Ottakaa nyt ruuvimeisseli käteen ja purkakaa turboahdin.
Ongelman ydin on siinä, kun tulikuuma ahdin pysähtyy ja siellä ei kierrä enää öljy. Kuumuus polttaa öljyn karstaksi liukulaakereille. Karsta sitten tuhoaa laakerit.
Em. ongelmaan on lievittäviä ratkaisuja. Pumpata ahtimeen jäähdytysnestettä ja saada se jäähtymään nopeammin jolloin öljykin jäähtyy ja ei pala karstaksi. Jäkikäyttö on toinen hyvä lievittäjä. Ainakin RS2 Octavian 2.0TFSI koneessa sähkäpumppu pumppasi pulsseina nestettä auton sammuttamisen jälkeen, kuten tekee vuoden 2014 2.0 TSI RS Generaatio kolmosessakin. Ja Penguinin mainitsemissa THP koneissa.
Öljyä sinne ei pumpata, mitä se auttaisi? Ei se ilman painetta ja pyörivää turboa mitään liukupintoja voitele. Voitelua tapahtuu vaan koneen pyöriessä (ja ahtimen).
Joku aiemmin kirjoitti rasittavasta ajosta juuri faktaa, ei siihen suomessa törmää useinkaan. Jos rajoitusten mukaan ajelet suomalaista motaria, riittävä jälkikäyttö saadaan hiastusrampilla. Jos sen päässä on liikennevalot, niin sen kuin sammuu. Ei ole mitään haittaa. Jos olet vetänyt sen motarisiivun sitten 250 lasissa (vaikka nyt räsän maksimeilla) niin tuskinpa S/S sitä sammuttaa, ei varmasti. Jos samuuttaisi, starttaisin heti käyntiin. Tuo pari sekuntinen ei vielä karstaksi öljyä polta.
Oma mielipiteeni on, että S/S on täysi turhake. Ahdinta enemmän itse vaan mietin akkua ja starttimoottoria ja niiden ennenaikaista menemistä sen takia. Ahdin ei tuohon säry normiajolla.
Käykää myös radalla ajamassa. Ahdinta suurempi murhe siellä on jarrut.Muutama kunnolla ajettu kierros, stoppi varikolle ajamatta jäähdytyskierrosta ja jarrut on entiset. Näitä näkee taas kesällä ratapäivillä. Ahdin sen sijaan ei ole moksiskaan.
Tästä huolimatta, pitkän motariajon jälkeen jos vaikka menen tankkaamaan, käytän kyllä jälkikäyntiä hetken, samoin muutaman kunnolla ajetun ratakierroksen jälkeen. Kylmälle koneelle ei myöskään heti happea, kun öljyn alkaa olla tasossa 90 astetta niin ei kun monoa.
Formula 1 lienee kovaa ajoa. Ne ajaa aina lämmittelykierroksen, sitten itse suoritus ja sen jälkeen jäähdyttelykierroksen. Vaikkapa nyt viime viikonloppuna Monacossa näimme telkkarissa tuon aiemmin mainitsemani jaarujen tuhoutumisen kun koneen poksahtamisen takia jäi jäähdyttelykierros ajamatta.