https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Auton ajaminen säästeliäästi

Kettu

Yhdistyksen jäsen
Grand Legend
Liittynyt
23.12.2013
Ei, en tarkoita polttoaineen kulutusta, vaan muuten autoa "säälivää" ajoa.
Miten palstalaiset kohtelevat ajokkiaan menossa?
Räpätään, vai reipasta ajoa, välitetäänkö montuista ja hidasteista?

Joku kirjoitti toisella palstalla, että isä opetti väistämään jopa kaivonkannet.
No, miksi ei, kunhan ajosta ei tule kummallista kiemurtelua naapurikaistalle.

Toisaalta nuo pitkissä rampeissa olevat liikuntasaumat, ajetaanko surutta "täysillä" fillarit linkussa, jotta notkahtaa.
No ei ne täällä niin pahat ole, mutta vallankin Italiassa, esimerkkinä moottoritie välillä Bologna-Firenze,
ne saumat olivat sellaisia, että ei voinut moottoripyörällä kovin vauhdikkaasti ajaa.
Sen verran voimakkaasti heilautti vehjettä.

Itse kun joudun nykyään kuluni maksamaan, niin on tullut säälittyä omaa ajokkia,
eikä töyssyihin vedetä surutta.

Mites on muilla, rajusti, vaiko nätisti?
Miten muuten "säälitte" autoanne ajossa?
 
En säästele, autot on tehty ajamista varten ja ne tykkää siitä.

Ajan just niin kuin tuntuu hyvältä, järjettömyydet ja mahdolliset rikkoontumiset välttäen. Ei kai siinä muuta?
 
Näinä pakkasaamuina kylmänkankeaa autoa tulee ajettua huomattavasti kepoisemmalla jalalla kuin kesäkeleillä. Hidastetöyssyihin hissukseen ja pikkuhiljaa auton vetreydyttyä kovemmin "hanaa".
 
Jos auto vaihtuisi takuuaikana, niin tuskin säälisin, mutta nyt mennään näillä:

- Kylmällä koneella en laita kaasua pohjaan koskaan ja ajan normaalia pienemmällä vaihteella
- Hidastetöyssyihin ajan hiljaa
- Ramppien tiukkiin mutkiin rauhallisesti, suoralla kiihdytyskaistalla sitten kaikki tehot käyttöön
- En kiihdytä voimakkaasti renkaat käännettyinä (etuvedolla)
- Kadun reunakiveyksen tai vastaavan korokkeen yli koitan ajaa mahdollisimman kohtisuorassa linjassa
- Rattia en käännä, jossei auto liiku
- Yritän väistellä isoja monttuja mahdollisuuksien mukaan, samoin vesilammikoita
 
Säästävästi, koska maksan itse autoni korjaukset. Enkä edes saisi mitään kiksejä siitä, että pistäisin "metallin itkemään"  :) Siitä huolimatta tätäkin autoa on korjattu jo takuuaikana ja sen jälkeenkiin varmaan yli viidellä tuhannella... onneksi melkein kaikki vielä täysmääräisesti ainakiin toistaiseksi maahantuojan piikkiin.
 
Skula sanoi:
En säästele, autot on tehty ajamista varten ja ne tykkää siitä.

Ajan just niin kuin tuntuu hyvältä, järjettömyydet ja mahdolliset rikkoontumiset välttäen. Ei kai siinä muuta?

Noinhan se menee. Välillä kyllä vähän järjettömästikkin jos sattuu lapsettamaan.

Ja jos nyt tarkemmin niin kaasu pohjassa kiihdytän autolla melkein joka päivä jossain tilanteessa. Tuttuja tiukkoja motariramppeja tulee kesäisin vedettyä niin kovaa kun vaan kantti kestää. Ja näin talvisaikaan esp off ja mukavat nelipyöräsladit kuuluu ohjelmaan päivittäin jos vaan keli on sopiva.
 
Kettu sanoi:
Joku kirjoitti toisella palstalla, että isä opetti väistämään jopa kaivonkannet.
No, miksi ei, kunhan ajosta ei tule kummallista kiemurtelua naapurikaistalle.

Tuosta tuli mieleeni vanha juttu. Silloiseen asuinpaikkaani ajettiin pitkin katua/tietä josta olin opetellut jokaisen kaivonkannen paikan. Jostain syystä muistan edelleenkin että niitä oli 27 kpl. Kerran sitten väistelin niitä rutiinilla (omalla kaistalla pysyen) ja paikotin autoni omaan ruutuun. Ennen kuin pääsin autosta ulos, oli reipas konstaapeli työntänyt pillin suuhuni.

Oli varsin hämmentynyt kun viisari ei liikahtanutkaan mihinkään. Poistui sanaakaan sanomatta yhtä ripeästi kuin oli ilmestynytkin. Yritin siinä jotain "jaa, mää noita kaivonkansia..."  ;D

Rookie oli kiteyttänyt vastauksensa kuten olisin aika pitkälle omanikin.
 
Rookie sanoi:
- Rattia en käännä, jossei auto liiku
Tämä IMO mahdotonta, jos on tarkoitus pyöritellä autoa ahtaissa paikoissa, tai esim. poistuessa taskuparkista?

Itse ajelen "järki päässä", en huudata kylmänä konetta tai sudittele sulalla nastoja irti jne. Hidasteisiin tulee jarruteltua, mutta kaivonkansia kiertelen vain Venäjällä (ja tähän on ihan hyvä syy).

t e v e
 
teve sanoi:
Tämä IMO mahdotonta, jos on tarkoitus pyöritellä autoa ahtaissa paikoissa, tai esim. poistuessa taskuparkista?

Itse ajelen "järki päässä", en huudata kylmänä konetta tai sudittele sulalla nastoja irti jne. Hidasteisiin tulee jarruteltua, mutta kaivonkansia kiertelen vain Venäjällä (ja tähän on ihan hyvä syy).

t e v e
Tietty sitä ruoria joutuu pakosti joskus veivailemaan paikallaankin, mutta melkein aina pystyy jonkin verran ryömittämään autoa samalla.

 
Vaikka auto vaihtuisikin takuuaikana niin näillä Rookien listaamilla mennään. Pari lisäisin:
- Pidän runsaan turvavälin
- Vältän hiekkateitä viimeiseen asti

Ja silti auton nokka on kuin haulikolla ammuttu. ;D

Rookie sanoi:
Jos auto vaihtuisi takuuaikana, niin tuskin säälisin, mutta nyt mennään näillä:

- Kylmällä koneella en laita kaasua pohjaan koskaan ja ajan normaalia pienemmällä vaihteella
- Hidastetöyssyihin ajan hiljaa
- Ramppien tiukkiin mutkiin rauhallisesti, suoralla kiihdytyskaistalla sitten kaikki tehot käyttöön
- En kiihdytä voimakkaasti renkaat käännettyinä (etuvedolla)
- Kadun reunakiveyksen tai vastaavan korokkeen yli koitan ajaa mahdollisimman kohtisuorassa linjassa
- Rattia en käännä, jossei auto liiku
- Yritän väistellä isoja monttuja mahdollisuuksien mukaan, samoin vesilammikoita
 
Skula sanoi:
En säästele, autot on tehty ajamista varten ja ne tykkää siitä.

Ajan just niin kuin tuntuu hyvältä, järjettömyydet ja mahdolliset rikkoontumiset välttäen. Ei kai siinä muuta?
Näin. Myös järjettömyyksiä ja riikkoontumisia tulee välillä.
 
Laitan vielä omiani tähän.
-hidastetöyssyt varovasti
-kanttikivien ylitys rauhallisesti
-isommat montut vältetään
-juuri noissa ramppien liikuntasaumoissa tulee mös vauhtia hidastettua. Eihän se peli tykkää kovasta sivuttaisiskusta, mikä tulee, jos moiseen kovaa vetelee
-muuten rampit normaalisti
-kylmänä montut ja töyssyt vielä varovaisemmin, kuten muukin
-muuten, mutkat rauhallisesti, ei rattia repimällä
-auton lämmittyä, pitäähän sille välillä happea antaa, mutta en varsinaisesti revittele, eikä tuolla pystykään, rannekellon kokoisella dieselillä.

Eli periaatteessa ajelen siten, että ei tunne matkustajakaan tuskaa auton nykimisestä ja hyppimisestä suuntaan tai toiseen.
Mutta vastavuoroisesti olen sitä mieltä, että välillä pitää karstoja polttaa, tunnustella pidon rajoja, sekä auton käytöstä.
 
Mikko sanoi:
Vaikka auto vaihtuisikin takuuaikana niin näillä Rookien listaamilla mennään. Pari lisäisin:
- Pidän runsaan turvavälin
- Vältän hiekkateitä viimeiseen asti

Ja silti auton nokka on kuin haulikolla ammuttu. ;D

Kuka sun keulaa ampuu...???

Ajatko liian lähellä ???
 
Kylmänä tulee hetki varottua isompia vedätyksiä. Ja jälkikäytettyä kuormittavamman ajon jälkeen (Torque Pro:lla monitoroin lämpöjä).

Vähän eri alaotsikon puolelta: Jarruttelen sopivan reippaasti aina välillä, jotta pysyy pinnat auki ja liikkuvat osat vetreinä. Myös pidemmät moottoritieajosiivut kuuluu asiaan.

Kiveniskuja tulee väkisin vaikka kuinka varoisi (paitsi suljetulla radalla yksin ajaessa).

Ja ehkä pitää tunnustaa, että on ollut laitteita, joilla ei ole ajettu koskaan vesisateessa, suolaliejussa eikä yleensäkään huonolla säällä.
 
Käyttöautot on tehty käytettäviksi, joten en erityisesti varo tai vaali niitä. Toisaalta ei nuo autot kyllä mitään sikapoljentaakaan saa osakseen, sitä varten minulla on muita autoja. Nuo muut taas ei saa osakseen mitään muuta kuin sitä itteensä!
 
Rookie sanoi:
Jos auto vaihtuisi takuuaikana, niin tuskin säälisin, mutta nyt mennään näillä:

- Kylmällä koneella en laita kaasua pohjaan koskaan ja ajan normaalia pienemmällä vaihteella
- Hidastetöyssyihin ajan hiljaa
- Ramppien tiukkiin mutkiin rauhallisesti, suoralla kiihdytyskaistalla sitten kaikki tehot käyttöön
- En kiihdytä voimakkaasti renkaat käännettyinä (etuvedolla)
- Kadun reunakiveyksen tai vastaavan korokkeen yli koitan ajaa mahdollisimman kohtisuorassa linjassa
- Rattia en käännä, jossei auto liiku
- Yritän väistellä isoja monttuja mahdollisuuksien mukaan, samoin vesilammikoita

Aikalailla samoilla mennään. XC60n alusta on tosin sen verran korkea ja jämäkkä, että hidastetöyssyjä ei tarvi samalla tavalla varoa kuin matalammilla.

Automaattilaatikko käyttää kylmää moottoria hivenen lämmintä korkeammilla kierroksilla, niihin on aika hankala vaikuttaa, kun haluaa lähteä kylmänä rauhallisesti liikkeelle.

Kaasua on tarpeen survoa pohjaan todella harvoin.
 
Sama vika, joku on aina saannut liian hyvän vehkeen ostaessaan käytetyn autoni.

Taidan olla tehnyt tuosta säästeliäästi ajamisesta 'taidetta', mulla on monasti käytössä esim. manuaalinen start stop-systeemi  :p  .
 
Tulipa tuossa koeajoon BMW:n X1:nen viikonlopuksi. Kiva auto ajaa kyllä. Eipä nyt ekana päivänä voi sanoa kovin säästeliäästi ajaneensa. Tuli mieleen tästä että tankkaatteko autot tuollaisen pidemmän koeajorupeaman päätteeksi vai palautatteko tankki tyhjänä? Ei ole ennen ollut viikonlopun yli koeajossa ja rupesin miettimään tätä ajellessani.
Sori lievä OT.
 
^En ole vielä autoa koeajanut yön yli, mutta luulen että en tankkaisi. Eikös koeajot bensoineen kuulu myyjäliikkeiden piikkiin? Itse ainakin ajattelen näin.

Ja tuohon Mikon keulaan sen verran, että juuri viime miitissä mietiskelin kuinka voi keula olla noin hyvässä kunnossa tuon ikäisessä autossa.  :) Jos sinulla on haulikolla ammuttu niin minulla sitten varmaan jollain paljon järeämmällä kalustolla. En kyllä ainakaan huomannut yhtään näkyvää vekkiä keulassasi, voi olla että meillä on hieman eri käsitys noista. Omassa tosiaan parikin sellaista hieman ikävämmän näköistä, mutta en ole noita jaksanut alkaa paikkailemaan kun joka talvi tulee vähintään pari lisää...
 
Tuosta pidemmän koeajon tankkauksesta ei taida olla mitään yhtenäistä käytäntöä, joten voisi olla hyvä sopia asiasta ennen auton luovutusta. Harvoin olen itse tankannut, vaikka olenkin saanut auton yön yli koeajoon. Mutta jos mittariin kertyy sanotaan yli 100 km, olisi varmaan kohtaliasta tankata vähintään omien ajojen verran.

Kai myyjäliike virallisesti vastaa koeajokustannuksista, pikemminkin on kyse goodwillistä.
 
Auto = ajamista varten hankittu kapistus. Ei vaiskaan, kuopat ja aina ihanat hidastetöyssyt väistellään/hidastetaan vauhtia. Muuten sitten autoni saa kenkää suht koht railakkaasti. Tämä ei tietysti tarkoita että rikkoisin nopeusrajoituksia. Talvella ei etuvedolla hurjastella vaikka mitä tekisi, kesällä sitten otetaankin kick down lähtöjä usemmankin kerran.  ;D
 
Antton sanoi:
Ja tuohon Mikon keulaan sen verran, että juuri viime miitissä mietiskelin kuinka voi keula olla noin hyvässä kunnossa tuon ikäisessä autossa.  :) Jos sinulla on haulikolla ammuttu niin minulla sitten varmaan jollain paljon järeämmällä kalustolla. En kyllä ainakaan huomannut yhtään näkyvää vekkiä keulassasi, voi olla että meillä on hieman eri käsitys noista. Omassa tosiaan parikin sellaista hieman ikävämmän näköistä, mutta en ole noita jaksanut alkaa paikkailemaan kun joka talvi tulee vähintään pari lisää...

No mä olen pieteetillä nuo kaikki kolot paikannut. :D
Tuo turvavälin pitäminen kun monelle tarkoittaa sitä, että hidastelen ja ohi pitää mennä ja vetää heti nokan eteen takaisin. Ruuhkassa (jossa yleensä ajan) kun on hyväksyttävää ajaa vain tappituntumalla. Melkein kaikki iskut on tulleet rampeista tai ohituskaistalta eteen tulleilta tai vastaantulevien kaistalta.
 
Lyhyesti: omaa autoa kohtelen ja ajan kuin omaani - muilla ei niin väliä.  :p  ;D