https://yliteippaus.fi/

Auton äänieristyksen parantaminen

ePa sanoi:
Oon tainnut vaimentaa kaikki käyttöautoni enemmän taikka vähemmän ja varmaan jatkan samalla linjalla myös tulevaisuudessa.

Sen verran se auttaa, että teen sitä. [emoji4]

Helppoa ja kohtuu kustannustehokasta, kun sen on pari kertaa tehnyt ja tietää miten palokat lähtee irti ja mitä materiaaleja pitää olla.

Hei ePa (tai joku muu) mitkä toimet auttaa eniten rengasmeluun? Auto on muuten aivan jees, mutta rengasäänet on liian hallitsevat kovemmissa vauhdeissa. Se on tietysti luonnollista koska rengaskoko.

Olen ajatellut teettää myös ruoste-suojauksen, joka varmaan vähän jeesaa myös rengasäänissä. Tai sitten ei. Olikos se finikor oikeasti hyvä tuohon ruostesuojaukseen?
 
googleismyfriend sanoi:
Hei ePa (tai joku muu) mitkä toimet auttaa eniten rengasmeluun?
Olen se (tai joku muu), mutta vastaan silti: renkaat

Hiljainen kumi alle, niin karkean tiestön kuminat vähenee merkittävästi. Jos auto on joku supersportti, niin tämä on toki haastavaa. Mutta omasta empiirisestä kokemuksesta tällä viikonloppua, kitkoista misukan crossclimateen vaihtamalla vähenee ääni ihan merkittävästi. :p

Sitten alkaakin se monimutkaisempi osuus. Autosta riippuen pitää alkaa parantamaan pyöränkoteloita, isoja pintoja eli lattiaa, ovia ja kattoa. Eli mistä se ääni tuntuu tulevan? Farmariautoissa monesti takaa - siellä apua tulee helpohkosti raskasmatolla. Mutta kohinat kumeista vaimentuu vasta kun saa pyöränkoteloihin täytettä.
 
googleismyfriend sanoi:
Hei ePa (tai joku muu) mitkä toimet auttaa eniten rengasmeluun? Auto on muuten aivan jees, mutta rengasäänet on liian hallitsevat kovemmissa vauhdeissa. Se on tietysti luonnollista koska rengaskoko.

Olen ajatellut teettää myös ruoste-suojauksen, joka varmaan vähän jeesaa myös rengasäänissä. Tai sitten ei. Olikos se finikor oikeasti hyvä tuohon ruostesuojaukseen?

Hiljaisemmat renkaat & pyöräkoteloiden vaimentaminen. Ruostesuojaus kannattaa aina, mutta ei hiljennä autoa, vaan korkeintaan muuttaa äänentajuutta.
 
Pehmeät pullarenkaat ovat varmaan nopein ja helpoin ratkaisu, mutta jos korin värinöitä haluaa hillitä, niin jo mainitut isot pinnat auttaa eniten. Ovet ja takakontti on varmaan helpoimmat toteuttaa ja loput vaatii sitten harrastuneisuutta.

Sisälokareiden taaksekin on kohtuu helppoa laittaa vaimennusta, mutta silloin pitää olla sellaista materiaalia joka ei kerää vettä. Naamakirjan puolella joku teki "hirviän" työn kun äänieristi Teslaansa, mutta sellaisella materiaalilla joka kerää/imee vettä. Selkeästi halu oli kovempi kuin taito.

Mulla on Sotkassa ohjaamosta purettu aikanaan kaikki pois ja sinne liimattu bitumia "lattiasta kattoon", kuten myös sitten sisälokareiden taakse ja konepellin verhoilun alle.

Ideahan näissä vaimennuksissa on että pellit eivät resonoisi niin paljoa ja sitä kautta tekee hiljaisemmaksi. Ruostesuojauksessa pellin massa kasvaa, joten vaimentaa sekin.
 
Joo, kiitoksia vstauksista. Renkaina on pörellin pee zerot nyt ja samoille rinkuloilla mennään tulevaisuudessakin. Tarkoitus olisi tosiaan vähän vaimentaa rengasmelua matka-ajossa eikä autosta tarvitse tulla hiljainen/äänetön.

Eli pyöränkoteloiden vaimentaminen, takapaksi(?) kun kyseessä on liftback ja sitten ruostesuojaus (lähinnä ruosteen takia)?

Onko kokemuksia tuosta finikor-tyyppien Lokari-tuotteesta?

Edit: Olisko suosituksia vaimennuksen tekijöistä Savon alueella? JJ customs olisi varmaan hyvä, mutta matkaa on.
 
Jep. Bitumit sisäpuolelle ja Finikor ulkopuolelle, niin kyllähän tuon jo luulis vaimentuvan.

Takapaksin verhoilut lähtee kyllä kaikissa autoissa kohtuu helpolla pois joten nopea&helppo projekti. Bitumin päälle sitten paikasta riippuen pehmyt mattoa. Jos mahtuu.

Fanatic Audion sivuilta löytyi linkki:

https://autonvaimennus.fi/
 
Katso verrokiksi JJ:n video, jossa on kerrottu eri materiaalit. Kouvolan Autokiillosta löytyy niitä. Renkaiksi SilentFoamilla varustetut.
 
Ruosteenesto liike tarjosi äänieristystä siten, että laittavat CTK mattoa kriittisiin paikkoihin pyörä koteloissa ulkoapäin sekä pariin kohtaan pohjassa. Noiden päälle vedetään Tectylin massat. Matto asennetaan siis ulkoapäin.

Onkohan tuossa riski lähteä ruostumaan. He kertoivat, että pinnan pitää olla puhdas. Auto on 500km ajettu. He eivät pidä ruostumista mahdollisena.
 
Jos auto on uusi ja pinnat puhtaat, niin en näe ongelmaa. Onko kyaeessä finikor-liike?

Itse kyllä mielummin massaisin pohjan ja vaimentaisin sisältä päin. Toki se on työläämpää.

Itsella ruostesuojattiin, pyöränkoteloiden muovien sisäpuolelle vaimennus materiaalia sekä pariin koloon muovipussit vaimennusmateriaalilla (Autosuojaamo haarniska, jota voin suositella). Nämä siis ulkopuolella ja toki auto vaimennettu myös sisältä.
 
J82 sanoi:
Ruosteenesto liike tarjosi äänieristystä siten, että laittavat CTK mattoa kriittisiin paikkoihin pyörä koteloissa ulkoapäin sekä pariin kohtaan pohjassa. Noiden päälle vedetään Tectylin massat. Matto asennetaan siis ulkoapäin.

Onkohan tuossa riski lähteä ruostumaan. He kertoivat, että pinnan pitää olla puhdas. Auto on 500km ajettu. He eivät pidä ruostumista mahdollisena.

Mikä auto?

Tuo äänieristys on täysin turhaa, ei siitä mitään hyötyä ole. Sen sijaan auton mahdolliset ruostetakuut kyllä saat tuolla raukeamaan
 
-karppa- sanoi:
Jos auto on uusi ja pinnat puhtaat, niin en näe ongelmaa. Onko kyaeessä finikor-liike?

Itse kyllä mielummin massaisin pohjan ja vaimentaisin sisältä päin. Toki se on työläämpää.

Itsella ruostesuojattiin, pyöränkoteloiden muovien sisäpuolelle vaimennus materiaalia sekä pariin koloon muovipussit vaimennusmateriaalilla (Autosuojaamo haarniska, jota voin suositella). Nämä siis ulkopuolella ja toki auto vaimennettu myös sisältä.

Tectylin aineita käyttävät
 
sakot sanoi:
Mikä auto?

Tuo äänieristys on täysin turhaa, ei siitä mitään hyötyä ole. Sen sijaan auton mahdolliset ruostetakuut kyllä saat tuolla raukeamaan

Toki jos noista kohdista ruostuu, takuu on niiltä kohdin ummessa. Eipä nuo koritakuur taida ikinä olla voimassa, kun ruoste puskee ulkoa.
 
sakot sanoi:
Tuo äänieristys on täysin turhaa, ei siitä mitään hyötyä ole.

Sulla on varmaan jotain käytännön kokemusta autojen vaimennuksista, jos niistä ei ole mitään hyötyä? Aika moneen autoon saadaan kummasti lisää ajomukavuutta vaimentamalla sitä.

Nimimerkillä: Neljä viimeistä auto on vaimennettu ja joka euron arvoinen parannus ja myös mittarilla mitattu
 
Osaako kukaan neuvoa, kun ostin auton josta entinen omistaja on vaimentanut peräkontin pohjan, takakontinluukun ja ainakin takarengas kotelot/kaaret sisältä vaimennusmatolla jonku helvetin subbariasennuksen takia. Eli kun ei ole tietoa miten tarkkaan pellit on puhdistettu ja ennen vaimennusta niin onko tuossa vaarana että auto alkaa niiden takia ruostumaan aikaa myöten? Vai ehtiiköhän auto olla loppuun ajettu ennen ruosteongelmia?
Kyseessä 200tuhatta ajettu 11vm avensis jossa ei ole minkäänlaisia ruosteongelmia kyllä havaittavissa ainakaan vielä. Pitäskö nuo vaimennukset repiä ens kesänä pois ja voidella kotelot jollain suoja-aineella mieluummin?

Joku teini kyllä nähny ison vaivan ku aika hankalaan paikkaan nuo matot jaksanu liimailla.
 
Ei siinä hommassa tarvitse olla teini tai muuta vaan ihan normaalista kuuloaistista pitävä ihminen. Meluisalla autolla ajaminen on vihoviimeistä hommaa, joten peräkontin vaimennus esim farmari- tai tilamallisessa autossa tuo varsin hyvän parannuksen auton akustiikkaan - ei se toki ihmeitä tee.

Jos matot on autokäyttöön tarkoitettua butyylikumia, niin antaisin olla - ei ne vettä ime. Jos taas ne on peltiä vasten jotain huokoista solukkoa - tarkastaisin kostuuko ne.

Veikkaan että Avensis ruostuu osiltaan puhki muualta kuin mattojen kohdalta. Avoimiin peltipintoihin auton sisälle et kuitenkaan käryävää kotelosuojaa halua.
 
Minä olen usean auton takakonttiin liimaillut raskasmattoa ja aina homma on parantanut vähällä vaivalla autoa. Enkä oikein enää ole teini muuten kuin mieleltäni (10 vuotta eläkkeellä).

Ainakin minä olen käyttänyt liimapintaista raskasmattoa, joka ei käsittääkseni paskaan tartu ja autokin on siinä vaiheessa ollut uusi.

Jos pelti "jää soimaan" rystysillä napautettaessa, soi se ajon aikanakin. Raskasmatto lopettaa soimisen ja samaa materiaalia tehdaskin käyttää, mutta yleensä laittavat turhan vähän.
 
ConD sanoi:
Ei siinä hommassa tarvitse olla teini tai muuta vaan ihan normaalista kuuloaistista pitävä ihminen. Meluisalla autolla ajaminen on vihoviimeistä hommaa, joten peräkontin vaimennus esim farmari- tai tilamallisessa autossa tuo varsin hyvän parannuksen auton akustiikkaan - ei se toki ihmeitä tee.

Jos matot on autokäyttöön tarkoitettua butyylikumia, niin antaisin olla - ei ne vettä ime. Jos taas ne on peltiä vasten jotain huokoista solukkoa - tarkastaisin kostuuko ne.

Veikkaan että Avensis ruostuu osiltaan puhki muualta kuin mattojen kohdalta. Avoimiin peltipintoihin auton sisälle et kuitenkaan käryävää kotelosuojaa halua.
Kyllähän auton koteloissa on tehtaalta asti ollut jonkinlainen öljy/suoja-aine pellin sisäpinnalla ja se on täytynyt puhdistaa että saa liimattua matot kiinni. Siellä jos on alkava ruostetta ollut yhtään jonka päälle matto on liimattu niin mitä veikkaat että sille tapahtuu saatikka että jos on vesireiät tukittu samalla?
Ja auto on sedan mallinen jonka konttiin menee paksu virtajohto vahvistimelle, joten siitä päättelin että joku teini ne on asennellu. Eihän ne vettä imekään vaan huolena on että mitä sinne alle on jäänyt.
Onko kukaan poistellu tommosia mattoja ja jääkö niistä liimaa pelteihin? Ja millä ne pellit kannatais voidella? Kun ainaki ne takarengas kotelot on semmoset paikat mistä taidan bitumit poistaa.
 
antsu sanoi:
Minä olen usean auton takakonttiin liimaillut raskasmattoa ja aina homma on parantanut vähällä vaivalla autoa. Enkä oikein enää ole teini muuten kuin mieleltäni (10 vuotta eläkkeellä).

Ainakin minä olen käyttänyt liimapintaista raskasmattoa, joka ei käsittääkseni paskaan tartu ja autokin on siinä vaiheessa ollut uusi.

Jos pelti "jää soimaan" rystysillä napautettaessa, soi se ajon aikanakin. Raskasmatto lopettaa soimisen ja samaa materiaalia tehdaskin käyttää, mutta yleensä laittavat turhan vähän.
Melun lisääntyminen mua ei huoleta vaan ruostuminen. Ja maton laitto 10v vanhaan autoon on eri asia ku uuteen tervepeltiseen.
 
Ei uuden auton takakontin pelleissä sisäpuolella todellakaan ole mitään vaseliinia.
 
ConD sanoi:
... Avoimiin peltipintoihin auton sisälle et kuitenkaan käryävää kotelosuojaa halua.

Sisäpinnoille on ihan omanlainen raskasmatto mikä ei haise petroolille mikä toivon mukaan pysyy elastisena päinvastoin kuin se petroolille haiseva mikä koppuroituu muutamassa vuodessa eikä enää vaimenna kunnolla.
Suurin osa vaimentamisesta perustuu häviöllisyyteen.

Muutes katto on erittäin hyvä paikka vaimentaa tien jyrinää.
 
Jeti-ukko sanoi:
Kyllähän auton koteloissa on tehtaalta asti ollut jonkinlainen öljy/suoja-aine pellin sisäpinnalla ja se on täytynyt puhdistaa että saa liimattua matot kiinni. Siellä jos on alkava ruostetta ollut yhtään jonka päälle matto on liimattu niin mitä veikkaat että sille tapahtuu saatikka että jos on vesireiät tukittu samalla?
Ja auto on sedan mallinen jonka konttiin menee paksu virtajohto vahvistimelle, joten siitä päättelin että joku teini ne on asennellu. Eihän ne vettä imekään vaan huolena on että mitä sinne alle on jäänyt.
Onko kukaan poistellu tommosia mattoja ja jääkö niistä liimaa pelteihin? Ja millä ne pellit kannatais voidella? Kun ainaki ne takarengas kotelot on semmoset paikat mistä taidan bitumit poistaa.

Sellainen nice to know tieto, niin tänä päivänä autohifin harrastajat alkaa olla lähempänä 40 vuotta, kuin 20 vuotta  ;D. Jos nuo matot jännittää, niin ei muuta, kuin poistamaan ja sen jälkeen nautit paljon äänekkäämmästä avensiksesta. Siihen on nimittäin syy miksi se on vaimennettu.

Jeti-ukko sanoi:
Melun lisääntyminen mua ei huoleta vaan ruostuminen. Ja maton laitto 10v vanhaan autoon on eri asia ku uuteen tervepeltiseen.

Mä käyttäisin mielummin rahani ja aikani tuon ikäisen avensiksen ruostesuojaamiseen ulkopuolelta, jos ei ole vielä kerinnyt pahasti ruostua.

Harva noita autoja uutena vaimentaa vaikka sitäkin tehdään!


Lisätietoa:

https://autonvaimennus.fi/

 
Tietäjä sanoi:
Sisäpinnoille on ihan omanlainen raskasmatto mikä ei haise petroolille mikä toivon mukaan pysyy elastisena päinvastoin kuin se petroolille haiseva mikä koppuroituu muutamassa vuodessa eikä enää vaimenna kunnolla.
Suurin osa vaimentamisesta perustuu häviöllisyyteen.

Muutes katto on erittäin hyvä paikka vaimentaa tien jyrinää.
Kotelosuoja-aine vai äänieristysmatto?
 
Tietäjä sanoi:
Sisäpinnoille on ihan omanlainen raskasmatto mikä ei haise petroolille mikä toivon mukaan pysyy elastisena päinvastoin kuin se petroolille haiseva mikä koppuroituu muutamassa vuodessa eikä enää vaimenna kunnolla.
Tuossa edellä oli puhe kotelosuojasta:
Jeti-ukko sanoi:
Pitäskö nuo vaimennukset repiä ens kesänä pois ja voidella kotelot jollain suoja-aineella mieluummin?
Tähän tuumasin itse, että sisälle autoon ei käryävää voideltavaa kotelosuojaa kannata haaveilla.

Avensiksessa ym. muissa suht heikosti ulkoa suojatuissa itäautoissa se ruoste- ja äänieristäminen ulkopuolelta on erittäin kannattavaa kuten @-karppa-  tuossa tuumasikin. Sisäpuolen voi tosiaan touhuta puhtaaksi mutta hölmöläisen hommaa se mitä todennäköisimmin on. :)
 
-karppa- sanoi:
Sellainen nice to know tieto, niin tänä päivänä autohifin harrastajat alkaa olla lähempänä 40 vuotta, kuin 20 vuotta  ;D. Jos nuo matot jännittää, niin ei muuta, kuin poistamaan ja sen jälkeen nautit paljon äänekkäämmästä avensiksesta. Siihen on nimittäin syy miksi se on vaimennettu.

Mä käyttäisin mielummin rahani ja aikani tuon ikäisen avensiksen ruostesuojaamiseen ulkopuolelta, jos ei ole vielä kerinnyt pahasti ruostua.

Harva noita autoja uutena vaimentaa vaikka sitäkin tehdään!


Lisätietoa:

https://autonvaimennus.fi/
Tiedän että aiempi omistaja oli nuorehko mies. Aika paljon ne nuoret asentelee edelleen poppivehkeitä autoon niinku sillon 20vuotta sittenkin. Ja auto on onneksi pari vuotta sitte käytetty ruostesuojauksessa/massauksessa.
Joo uskon kyllä että ne vaimentaa melua mutta niinku muutamaan otteeseen mainitsin niin mua huolettaa se mitä sinne mattojen alle on jäänyt muhimaan ja mahdollinen ruostuminen. Ja tiedossa on että melu lisääntyy mahdollisesti.
 
antsu sanoi:
Ei uuden auton takakontin pelleissä sisäpuolella todellakaan ole mitään vaseliinia.
Missä autossa kotelot on puhtaalla pellillä? Ainakin kaikissa omissa autoissani on ollu rasva ovien ja pyöräkoteloiden sisäpinnoilla. Puhdas pelti ruostuu melko herkästi ihan kondensoituvan kosteuden takiaki.
Nytki kyseessä on vuoden 2011 auto että ihan uuesta ei oo kyse.