https://tummennuskalvot.fi/

Auton ohjauspyöristä, eli rateista keskustelua!

Minä tykkään vanhasta. Tuossa Saabissa on aika makea. Sellainen ajan patinoima, jonkin verran pehmeä ja erittäin hyvin näppeihin tarttuva lisävarustekataloogista löytyvä ratti. Muistaakseni MoMo oli valmistaja. Alkuperäis osa siis. EI mitään turhaa. Just sillain nätisti kulahtanutta nahkaa.

FDFjAVzoZoM-mM1ktiJ9b4dZfKCEBQP0wKD4vyeXFyE=w766-h815-no
 
Karvis sanoi:
Empä ole itsekään huomannut kumi/muovimaisuutta

No ehkä se vaatii ensin sen toisen 'standardin' tuntemuksen, itse ainakin autollani lasipalatsin pihaan mennessäni ja sen jälkeen esim. uuden A3-nahkarattia kokeillessani tuon fiiliksen välittyminen on välitön.
 
^Eiköhän se johdu siitä että uuden auton ratti on uuden auton ratti, "tuore" ja mattapintainen ilman käsistä tarttunutta rasvaa ym. Vanhemmiten menee varmasti samanlaiseksi kuin "ennenvanhaankin", kiillottuu jne jos ei sitä hoida.
 
Kerran luulin vuokra-Seatin sinällään hyvännäköistä rattia muoviseksi. Niin virheetön ja hyvin istuva sen pinta oli. Kyllä se taisi kuitenkin nahkaa olla, ei vaan ollut vielä kulahtanut ollenkaan.
 
Tuntuu, että toistan muita mutta tämä on kyllä hyvä.
 

Liitteet

  • ImageUploadedByTapatalk1421910437.578253.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1421910437.578253.jpg
    223,2 KB · Katsottu: 349
Tikka sanoi:
Mieleinen ratti on nahkainen (kunnollinen nahka), kolmipuolainen, nappuloita löytyy ja muutenkin käteen sopiva.

Pari autoa ainakin osaa äkkiä sanoa, jossa nahka ei tuntunut hyvältä, eli nahkaiselta. Seat Exeo ja Bmw 3-sarja. Molemmissa oli jopa hankala uskoa, että ratti oli nahkaa, mutta tiukkauksista päätellen näin oli.

Joo perusratti ja perus Sport-ratti on 1- ja 3-sarjoissa sellaisia kuin kuvailit. M-sport ratti on laadukas ja tuntuu&näyttää nahalta. Eikä ole pakko ottaa M-sport-pakettia, jos sen pelkän ratin haluaa.
 
Oikeanlainen ja itseä miellyttävä ohjauspyörä on tärkeä osa fiilistä, kun ensimmäisen kerran istahtaa uuteen autoon ja kokeilee ajoasentoa. Niin kauan kuin muistan taaksepäin, se on ollut kolmepuolainen ja usein Sport-nimikkeellä varustettu. Siitä on tarvittaessa maksettu lisähintaa, jotta on saatu halutunlainen. Jos autossa ei olisi, tai siihen ei saisi lisävarusteenakaan kolmeripaista, jäisi auto todennäköisesti kauppaan.

Tärkeää ohjauspyörässä on sen oikea paksuus ja kehän ympärysmitta sekä miellyttävä käsituntuma.  Myönnän alhaalta muotoillun kehän edut autosta poistuttaessa, mutta silti – pyöreä sen olla pitää.

Nykyinen NX:n ratti on kaikilta osin ihan OK. Nahkaverhoilu ja kolme puolaa tulivat vakiona, eikä tarvinnut ruksia. Miellyttävämpi käteen kuin edellinen (CX-5), joka sekin oli varsin hyvä, mutta hiukan liukkaampi.

Puuratista en pidä; tosin eipä sellaista ole koskaan ollutkaan. Yleensä puuratteja on valittavissa vain malliston yläpään autoissa. Tässä esimerkki Lexuksen puuratista, jonka valmistuksessa mennään jo överiksi. Uskaltaisiko tuohon edes tarttua, sormus voisi naarmuttaa...

 

Liitteet

  • ratti.jpg
    ratti.jpg
    76,8 KB · Katsottu: 1 071
Moneen kertaan mainittu Bemarin sport ratti on yksi parhaista mitä olen liikeessä päässyt "hyväilemään" ;D
Huonoin hinta/laatusuhde omastamielestä on ehottomasti täysin muotoilematon Rangen Roverin ruori mitä kuiviltani pääsin hyväilemään n150k€ esittelyautossa!
Maku asioitahan nämä on 8)
2014-land-rover-range-rover-sport-supercharged-steering-wheeljpg.jpg
 
pokkus sanoi:
Tuo uusi Bemun sporttiratti on varmasti hyvä, mutta itse en oikein tykkää sen ulkonäöstä. Joku siinä tökkää silmään.

Ei ole sen uudempi kait kun sinunkaan autosi ratti tai mitä sun autosi on iältään. Tuo ratti mistä täällä jauhetaan on tullut 2012. X-maasturimalleissa on erilainen M-sport ratti, kuin henkilöautoissa: http://www.cardriven.ca/news-reviews/testdrives/test-drive-2014-bmw-x3-xdrive35i-m-sport/

Nimenomaan tuo useiden kuvien henkilöautojen ratti on M-sport-ratti eikä perus Sport-ratti. Tossa näkyy sport-ratin ja M-sport-ratin ero: http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=785125
 
Pari omaa viimeaikaista suosikkia näteistä rateista. Hämmentävän samannäköisiä. Vaan ei kai tuota erilaillakaan voi tehdä, jos ratti on kolmipuolainen ja keskiö tuollainen pilleri.

8836.jpg


2014-kia-optima-dash.jpg
 
Ja tämä on ihan paras "tämmöiseen" autoon..

Huono kuva, ei näytä niin mukaansa tempaavalta...

Mutta on juuri sopivasti sekä ohut, paksu, pehmeä, kova, sopivan muotoinen sekä nappivapaa  ;D

16152932110_32c368a74f_b.jpg
 
Skula sanoi:
Ja tämä on ihan paras "tämmöiseen" autoon..

Huono kuva, ei näytä niin mukaansa tempaavalta...

Mutta on juuri sopivasti sekä ohut, paksu, pehmeä, kova, sopivan muotoinen sekä nappivapaa  ;D

16152932110_32c368a74f_b.jpg

Tuo nappivapaus on kyllä kieltämättä ihan positiivinen asia. Tai sitten niitä toimintoja pitää olla riittävän rajallinen määrä.
 
Omaan silmään tuo uuden Viton ratti on varsin onnistunut, eikä koeajossakaan ollut tuntuman suhteen mitään valitettavaa. Ensi viikolla oman Viton rattiin ;)
 

Liitteet

  • mercedes-benz-vito.jpg
    mercedes-benz-vito.jpg
    64,2 KB · Katsottu: 545
Skula sanoi:

Tässä on hyvännäköinen ja toimivan oloinen ratti. Ratin puolat ovat sopivan ohuet kohdassa, jossa ne yhdistyy kehään ja keskusta ei ponnanda liikaa silmille. Varmasti kelpo ratti pyöritellä materiaalien ja kehäkoon ollessa käsille sopivat.

Itseäni ärsyttää ratit, joissa puolien ja kehän yhdistymiskohdat ovat paksut sekä ratin keskusta on silmille hyökkäävä massiivinen klunssi. Tästä on esimerkkikuvia tässä keskustelussakin. Liian suuri, liian pieni, epämääräisen liukas tai järkyttävä nappulaviidakko ratissa niin ei kiitos.

Tuo BMW:n M-sport -ratti on hieno ja siitä on hyvä autoa ohjastaa. Saisi olla alaosastaan tasainen, joka on minun mieltymykseni, mutta menee tuossa hienosti pyöreänäkin kehäkoon ollessa minulle juuri sopiva. Materiaali on makuuni ehkä aavistuksen liian pehmeä tappaen hieman käsituntumaa. Audi osaa tehdä hyviä ratteja, lähes kaikki Audit, joita olen ajanut saavat ratistaan kehut. Uusi Audi TT, aivan jäätävän hyvä ratti. Golf 7:ssa ainakin GTI:ssä on mainion tuntuinen käteensopiva ratti. llmeisesti rattimalli on sama myös muissa Golf malleissa ja vain materiaalit vaihtelee. Omassa autossa on myös hyvä ratti. Tasapohjainen, kehäkooltaan hyvä ja materiaalit kädelle hyvän tuntuiset ja pitävät.
 
tuRboman sanoi:
Minä tykkään vanhasta. Tuossa Saabissa on aika makea. Sellainen ajan patinoima, jonkin verran pehmeä ja erittäin hyvin näppeihin tarttuva lisävarustekataloogista löytyvä ratti. Muistaakseni MoMo oli valmistaja. Alkuperäis osa siis. EI mitään turhaa. Just sillain nätisti kulahtanutta nahkaa.
Mä kanssa tykkään vähän vanhemmista rateista. Hiacen ratti on jotenkin niin hyvä käteen mutta rumahan se on ettei siitä pääse yli eikä ympäri.
Toyota-Granvia-Q-V121-wheel.jpg

 
Skula sanoi:
Mikälainen on suosikkirattisi? Muotoilultaan? Pinnaltaan? Nappeja vai ei?

Tässä on tullut viime päivinä koeajettua useampi auto ja yksi ihmetys on kalvanut mieltä.

Se on tuo "Flat bottom" ratti. Olen törmännyt tähän nyt uudessa Passatissa ja RS Octaviassa. Passatissa tuo on aika "mieto", mutta itse koin tuon tosi häiritseväksi muotoilultaan.

Itse tykkään tuosta Golfin tasapohjaisesta ratista. Ratin muotoon on jopa niin tottunut, että kesällä Italiassa huomasin varmaan kolmantena päivänä, että vuokra-autona olleen Comfortline Golfin ratti oli samanmuotoinen, mutta ohut muovimalli ilman nappeja. Noihin Golfin rattinappeihin olen tottunut tosi hyvin. Käytän adaptiivista vakionopeussäädintä oikeastaan koko ajan aivan keskustan ulkopuolella ja osaan näpytellä ratin napeista vauhtia lisää ja vähemmäksi nappeihin katsomatta. Myös radion säätö ja puhelimen käyttö onnistuvat napeista tosi hyvin ja sujuvasti.
 

Onko olemassa joku Lexus Hiace? Ratista voimme olla montaa mieltä mutta enpä ole Hiacea nähnyt missä osa ämpärimuoveista on teipattu puuviilulla aristokraattiseen tapaan, osa ämpärimuovista on päällystetty kankaalla ja jossa on tuplastereot! Toisessa peräti Toytoa logo eli uskoisin myös senkin olevan ensiasennussellainen.

Lexus Hiace?
 
Tähän mennessä parhaiten käteen istunut ratti on löytynyt mutsin Yetistä. Ratti on sopivan kokoinen ympärysmitaltaan, se on riittävän paksu ja istuu käteen just eikä melkein. Rumahan se on mutta sille ei mahda mitään.

Tuollainen:
yet3spokesw.jpg



Hyvin käteen istahtaa myös äijän nykyisen A4 B8 faceliftin 3-puolainen nahkaratti. Vähän samat featuret kuin Yetin ratissa mutta ei aivan yhtä lähellä käteenistuvuutta :)

Missähän se ns. huono ratti olisi ollut... hmmm. Todnäk. 2000-luvun Avensiksessa millä jokainen ajettu kilometri oli suorastaan tuskallisia.
 
Toi ylempi "radio" on lämmönsäädin paneeli :D
Saahan noihin 2din soittimiin omia taustakuvia laitettua.
Japanin mallin hiace eli granvia.
 
Aika liikuttavan yksimielisiä näyttää valmistajat olevan oikeasti ratin designista. Enkä tarkoita nyt sitä muotoa pelkästään. Edellisen sivun Viton ratti, sellainen löytyy likimain joka toisesta autosta. Mikähän merkki tuon tyylin aloitti?
 
Makkis sanoi:
Onko olemassa joku Lexus Hiace? Ratista voimme olla montaa mieltä mutta enpä ole Hiacea nähnyt missä osa ämpärimuoveista on teipattu puuviilulla aristokraattiseen tapaan, osa ämpärimuovista on päällystetty kankaalla ja jossa on tuplastereot! Toisessa peräti Toytoa logo eli uskoisin myös senkin olevan ensiasennussellainen.

Lexus Hiace?

Missä kohti ne toiset stereot on?
 
Omista autoista paras ratti on tämä Leonin FR-mallin ratti. Kakkosena ex-Aven nahkaratti ja pronssilla Ocu II:n nahkainen neljäpuolainen ruori.

Jokerina pohjalla on aikoinaan äitillä ollut vm. 1999 Yaris Lunan kolmipuolainen nahkaratti joka oli todella hyvä. Lähes tämän Leonin ratin veroinen. Yhteenvetona voisi sanoa, että hyvässä ratissa on kolme puolaa, sopivan pehmeä nahkaverhoilu ja muutama nappi radion säätämistä varten.
 
Mielestäni Volvon ratti on riittävän pelkistetty ja asiallinen, mutta kuitenkin yksilöllinen. Kehä luonnollisesti pehmeää nahkaa. Alumiinisomisteet saattavat jakaa mielipiteitä, mutta itselle ne ovat ihan jees.

E: Oho, noitahan tulikin aika reilusti, toivottavasti ei haittaaa.... Oma versio on tuossa ylärivissä toisena vasemmalta.

105-204x204.png

 
=========melkein suistiota========

Ekan autoni (minkä?) ratti. Ei jatkoon... ;)
 

Liitteet

  • ratti.jpg
    ratti.jpg
    41,3 KB · Katsottu: 402