https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Autohuoltojen hinnat ja työn laatu

Jysky sanoi:
Onko kellään kokemusta Focuksen/C-maxin ohjaustehostimen ongelmista?  Oma -08 hoppa ei yhden käynnistyksen yhteydessä saanut sähköistä tehostinta päälle- ilmoitti asiasta myös mittaristossa. Uusi käynnistys korjasi tilanteen eikä vika ole vielä uusinut.
Liekö sit alkaako useimminkin oireilemaan. Muualta lueskelin diagnoosiksi liitin kontaktien ongelmaa tai koko härpäkkeen vikaantumista.

Vageissa ohjaustehostin on ensimmäinen paikka joka alkaa oireilla virran vähyydestä. Voisiko olla Fordissakin kyse siitä?
 
Jotain tyyppivian tapaista noissa Fordin tehostimissa taitaa olla. Muutama vuosi sitten noita kaverin kanssa selvittelin kun sen vastaavan ikäisestä Focuksesta antautui tehostin. Uusiksi se meni, hämärä muistikuva kertoo että satasilla ei selvitty vaan laskussa oli neljä numeroa.  :-\
 
sepekaski sanoi:
Vinkkejä kaivataan. Toyota Auris Hybrid syskyn mittaan ja sään kylmetessä alkanut "kolahtamaan" käynnistettäessä. Kolahdus ei mielestäni kuulu koneen lämmetessä. Tuntuu kuin jokin olisi löysällä tai irti. Onko ideoita, mikä voisi olla pielessä tai kokemuksia vastaavasta?

Mulla oli taannoin 2017 Auri Hybridi ja muistaakseni teki myöskin kolinaa. Muistaakseni kun meni sisään ja ei heti käynnistänyt niin hetkenpäästä kolahteli. Jos muistan oikein se kolahtelu mainittiin myös Auriksen oppaassa.
 
ansku sanoi:
Mulla oli taannoin 2017 Auri Hybridi ja muistaakseni teki myöskin kolinaa. Muistaakseni kun meni sisään ja ei heti käynnistänyt niin hetkenpäästä kolahteli. Jos muistan oikein se kolahtelu mainittiin myös Auriksen oppaassa.


Ahaa okei, kiitos. Muistatko yhtään missä kohdassa ohjekirjaa? Täytyy katsoa läpi.

Sepe
 
sepekaski sanoi:
Ahaa okei, kiitos. Muistatko yhtään missä kohdassa ohjekirjaa? Täytyy katsoa läpi.

Sepe

En kyllä muista. Vaihdoin sen Auriksen Corollaan syksyllä ja mun mielestä tämä tekee samaa. Joskus kun menee autoon istumaan eikä käynnistä (kun odottaa rouvaa) niin kuuluu sellasia kolionoita tms.
Olen vaan ajatellut että kuuluu johonkin turvallisuuteen ettei lähde liikkeelle/käynnisty itsekseen vaikka painaisi jarrua. Molemmat koslat siis älyavaimella varustettuja.
 
ansku sanoi:
En kyllä muista. Vaihdoin sen Auriksen Corollaan syksyllä ja mun mielestä tämä tekee samaa. Joskus kun menee autoon istumaan eikä käynnistä (kun odottaa rouvaa) niin kuuluu sellasia kolionoita tms.
Olen vaan ajatellut että kuuluu johonkin turvallisuuteen ettei lähde liikkeelle/käynnisty itsekseen vaikka painaisi jarrua. Molemmat koslat siis älyavaimella varustettuja.

Tässä Corollan manuaalista kolinoista ym. ja niinkuin mainitsin Auriksessa oli vähän samanlaista tekstiä:

Saatat havaita seuraavia ääniä ja väräh-
telyitä hybridijärjestelmän toimiessa.
Ne eivät kuitenkaan ole merkkejä
toimintahäiriöistä:

l Moottorin ääniä saattaa kuulua moot-
toritilasta.

l Ääni saattaa kuulua takaistuinten alla
sijaitsevasta hybridiakusta (ajoakku),
kun hybridijärjestelmä käynnistyy tai
sammuu.

l Releiden toimintaääniä, napsahduksia
tai vaimeita kalahduksia saattaa kuu-
lua takaistuimen takana sijaitsevasta
hybridiakusta (ajoakku), kun hybridi-
järjestelmä käynnistetään tai sammu-
tetaan.

l Ääniä saattaa kuulua hybridijärjestel-
mästä kun takaluukku on avoinna.

l Ääntä voi kuulua vaihteistosta, kun
bensiinimoottori käynnistyy tai sam-
muu, kun ajetaan alhaisilla nopeuksilla
tai joutokäynnin aikana.
 
Juuri lueskelin iltapäivälehden nettijutuista 59000 km ajetusta -17 mallisesta Kia Optimasta. Asiakas ostanut auton käytetynä 28000 eurolla. Kaupan jälkeen havaittu automaattiseen hätäjarrutusjärjestelmään liittyvä vika, jonka korjauskustannus 4000 euroa.
Eli minkälaisia pommeja nämä nykyisillä turvajärjestelmillä olevat autot ovat kymmenvuotiaina? Kuinka asiakas voi havaita käytettyä ostaessaan turvajärjestelmiin liittyvät ongelmat! Ovatko nämä uudet turvajärjestelmät ns. katsastusvarusteita, eli oltava aina kunnossa? Tällaisia turvajärjestelmiähän ei vielä muutama vuosi sitten ollut olemassakaan ja valtaosassa Suomessa liikkuvista autoista näitä ei ole.
Yllä mainittu vika ei ole mitenkään Kia-kohtainen, on vain esimerkki nykyautoista ja niiden monimutkaisuudesta. Toimintoja on paljon, joten vikapaikkojakin on paljon ja näiden korjaaminen vaatii erityisosaamista ja erityistestereitä ja on kallista.
 
Onhan tuo silti vähän hankalaa, JOS lehtijuttu pitää paikkansa (yleensä ei pidä vaan yksityiskohdat ovat vähän sinnepäin).

Kun tuollainen merkkivalo syttyy vain pieneksi hetkeksi, niin kuluttajan on vaikeaa koeajolla tietää johtuuko tämä jostakin viasta vai onko kyse järjestelmän normaalista toiminnasta. Erilaiset olosuhteet kuten kova vesisade voivat tiputtaa tutkan pois päältä ja tämä on aivan normaalia. Haastavaa on jos pitäisi satunnaisen auton ostajan osata arvioida mikä on normaalia ja mikä vaurioista kertovaa.
 
Jos ei erityisen tarkkana ole niin onhan tuollaisen huomaaminen kohtuuttoman hankalaa. Käytetyn osto aina riski ja siitä joutui nyt asiakas maksamaan sen pari tonnia. Erittäin ikävää on, että summat ovat isoja ja käytetyn auton ostamisessa tarvitaan erityisosaamista autoista, tavallinen autoista tietämätön on heikoilla jäillä aina. Nuo hetkelliset varoitusvalot kuuluu nykyaikaisen auton vakiotoimintaan, varsinkin tutkat ovat sellaisia, ja jos joku lyhyesti välähtääkin niin mistä se kuljettaja sen tietää, mitä asiaa se ennen näkemätön symboli mittaristossa tarkoittaa.
 
^Minulla Rellussa palaa automaattisen jarrutuksen merkkivalo jatkuvasti silloin kun tutka on lumenpeitossa ja teksti kertoo mikä kiikastaa. Optimassa on ilmeisesti erilainen systeemi.

Tällaisessa tapauksessa on vielä ongelmana, että törmäystä ei ole todistettu ennen kauppoja joten joppari mielellään vierittää syyn uudelle omistajalle. Ja voi olla oikeassakin. Lumipenkkaan törmääminen riittää rikkomaan muovikeulan.

Ja kyllä, liian monimutkaiseksi on autot tehty kun kaikki keksinnöt on niihin lisätty.
 
Maanantaina oli auto huollossa Hämeenlinnan K-Autossa kun Hyvinkäälle ei varauskalenterin mukaan saanut autoja pitkään aikaan. Kyseessä pikkuhuolto 58tkm mittarissa, lisäpalveluksi otin sisäpesun ensimmäistä kertaa kun sen saa käyttöedun ohjeistuksen mukaan tehdä kerran vuoteen.

Nettipalvelu antoi huollon kestoksi 1h 40min ja luovutettaessa kerrottiin että sisäpesu ottaa sen 45 minuuttia ekstraa. Menin huollon ajaksi kummityttöä moikkaamaan ja kyselin, että voisitteko soittaa kun huolto on valmis. Ei kuulemma tarvetta kun saan tekstarin kun huolto valmistuu.

Noin 3,5 tuntia oli auto ollut huollossa niin soittelin netissä olevaan huollon numeroon. Meni johonkin valtakunnalliseen keskukseen josta ei pystytty huollon tilaa selvittämään eikä kuulemma ollut tarvetta vaan sanottiin että sieltä tulee tekstiviesti. Tuosta sitten about tunti myöhemmin laittelin huollon vastaanottajalle sähköpostia, että mikä maksaa niin piakkoin tulikin vastaus että just tuli auto putsarilta. Ehkä tuli just, ehkä oli ollut valmis jo tovin.

Noin 5 tuntia huollon alkamisesta kävin auton hakemassa ja hieman kyselin tekstiviestin perään ja mainitsin, että kannattaisi laittaa kuntoon kun ilmoituksen perään erikseen kyselin aamulla. Melko ohkainen oli vastaus, että oli huoltomieheltä jäänyt kuittaamatta tms ja eihän tekstiviestit muutenkaan aina tule perille. Eipä siinä sitten viitsinyt sen enempää vääntää kun ei kiinnostanut toista osapuolta.

Autolle siis pikku ketutus päällä. Ovasin oven niin aurinkoisessa säässä kuskin penkin reuna täynnä jotain koirankarvoja. Itse en muista, että autossa olisi kolmen vuoden aikana ensimmäistäkään koiraa matkustanut. Tarkemmin tutkittuna vaaleita lyhyitä karvoja oli pitkin autoa. Kojelaudalla, kyynernojalla, mittaristossa, penkeillä, ratissa jne. Penkkien reunoissa eniten, muualla satunnaisesti. Eli ilmeisesti jotain koirallista autoa on putsattu juuri alle ja samoilla vermeillä putsaamatta siirrytty oman auton pariin. Kotimatkalla katselin niin ei ollut kiinnostanut huoltoa lisäillä AD-blueta:kaan vaikka sen on olisi voinut samalla kertaa. Toki vielä 4000km tuolla ajelee mutta olisihan se ollut asiakkaalle helpompaa ettei tarvi erikseen koukkia täytölle myöhemmin.

Ehkä ensi kerralla sitten taas Hyvinkäälle.

p.s. tekstiviestiä ei ole tullut vieläkään...

 
Unohtui lisätä, että merkkihuollon asiakas vuodesta 2004...
 
^ Ei kyllä yllätä että kyseessä on K-Auto. Tuo tekstarisysteemi ei tainnut ikinä toimia kun Seatia siellä huollatin. Jonkun linkin kautta pääsi katsomaan huollon tilaa ja se oli edelleen ''työn alla'' viikko huollon jälkeen, eli aivan turha toiminto.

Itsellä oli viimeksi myös varattu aika muistaakseni kello 10:00 ja arvio 1½ tuntia. Sen takia otin läppärin mukaan ja pidin etätoimistoa autoliikkeen kahvilassa. No kello 12:00 auto seisoi edelleen koskemattomana parkkipaikalla, ja normaali huolto venyi pitkäksi. Tuolla ei myöskään ole oikein mitään kommunikaatiota huoltomiesten ja neuvojien välillä. Autoa noudettaessa kysyin mitä on tehty ja löytyikö jotain ongelmia tms. mitkä mielestäni ovat ihan normaaleja kysymyksiä. Tämä herätti aina hämmennystä ja alkoi papereiden kaivelu ja neuvoja luki sitten mitä siihen huoltoluetteloon oli listattu.

Ainoa mikä tuolla toimi todella hyvin oli sähköpostiviestittely ja henkilön kanssa jonka kanssa vaihdoin sähköpostia vastasi todella kattavasti kysymyksiini ja tuli aidosti se tunne, että minä olen asiakas. Eli ei pelkkää huonoa  ;)
 
batman14 sanoi:
Itsellä oli viimeksi myös varattu aika muistaakseni kello 10:00 ja arvio 1½ tuntia. Sen takia otin läppärin mukaan ja pidin etätoimistoa autoliikkeen kahvilassa. No kello 12:00 auto seisoi edelleen koskemattomana parkkipaikalla, ja normaali huolto venyi pitkäksi.

Itse vein kerran Vantaalla autoni Länsiauton merkkihuoltoon ja todella selvästi painotin avaimia jättäessä, että menen tuonne yläkerran kahvioon tekemään töitä, voitteko soittaa minulle välittömästi, kun auto on valmis.

Huomasin sitten ikkunasta, että autoni palautui parkkipaikalle. Oletin, että huolto on tehty, mutta kun soittoa ei alkanut kuulumaan, niin mietin, että ehkä jotain on vielä tekemättä. 45 minuutin kuluttua auto oli edelleen parkkiksella, joten päätin kävellä alakertaan kysymään, että onko se valmis. Olihan se ja kaikki paperitkin valmiina.

Ei s**tana vain voineet soittaa, että valmista on.

Ja ei ollut eka eikä viimeinen kerta, kun Suomessa auton huolto menee näin. Pk-seudulla tuntuu olevan monessa paikkaa vielä sekin ajatusmaailma, että jonkun tunnin kestävän määräaikaishuollon johdosta auto pitäisi tuoda marmorille aamulle, mielummin kahdeksaan mennessä ja nouto sitten neljän jälkeen. Aito Kouvostoliittoa.

Hassu juttu, että muissa Euroopan maissa olen aina onnistunut varaamaan huoltoajan tietylle kellonajalle ja aikaa varatessa on kerrottu, että kauanko huolto kestää, jos ei tule yllätyksiä. Mutta ei, Suomessa ei näin.
 
^
Veho Airportissa, kun minun mersu oli huollossa, niin kyllä heti tuli tekstari, kun auto oli valmiina.
Nyt ei enää mersua ole, 2-3 kuukautta oli myynnissä Autoverkkiksessä ja sitten myytiin,
Nyt oli tullut taas myyntiin Autoverkkikseen 20 tkm ajettuna minun jälkeen, parisen kuukautta oli myynnissä,
sitten taas myytiin. Ei siinä mitään hieno auto vaalealla sisustalla.
 
batman14 sanoi:
^ Ei kyllä yllätä että kyseessä on K-Auto. Tuo tekstarisysteemi ei tainnut ikinä toimia kun Seatia siellä huollatin. Jonkun linkin kautta pääsi katsomaan huollon tilaa ja se oli edelleen ''työn alla'' viikko huollon jälkeen, eli aivan turha toiminto.
...

No, ens kerralla täytyy ottaa sijaisauto huollon ajaksi ja palauttaa sitten kun tekstari tulee...
 
Vempula sanoi:
Ja ei ollut eka eikä viimeinen kerta, kun Suomessa auton huolto menee näin.

Sen ainoan kerran (toistaiseksi) kun olen KIAn käyttänyt huollossa, niin tuo puoli toimi hyvin. Menin odotustilaan istuskelemaan ja heti kun homma oli valmista, tultiin minut sieltä hakemaan.

Valitettavasti huollon sisältö jätti toivomisen varaa, mutta kaikkea ei voi saada.  ;D
 
Riisikupin takajarrupalat kaipaavat vaihtoa. Katselin korjaamojen vaihtohintoja, noin 50eur/akseli+osat. Lähinnä sitä mietin, että lähtiskö itte vaihtaa vai antaisko ammattilaisen hoitaa vaihdot. Youtubessa vaihtotyö näyttäisi helpolta mutta maalikkona varmsti on aina se vähän isompi riski asentaa palat vituralleen..
Mites teillä muilla? Vaikka olisit käsistääsi taitava niin jätätkö nämä turvallisuuteen liittyvät työt ammattilaiselle mieluummin?
 
juho sanoi:
Riisikupin takajarrupalat kaipaavat vaihtoa.

Vaikka olisit käsistääsi taitava niin jätätkö nämä turvallisuuteen liittyvät työt ammattilaiselle mieluummin?

Täällä on lähinnä ”fiiliksestä” kiinni. Joskus huvittaa tehdä itse ja joskus toiste taas ei.

Ei kai jarrupalojen vaihtoa voi niin pahasti tumpeloida, että siitä ajoturvallisuus kärsisi (??).
 
Onhan noita vaihdettu.
Jarruissa voi olla ongelmana jumittuneet osat. Niiden aukisaaminen vaatii oman osaamisensa ja työkalunsa. Kasaaminen on sitten paljon helpompi homma.
Mutta tok,i jos ei luota omaan osaamiseensa niin jarrujen kohdalla on parempi luottaa ammattilaisiin.
 
Emännän Smart pomppasi katsastuksesta takajarrujen liian suuren eron vuoksi, vasen jarrusatula jumitteli/toimi huonosti. Uudet levyt, palat ja vasen jarrusatula+1,5h töitä paikallisella pienemmällä korjaamolla ~360€, jarrusatulan hinta tästä oli 160€.
 
juho sanoi:
Riisikupin takajarrupalat kaipaavat vaihtoa.
Mites teillä muilla? Vaikka olisit käsistääsi taitava niin jätätkö nämä turvallisuuteen liittyvät työt ammattilaiselle mieluummin?

Jos on käsistään taitava, ei mieti näiden kahden vaihtoehdon välillä. Jarruosien vaihtotyö yleensä yksinkertaisimmasta päästä. Tekisin itse, koska siten panostaisin turvallisuuteen ja huolellisuuteen, kuten muissakin simppeleissä huoltohommissa. Jos on epävarma, kannattaa viedä huoltamoon.
 
^minä en taas enään viitsi alkaa ollenkaan moiseen hommaan.

nuorempana tuli Kuplasta aina vaihdettua pirteämpi moottori kesäksi ja syksyllä toisinpäin.
samoin meni joskus 205 pösöstä vaihdelaatikosta laakeri, niin ite vaihdoin senkin autotallissa.
mutta koeajon jälkeen vielä kun vielä hieman rohisi, niin seuraavana päivänä sitten  toinen laakeri...

nyt ei vaan kiinnosta tuollaset hommat yhtään.

 
Karvis sanoi:
Emännän Smart pomppasi katsastuksesta takajarrujen liian suuren eron vuoksi, vasen jarrusatula jumitteli/toimi huonosti. Uudet levyt, palat ja vasen jarrusatula+1,5h töitä paikallisella pienemmällä korjaamolla ~360€, jarrusatulan hinta tästä oli 160€.
Mikä noissa jarrusatuloissa yleisesti ottaen maksaa niin paljon? Parhaimmillaan jarrupalat+levyt/akseli paketti maksaa noin satasen verran, ja sitten se satulan hinta syö koko budjetin..