https://tummennuskalvot.fi/

Auton ohjauspyöristä, eli rateista keskustelua!

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Mikälainen on suosikkirattisi? Muotoilultaan? Pinnaltaan? Nappeja vai ei?

Tässä on tullut viime päivinä koeajettua useampi auto ja yksi ihmetys on kalvanut mieltä.

Se on tuo "Flat bottom" ratti. Olen törmännyt tähän nyt uudessa Passatissa ja RS Octaviassa. Passatissa tuo on aika "mieto", mutta itse koin tuon tosi häiritseväksi muotoilultaan.

16075238190_3685863d8d_c.jpg


2e2aqeda.jpg


Etenkin ahtaissa tiloissa, ja tiukoissa 90 asteen tiukoissa mutkissa en tykännyt siitä ollenkaan, tuntui että jos ei keskity niin käsi saattaa lipsahtaa..

Käyttöautolle paras ratti on viimeaikaisista koeajoista uuden Mondeon ratti, pyöreä, pehmeä ja sopivan kokoinen.. RS Octaviassa olis varmaan paras, jos se olisi pyöreä.. Lähinnä siksi että Mondeossa ratissa tuntuu olevan liikaa nappuloita.. Vakkarin säätimetkin sais omassa viiksessä, niin kuin ne ovat RS Octaviassa..

Olen siis pyöreän, kohtuu vähänappisen ohjauspyörän mies, mites sinä?
 
Liittynyt
6.1.2014
Itse pidän muotoilusta paksummasta/pitävämmästä nahasta.
Omassa on juuri sellainen ;D
Vanhassa XC60 oli liukas ja tasapaksu mistä en tykännyt!
Uudempi
2015-Volvo-XC60-release-date-R-design-10.jpg


Vanhan mallinen.
volvo-xc60-2009_08_normal_535x401.jpg
 
M

mremonen

Vieras
Itse pidän paksukehäisestä ratista. Mitä paksumpi, sitä parempi. Nappuloita saa olla, nehän on siinä keskiössä kuitenkin.

Tällä hetkellä mulla on molemmissa autoissa tuollainen flat-bottom -ratti, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Tosin ahtaissa paikoissa pyörittelen rattia yhdellä kädellä "trukkityyliin", eli kämmenellä ratista. En juurikaan käytä kahta kättä, jos rattia pitää kääntää yli 45-astetta.
 

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
mremonen sanoi:
Tällä hetkellä mulla on molemmissa autoissa tuollainen flat-bottom -ratti, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Tosin ahtaissa paikoissa pyörittelen rattia yhdellä kädellä "trukkityyliin", eli kämmenellä ratista. En juurikaan käytä kahta kättä, jos rattia pitää kääntää yli 45-astetta.

Näin pyöritän minäkin, mutta joskus se trukkikämmen osuu tuon tasaisen ja pyöreän osan rajalle ja sit se muljuaa.. En tykkää..
 

tai

Legenda
Liittynyt
23.12.2013
Ulkonäöllisesti tykkään enemmän kolmipuolaisesta, mutta otevalikoiman kannalta nelipuolainen on kieltämättä monipuolisempi.

Edelleen ulkonäkökysymys, mielestäni GM:n (Opel, Saab jne.) pitkään käyttämä rattimalli oli kamala, tuli mieleen ihan vaipat :) Nyt vastikään se on tainnut vähän "keventyä".

0426574-Opel-Vauxhall-Insignia-Sports-Tourer-1.4-Turbo-ecoFLEX-Cosmo-2011.jpg
 
M

mremonen

Vieras
Skula sanoi:
Näin pyöritän minäkin, mutta joskus se trukkikämmen osuu tuon tasaisen ja pyöreän osan rajalle ja sit se muljuaa.. En tykkää..
No, totta puhuen kyllä minäkin ilman tuota tasapohjaa pärjäisin, mutta Audilla se paksuin ratti on juuri tuollainen. Jostain syystä.
 

HAL9000

Sisäänajettu
Liittynyt
29.12.2014
Mielellään pyöreä, nahkainen ja tarpeeksi paksu, ehdottomasti 3-puolainen. Vaikka onkin ulkonäköseikka, niin mielestäni nuo 4-puolaiset ovat susirumia.
octavia-active.jpg


Tässä on oma näkymäni tällä hetkellä. On mukava pidellä ja kiva katsella.
volkswagen-golf-vi-3-doors-3776_4.jpg
 

Kettu

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Vielä 155 Alfassa oli Nardin ratti. Se oli siisti.
Muuten melkeinpä yks hailee. Kunhan ei lipsu.
 

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Omista autoista nykyisen Volvon ruori on ehkäpä paras mitä on ollut, ehkä se voisi olla inan pienempi mutta siitä saa kuitenkin hyvän otteen, kehä on sopivan paksu, nappulat hyvät ja materiaalit miellyttää. Myös Skoda Yetin 3-puolainen oli oikein hyvä ratti vaikka siinä ei nappeja ollutkaan, mutta kehä oli mukavan paksu ja hyvin muotoiltu. 306 pösössä oli myös aika hyvä ratti vaikka materiaali olikin kuttaperkaa, paksu ja hyvin käteen istuva kehä paikkasi tilannetta.

Sitten taas edellisen Superbin ratti oli kehältään turhan ohut riuku mutta napit oli siinäkin hyvät ja 4-puolaisena sitä pystyi ohjastamaan monenlaisella otteella, rumempi toki kuin 3-puolaiset serkkunsa.

Koeajoilta on jäänyt positiivisesti mieleen ainakin Ocu III RS:n, V60 R-Desingnin, Golf VII:n ja Audin paremmat yleensä lisävarusteiset sommat, etenkin Audin ratit istuu käteen erittäin hyvin.

Eli jos jonkinlaista yhteenvetoa tekisi, niin seuraavat ominaisuudet on mieleen:

-Paksu kehä
-Materiaali nahka
-Ei liika suuri halkaisija
-Hyvät nappulat
 

Presidentti

Klassikkoainesta
Liittynyt
24.12.2013
Tarkkaa lähdettä en muista, mutta jostakin McLaren MP4-12C:tä koskeneesta artikkelista muistan lukeneeni, että olivat tutkineet ohjauspyörän kehän paksuuden vaikutusta ohjaustuntoon ja todenneet ohuemmalla kehällä olevan ratin tuottavan paremman "feedbackin".

2012-McLaren-MP4-12C-steering-wheel.jpg

 

Jysky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Minä tykkään nahkaisesta, kolmipuolaisesta suht paksusta.
Jos nykyisen Mondeoni rattia parantaisin niin 1-puola siis pois ja ehdottomasti myös nappeja vähemmälle- nyt niitä taitaa löytyä 16, jos siis kaikki reunat lasketaan.
Kehä on mulle tässä optimi- paksunnokset vielä 10-vaille-kahdessa ja mukavan pehmoonen!
 

batman14

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Children of the damned sanoi:
Nykyisten bemarin 1-,2- ja 3- ja 4-sarjojen M-sport ratti on ainakin tosi onnistunut. Paksu kehältään, kolmipuolainen, miellyttävän näköinen ja tuntuinen nahkaverhoilu, hieno ulkonäkö, nappulat tarpeeksi isot ja tuntuma loistava. Lisänä siinä on vielä lämmitys. Mii laik!

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=875314

Toi on kyllä tyylikäs! Sopivan sporttinen ''yrittämättä'' liikaa.

Audeissa suurin osa on 3-puolaisia mitkä näyttävät noin miljoona kertaa paremmilta kuin vastaavat 4-puolaiset.
 

TT_rex

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Children of the damned sanoi:
Nykyisten bemarin 1-,2- ja 3- ja 4-sarjojen M-sport ratti on ainakin tosi onnistunut. Paksu kehältään, kolmipuolainen, miellyttävän näköinen ja tuntuinen nahkaverhoilu, hieno ulkonäkö, nappulat tarpeeksi isot ja tuntuma loistava. Lisänä siinä on vielä lämmitys. Mii laik!

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=875314

Samaa mieltä ainakin tuosta ulkonäköasiasta. Muu aistinvarainen tarkastelu on jäänyt vähemmälle. Uuden TT:n ratti oli myös hieno sekä hanskaan istuvan oloinen.
 

TON-III

Legenda
Liittynyt
22.12.2013
Uusia nahkaratteja vaivaa hieman kumi-/muovimainen tunto, kyselin asiaa jostakin ja se itse viimeistely sisältää jotain juuri tuollaista ainesosaa joka laitetaan rattiin 'säilyvyyden' vuoksi.

Ja mitä hyvään rattiin tulee niin ei tuo v.2006 B7 S-Line:n nahkaratti ainakaan huonolta tunnu  8) .
 

clima

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Children of the damned sanoi:
Nykyisten bemarin 1-,2- ja 3- ja 4-sarjojen M-sport ratti on ainakin tosi onnistunut. Paksu kehältään, kolmipuolainen, miellyttävän näköinen ja tuntuinen nahkaverhoilu, hieno ulkonäkö, nappulat tarpeeksi isot ja tuntuma loistava. Lisänä siinä on vielä lämmitys. Mii laik!

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=875314

Yksi parhaista (ellei paras) mitä on tullut kokeiltua.

Toinen hyvä on uusimpien Porschejen kolmipuolainen. Ja Ocu RS III:ssakin on hyvin käteen istuva ratti.
 

Pekka T

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
TON-III sanoi:
Uusia nahkaratteja vaivaa hieman kumi-/muovimainen tunto, kyselin asiaa jostakin ja se itse viimeistely sisältää jotain juuri tuollaista ainesosaa joka laitetaan rattiin 'säilyvyyden' vuoksi.

Ja mitä hyvään rattiin tulee niin ei tuo v.2006 B7 S-Line:n nahkaratti ainakaan huonolta tunnu  8) .

Tonilla taitaa nyt olla oma lehmännahkaratti ojassa.  :)

Ei näissä uudempien Audien rateissa ainakaan mitään tuollaista kumi/muovimaisuutta ole.
 

GTA1

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
15.1.2014
Tästä BMW;n ratista minä pidän...
Muoto on hyvä ja kehällä paksuutta riittävästi.
Nahka hyvälaatuisen tuntuista ja pehmeää.
Ja A1;sessä on tällainen ruori  vähän tuntuu BMW;n jälkeen ohkaiselta ja kovalta. mutta muuten hyvä.
 

Liitteet

  • mvPh9CH1IVHU5CI-t6BGiXg.jpg
    mvPh9CH1IVHU5CI-t6BGiXg.jpg
    8,6 KB · Katsottu: 190
  • A1.png
    A1.png
    190,9 KB · Katsottu: 363

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Pekka T sanoi:
Tonilla taitaa nyt olla oma lehmännahkaratti ojassa.  :)

Ei näissä uudempien Audien rateissa ainakaan mitään tuollaista kumi/muovimaisuutta ole.

Empä ole itsekään huomannut kumi/muovimaisuutta muissa kuin uuden Corollan nahkaratissa, se tuntui aivan kuvioidulta muovilta vaikka se kuulemma oli nahkaa.

Hiukan hymyilytti kun uudella Corolla ajeleva työkaveri hypisteli bemarikaupassa X4:n M-sport ruoria, "ihan saman tuntonen ku tojotan ratti" ;D Joo-o...
 

nemos

Klassikko
Liittynyt
24.12.2013
Kolmipuolainen on muotia, mutta nelipuolainen parempi. Kai kolmipuolaiseenkin aika nopeasti tottuisi ja uskoakseni myös tasapohjaiseen. Paksuutta saa olla reilusti, mutta paksunnoksia otekohdissa ei. Nahka on oltava hyvän tuntuista ja pehmeää. Vasempaan puolaan vakkarin säätimet peukalon ulottuville ja oikealle radion. Volvon ratit ovat tähän mennessä parhaiten täyttäneet nämä kriteerit, kunhan ei kohdalle osu puupintaisia versioita.
 

jantsa

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Vuoden 2014 mallisessa Skodassa on vielä pyöreä ratti. Voisi tosin olla vähän paksumpi ja pehmeämpi, muuten ok.
 

Liitteet

  • Ratti.jpg
    Ratti.jpg
    66,6 KB · Katsottu: 310
M

Makkis

Vieras
Tottakai ohuessa ratissa on tuntuma, tietty raja tässäkin tosin on. katsokaa kilpa-autojen ratteja, ei ne paksuja pölisköjä suinkaan ole.

No, siviiiliautoista. Itselläni on tuo räsäratti vielä mallia pyöreä ja rehellisyyden nimiin yksi parhaista johon olen törmännyt. Yksi kamalimmista löytyy nyt huollon sijaisautona olevasta Golf Plussasta, tai siis sen koko on ihan okei ja ulkonäkö, mutta aivan hemmetin liukas.

Ratti ja sen miellyttävyys autoon kokonaisuutena on kyllä itselleni erittäin oleellinen. Huonoa rattia joutuu "sietämään" oikein ajatuksen kanssa. Mokkapinta miellyttää itseä mutta ei löydy siviiliautoista. tarjoaa hyvän pidon ja tuntuman. Siviiliautossa olisi lisäksi turha kun sen tuntuman tappaa anyway moni muukin asia.
 

Tikka

Klassikko
Liittynyt
22.12.2013
Mieleinen ratti on nahkainen (kunnollinen nahka), kolmipuolainen, nappuloita löytyy ja muutenkin käteen sopiva.

Pari autoa ainakin osaa äkkiä sanoa, jossa nahka ei tuntunut hyvältä, eli nahkaiselta. Seat Exeo ja Bmw 3-sarja. Molemmissa oli jopa hankala uskoa, että ratti oli nahkaa, mutta tiukkauksista päätellen näin oli.
 

Levjsa

Klassikkoainesta
Liittynyt
31.12.2013
Itse tykkään eniten tuosta muutaman muunkin mainitsemasta Bemarin uudesta M-sport ratista. On miellyttävän pehmeää ja laadukkaan tuntuista materiaalia. Hyvän otteen saa helposti. Iso plussa myös hienosta ulkonäöstä!
 

-P-

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Children of the damned sanoi:
Nykyisten bemarin 1-,2- ja 3- ja 4-sarjojen M-sport ratti on ainakin tosi onnistunut. Paksu kehältään, kolmipuolainen, miellyttävän näköinen ja tuntuinen nahkaverhoilu, hieno ulkonäkö, nappulat tarpeeksi isot ja tuntuma loistava. Lisänä siinä on vielä lämmitys. Mii laik!

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=875314
Tämä kyllä näyttää hyvältä. Saiskohan tommosen istutettua E9x sarjalaiseen, vaikka ei nykyisessäkään mitään vikaa sinänsä ole.