https://tummennuskalvot.fi/

Auton maalipinnan kestokäsittelyt

Asiallisen oloista pohdiskelua, mutta kuten jokusen kerran aikaisemminkin, niin kaipaan menettelyä jolla mitata pinnoitteen olemassa oloa, toimivuutta jne. muutenkin mutuna.
Kai siihen on jotain tieteellisiä testejäkin, mutta itselle jos pinnoite ei avauskäsittelyn jälkeen enää hylji vettä kunnolla on se aika tehdä uusiksi.
Minulle kun tärkeä ominaisuus on helppo kuivaus puhaltimella, niin sen on aina onnistuttava.
 
Kai siihen on jotain tieteellisiä testejäkin, mutta itselle jos pinnoite ei avauskäsittelyn jälkeen enää hylji vettä kunnolla on se aika tehdä uusiksi.
Jos ei ole referenssiä mihin verrata, niin milläs tietää että pinnoite on OK?
Esim. kun olen teettänyt uuteen autoon pinnoitteen, millä todeta sen asennuksen olevan OK?
 
Asiallisen oloista pohdiskelua, mutta kuten jokusen kerran aikaisemminkin, niin kaipaan menettelyä jolla mitata pinnoitteen olemassa oloa, toimivuutta jne. muutenkin mutuna.
Sano muuta.
Oma usko on että näistä suurin osa pohjautuu hyvin vahvasti teollisuuden käyttämiin silica pinnoitteisiin, suurimmat erot tekee sitten markkinointi osasto.
Itsellä aivan mutua omat tiedot kestävyydestä. En huomaa mitään eroa, pinnoitin itse tai naapuri, samaa pätee kalliimpiin tuotteisiin vrt. tässäkin ketjussa monesti mainittuun tein itse tuotteeseen.
Odotan todella mielenkiinnolla jotain tietoa...
 
Jos ei ole referenssiä mihin verrata, niin milläs tietää että pinnoite on OK?
Esim. kun olen teettänyt uuteen autoon pinnoitteen, millä todeta sen asennuksen olevan OK?
Pyytää että saa tarkastaa asennuspisteessä (oletan että on kunnon valot), auton.
Ottaa vaikka tehokkaan ledi taskulampun mukaan ja katsoo sillä kyljet läpi ja konepellin jne.
Ei pitäs näkyä mitään muuta kun äärimmäisen kirkas pinta, jos näkyy mitä tahansa naarmuja tai öljytahran näköisiä high spotteja on pinnotteen asennus epäonnistunut.
Tai noin minä sen tarkastan oman työni jälkeen, scangripin käsivalolla paneeli kerrallaan. Se on lopulta aika nopea toimenpide katsoa vaan ledivalolla se paneeli sivuttaissuunnassa kulkee siitä läpi ja kahtoo sitä ledivaloa kyljestä.

Tossa joku 2021 vuoden video minkä kuvasin coupesta pinnoitteen asennuksen jälkeen.
Ja minähän olen ihan vaan autotallissa ite räveltävä harrastelija, ammattilaisten pitäis osata tehdä aina paremmin. :cool:

 
Viimeksi muokattu:
Eikai siinä ole sitten vaihtoehto kun pestä auto kerran ja ihmetellä sitten miltä se näyttää.
Tai toteaa vaan jos vesi valuu hyvin kylestä että hyvä se on. ;)
 
Sen verran täytyy kommentoida että se on sitten minun korvaani myös harhaväite että pinnoite HELPOTTAA auton pesemistä. Miten se helpottaa jos joutuu saman vaivan tekemään (lue: kunnon liuotin, vaahtopesu, kinnastelu yms you name it mitä nyt pesuun yleensä kuuluu) vaikka olisi pinnoite, vaha, tai ei suojaa lainkaan? Helpottaa ehkä kuivaamista, ja kesällä tehtäviä pesuja mutta suomen olosuhteissa talvella pesumetodit ovat samat, oli pinnoitetta tai ei. Eli jos pesuväli on pitkä niin auton saaminen puhtaaksi on sitä työläämpää.

Jotenkin tulisi olo että pinnoitteen kanssa kannattanee pääasiassa käyttää näitä wash & coat pesuaineita jotka pitävät sitä pinnoitetta yllä, sitten silloin tällöin pesee jollain purificalla tai ds scalella yms tekee ne raudanpoistot ja pienpoistot. Tämäkin tullut vaan mieleen kun olen tätä omaani pian 1,5v pessyt normiautoshampoolla, välillä ds scalea käyttäen.
Millä tavalla sulla tulee tuota ds scalea käytettyä? Tilasin tuota ja yllätyin, et pitää sumutinpullosta seoksena käyttää.
 
Millä tavalla sulla tulee tuota ds scalea käytettyä? Tilasin tuota ja yllätyin, et pitää sumutinpullosta seoksena käyttää.
Itse oon laittanu vaahdottinella auton päälle ja kinnasta perän. Ihan normaalina shampoona oon siis käyttänyt. Kyllä se sellaisena toimii kans.

Vahva seos sitten sumuttimesta, mut sellaista tarvii vasta ikään kuin tahran poistoon.
 
Kun scalea tai shampoota vaahdottimella vedätte pintaan niin miten teette?
Vaahdottimen säiliöön reilusti ainetta raakana ja ylimääräinen sitten takaisin purkkiinsa mitä vaahdottamisen jälkeen sen säiliöön jää?

Minä olen 40ml noin 15 litraan vettä laittanut esim. Innovacar S2 Foamya. Sitten kinnastelemaan. Rupesi kiinnostamaan vaahdottaa pintaan aluksi niin ei kuivuisi pinta niin herkästi.
Eikö ton shampoon kulutuksen moninkertaista tolla konstilla. Kuvittelisin vaahdottimen läpi vetämällä menekin olevan noin 200ml/pesukerta.

200ml taitaa BH.ta mennä esipesussa itsellä.
 
Kun scalea tai shampoota vaahdottimella vedätte pintaan niin miten teette?
Vaahdottimen säiliöön reilusti ainetta raakana ja ylimääräinen sitten takaisin purkkiinsa mitä vaahdottamisen jälkeen sen säiliöön jää?

Minä olen 40ml noin 15 litraan vettä laittanut esim. Innovacar S2 Foamya. Sitten kinnastelemaan. Rupesi kiinnostamaan vaahdottaa pintaan aluksi niin ei kuivuisi pinta niin herkästi.
Eikö ton shampoon kulutuksen moninkertaista tolla konstilla. Kuvittelisin vaahdottimen läpi vetämällä menekin olevan noin 200ml/pesukerta.

200ml taitaa BH.ta mennä esipesussa itsellä.
En tiedä kuinka oikein menee mutta itsellä on neljä erillistä pulloa vaahdottimeen. Bioliukkari, esipesuaine, shampoo ja vaahdotettava quick-coat. Aineet aina raakana pullossa ja täydennys kanisterista kun loppuu. Sopivan paksua vaahtoa ruuvista säätämällä. Autoissa PCS5-pinnoitteet ja pesen boostaavalla shampoolla (ämpäriin sekoitettuna) muutaman kuukauden välein. Pärjätty on näillä.
 
Kun scalea tai shampoota vaahdottimella vedätte pintaan niin miten teette?
Vaahdottimen säiliöön reilusti ainetta raakana ja ylimääräinen sitten takaisin purkkiinsa mitä vaahdottamisen jälkeen sen säiliöön jää?
Autonhoitokaupan ohjeissa kyllä lukee myös ne suhteet vaahdottimella käytettäessä. Ds scalea taisi mennä 1:3 pulloon tai tarvittaessa raakana. Toimii minusta kyllä ihan laimennettunakin ja hyvä vaahto tulee. S2 foamy taas 1:50 eli 20ml ainetta per litra vettä tai sitten jos on erityisen likainen niin 1:12.

Kyllähän se kulutus joo lisääntyy mutta minusta on helpompaa vaahdottaa niin auton pinta pysyy kauemmin märkänä, ainakin kesällä.
 
Mulla scale on jääny kuivamaan purkkiin sen jälkeen kun ostin ekan Purifica pullon :cool:

Minua ehkä vähän arveluttaisi vaahdottimella levittää sitä scalea auton päälle, voi se varmaan toki sellainkin toimia.
Oma käyttötapa on ollut se purkin ohjeen mukaan laimennus erilliseen sumutinpulloon, ja sitten siitä sumutellut esim laseihin jos on kalkkia ja pari minuuttia antanut olla ja huolellinen huuhtelu.
Tällä tyylillä siivottiin kollegan X1 bmw takalasista harjattoman pesukoneen jättämät kalkkipisteet.
Se kun on kuitenkin vähän erikoisaine. En ole purificankaan antanut maata kovin pitkään auton pinnoilla. Yleensä kinnastellut 50% autosta ja sitten huuhdellut.

Osallistun vielä tuohon vaahdotinkeskusteluun:

1. BH-autofoam raakana
2. Macserien 44 1:3
3. Innovacar foamy 1:10

Noilla mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Kun scalea tai shampoota vaahdottimella vedätte pintaan niin miten teette?
Vaahdottimen säiliöön reilusti ainetta raakana ja ylimääräinen sitten takaisin purkkiinsa mitä vaahdottamisen jälkeen sen säiliöön jää?

Vähän riippuu ja roikkuu kuinka kunnossa sun vaahdotin on, alhaisella seoksella kannattaa laittaa jo vettä mukaan, levittyy nätimmin.

Autonhoitokaupan ohjeissa kyllä lukee myös ne suhteet vaahdottimella käytettäessä. Ds scalea taisi mennä 1:3 pulloon tai tarvittaessa raakana. Toimii minusta kyllä ihan laimennettunakin ja hyvä vaahto tulee. S2 foamy taas 1:50 eli 20ml ainetta per litra vettä tai sitten jos on erityisen likainen niin 1:12.

Jotain samanlaista oon laittanu, 1-4 suhteessa ehkä dc scale - vesi, sitten vaahtoruuvista sopiva alhainen säätö. Loput vaahdottimesta mitä jää yli voi kaataa sit pesuveteen.

Yleisesti, Foamy ja muut perusshampoot menee vaahdottimeen rannemitalla. Aina kyl laitan vettä mukaan kans. Ja esipesuaineet raakana, paitsi BH touch-less, siihen 1-1 vettä mukaan, että levittyy paremmin ja seos on oikea.
 
Minua ehkä vähän arveluttaisi vaahdottimella levittää sitä scalea auton päälle, voi se varmaan toki sellainkin toimia.
Toimii paremmin kuin että jättäisi vaahdottamatta. En mä kyllä raakana käyttäisi mutta vaahdottimella saa hyvin levitettyä sen aineen. Hyvä lopputulos tulee ja tulee varmasti kaikkiin kohtiin sitä pesuainetta.

Tuosta pesuaineiden levityksestä vaahdottimella niin mielestäni yhellä amerikkalaisella detail yrityksellä on ihan hyvä tapa pestä kesäkuumalla auto. Eli antaa vaahdon olla mahd pitkään pinnalla niin ei kalkkinen vesi ehdi kuivaamaan pinnalle. Toki ei varmaan kaikkien pesuaineiden kanssa kannata niin toimia. Ja kyse siis ihan normi shampoosta eikä jostain scalen kaltaisesta
 
Mä olen käyttänyt DS scalea normi pesuaineena. Desi 10L ämpäriin ja lopputulos on ollut hyvä. Kalkkijäljet ikkunoista poistan vanhalla kunnon Autglym car glass polishilla.
 
Toimii paremmin kuin että jättäisi vaahdottamatta. En mä kyllä raakana käyttäisi mutta vaahdottimella saa hyvin levitettyä sen aineen. Hyvä lopputulos tulee ja tulee varmasti kaikkiin kohtiin sitä pesuainetta.

Tuosta pesuaineiden levityksestä vaahdottimella niin mielestäni yhellä amerikkalaisella detail yrityksellä on ihan hyvä tapa pestä kesäkuumalla auto. Eli antaa vaahdon olla mahd pitkään pinnalla niin ei kalkkinen vesi ehdi kuivaamaan pinnalle. Toki ei varmaan kaikkien pesuaineiden kanssa kannata niin toimia.
Komppaan täysin tuota kuumalla kelillä vaahdottimella shampoon levittämistä auton päälle (varjossa)..
Itse käytän justiinsa foamyä tässä, helteelläkin loppuu se kiire juosta kintaan kanssa auton ympäri kun on se vaahto siinä päällä.
Oikein suositeltavaa!
 
Hyviä vastauksia tuli kaikilta yllä. Selvästi kokeilemisen arvoinen homma on Innovacar S2 Foamy vetästä vaahdottimelle pintaan. Normaalisti ensin BH esipesuna. Sitten S2 BH.n huuhtelun jälkeen seuraavaksi vaahtona pintaan ja ämpäriin vielä luraus myös ja kinnastelemaan vaahdotettua pintaa.

Pihassa tapahtuu pesut ja pakko joko aamulla aikaisin tai illalla myöhään, koska aurinko paistaa suoraan ainoalle pesupaikalle koko päivän. Vaikka pesee silloin kun aurinko ei pesupaikalle osu niin kesänlämpö ja heikko tuuli saa jo pinnan kuivamaan liian nopeasti.

Vaahto pintaan auttaa varmaan huomattavasti pesua kuivamisen suhteen. Pitänee hankkia vaahdottimeen extra pullo missä makaa aina pesuaine seos valmiina.

Purificaa, jos käyttää niin sitä ei siis kannata vaahdottaa, noinko oli sen osalta?