https://tummennuskalvot.fi/

Autohuoltojen hinnat ja työn laatu

En nyt löytänyt ainakaan varsinaista otsikko aiheelle "merkkihuollot" joten tulkoon tänne.

Olen tuosta Laakkosesta lukenut paljon negatiivista (kuten merkkihuolloista yleensä) mutta toki jotain positiivistakin. Oman skodillakin kohdalla "jouduin" Laakkosen asiakkaaksi kun merkkihuolto siirtyi sinne. Aiemmin siis käytin toisen yrityksen merkkihuollossa.

Hommathan tuli tehtyä varmaan edellisessäkin mutta hivenen jäi maku "leväperäisestä" asioiden hoidosta takuu- ja reklamaatioasioiden käsittelyssä. Laakkonen sen sijaan suhtautui heti vakavasti ja varasi riittävästi aikaa selkeällä päivämäärällä milloin asiat hoidetaan. Lisäksi huoltoneuvoja oli proaktiivinen kilauttamalla itse että ei ole valmis tänään ja osasi myös käyttää sähköpostia asioiden hoidossa. Vielä on liian varhaista sanoa korjautuiko kaikki viat vai ei, mutta ainakin heti havaittavat tulivat kuntoon. Sijaisauto oli itsestäänselvyys ja se oli lämpimässä odottamassa oman auton vientiä ja auto oli siisti, suhteellisen verski laitos eikä tarvinnut harjaille vaihdokkirivistöstä jotain tankki tyhjänä olevaa kinneriä. Niin, ja Laakkosen sijaisautossa tankkikin oli täynnä  ;D

Firman paku (transportteri) oli hyytynyt duunikaverin pihaan, tai siis mennyt vikasietotilaan.  Sanoin että buuttaa noin ensi alkuun mutta kun apua ei ollut, sanoin että jos kerran voi ajaa ja punaisia ei pala, niin ajaa Laakkoselle. Olivat sanoneet että ota kahvit niin lukaisevat koodit. EGR tukossa, piuha irti ja aika vaihdolle ensi viikolle.

Eli nämä pari kokemusta ovat kyllä erittäin hyviä, kyseessä siis eteläisen naapurikaupungin (Varkaus) Laakkonen koska varmasti toimipaikoittain ja henkilöittäin on eroja.
 
Emännän Corolla kävi öljynvaihdossa 3500km mittarissa. 115e öljyt (TGMO Formula XS 0W-20) ja suodatin. Auto-Center Raisio.
 
Astran vuosittainen valohoito öljynvaihtoineen 199€. Autoåström Oulu.
 
Petri M sanoi:
Juu, helppo päättää että Airporttiin.
Keravan Laakkosella on aina joutunut uusintakäynnille kun jotain "unohtuu"
Minä lopetin asiakkuussuhteeni Keravan Laakkosen kanssa viime kertaan.

Yhtenä aamuna käynti muuttui Passatissa nykiväksi ja varoitusvalo kielsi ajamasta enää metriäkään. Auto lavalle ja Laakkoselle. Kahden päivän päästä oli saatu sytytystulpat (150€) vaihdetuiksi (140€), ohjainlaite päivitetyksi (90€) ja vikamuisti luetuksi (85€).

No pääasia oli, että auto kulki taas. Kunnes kolmen päivän kuluttua vika uusiutui, auto taas lavalle ja Laakkoselle. Asiaa alettiin taas tutkiskelemaan ja apua kyseltiin ihan Saksasta asti. Mm. 1 sylinterin suutin ja 1 sylinterin happitunnistin meni vielä vaihtoon. Kaikkinensa rapiat päälle 2000€ remppa. Mutta auto tuli viikossa kuntoon ja on toiminut moitteetta tähän päivään saakka.

Mistä sitten suivaannuin Keravan Laakkoselle? Ensinnäkin minulla ja huoltopäälliköllä oli maksupäivänä hyvin erilaiset mielikuvat siitä, mitä olimme puhelimessa sopineet ekan huoltokeikan hinnan kompensaatiosta tokan rempan hinnassa ja tokan rempan sijaisautosta. Toiseksi tuossa jälkimmäisessä rempassa oli vaihdettu vajaan viikon vanhat sytytystulpat taas uusiin. Tästä valitettuani kyseinen rivi vain poistettiin ja tulostettiin uusi lasku. Ilman mitään selittelyjä! Kolmanneksi ensimmäisen rempan huoltoneuvojani käyttäytyi hyvin välinpitämättömästi kun tuli mutkia Liikkumisturvaan kuuluvan sijaisauton (Avis) kanssa. Minun olisi kuulemma pitänyt Liikkumisturvaan soittaessani sanoa erikseen tarvitsevani sijaisauton, jotta lasku menisi suoraan Volkkarille. No eipä tullut siinä soittaessa sellainen mieleen. Joka tapauksessa huoltoneuvoja ilmoitti tämän minulle ja tokaisi, että "tämä on sinun ja Avisin välinen asia, en voi auttaa". Jumaliste, Avisin tiski on Keravalla viiden metrin päässä huoltoneuvojan tiskistä. Tämä asiakaspalvelija ei viitsinyt persettänsä nostaa ja mennä Avisin poitsulle selittämään tilannetta, vaikka näki että asiakas oli ihan hoo moilasena! No Avisin asia sitten selvisi, paitsi että lasku (300+ €) tuli sitten kuitenkin parin viikon päästä minulle eikä Volkkarille. Ja siitä eteenpäin sotkun selvittäminen ei tietenkään onnistunut enää Keravan Avisin kanssa vaan minun piti itse soittaa pääkonttoriin kirjanpitoon. Mutta tämä ei enää liity Laakkoseen.

Mielenkiintoista oli vielä se, että ekan rempan jälkeen minulle tuli tekstiviestinä pyyntö kommentoida Laakkosen huoltoa, mutta jälkimmäisen rempan jälkeen ei. No, onneksi en ensin vastannut siihen ekaan viestiin. Laitoin palautetta vasta toisen rempan jälkeen ja ilmoitin että turha odotella tätä lypsylehmää enää siihen taloon.

Kaiken kaikkiaan niin paska maku tästä kaikesta jäi, että ennen episodia mielessä käynyt merkin vaihto Volkkarista johonkin muuhun kypsyi tuossa jupakassa lopullisesti. Jos tämä Passatti ei mene aikanaan suunnitellussa ajassa kaupaksi ja joudun sitä vielä huollattamaan, vien taatusti Airportiin.
 
Peugeot 208:n toinen vuosihuolto maksoi Länsiautossa varsin poskettomat 293,52 € ja siihen ei edes sisältynyt öljyt. Pelkkä vuosihuolto on 155,40 € ja siihen on sitten lisätty raitisilmasuodatin, öljynsuojatin, jarruneste ja jarrunesteen vaihto, joka ei kuulu vuosihuoltoon. Pelkkä jarrunesteen vaihto oli töineen ja nesteineen 80,76 €. Tuosta tulee meidän rouvalle varmaan 8 € hintaa per jarrutus, sen verran vähän on jalka jarrulla käväissyt sillä ajotyylillä.
 
Keravan Laakkosen huoltoneuvojille voisi pitää palvelusta edes alkeiskurssin. Käytös on todella tympeää 4 vuoden kokemuksella. Nimimerkki entinen asiakas.
 
That 70s dude sanoi:
Minä lopetin asiakkuussuhteeni Keravan Laakkosen kanssa viime kertaan.

..Kaikkinensa rapiat päälle 2000€ remppa. .

Kaiken kaikkiaan niin paska maku tästä kaikesta jäi, että ennen episodia mielessä käynyt merkin vaihto Volkkarista johonkin muuhun kypsyi tuossa jupakassa lopullisesti. Jos tämä Passatti ei mene aikanaan suunnitellussa ajassa kaupaksi ja joudun sitä vielä huollattamaan, vien taatusti Airportiin.

Autsh!! Nämä jutut saa omat entiset kauhutarinat nousemaan mieleen. En jaksa niitä täällä toistaa, mutta jotenkin hyvin helppoa samaistua fiiliksiin kun on itsekin saanut osansa. Toki kunnossapitopuolella työtä tekevänä toisaalta ymmärrän myös huoltohenkilöstöä, että ei aina ole niin helppoa tehdä oikeaa diagnoosia vaan helposti ensin vaihdetaan vääriä komponentteja.
 
tuRboman sanoi:
Toki kunnossapitopuolella työtä tekevänä toisaalta ymmärrän myös huoltohenkilöstöä, että ei aina ole niin helppoa tehdä oikeaa diagnoosia vaan helposti ensin vaihdetaan vääriä komponentteja.
Joo, kyllä minäkin pystyn hyväksymään sen, että tekevälle sattuu. Minusta vaan tällöin pitäisi maineestaan kiinnostuneen yrityksen tulla kustannuksissa vastaan eikä maksattaa kaikkia mahdollisia osia ja tunteja asiakkaalla.
 
Näitä kommentteja lukiessa ei kaduta yhtään se, että perushuoltojen toimenpiteet tulee tehtyä itse. Eipä huvittaisi maksaa tekemättömistä / ala-arvoisesti tehdyistä töistä reipasta ylihintaa. Ja jos näiltä jäljiltä on jotain hajalla niin sitten joutaa vain katsoa peiliin :-\
 
Harvalla muulla alalla tehdään niin tärkeetä työtä että voi ottaa tunnilta 90€ niinkuin laakkosella. ;D
 
En muista olenko raivonnut tästä täällä jo aiemmin, mutta meinasi oikeasti leuka mennä sijoiltaan, kun Audin öljynvaihdosta marmorilla otetaan 300 EUR, josta öljyn osuus 160 EUR...

Koitin sitten kysellä, että mihin perustuu öljyn hinnoittelu? Jotain selittelivät keskeytysturvasta, ym. mutta ei oikein vakuuttanut.

Nyt sitten rupesin miettimään, että kun (Etelä-?)Suomessa iso osa uusista Audeista on leasing-ajoneuvoja ja kai jossain yksityisomisteisissakin on tehty se "huolenpitosopimus", niin tällä tavalla hinnoittelemalla saadaan katteet kohdalleen. Leasing-auton omistajaa ei kiinnosta, mitä huolto maksaa. Tai mitä kalliimpi, sitä parempi. Huolenpitosopimuksen tekijää luulisi kiinnostavan, mutta ehkä sitä ei jakseta ajatella. Audillahan tuota huolenpitosopimusta markkinoidaan sillä, että ei sen väliä vaikka se maksaakin paljon, kun sopimuskauden jälkeen palautetaan mahdollinen ylijäämä. No, ylihinnoittelemalla huollot ei jää mitään palautettavaa.
 
Kyllä se audin öljy on ihan oikein hinnoiteltu. Rinkeli kun vaihtui Toipoon, niin öljyn hinta pysyi samana, ainoastaan samalla euromäärällä saatu litra määrä tuplaantui. Laatuhan on merkittävästi huonompaa, kun se on samaa mobilia, mutta ilman rinkeli-liikkeen LL-statusta...  ;D
 
Eskoop sanoi:
Harvalla muulla alalla tehdään niin tärkeetä työtä että voi ottaa tunnilta 90€ niinkuin laakkosella. ;D

Ja vielä mielenkiintoisempaa on se, että hyvin harvassa muussa pisniksessä asiakas antaa liikkeelle avoimen valtakirjan tehdä mitä tahansa tällä 90 euron tuntitaksalla. Ei kysytä edes hinta-arvioita huoltoa varatessa, vaan heitetään vaan avaimet tiskille avoimella shekillä.

Ja sitten kirotaan huollon jälkeen kovaa hintaa ;D
 
Eskoop sanoi:
Harvalla muulla alalla tehdään niin tärkeetä työtä että voi ottaa tunnilta 90€ niinkuin laakkosella. ;D

Pörhöttimellä oli myös tullut sellainen pieni nimellinen korotus tuntitaksaan, nyt alkaen 98€ :eek:
 
Pakko varmaan tuntitaksaa nostaa kun huoltovälit pitenee?  8)

Kävin viikonloppuna kahvilla pienellä huoltsikalla, ovessa luki autonhuoltoon tuntitaksa 45€.
 
Karvis sanoi:
Pörhöttimellä oli myös tullut sellainen pieni nimellinen korotus tuntitaksaan, nyt alkaen 98€ :eek:
Mitäs tollanen perus autoasentaja tienaa tunnilta? 15€?
 
Karvis sanoi:
Pörhöttimellä oli myös tullut sellainen pieni nimellinen korotus tuntitaksaan, nyt alkaen 98€ :eek:

Satkussa kun ollaan, niin Etelä-Helsinki alkaa olemaan oikeasti varteenotettava vaihtoehto ainakin isommille huolloille. Varsinkin, jos osaa ja kykenee ottamaan reissun myös lomareissuna.
 
Vempula sanoi:
Satkussa kun ollaan, niin Etelä-Helsinki alkaa olemaan oikeasti varteenotettava vaihtoehto ainakin isommille huolloille. Varsinkin, jos osaa ja kykenee ottamaan reissun myös lomareissuna.

Täältä katsottuna tuo on vaihtoehto vain kesälomareissuun yhdistettynä, asiastatehen ei kannata lähteä ajelemaan. Pörhöllä tuntiveloitus oli ennen 78€ joten parikymppiä on laitettu nokkiin vuodenvaihteessa, työkaveri käytti Octaviansa valohoidossa vasta viime viikolla: Etupään narinoiden tarkastus, vikakoodin luku ja jarrupalojen kuluneisuuden tarkastus 170€... :rolleyes:
 
Karvis sanoi:
Täältä katsottuna tuo on vaihtoehto vain kesälomareissuun yhdistettynä, asiastatehen ei kannata lähteä ajelemaan.

Joo, toki näin, eli Etelä-Helsinki on hyvä vaihtoehto lähinnä pk-seudulla asuville.
 
Irkissä oli tästä puhetta ja lyhyt guuglaus tosiaan paljasti, että Laakkosen nimellinen tuntiveloitus Audeissa on 120 euroa.

Aika sairasta menoa alkaa olemaan. Mutta audimiehelle mikään ei ole kallista, joten kateellisten panetteluahan tämä on :)
 
Onneksi sentään äskettäin nostivat eläkettä - 7 euroa kuukaudessa.
 
Vempula sanoi:
Joo, toki näin, eli Etelä-Helsinki on hyvä vaihtoehto lähinnä pk-seudulla asuville.
Kyllähän tuo alkaa olemaan ihan harkittavissa oleva vaihtoehto. Veikkaan, että viikonloppu Tallinnassa hotelleineen ja viinoineen on ns. "ilmainen", jos vie sinne määräaikaishuoltoon. Ajaa auton lauantaina Tallinnaan, sopii vaikka noudon terminaaliin ja palautus hotellille. Sunnuntainan sitten takaisin jouset pohjilla.

Ja viittaan tuohon aikaisempaan viestiini niistä liisareista ja huolenpitosopimuksista. Niiden omistaajille se on yksi hailee, vaikka olisi 200€/h. Huolenpitosopimuksen tehneille ei pitäisi olla "ihan sama", kun tuo syö sitä "luvattua" palautusta, mutta näin se vain mennee... Sama juttu, jos tekisi sopimuksen lähikaupan kanssa että ruoka maksaa 200€/kk. Sen jälkeen olis yks hailee vaikka banaaneissa lukisi, että kympin kappale.
 
mremonen sanoi:
Kyllähän tuo alkaa olemaan ihan harkittavissa oleva vaihtoehto. Veikkaan, että viikonloppu Tallinnassa hotelleineen ja viinoineen on ns. "ilmainen", jos vie sinne määräaikaishuoltoon. Ajaa auton lauantaina Tallinnaan, sopii vaikka noudon terminaaliin ja palautus hotellille. Sunnuntainan sitten takaisin jouset pohjilla.
Seuraavana viikonloppuna uudestaan jousi ostoksille uuden lastin kera ;D