https://yliteippaus.fi/

Auton peseminen oikein ja tehokkaasti

E

Esox

Vieras
Täällä vähän jo näitä autonhoitoketjuja onkin, mutta voisiko joku hiukan kertoa miten tulisi toimia, jotta talven suolat ja kurat saadaan kunnolla lähtemään ja valmisteltua auto vahausta varten. Painepesuri on käytettävissä. Pesukinnasta yritin selata, mutta tietoa on liikaa ja aikaa liian vähän.

Jotenkin näinkö:

1. Esipesu (millä, miten?)
2. Huuhtelu
3. kinnaspesu autoshampoolla
4. Huuhtelu
5. Kuivaus
6. Vahaus (valkoinen auto, millä vahalla?)
7. Muoviosien käsittely (Scoutin lokarit ym. millä?)
 
Lyhyesti esimerkkinä omat rituaalit, pesukinnas.comin "oppeja" soveltaen:

1. Esipesu esim. Solmaster AS 40 tai Würth Pineline sopivasti laimennettuna paineruiskulla pintaan ja anna vaikuttaa (kuitenkin niin, ettei kuivu pintaan)
2. Huuhtelu painepesurilla
3. Kinnaspesu autoshampoolla tai em. Solmasterilla/Pinelinellä, jos pelkkä shampoo ei tehoa
4. Huuhtelu
5. Kuivaus
6. Pien- ja raudanpoisto (esim Carpro Trix)
7. Huuhtelu (tai shampoopesu jos jaksat)
8. Kuivaus
9. Vahaus, ensiksi puhdistava vaha (esim Autoglym SRP) ja päälle "kovavaha" (esim Collinite 476s)
10. Muoviosille esim 303 Aerospace protectant
 
Näin minä toimin ennen vahausta valkoisen autoni kanssa (ei siis normipesussa):

1. Pesu tehokkaalla pesuaineella tai liuotinpesuaineella, painepullolla (tai vaahdottimella) suihkutus kuivalle pinnalle (aineena Solmaster AS 40)
2. Huuhtelu painepesurilla
3. Kinnaspesu shampoolla joka ei jätä esim. kiiltoa lisääviä ainesosia pinnalle (aineena Solmaster AS 40)
4. Huuhtelu
5. Pikakuivaus paksulla kuivausliinalla
6. Lentoruosteen poisto (CarPro Iron-X sumuttaen auton pinnalle ja hetken odottelu)
7. Huuhtelu
8. Pikakuivaus samalla liinalla
9. Pienpoisto (Valet Pro Tar & glue remover tai Auto Glym ITR sumuttaen), tarvittaessa autan liinalla tai pensselillä pahimpia pikipaakkuja irtoamaan)
10. Sumuttimella pesuaine auton päälle, hetken vaikutus
11. Huuhtelu
12. Kuivaus
13. Puhdistava vaha (Dodo Juice Lime Prime lite tai Poorboy's White Diamond (sisältää myös fillereitä))
14. Pintavaha kahteen kertaan (levitys + kiillotus) (Collinite 476s)
15. Muoviosat Aerospace protectant 303
16. Ikkunat (ei tuulilasi) puhdistus jollain markettiaineella ja "pinnoitus" ulkopuolelta (Dodo Juice Red Mist Tropical)

Melkein samat rituaalit (ja aineetkin) siis kuin tuossa edellä. :)
 
Itse olen ennen vahausta käyttänyt liuotinpesun jälkeen ihaan vaan Fairyä tai vastaavaa jolla saa viimeisetkin vanhat vahat pois. Muulloin en sitä tietenkään käytä.

Tuohan muuten esim. Autoglymin ITR tai ValetPRO Citrus Tar & Glue Remover on ainakin mulla tulleet semmoisessa pullossa missä ei ole sumutinta. Millainen sumutinpullo kestää noita. Kerran kokeilin muistaakseni jompaa kumpaa johonkin sumutinpulloon jonka piti olla liuottimia kestävää mutta ei se sitä kestänyt. No, onhan tuo varmaankin paljon tujumpaa tavaraa kuin normi liuotinpesuaine. Millaista pulloa olette käyttäneet noiden sumuttamiseen?
 
Itselläni on autoon laitettu uutena Lacroe kestopinnoite ja tuosta tulee kohta kaksi vuotta täyteen. Ajattelin tehdä perusteellisemman pesun raudanpoistoineen ja lopuksi suihkutella Carpro reloadia päälle. Tulipa mieleen, että pitäisikö kuitenkin vahata myös auto, vaikka tuo kestopinnoitekin autossa on. Mielipiteitä?
 
-P- sanoi:
Tuohan muuten esim. Autoglymin ITR tai ValetPRO Citrus Tar & Glue Remover on ainakin mulla tulleet semmoisessa pullossa missä ei ole sumutinta. Millainen sumutinpullo kestää noita. Kerran kokeilin muistaakseni jompaa kumpaa johonkin sumutinpulloon jonka piti olla liuottimia kestävää mutta ei se sitä kestänyt. No, onhan tuo varmaankin paljon tujumpaa tavaraa kuin normi liuotinpesuaine. Millaista pulloa olette käyttäneet noiden sumuttamiseen?

Toistaiseksi ei ole näitä kestävää pulloa vielä löytynyt. Ostan aina jonkin halvan sumutinpullon tai noihin pulloihin sopivan kahvan, tai käytän jotain tyhjäksi mennyttä kodin puhdistusaineen tms. pulloa ja heitän sitten pois. Tuppaavat kestämään tosiaan vain sen yhden käyttökerran.
 
Itse sain ainakin Carpro Trixin mukana tulleen sumutinpään kestämään useamman käyttökerran, kun otin sen käytön jälkeen irti pullosta, ruiskutin tyhjäksi ja sen jälkeen puhdasta vettä siitä läpi muutaman pumppauksen verran. Kyseisen operaation tosin tein lähinnä sen takia kun kyseinen litku haisi niin järkyttävälle, että sumutinpää olisi joutunut hajun takia roskikseen jos ei olisi puhdistanut ;D
 
Tuo solmasteri on näemmä suosittu aine. Itekin lotraan sen kanssa kesäisin. Täytyy vain tosiaan varoa ettei se kuivahda! Joskus työläs saada aine pois pinnalta mutta mainio aines!
 
Onkos tullut kokemuksia oikein ja tehokkasti pesemisestä? Itelläni laiskuutta jäänyt ensivahaus tekemäti helmikuussa valmistettuun kiesiin. Taidan huitasta glymin srp ja kultanen päälle sopivalla pilvipouta kelillä. Näitä sattui olemaan hyllyssä. Vaahdotinkin on ja tota kärcherin vaahtoa olen muutaman kerran suihkinu alkupaloiks autolle. Taitaa vain olla jokin pesuaine eikä esim. autofoamin kaltainen lianpoistaja. Onko nuo foamit todellakin tehokkaita? En oo käyttänyt moisia ennen? Bilt Hamberit ja vastaavat. Kesällä tulee melkein viikottain pestyä mutta syksymmällä ja talvella harvemmin. Pitäsköhän kokeilla tuota solmasteria vaahdottimessa, joutuu vain niitä seossuhteita aina miettimään! Tuo punanen glymihän puhdistaakin jonkin verran ja laiskana en ala monia vaiheita käymään tuossa vahausta edeltävässä pesussa.
 
focceristi sanoi:
Onko nuo foamit todellakin tehokkaita? En oo käyttänyt moisia ennen? Bilt Hamberit ja vastaavat. Kesällä tulee melkein viikottain pestyä mutta syksymmällä ja talvella harvemmin. Pitäsköhän kokeilla tuota solmasteria vaahdottimessa, joutuu vain niitä seossuhteita aina miettimään! Tuo punanen glymihän puhdistaakin jonkin verran ja laiskana en ala monia vaiheita käymään tuossa vahausta edeltävässä pesussa.
Bilt Hamber Autofoam on mielestäni kyllä todella tehokas esipesuaine, yleensä vaahdottimella pintaan, hetki odottelua ja painehuuhtelu. Likakalvo tietysti jää, se ei lähde kuin hinkkaamalla. Mutta hyvät vahat pinnassa kerran viikkoon riittää pitämään kauempaa katsottuna riittävän puhtaana montakin viikkoa.

Laiskan miehen jos kenen kannattaa ne vahauksen pohjatyöt tehdä hyvin, vaha kestää paljon pidempään eli uusinta vahausta ei tarvitse ihan heti tehdä.
 
Mikko sanoi:
Näin minä toimin ennen vahausta valkoisen autoni kanssa (ei siis normipesussa):

1. Pesu tehokkaalla pesuaineella tai liuotinpesuaineella, painepullolla (tai vaahdottimella) suihkutus kuivalle pinnalle (aineena Solmaster AS 40)
2. Huuhtelu painepesurilla
3. Kinnaspesu shampoolla joka ei jätä esim. kiiltoa lisääviä ainesosia pinnalle (aineena Solmaster AS 40)
4. Huuhtelu
5. Pikakuivaus paksulla kuivausliinalla
6. Lentoruosteen poisto (CarPro Iron-X sumuttaen auton pinnalle ja hetken odottelu)
7. Huuhtelu
8. Pikakuivaus samalla liinalla
9. Pienpoisto (Valet Pro Tar & glue remover tai Auto Glym ITR sumuttaen), tarvittaessa autan liinalla tai pensselillä pahimpia pikipaakkuja irtoamaan)
10. Sumuttimella pesuaine auton päälle, hetken vaikutus
11. Huuhtelu
12. Kuivaus
13. Puhdistava vaha (Dodo Juice Lime Prime lite tai Poorboy's White Diamond (sisältää myös fillereitä))
14. Pintavaha kahteen kertaan (levitys + kiillotus) (Collinite 476s)
15. Muoviosat Aerospace protectant 303
16. Ikkunat (ei tuulilasi) puhdistus jollain markettiaineella ja "pinnoitus" ulkopuolelta (Dodo Juice Red Mist Tropical)

Melkein samat rituaalit (ja aineetkin) siis kuin tuossa edellä. :)

Minunkin rituaalit ovat melkolailla samat kuin sinulla noita ekaa 16 kohtaasi lukuunottamatta  ;), auto kerran kvartaalissa ABC:n harjapesukoneen läpi ja noin kolmen kuukauden päästä uudestaan.  8)
 
Tuota pesujärjestystä olen joskus miettinyt...kumpi on parempi eli suoritetaanko kinnaspesu ennen lentoruosteen ja pienpoistoa vai vasta jälkeen? Vai onko sillä suurempaa merkitystä? Jälkeenpäin tehtynä kinnaspesussa olisi todennäköisesti vähemmän naarmuttavia partikkeleita pinnalla, kun on piet, liimat ja lentoruosteet saatu jo pois alta? 
 
Antero sanoi:
Itselläni on autoon laitettu uutena Lacroe kestopinnoite ja tuosta tulee kohta kaksi vuotta täyteen. Ajattelin tehdä perusteellisemman pesun raudanpoistoineen ja lopuksi suihkutella Carpro reloadia päälle. Tulipa mieleen, että pitäisikö kuitenkin vahata myös auto, vaikka tuo kestopinnoitekin autossa on. Mielipiteitä?
2 vuotta.. Epäilen, että ei siinä enää sitä pinnoitetta ole jäljellä. Vahaa ihmeessä.
Tuosta on kirjoiteltu mm. pesukintaan puolella. Pinnoite kestää joidenkin käyttäjien kokemusten mukaan vain hieman paremmin kuin kunnon vahaus.. itsellä ei kokemusta ko. pinnoitteesta, mutta olisin vahannut jo paljon aikaisemmin, kyllähän se vähintäänkin haalistuu ajan kanssa?
 
Suosittelen tekemään kinnaspesun sekä ennen että jälkeen pien- ja raudanpoiston. Ja lisäksi itse teen raudanpoiston aina pienpoiston jälkeen, koska raudanpoistoaineet edesauttaa pienpoistoaineiden jäämien häviämistä pinnoilta.
 
Nyt vähän harmittaa. Sadepäivänä nähnyt hyvin ikkunasta miten kollegoiden autoilta vesi valuu ketterämmin pois kuin omalta :mad: Pitäisi sentään itselläkin olla ei-niin vanha hyvä laatuvaha pinnalla ja sen päällä vielä tuollainen Quick Detailer. Vesi kyllä muodostaa melkoisesti helmiä pinnalle, mutta ne eivät valu pois.
 
Lebis sanoi:
Suosittelen tekemään kinnaspesun sekä ennen että jälkeen pien- ja raudanpoiston. Ja lisäksi itse teen raudanpoiston aina pienpoiston jälkeen, koska raudanpoistoaineet edesauttaa pienpoistoaineiden jäämien häviämistä pinnoilta.

Tuo varmasti lienee se paras tapa. Mutta jos tekee vain yhden kerran sen kinnaspesun niin mihin vaiheeseen se olisi optimaalisinta sijoittaa? Ja miksi?
 
TT_rex sanoi:
Tuo varmasti lienee se paras tapa. Mutta jos tekee vain yhden kerran sen kinnaspesun niin mihin vaiheeseen se olisi optimaalisinta sijoittaa? Ja miksi?

Jos välttämättä vain yksi kinnaspesukierros niin suosittelisin sen tehtäväksi esipesun jälkeen ennen pien- ja raudanpoistovaiheita. Esipesun jälkeen pintaan jää vielä yleensä filmi tai muuta likaa, joka on hyvä pestä pois. Tällöin pien- ja raudanpoisto aineetkin pääsevät vaikuttamaan suoraan pintaan eikä likaa ole välissä. Ja lisäksi naarmuuntumisriski pienenee, jos on tarve levittää mikrokuituliinalla tai -tyynyllä pien- ja raudanpoistoaineita. Varsinkin pienpoistoaineista jää sellainen rasvainen pinta, missä esimerkiksi vesi helmeilee kuin vahapinnalla. Huuhtelu kannattaa tehdä hyvin huolellisesti. Itse suosittelisin tosiaan vielä kinnaspesua näiden jälkeenkin, jos vain millään jaksaa :)
 
focceristi sanoi:
Onkos tullut kokemuksia oikein ja tehokkasti pesemisestä? Itelläni laiskuutta jäänyt ensivahaus tekemäti helmikuussa valmistettuun kiesiin. Taidan huitasta glymin srp ja kultanen päälle sopivalla pilvipouta kelillä. Näitä sattui olemaan hyllyssä. Vaahdotinkin on ja tota kärcherin vaahtoa olen muutaman kerran suihkinu alkupaloiks autolle. Taitaa vain olla jokin pesuaine eikä esim. autofoamin kaltainen lianpoistaja. Onko nuo foamit todellakin tehokkaita? En oo käyttänyt moisia ennen? Bilt Hamberit ja vastaavat. Kesällä tulee melkein viikottain pestyä mutta syksymmällä ja talvella harvemmin. Pitäsköhän kokeilla tuota solmasteria vaahdottimessa, joutuu vain niitä seossuhteita aina miettimään! Tuo punanen glymihän puhdistaakin jonkin verran ja laiskana en ala monia vaiheita käymään tuossa vahausta edeltävässä pesussa.
AutoGlymin vahan unohtaisin heti, jos olet laiska vahaamaan autoasi, koska kestoltansa ei ole häävi ;)
Tuo AG kultainen vaha on jäänyt auttamatta 80luvulle, ja punainen taitaa olla pelkkä puhdistava vaha, mikä ei anna suojaa!
Täälläkin mainittu Colliniten 476S on kestoltaan sitten ns laiskanmiehen vaha, joka kestää meidänkin olosuhteissa jopa talven yli 8)