkikäyntiä hetken, samoin muutaman kunnolla ajetun ratakierroksen jälkeen. Kylmälle koneelle ei myöskään heti happea, kun öljyn alkaa olla tasossa 90 astetta niin ei kun monoa.

Formula 1 lienee kovaa ajoa. Ne ajaa aina lämmittelykierroksen, sitten itse suoritus ja sen jälkeen jäähdyttelykierroksen. Vaikkapa nyt viime viikonloppuna Monacossa näimme telkkarissa tuon aiemmin mainitsemani jaarujen tuhoutumisen kun koneen poksahtamisen takia jäi jäähdyttelykierros ajamatta.
 
Öljypumppu tuottaa virtausta joka havaitaan öljykanaviston aiheuttamana vastuksena öljypainemittarissa. Samalla tavalla se öljypumppu roiskisi öljyä pitkin seiniä keskellä olohuonetta ilman näkyvää öljynpainetta. Öljynpaine (kanaviston vastapaine)  taas muuttuu öljyn viskositeetin ja moottorin kierrosluvun mukaan.
 
No juu höpöjä tuli kirjoitettua sikäli että vedipumppuhan se toki ja löytyi myös varaosakuvista kun otti silmän käteen. Itse olen aiheesta THP-moottorin osalta toisaalla kirjoittanutkin pari vuotta sitten. Silloisten havaintojen perusteella pumppu voi käydä THP-koneisessa jopa varttitunnin moottorin sammuttamisen jälkeen.