Tuossa jamassa taas ollessani nautiskelin taas tuon oman autoni alusta set up:in toiminnasta, itse olen ollut jo pitkään sitä mieltä että alustan kokonaistoiminta on parhaimmillaan jos alusta on jämäkkä mutta pientä pintapehmeyttä omaava, ja että siinä renkaassa olisi sitä jousitusominaisuutta, edellä mainitut ratkaisevat sen kuinka paljon se itse vanne liikkuu vertikaalisesti, ennen en ole tuolle matemaattisia taustoja ihmetellyt mutta tuossa tänään ajelemassa ollessani oheinen 'välähti' mieleeni:
- Sanotaan että tavoittelemme komponenteilla vaikkapa 45 mm. maksimisisäänpainumista, jos alusta on se löysä ja rengas kova on totuus se että se vanne liikkuu kokonaisuudessaan sen 45 mm. ylösalas ja sen jousittamattoman massan liike-energiamäärä tulee relevantiksi korkeimmalla prosentilla, jos taas alusta on jämäkämpi ja rengas joustava niin alusta antaakin periksi vain (esimerkiksi) 30 mm. ja sen 15 mm. ottaa vastaan rengas, näin ollen jousittamattoman massan liike-energia laskee kolmanneksen ja aikaansaa tunteen alustan paremmasta kokonaistoiminnasta.
- Sanotaan että tavoittelemme komponenteilla vaikkapa 45 mm. maksimisisäänpainumista, jos alusta on se löysä ja rengas kova on totuus se että se vanne liikkuu kokonaisuudessaan sen 45 mm. ylösalas ja sen jousittamattoman massan liike-energiamäärä tulee relevantiksi korkeimmalla prosentilla, jos taas alusta on jämäkämpi ja rengas joustava niin alusta antaakin periksi vain (esimerkiksi) 30 mm. ja sen 15 mm. ottaa vastaan rengas, näin ollen jousittamattoman massan liike-energia laskee kolmanneksen ja aikaansaa tunteen alustan paremmasta kokonaistoiminnasta.