https://tummennuskalvot.fi/

Auton ohjauspyöristä, eli rateista keskustelua!

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Mikälainen on suosikkirattisi? Muotoilultaan? Pinnaltaan? Nappeja vai ei?

Tässä on tullut viime päivinä koeajettua useampi auto ja yksi ihmetys on kalvanut mieltä.

Se on tuo "Flat bottom" ratti. Olen törmännyt tähän nyt uudessa Passatissa ja RS Octaviassa. Passatissa tuo on aika "mieto", mutta itse koin tuon tosi häiritseväksi muotoilultaan.

16075238190_3685863d8d_c.jpg


2e2aqeda.jpg


Etenkin ahtaissa tiloissa, ja tiukoissa 90 asteen tiukoissa mutkissa en tykännyt siitä ollenkaan, tuntui että jos ei keskity niin käsi saattaa lipsahtaa..

Käyttöautolle paras ratti on viimeaikaisista koeajoista uuden Mondeon ratti, pyöreä, pehmeä ja sopivan kokoinen.. RS Octaviassa olis varmaan paras, jos se olisi pyöreä.. Lähinnä siksi että Mondeossa ratissa tuntuu olevan liikaa nappuloita.. Vakkarin säätimetkin sais omassa viiksessä, niin kuin ne ovat RS Octaviassa..

Olen siis pyöreän, kohtuu vähänappisen ohjauspyörän mies, mites sinä?
 
Itse pidän muotoilusta paksummasta/pitävämmästä nahasta.
Omassa on juuri sellainen ;D
Vanhassa XC60 oli liukas ja tasapaksu mistä en tykännyt!
Uudempi
2015-Volvo-XC60-release-date-R-design-10.jpg


Vanhan mallinen.
volvo-xc60-2009_08_normal_535x401.jpg
 
Itse pidän paksukehäisestä ratista. Mitä paksumpi, sitä parempi. Nappuloita saa olla, nehän on siinä keskiössä kuitenkin.

Tällä hetkellä mulla on molemmissa autoissa tuollainen flat-bottom -ratti, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Tosin ahtaissa paikoissa pyörittelen rattia yhdellä kädellä "trukkityyliin", eli kämmenellä ratista. En juurikaan käytä kahta kättä, jos rattia pitää kääntää yli 45-astetta.
 
mremonen sanoi:
Tällä hetkellä mulla on molemmissa autoissa tuollainen flat-bottom -ratti, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Tosin ahtaissa paikoissa pyörittelen rattia yhdellä kädellä "trukkityyliin", eli kämmenellä ratista. En juurikaan käytä kahta kättä, jos rattia pitää kääntää yli 45-astetta.

Näin pyöritän minäkin, mutta joskus se trukkikämmen osuu tuon tasaisen ja pyöreän osan rajalle ja sit se muljuaa.. En tykkää..
 
Ulkonäöllisesti tykkään enemmän kolmipuolaisesta, mutta otevalikoiman kannalta nelipuolainen on kieltämättä monipuolisempi.

Edelleen ulkonäkökysymys, mielestäni GM:n (Opel, Saab jne.) pitkään käyttämä rattimalli oli kamala, tuli mieleen ihan vaipat :) Nyt vastikään se on tainnut vähän "keventyä".

0426574-Opel-Vauxhall-Insignia-Sports-Tourer-1.4-Turbo-ecoFLEX-Cosmo-2011.jpg
 
Skula sanoi:
Näin pyöritän minäkin, mutta joskus se trukkikämmen osuu tuon tasaisen ja pyöreän osan rajalle ja sit se muljuaa.. En tykkää..
No, totta puhuen kyllä minäkin ilman tuota tasapohjaa pärjäisin, mutta Audilla se paksuin ratti on juuri tuollainen. Jostain syystä.
 
Mielellään pyöreä, nahkainen ja tarpeeksi paksu, ehdottomasti 3-puolainen. Vaikka onkin ulkonäköseikka, niin mielestäni nuo 4-puolaiset ovat susirumia.
octavia-active.jpg


Tässä on oma näkymäni tällä hetkellä. On mukava pidellä ja kiva katsella.
volkswagen-golf-vi-3-doors-3776_4.jpg
 
Vielä 155 Alfassa oli Nardin ratti. Se oli siisti.
Muuten melkeinpä yks hailee. Kunhan ei lipsu.
 
Omista autoista nykyisen Volvon ruori on ehkäpä paras mitä on ollut, ehkä se voisi olla inan pienempi mutta siitä saa kuitenkin hyvän otteen, kehä on sopivan paksu, nappulat hyvät ja materiaalit miellyttää. Myös Skoda Yetin 3-puolainen oli oikein hyvä ratti vaikka siinä ei nappeja ollutkaan, mutta kehä oli mukavan paksu ja hyvin muotoiltu. 306 pösössä oli myös aika hyvä ratti vaikka materiaali olikin kuttaperkaa, paksu ja hyvin käteen istuva kehä paikkasi tilannetta.

Sitten taas edellisen Superbin ratti oli kehältään turhan ohut riuku mutta napit oli siinäkin hyvät ja 4-puolaisena sitä pystyi ohjastamaan monenlaisella otteella, rumempi toki kuin 3-puolaiset serkkunsa.

Koeajoilta on jäänyt positiivisesti mieleen ainakin Ocu III RS:n, V60 R-Desingnin, Golf VII:n ja Audin paremmat yleensä lisävarusteiset sommat, etenkin Audin ratit istuu käteen erittäin hyvin.

Eli jos jonkinlaista yhteenvetoa tekisi, niin seuraavat ominaisuudet on mieleen:

-Paksu kehä
-Materiaali nahka
-Ei liika suuri halkaisija
-Hyvät nappulat
 
Tarkkaa lähdettä en muista, mutta jostakin McLaren MP4-12C:tä koskeneesta artikkelista muistan lukeneeni, että olivat tutkineet ohjauspyörän kehän paksuuden vaikutusta ohjaustuntoon ja todenneet ohuemmalla kehällä olevan ratin tuottavan paremman "feedbackin".

2012-McLaren-MP4-12C-steering-wheel.jpg

 
Minä tykkään nahkaisesta, kolmipuolaisesta suht paksusta.
Jos nykyisen Mondeoni rattia parantaisin niin 1-puola siis pois ja ehdottomasti myös nappeja vähemmälle- nyt niitä taitaa löytyä 16, jos siis kaikki reunat lasketaan.
Kehä on mulle tässä optimi- paksunnokset vielä 10-vaille-kahdessa ja mukavan pehmoonen!
 
Children of the damned sanoi:
Nykyisten bemarin 1-,2- ja 3- ja 4-sarjojen M-sport ratti on ainakin tosi onnistunut. Paksu kehältään, kolmipuolainen, miellyttävän näköinen ja tuntuinen nahkaverhoilu, hieno ulkonäkö, nappulat tarpeeksi isot ja tuntuma loistava. Lisänä siinä on vielä lämmitys. Mii laik!

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=875314

Toi on kyllä tyylikäs! Sopivan sporttinen ''yrittämättä'' liikaa.

Audeissa suurin osa on 3-puolaisia mitkä näyttävät noin miljoona kertaa paremmilta kuin vastaavat 4-puolaiset.
 
Children of the damned sanoi:
Nykyisten bemarin 1-,2- ja 3- ja 4-sarjojen M-sport ratti on ainakin tosi onnistunut. Paksu kehältään, kolmipuolainen, miellyttävän näköinen ja tuntuinen nahkaverhoilu, hieno ulkonäkö, nappulat tarpeeksi isot ja tuntuma loistava. Lisänä siinä on vielä lämmitys. Mii laik!

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=875314

Samaa mieltä ainakin tuosta ulkonäköasiasta. Muu aistinvarainen tarkastelu on jäänyt vähemmälle. Uuden TT:n ratti oli myös hieno sekä hanskaan istuvan oloinen.
 
Uusia nahkaratteja vaivaa hieman kumi-/muovimainen tunto, kyselin asiaa jostakin ja se itse viimeistely sisältää jotain juuri tuollaista ainesosaa joka laitetaan rattiin 'säilyvyyden' vuoksi.

Ja mitä hyvään rattiin tulee niin ei tuo v.2006 B7 S-Line:n nahkaratti ainakaan huonolta tunnu  8) .
 
Children of the damned sanoi:
Nykyisten bemarin 1-,2- ja 3- ja 4-sarjojen M-sport ratti on ainakin tosi onnistunut. Paksu kehältään, kolmipuolainen, miellyttävän näköinen ja tuntuinen nahkaverhoilu, hieno ulkonäkö, nappulat tarpeeksi isot ja tuntuma loistava. Lisänä siinä on vielä lämmitys. Mii laik!

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=875314

Yksi parhaista (ellei paras) mitä on tullut kokeiltua.

Toinen hyvä on uusimpien Porschejen kolmipuolainen. Ja Ocu RS III:ssakin on hyvin käteen istuva ratti.
 
TON-III sanoi:
Uusia nahkaratteja vaivaa hieman kumi-/muovimainen tunto, kyselin asiaa jostakin ja se itse viimeistely sisältää jotain juuri tuollaista ainesosaa joka laitetaan rattiin 'säilyvyyden' vuoksi.

Ja mitä hyvään rattiin tulee niin ei tuo v.2006 B7 S-Line:n nahkaratti ainakaan huonolta tunnu  8) .

Tonilla taitaa nyt olla oma lehmännahkaratti ojassa.  :)

Ei näissä uudempien Audien rateissa ainakaan mitään tuollaista kumi/muovimaisuutta ole.
 
Tästä BMW;n ratista minä pidän...
Muoto on hyvä ja kehällä paksuutta riittävästi.
Nahka hyvälaatuisen tuntuista ja pehmeää.
Ja A1;sessä on tällainen ruori  vähän tuntuu BMW;n jälkeen ohkaiselta ja kovalta. mutta muuten hyvä.
 

Liitteet

  • mvPh9CH1IVHU5CI-t6BGiXg.jpg
    mvPh9CH1IVHU5CI-t6BGiXg.jpg
    8,6 KB · Katsottu: 191
  • A1.png
    A1.png
    190,9 KB · Katsottu: 364
Pekka T sanoi:
Tonilla taitaa nyt olla oma lehmännahkaratti ojassa.  :)

Ei näissä uudempien Audien rateissa ainakaan mitään tuollaista kumi/muovimaisuutta ole.

Empä ole itsekään huomannut kumi/muovimaisuutta muissa kuin uuden Corollan nahkaratissa, se tuntui aivan kuvioidulta muovilta vaikka se kuulemma oli nahkaa.

Hiukan hymyilytti kun uudella Corolla ajeleva työkaveri hypisteli bemarikaupassa X4:n M-sport ruoria, "ihan saman tuntonen ku tojotan ratti" ;D Joo-o...
 
Kolmipuolainen on muotia, mutta nelipuolainen parempi. Kai kolmipuolaiseenkin aika nopeasti tottuisi ja uskoakseni myös tasapohjaiseen. Paksuutta saa olla reilusti, mutta paksunnoksia otekohdissa ei. Nahka on oltava hyvän tuntuista ja pehmeää. Vasempaan puolaan vakkarin säätimet peukalon ulottuville ja oikealle radion. Volvon ratit ovat tähän mennessä parhaiten täyttäneet nämä kriteerit, kunhan ei kohdalle osu puupintaisia versioita.
 
Vuoden 2014 mallisessa Skodassa on vielä pyöreä ratti. Voisi tosin olla vähän paksumpi ja pehmeämpi, muuten ok.
 

Liitteet

  • Ratti.jpg
    Ratti.jpg
    66,6 KB · Katsottu: 310
Tottakai ohuessa ratissa on tuntuma, tietty raja tässäkin tosin on. katsokaa kilpa-autojen ratteja, ei ne paksuja pölisköjä suinkaan ole.

No, siviiiliautoista. Itselläni on tuo räsäratti vielä mallia pyöreä ja rehellisyyden nimiin yksi parhaista johon olen törmännyt. Yksi kamalimmista löytyy nyt huollon sijaisautona olevasta Golf Plussasta, tai siis sen koko on ihan okei ja ulkonäkö, mutta aivan hemmetin liukas.

Ratti ja sen miellyttävyys autoon kokonaisuutena on kyllä itselleni erittäin oleellinen. Huonoa rattia joutuu "sietämään" oikein ajatuksen kanssa. Mokkapinta miellyttää itseä mutta ei löydy siviiliautoista. tarjoaa hyvän pidon ja tuntuman. Siviiliautossa olisi lisäksi turha kun sen tuntuman tappaa anyway moni muukin asia.
 
Mieleinen ratti on nahkainen (kunnollinen nahka), kolmipuolainen, nappuloita löytyy ja muutenkin käteen sopiva.

Pari autoa ainakin osaa äkkiä sanoa, jossa nahka ei tuntunut hyvältä, eli nahkaiselta. Seat Exeo ja Bmw 3-sarja. Molemmissa oli jopa hankala uskoa, että ratti oli nahkaa, mutta tiukkauksista päätellen näin oli.
 
Itse tykkään eniten tuosta muutaman muunkin mainitsemasta Bemarin uudesta M-sport ratista. On miellyttävän pehmeää ja laadukkaan tuntuista materiaalia. Hyvän otteen saa helposti. Iso plussa myös hienosta ulkonäöstä!
 
Children of the damned sanoi:
Nykyisten bemarin 1-,2- ja 3- ja 4-sarjojen M-sport ratti on ainakin tosi onnistunut. Paksu kehältään, kolmipuolainen, miellyttävän näköinen ja tuntuinen nahkaverhoilu, hieno ulkonäkö, nappulat tarpeeksi isot ja tuntuma loistava. Lisänä siinä on vielä lämmitys. Mii laik!

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=875314
Tämä kyllä näyttää hyvältä. Saiskohan tommosen istutettua E9x sarjalaiseen, vaikka ei nykyisessäkään mitään vikaa sinänsä ole.