https://tummennuskalvot.fi/

Auton äänieristyksen parantaminen

RoccoScientist

Klassikkoainesta
Liittynyt
25.12.2013
Yleinen ketju äänieristyskeskustelulle lienee paikallaan, sillä periaatteet ja materiaalit eivät juuri automallista riipu.

Nappasin eilen omasta autosta ovipahvin irti ja kuvasta näkyy minkälainen näky sieltä paljastui. Tarkoitus oli siis laittaa oveen reiluhkosti vaimennusmattoa, mutta näyttäisi siltä, että pitää sen sijaan vaimentaa ovipahvi vähän suunniteltua jykevämmin. Peltiä kun ei ole liiemmin paljaana ja tuo kosteussuoja ei kummoista kiinnityspintaa tarjoa. Sen alla taas on ainakin jossain määrin ruostesuoja-aineella käsiteltyä peltiä, joten sinne lienee myöskin turha yrittää laittaa mitään.

Aiheeseen liittyen, tänään pitää mennä Clas Ohlsonista katsomaan, josko löytyisi noita muoviklipsejä. Kaksi nimittäin jäi oveen kiinni ja kannata hajosivat niitä irti repiessä...
 

Liitteet

  • Ovi.jpg
    Ovi.jpg
    67,2 KB · Katsottu: 3 739
RoccoScientist sanoi:
Yleinen ketju äänieristyskeskustelulle lienee paikallaan, sillä periaatteet ja materiaalit eivät juuri automallista riipu.

Nappasin eilen omasta autosta ovipahvin irti ja kuvasta näkyy minkälainen näky sieltä paljastui. Tarkoitus oli siis laittaa oveen reiluhkosti vaimennusmattoa, mutta näyttäisi siltä, että pitää sen sijaan vaimentaa ovipahvi vähän suunniteltua jykevämmin. Peltiä kun ei ole liiemmin paljaana ja tuo kosteussuoja ei kummoista kiinnityspintaa tarjoa. Sen alla taas on ainakin jossain määrin ruostesuoja-aineella käsiteltyä peltiä, joten sinne lienee myöskin turha yrittää laittaa mitään.

Aiheeseen liittyen, tänään pitää mennä Clas Ohlsonista katsomaan, josko löytyisi noita muoviklipsejä. Kaksi nimittäin jäi oveen kiinni ja kannata hajosivat niitä irti repiessä...
Tuo on vähän hankala rakenne tuon kosteussuojan takia. Omassa autossa tuo oli kokonaan umpinainen alumiinilevy, joka oli eristematolle helpoin vaihtoehto.
Tuota kaiutinelementin ympäristöä voisi kenties vähän butyylimatolla vuorata? Kuvasta ei oikein näe, mutta onko kaiutinelementin kauluksessa tilaa butyylimatto suikaleille, eli onko siinä kiinnityspintaa? Kun elementtin runkoonkin saa massaa, niin minusta se soi paremmin.
Tällein tupelsin itse (ovipahviin tuli Dynalineria). Mahdoton tietysti vertailla ennen vs. jälkeen, kun samalla vaihtui nämä midbassot & diskantit ja tuli vaimennusta (..ja soitinkin vaihtui), mutta lopputulos oli ainakin äänentoistollisesti kertaluokkaa entistä parempi.
Muovinipsut ei muuten paljoa maksa marmorillakaan.
 

Liitteet

  • mb_ovi.jpg
    mb_ovi.jpg
    47,7 KB · Katsottu: 1 092
^Tuossa vielä sisäpahvi med Dynaliner & Dynaliner + originaali eristysmatto.
Dynaliner kiinnittyy todella hyvin. Tuo on 1/8" paksuutta. Takaoviin tein täysin samalla kaavalla.
 

Liitteet

  • mb_sisäpahvi1.jpg
    mb_sisäpahvi1.jpg
    49,7 KB · Katsottu: 1 595
  • mb_sisäpahvi2.jpg
    mb_sisäpahvi2.jpg
    48,7 KB · Katsottu: 1 318
RoccoScientist sanoi:
Peltiä kun ei ole liiemmin paljaana ja tuo kosteussuoja ei kummoista kiinnityspintaa tarjoa. Sen alla taas on ainakin jossain määrin ruostesuoja-aineella käsiteltyä peltiä, joten sinne lienee myöskin turha yrittää laittaa mitään.

Tuo kosteussuojahan tietenkin irroitetaan tieltä ja pelti putsataan asianmukaisella liuottimella maton kiinnitystä varten :) Hieman materiaaleista riippuu onko kosteussuojan kiinnittävä liima kuinka monikertakäyttöistä, mutta aloittaisin yläreunasta tutkimaan millaisella vaivalla se irtoaa. Alasauma kannattaa mahdollisuuksien mukaan jättää avaamatta jolloin vedenpitävyys on varmempi. Jossakin tilanteessa saattaa olla parempi leikata suoja suosiolla halki ja vetää sitten teipillä takaisin umpeen. Oikein(tm) tekevä tietenkin käy marmorilta uuden suojan sekä liiman sen kiinnittämiseen :p

Minulla on ollut vain niin vanhanaikaisia autoja ettei niissä ole vielä ollut oven kokonaan sulkevia peltikansia. Ei se ole ollut este ovien kanssa värkkäämiselle, mutta joskus on saanut vesivuotoja jälkeenpäin ratkoa.
 
tai sanoi:
Tuo kosteussuojahan tietenkin irroitetaan tieltä ja pelti putsataan asianmukaisella liuottimella maton kiinnitystä varten :) Hieman materiaaleista riippuu onko kosteussuojan kiinnittävä liima kuinka monikertakäyttöistä, mutta aloittaisin yläreunasta tutkimaan millaisella vaivalla se irtoaa. Alasauma kannattaa mahdollisuuksien mukaan jättää avaamatta jolloin vedenpitävyys on varmempi. Jossakin tilanteessa saattaa olla parempi leikata suoja suosiolla halki ja vetää sitten teipillä takaisin umpeen. Oikein(tm) tekevä tietenkin käy marmorilta uuden suojan sekä liiman sen kiinnittämiseen :p

Näinhän se toki pitäisi tehdä, jos haluaisi oikein panostaa. Tuo kosteussuojan kiinnittävä liima on sen oloista, että en viitsi lähteä repimään irti. Lisäksi kun sinne oviinkin nyt kerran rahalla sitä ruostesuojaustököttiä on laitettu, ei tee mieli sitä lähteä poistamaan, vaikka se aiheuttaakin valumajälkiä auton helmoihin.  :p Kompensoidaan siis tällä kertaa asiaa tuolla ovipahvin jykevämmällä vaimentamisella.

nokivasara sanoi:
Tuota kaiutinelementin ympäristöä voisi kenties vähän butyylimatolla vuorata? Kuvasta ei oikein näe, mutta onko kaiutinelementin kauluksessa tilaa butyylimatto suikaleille, eli onko siinä kiinnityspintaa? Kun elementtin runkoonkin saa massaa, niin minusta se soi paremmin.

Juu, näin olisi tarkoituskin tehdä. Tuon elementin kaulukseenkin saa kyllä mahtumaan tavaraa, kunhan se vain mahtuu tuon ovipahvissa olevan "kauluksen" alle. Ovipahvin kaulukseenkin tuli kyllä laitettua tuollainen jämäpala, mutta siitä tuskin on mitään iloa.

Muovinipsut ei muuten paljoa maksa marmorillakaan.

About euron per kappale taitavat maksaa. Ei itsessään älytön hinta, mutta pienestä palasta muovia tietysti aika paljon. Valinnanvaraa ei tosin juuri ole. Clas Ohlsonilla ei ollut mitään, eikä Motonetissä ollut Hyundaihin sopivia. Vantaan Laakkosella taas oli ainoastaan hiukan erilaisia nipsuja, joten huomenna pitää mennä Espoon tai Herttoniemen huoltotiskille käymään. Tuli tosin otettua nuo erilaisetkin nipsut, kun niitä jossain päin verhoilua kuitenkin käytetään. Ties vaikka innostuisi repimään sisustaa enemmänkin auki.
 

Liitteet

  • Pahvin kaulus.jpg
    Pahvin kaulus.jpg
    85,5 KB · Katsottu: 1 920
  • Kaulus.jpg
    Kaulus.jpg
    66,5 KB · Katsottu: 1 372
Tänään sain vihdoin ovipahvin laitettua paikalleen. Tuon verran butyylimattoa (yhteensä vajaa 0,7 m^2) ja puoliavointa solumuovimattoa tuli laitettua, plus pikkuruisia jämäpaloja pariin kuvissa näkymättömiin paikkoihin. Pari päivää on tullut ajeltua ilman ovipahvia ja ero siihen on toki korvin kuultavissa. Ero vaimentamattomaan normitilanteeseen on sen sijaan vaikeammin hahmotettavissa. Kuskin ovi kuitenkin seuraavaksi ohjelmassa.
 

Liitteet

  • Ovipahvi_butyyli_2.jpg
    Ovipahvi_butyyli_2.jpg
    64,3 KB · Katsottu: 2 134
  • Ovipahvi_puoliavoin_2.jpg
    Ovipahvi_puoliavoin_2.jpg
    46,1 KB · Katsottu: 2 190
  • Ovi_butyyli_2.jpg
    Ovi_butyyli_2.jpg
    48,6 KB · Katsottu: 1 100
  • Kaulus_butyyli_2.jpg
    Kaulus_butyyli_2.jpg
    44,6 KB · Katsottu: 1 557
RoccoScientist sanoi:
Tänään sain vihdoin ovipahvin laitettua paikalleen. Tuon verran butyylimattoa (yhteensä vajaa 0,7 m^2) ja puoliavointa solumuovimattoa tuli laitettua, plus pikkuruisia jämäpaloja pariin kuvissa näkymättömiin paikkoihin. Pari päivää on tullut ajeltua ilman ovipahvia ja ero siihen on toki korvin kuultavissa. Ero vaimentamattomaan normitilanteeseen on sen sijaan vaikeammin hahmotettavissa. Kuskin ovi kuitenkin seuraavaksi ohjelmassa.
Hyvältähän tuo näyttää. Ero ajomelussa voi olla pelkät ovet vaimentamalla marginaalisesti havaittavissa.. suuri osa melusta tulee kuitenkin renkaista.
Mutta kun saat ovet laitettua, niin huomannet eron äänentoistossa. Esim. bassopuoli muuttuu kiinteämmäksi, kuminoita ja mahdollisia resonointeja vähemmän.
 
Totta kyllä. Eniten saisi melua torjuttua kun vaihtaisi nuo vuosia sitten paistetut Nexenit tuoreisiin ja mahdollisesti vielä eri merkkisiin. Tuon vaimennuksen vaikutusta äänentoistoon on myös vaikea huomata ilman suoraa vertailua, mutta varmasti tuon ovipahvin muodostaman kaikukopan vaimentaminen ja raskaammaksi tekeminen jonkin verran vaikuttaa. Katsotaan joutuuko stereon asetuksia muuttamaan sitten kun tuo toinen, isompi etuovi on käsitelty...
 
Itse olen myös ovipahvit sekä edestä lokasuojat käsitellyt vaimennusmatskuilla. Silti rengasmeteli jylisee.

Ilmeisesti pitäisi alkaa kaivautumaan jo lattiamattojen alle pohjan peltiä eristämään että tuon mökän saisi hiljaisemmaksi... tuo vaan tuntuu aika kovalta hommalta jo.

Volkkareissa tuo oven "sisäpuoli" on toteutettu erittäin v-mäisellä rakenteella, jossa ulkopeltiin pääseminen tarkoittaa aika kovasti oven purkamista atomeihin. Tämän vuoksi itsekin eristin vain sisäverhoukset ovipahveista.

Seuraava operaatio mahtaa olla peräkontin, sisäpuolen lokasuojien koteloiden ja takapenkkien alusten eristäminen tuosta Golfista. Katsotaan sitten miten möykkä hiljenee. :)
 
Golf V Variantia on tullut eristeltyä, kyllä mielestäni suurin vaikutus oli nimenomaan apukuskin ja kuskin jalkatilan vaimentaminen maton alta, sekä etupyöränkaaren ulkopinta ja sisälokasuojien vaimennus & massan lisääminen.

Ovien eristämisellä sai lähinnä äänentoistoon parannusta, varsinaiseen ajomeluun se ei vaikuttanu. Tosin etuoviin en jaksanut ulkopeltiin saakka vaimennusta laittaa, olisi vaatinut ulkopellin irroituksen ovesta.

Takakontin ja luukun eristäminen, ja varapyöräkotelon eristäminen toki auttoi sitten takapään osalta.
 
kotelosuoja + bitumikiveniskumassa peltiosiin sekä butyylikumi + bitumikiveniskumassa sisälokasuojiin. Sottaista hommaa etenkin kun muotoja ja pintoja on niin monenmallisia.
 
Pari viikonloppua tuli värkättyä transporterin kimpussa ja eristettyä tuli ohjaamon lattia, etuovet, ohjaamon katto, väliseinä (+verhoilukangas päälle) ohjaamon puolelta, konepelti, rintapeltiin pyyhkijöiden alle tavaraa, minkä kohtuudella sai sekä pyöränkotelot edestä ja takaa. Rehellisesti sanottuna vaikutukset aika vähäiset.

Tiedossa oli jo lähtiessä, että suurin ongelma tuossa on tuo iso tavaratila, joka on vaneroitu ja pohjassa levy, mutta vanerien takana ei ole mitään muuta kuin pelkkää peltiä.

Jos oikein yrittää, niin ehkä pienen eron huomaa vauhdeissa 0-50km/h rengasäänien vähyydessä ja erityisesti karhealla asvaltilla. Tuota suuremmissa vauhdeissa takakontti alkaa pitämään taas sellaista meteliä, että se alkaa häiritä.

Esim. ohjaamossa jos matkustajan penkillä kyyristää päätä jalkotilaan, niin meteli pienenee, eli lattiassa ei ole ongelmaa. Riittää jopa kun normaaliasennossa istuessaan kallistaa päätä 20cm eteenpäin, niin meteli rauhoittuu melkoisesti.

Mutta työmäärään nähden kyllä kieltämättä pienoinen pettymys.

Itse eristin puhdistetut peltipinnat STP Black Gold ~2,3mm alumiinipintaisella bitumimatolla ja saumat umpeen Dinitrolin alustamassalla (pyöränkoteloissa). Sopiviin paikkoihin sitten vielä Dinitrolin kotelosuojaa (sitä ruskeaa) ruosteenestoksi.

Tuossa transpossa vaan on tuo tavaratila sen verran iso neliömäärältään, että tulee jo bitumimatolla aika paljon massaa lisää ja jos hyöty on vähäinen, niin kustannukset on siihen nähden aika isot. Mutta ilmeisesti näissä pakuissakin on joku onnistunut?

Autoissahan se lattia ei välttämättä ole edes se kannattavin kohde, koska siellä on jo maton puolesta eristettä ja lattia on muutenkin jäykkä, muotoiltu, joten ei ainakaan sitä resonointia välitä kovin helposti. Olen ainakin jäänyt siihen käsitykseen, että ovet + katto olisi parempia kohteita, jos meinaa jostain lähteä kokeilemaan vaikutuksia. Ja toki nuo pyöränkotelot myös.
 
Edelliseen autoon (Yeti) tein eristyksen pidemmän kaavan mukaan. Ovet, takaboksi, konepelti, lattiat ja pyöränkotelot (sisäpuolelta). Hyvällä tienpinnalla vaimennus tuntui olevan oikeinkin hyvin kohdallaan. Mutta karkealla asfaltilla tulee tietyn taajuista jylinää, joka ei oikein vaimentunut.
Tuossakin autossa vaikutus äänentoistoon oli kuitenkin melko suuri, vaikka en vaihtanut edes elementtejä (soitin vaihtui tässäkin).

Harrastelu & puuhastelu aspekti on vaimennustouhuissa myös merkittävä. Vaikka pienehkö hyöty vs. hommaan kuluva aika, niin eipä tuo haittaa.
Kun saisi niitä vaimennettuja ContiSilent renkaita tavallisen auton rengaskoossa, niin voisi kokeilla auttaisiko ne rengasmeluun?
Edit: No hitto.. niitähän on tulossa..
http://www.automotiveworld.com/news-releases/continental-conti-econtact-specially-refined-hybrid-vehicles-scores-aa-rating-eu-tire-label/
 
^ Juuri tuo karkean asvaltin "korina" on transpossakin (kuten lähes kaikissa ajamissani) autoissa se häiritsevin tekijä itselle. Ja siihen tuo oman projektin vaikutus oli marginaalinen, mutta kuitenkin taajamanopeuksissa jossain määrin huomattavissa. Ja transpossakin on ~2tkm ajetut uudet renkaat, ettei voi oikein niidenkään piikkiin täysin laittaa.

Toki tuo oli harrastemielessä tehty projekti ja kustannukset hieman alta 300e, joten ei sen puoleen mitään. Ihmettelen vain niitä netin tarinoita, kun vaikutukset on aina "merkittäviä" ja "valtavia". Jos ei odota kuuta taivaalta, niin tuskin se eristämällä äänekkäämmäksikään muuttuu :D

Kyllä minä silti taidan vielä joku päivä kokeilla tuon kontin eristämistä.
 
Ironic32 sanoi:
Ihmettelen vain niitä netin tarinoita, kun vaikutukset on aina "merkittäviä" ja "valtavia".

Noihin puheisiin kannattaa varmaan suhtautua samalla varauksella kuin hifilehtien löytämiin eroihin vaikkapa CD-soittimissa.  ;)

Onko kenelläkään muuten tietoa saako missään hoidettua auton ikkunoiden laminointia? Muistaakseni ainakin joihinkin Volvon malleihin tuon saa ruksittua tehdaslisävarusteena ja vaikka kyse on ensisijaisesti turvallisuusvarusteesta (vaikeuttaa autoon murtautumista), myös melutaso kuulemma alenee tuon myötä. Lisäksi käsittääkseni esim. hiljaiseksi kehutussa Citroën C5:ssä on laminoidut sivulasit.
 
RoccoScientist sanoi:
Noihin puheisiin kannattaa varmaan suhtautua samalla varauksella kuin hifilehtien löytämiin eroihin vaikkapa CD-soittimissa.  ;)

Hifilehdistä en tiedä, mutta cd-soittimissa kuten muissakin äänentoistoketjun komponenteiossa on selvät erot kuultavissa helposti.

Kun eristin aikoinaan Outlanderin, niin suurin vaimennus tuli takakontin pohjan ja sivujen vaimentamisella. Sitten oli etulattia ja pyöränkotelot. Ovetkin vaimensin, mutta vaikutusta oli vain äänentoistoon, joka oli merkittävä. Kattoa en vaimennellut.

Rengasjyrinät ovat nykyautoissa ongelma, joka johtuu pääosin etupään jousituksen rakenteesta joka taas johtaa äänet suoraan koriin (lieköhän kolariturvallisuusvaatimuksillakin osansa?). Näitä jyrinöitä on lähes mahdoton saada vaimenemaan.
 
Ironic32 sanoi:
Tiedossa oli jo lähtiessä, että suurin ongelma tuossa on tuo iso tavaratila, joka on vaneroitu ja pohjassa levy, mutta vanerien takana ei ole mitään muuta kuin pelkkää peltiä.

Aikoinaan laitoin transporteriin vm -91 karhunvillaa tavaratilan seinien alaosiin ja yläosat siinä olikin ikkunoilla. Meluun vaikutus oli huomattava. Kosteutta ne varmaankin keräsi, mutta näkyvää ruostetta ei autoon tullut. Auto meni myynnin kautta liikkeeseen, mistä tuttuni sen osti ja oli yli 10 v ennen kuin meni lunastukseen.
 
jni sanoi:
...Rengasjyrinät ovat nykyautoissa ongelma, joka johtuu pääosin etupään jousituksen rakenteesta joka taas johtaa äänet suoraan koriin (lieköhän kolariturvallisuusvaatimuksillakin osansa?). Näitä jyrinöitä on lähes mahdoton saada vaimenemaan.
Juurikin näin. Karkean asfaltin resonanssit ja jyrinä tulevat rakenteita pitkin autoon, eli tämän korjaaminen olisi pitänyt tehdä jo suunnittelupöydällä.
 
Marty McFly sanoi:
Juurikin näin. Karkean asfaltin resonanssit ja jyrinä tulevat rakenteita pitkin autoon, eli tämän korjaaminen olisi pitänyt tehdä jo suunnittelupöydällä.

Toissakesänä käytiin kaverin 90-lukuisen Mitsu nelivetopicupilla kalassa. Oli outo istua hiljaisessa ohjaamossa, johon ei kuulunut kuin moottorin ääni (tosin selvästi). No siinähän on erillinen runko. Rengasääniä ei sitten kuulunut juuri ollenkaan, vaikka alla olivat maastorenkaat.
 
jni sanoi:
Hifilehdistä en tiedä, mutta cd-soittimissa kuten muissakin äänentoistoketjun komponenteiossa on selvät erot kuultavissa helposti.

Kun eristin aikoinaan Outlanderin, niin suurin vaimennus tuli takakontin pohjan ja sivujen vaimentamisella. Sitten oli etulattia ja pyöränkotelot. Ovetkin vaimensin, mutta vaikutusta oli vain äänentoistoon, joka oli merkittävä. Kattoa en vaimennellut.

Rengasjyrinät ovat nykyautoissa ongelma, joka johtuu pääosin etupään jousituksen rakenteesta joka taas johtaa äänet suoraan koriin (lieköhän kolariturvallisuusvaatimuksillakin osansa?). Näitä jyrinöitä on lähes mahdoton saada vaimenemaan.
Tämä vanhasti OT:ta, mutta miten cd- soittimissa voi olla eroja? Ne lukevat bittejä ja työntävät tavaran yleensä digimuodossa vahvistimille. Jos jo soittimessa tehdään muunnos analogiseksi, niin sitten ymmärrän mahdollisia eroja. Tosin en kyllä usko, että kukaan eroja oikeasti tällöinkään kuulisi.. uskomukset asia erikseen.
Muut äänentoston komponentit sitten täysin eri juttu.
Jotkut hifistelijät uskovat kuulevansa eroja eri digikaapeleissakin, vaikka kaikki tekevät täsmälleen saman asian hinnasta riippumatta.

Rengasjyrinoihin taitaa ainoa kunnon lääke olla kapeammat / korkeammat renkaat.. vähämeluisemmat renkaat ...
Kuluneet renkaat jyrisee myös aina uusia enemmän.
Rankalla vaimentamisella saa jotain tehtyä, mutta ei valitettavasti ihmeitä. Jyrinän taajuutta saa vaimentamalla vähän muutettua.
 
RoccoScientist sanoi:
Onko kenelläkään muuten tietoa saako missään hoidettua auton ikkunoiden laminointia? <..>Lisäksi käsittääkseni esim. hiljaiseksi kehutussa Citroën C5:ssä on laminoidut sivulasit.

Kysäisin joskus eräältä jolla oli noita C5:a sekä laminoiduilla sivulaseilla että ilman, että minkälainen vaikutus tuolla seikalla oli meluvaikutelmaan. Hänen mukaansa ei minkäänlaista. Jälkikäteen laminoitujen lasien valmistaminen kuulostaa aika kalliilta.

jni sanoi:
Rengasjyrinät ovat nykyautoissa ongelma

Kyllä. Tätä lähdin itsekin taklaamaan, laihoin tuloksin. Toistakymmentä neliötä butyylimattoa ympäri koria, etusiipien massakäsittely ja muutamiin koteloihin vaimennusainetta. Ei havaittavaa vaikutusta. Poppiosastoon ei minun multakorvilla ole asiaa kommentoida. Ainoa korvin havaittava parannus tuli vaihtamalla kitkarenkaisiin. Kohta ne kehtaa taas laittaa alle  8)
 
nokivasara sanoi:
Tämä vanhasti OT:ta, mutta miten cd- soittimissa voi olla eroja? Ne lukevat bittejä ja työntävät tavaran yleensä digimuodossa vahvistimille. Jos jo soittimessa tehdään muunnos analogiseksi, niin sitten ymmärrän mahdollisia eroja. Tosin en kyllä usko, että kukaan eroja oikeasti tällöinkään kuulisi.. uskomukset asia erikseen.
Muut äänentoston komponentit sitten täysin eri juttu.
Jotkut hifistelijät uskovat kuulevansa eroja eri digikaapeleissakin, vaikka kaikki tekevät täsmälleen saman asian hinnasta riippumatta.

Modet siirtäköön tuonne toisen ketjuun, mutta kommetoin kuitenkin tämän kerran.

Jos et usko, että eroja on niin niitä sitten ei mielestäsi ole. Asia ei kuitenkaan ole uskonasia ja sopivasti demoamalla ne erot kyllä kuulee. Kerran kun sen hiffaa, niin sen jälkeen on helppoa (oma kokemus vuosien takaa).

Itse kyllä miellän cd-soittimen sellaiseksi, joka puskee ulos analogista signaalia. Cd-pyörittimet ovat sitten erikseen. Erillisen pyörittimen käytössä on monta asiaa mikä vaikuttaa ääneen ja musiikin toistumiseen (korostan sanaa musiikin). Suurimmat erot johtuvat virransyötöstä ja digipuolen lähtö- ja vastaanottopäiden toteutuksesta ja niiden virransyötöstä. Soittimen masterkellon vaikutus on erittäin suuri myös (S-PDif on itse asiassa aika kökkö datasiirtoformaatti). Virtapuolen häiriöt ja maalenkit aiheuttavat  muutoksia samoin ulkoapäin virtajohtoon tulevat häiriöt. Tekijöitä on siis monta ja niiden yhteisvaikutuksesta erot saattavat ylittää kuulukynnyksen.
 
Joo, kyllä tuo rengasjyrinöidenkin rakenteisiin kulkeutuva ääni oli jokseenkin tiedossa. Piti vaan kokeilla itsekin, että saisiko edes äänen "sävyä" muutettua pykälää inhimillsempään suuntaan. 215/16 on renkaat, että aikalailla pienimmästä päästä jo valmiiksi.

Piti vielä käydä ihan kurvailemassa ja kyllä tuosta eristyksestä jotain vaimennushyötyä oli kuitenkin. Kyllä se ääni oikeasti on hieman siedettävämmällä tasolla.

Tuskin noita takakontin seiniä ihan villalla tulee umpeen vedettyä, juurikin tuon kosteuden takia. Ajattelin, että bitumit pelteihin ja joku vaimennushuopa / pehmytmatto / vastaava materiaali vanereiden taakse, jolloin ilmarako jää, mutta on kuitenkin vähän enemmän materiaalia välissä. Bitumi toivottavasti vähän estää isojen peltipintojen resonointia ja tuo toinen materiaali sitten kenties vähän imee ääntä itseensä.

Ja esim. tuon väliseinän eristyksessä kyllä huomasi todellisen eron, kun sitä pelkkää peltilevyä kopautti nyrkillä, niin sehän soi kuin kirkonkellot konsanaan. Bitumilla vuorattuna ja verhoilukangas päällä ei kuulu kuin pieni kumahdus.

Mutta tosi on, että noiden rengasjyrinöiden poisto olisi mahdollista tehdä jo suunnittelupöydällä. Esim. tuo E39 on siitä hyvä esimerkki nestetäytteisine puslineen. Ja kun mikään ei riitä, niin toki E39:kin pitää huonolla asvaltilla enemmän ääntä ja jyrinä erottuu, mutta sitä ääntä on sen verran vähän, ettei se oikeasti ole mitenkään häiritsevällä tasolla. Vakuumiksihan näitä ei saa edes isolla rahalla tai ei sinne enää ainakaan ajamaan mahdu :D
 
tai sanoi:
Kysäisin joskus eräältä jolla oli noita C5:a sekä laminoiduilla sivulaseilla että ilman, että minkälainen vaikutus tuolla seikalla oli meluvaikutelmaan. Hänen mukaansa ei minkäänlaista. Jälkikäteen laminoitujen lasien valmistaminen kuulostaa aika kalliilta.

Voi tosiaan olla, että hinta pompsahtaisi aikamoisiin lukemiin. Noh, ei ilmeisesti tarvitse asiaa sen enempää miettiä.

Nyt on sitten kuskin ovikin saanut käsittelyn. Kuvia ehkä tänään illalla. Painoa ovipahville tule tässäkin tapauksessa selvästi lisää, mikä varmasti vaikuttaa värähtelyyn. Pikaisen lenkin perusteella korkeataajuuksinen kohina (mm. autoista, aidoista ja pensaista heijastuva rengasmelu) ei ole enää aavistuksen toispuoleista, joten pieni vaikutus tuntuisi olleen. Audiopuolella vaikutus on kysymysmerkki. Istuskelin autossa kuuntelemassa erilaisia biisejä kokeillen uusia asetuksia, mutta päädyin lopulta takaisin vanhoihin asetuksiin. Ei tuo stereo vieläkään kovin hyvin soi, eikä sitä tarjolla olevilla asetuksilla korvata.