https://tummennuskalvot.fi/

Auton äänieristyksen parantaminen

VILLE66 sanoi:
Firman pakuun(vito 639) tuli joskus teetettyä äänieristystä, sisäpuolelle sekä ulkopuolelle ruiskukamaa.
Täytyy sanoa että vaikutus oli lähinnä olematon- paitsi tekijän liikevaihtoon.

Tekniikan maailmahan testasi tuon ruostesuojauksen yhteydessä tehdyn ns. ruiskutettavan massan pohjaan. Ainoa mitä eroa tuli oli, että äänentaajuus muuttui. Desibelit eivät laskeneet. Jos oikeasti haluaa vaimentaa, niin kyllä sinne pitää butyylimattoa lyödä.

https://www.fanaticaudio.com/posts/oven-vaimennus/

Kaveri vaimensi pelkästään vm98 hiacen ohjaamon ja takaseinän, niin ei tarvinnut käyttää enään peltoreita ajaessa. Oli kuulemma huomattava merkisty. Käytti tuohon tuota STB Black goldia tuohon.
 
Omaan autoon tulossa ylivieskalaispajan ns. ultraeristys toukokuun alussa. Siinä käsitellään kaikki muut pinnat paitsi katto. Hinta hieman edullisempi kuin Virossa ja kuvien perusteella tekevät varsin perusteellista työtä. Odotan kyllä kovasti, miten taltuttaa K-Astran rengasmelun.
 
-karppa- sanoi:
Tekniikan maailmahan testasi tuon ruostesuojauksen yhteydessä tehdyn ns. ruiskutettavan massan pohjaan. Ainoa mitä eroa tuli oli, että äänentaajuus muuttui. Desibelit eivät laskeneet. Jos oikeasti haluaa vaimentaa, niin kyllä sinne pitää butyylimattoa lyödä.

https://www.fanaticaudio.com/posts/oven-vaimennus/

Kaveri vaimensi pelkästään vm98 hiacen ohjaamon ja takaseinän, niin ei tarvinnut käyttää enään peltoreita ajaessa. Oli kuulemma huomattava merkisty. Käytti tuohon tuota STB Black goldia tuohon.

Juu, oli myös seinä verhoiltu,ovet tehty levytavaralla ja tavaratila ympäriinsä villalla sekä raskasmatolla.
Ja tulos oli edelleen se melkein nolla.
 
-karppa- sanoi:
Tuossa sitten ihan faktaa mittarin kanssa:
http://autonvaimennus.fi/esimerkkeja/pakettiauto-citroen-jumpy/

Käsittääkseni tuossa tehtiin samaa hommaa mutta kyseessä oli severin valmiste,  en tiedä päteekö tuo mittaus jotenkin vitoon! Saattaako lähtökohdassa olla eroa, onko kenties vaikeampaa saada  tuloksia jos auto on jo valmiiksi kohtuu hiljainen.  Porttereissa  käsittääkseni takaseinän jälkeen seuraava askel on multivan tuplatiivisteet.
 
otj sanoi:
Omaan autoon tulossa ylivieskalaispajan ns. ultraeristys toukokuun alussa. Siinä käsitellään kaikki muut pinnat paitsi katto. Hinta hieman edullisempi kuin Virossa ja kuvien perusteella tekevät varsin perusteellista työtä. Odotan kyllä kovasti, miten taltuttaa K-Astran rengasmelun.
Kerrohan sitten kokemuksia tuosta eristyksestä.
 
Mitäs ääntäimevää tuon STP balck goldin päälle kannattaa laittaa? 4-8mm Spleniäkö? Vai onko parempaa?
 
STP Spleniä sellaisiin paikkoihin, missä äänen imevyydestä on hyötyä, eli esim. ovien sisällä, mutta jossa eriste ei saa imeä vettä. Ovipaneelien sisäpuolelle jos haluaa jotain laittaa, niin sellaista kasaan puristuvaa pehmytmattoa.
 
fokkeristi10 sanoi:
Mitäs ääntäimevää tuon STP balck goldin päälle kannattaa laittaa? 4-8mm Spleniäkö? Vai onko parempaa?
Splenistä semmonen huomio, että 8mm matto on suht jäykkää.. sopii paremmin suorille pinnoille. 4mm menee mukavasti mutkien mukaan ja on muutenkin helpompi käsiteltävä.

Dynamat Dynaliner on yksi vaihtoehto splenille.. en tiedä onko nyt merkittävästi parempaa, kuin splen, mutta ainakin ihan hyvää tavaraa.. ja myös kalliimpaa. Molempia tullut käytettyä, viimeisimmissä vaimennushommissa vain Dynamattia.. 8mm spleniä en ehkä enää ostaisi.
Ja onhan noita tuotteita huru mykket muitakin.
Noissä splenin tyyppisissä tuotteissa on ominaisuutena se, että jos niitä laittaa liian tiiviiseen rakoon, niin saattavat narista pienissä korin liikkeissä.
 
Ite laitoin octavian tavaratilan lattian, takapenkin alle sekä hieman sen eteen. Pyöräkotelon eteen eli siis takapenkin sivuille. Yritin purkaa takakontin sivuja mutta siellä näytti olevan jonkun verran tehtaan laittamaa.
Laitoin Silent coatin butyylimattoa noihin ja takapenkin alle sekä pyöräkoteloihin vielä päälle Silent coat absorber 7.
Paketti butyylimattoa vielä jäi. Meinaan laittaa pyöräkoteloiden ulkopuolelle vielä sinne tänne palat. Tähän mennessä auto on jo hiljentynyt huomattavasti. Eikä iso vaiva.
 
Dynamat on varmasti parasta ja myös kalleinta materiaalia. Sillä saavutetaan kevyemmällä ja ohuemmalla eristekerroksella sama vaimennusteho kun STP:llä. STP on edullista ja siksi hinta-laatusuhteeltaan hyvä tuote.
 
Mä tilasin omat fanatic audiolta. 100€. Jos haluu hiljasemmaksi auton eli ovet, lattia kokonaan, katto jne. Niin helpommalla pääsee ku ostaa premium auton [emoji23]
 
Omaani en ole vielä kerinnyt tekemään tätä. Matot odottavat varastossa. Onko muuten tietoa miten A3 sedanista irtoaa takapenkin istuin? Sinne varmaan kannattaa laittaa mattoa. Sekä takakontin lattiaan. Ja jos riittää niin takalokasuojien sisäpuoliin myös.
 
Tänään eristelin Astrasta vielä muoviset sisälokasuojat ja laittelin mattoa myös lokasuojiin ulkopuolelle. Sisältähän ne onkin jo eristetty.

Vaikutus oli uskomattoman iso, löin mattoa tosi reilusti sisälokareihin. Matala jyrinä väheni ja asfaltin karkeuden vaihtelu ei kuulu enää niin matkustamoon. Nyt alan olla tähän eristykseen suht. tyytyväinen. Renkaiden vaihto hiljaisempiin tekisi vielä paljon, mutta mennään nyt näillä Turanzoilla kulutuspinta loppuun.
 

Liitteet

  • 20170528_140701.jpg
    20170528_140701.jpg
    43,3 KB · Katsottu: 3 530
  • 20170528_111219.jpg
    20170528_111219.jpg
    37,1 KB · Katsottu: 2 743
  • 20170528_095906.jpg
    20170528_095906.jpg
    35,9 KB · Katsottu: 3 779
  • 20170528_131743.jpg
    20170528_131743.jpg
    47,4 KB · Katsottu: 3 908
otj sanoi:
Tänään eristelin Astrasta vielä muoviset sisälokasuojat ja laittelin mattoa myös lokasuojiin ulkopuolelle. Sisältähän ne onkin jo eristetty.

Vaikutus oli uskomattoman iso, löin mattoa tosi reilusti sisälokareihin. Matala jyrinä väheni ja asfaltin karkeuden vaihtelu ei kuulu enää niin matkustamoon. Nyt alan olla tähän eristykseen suht. tyytyväinen. Renkaiden vaihto hiljaisempiin tekisi vielä paljon, mutta mennään nyt näillä Turanzoilla kulutuspinta loppuun.

Tässä on jo tekemisen meininki. Itselläkin vaimennetaan nuo etupään etulokasuojat ja odotan mielenkiinnolla mikä on lopputulos jo kohtuu hiljaiseen autoon, joka vaimennettu vielä lattiasta kattoon.
 
makelja sanoi:
Omaani en ole vielä kerinnyt tekemään tätä. Matot odottavat varastossa. Onko muuten tietoa miten A3 sedanista irtoaa takapenkin istuin? Sinne varmaan kannattaa laittaa mattoa. Sekä takakontin lattiaan. Ja jos riittää niin takalokasuojien sisäpuoliin myös.
Skodassa se irtoaa ottamalla penkin etureunasta kiinni ja nostamalla ylös. Työnnetään vähän taaksepäin ja nostetaan.
Pikasella googlauksella audista irtoo samanlailla.
 
-karppa- sanoi:
Tässä on jo tekemisen meininki. Itselläkin vaimennetaan nuo etupään etulokasuojat ja odotan mielenkiinnolla mikä on lopputulos jo kohtuu hiljaiseen autoon, joka vaimennettu vielä lattiasta kattoon.

Peukkua sailenttiin ja auto on merkkiä? Skodillaccihan oli jo muuten vuorattu  ;).
 
Varmasti myös sisälokareidenvaimentamisella on vaikutusta vaimennukseen, mutta itse olisin käyttänyt panokseni auton korin vaimentamiseen sisälokareiden sijasta. Eli kaikkiin noihin kuvissa näkyviin maalattuihin kohtiin lisää materiaalia, niin paljon ettei korin väri näy.

Mielenviressä on käynyt, että kesälelussa tekisin antiäänentoiston ja keventäisin vaimennusta, mutta en ole varma kestänkö kasvanutta äänitasoa...  ???

Nyt lattiaa vasten on ~5cm vaimennusmatto joka on iän myötä jo hapertunut ja kohtuu vaivalla lähtisi pois. Myös moottoria vasten olevat eristeet lähtisi kohtuudella pois, mutta voi olla, että joutuu Peltorit päässä ajelemaan sen jälkeen.  ;D
 
ePa sanoi:
Mielenviressä on käynyt, että kesälelussa tekisin antiäänentoiston ja keventäisin vaimennusta, mutta en ole varma kestänkö kasvanutta äänitasoa...  ???

Nyt lattiaa vasten on ~5cm vaimennusmatto joka on iän myötä jo hapertunut ja kohtuu vaivalla lähtisi pois. Myös moottoria vasten olevat eristeet lähtisi kohtuudella pois, mutta voi olla, että joutuu Peltorit päässä ajelemaan sen jälkeen.  ;D

Kyllä sä kestät, tuo kaarien ja kuitupenkkien lisäksi pari astetta lisää fiilistä, sitä oikeaa raacerihenkeä mitä noissa kaupan nahkajakkaroilla ja pärinäputkilla ryyditetyisä ei ole tippaakaan.
 
Ja sitten voikin hommata uuden harrasteauton kun katuratakilpuri on liian epämukava huviajeluun [emoji11]


Lähetetty Tapatalkista, en oikeasti ole näin ilmaisukyvytön [emoji4]
 
tai sanoi:
Ja sitten voikin hommata uuden harrasteauton kun katuratakilpuri on liian epämukava huviajeluun [emoji11]


Lähetetty Tapatalkista, en oikeasti ole näin ilmaisukyvytön [emoji4]

Itseasiassa avokesäleluun olen mätkinyt äänenvaimennusta verhoilujen alle ja oviin. En tosin ihan niin perusteellisesti kuin käyttöautossa, mutta on tuolla ainakin jotakin räminöitä saanut kuriin.
 
Jos/kun kunnolla tekee, niin koteloihin vaahtoa. Mondeossa on tehtaalta jo A-pilareissa.
Räminää ja värähtelyä varten raskasmattoa, ei tarvitse olla koko pinta-alaltaan ja sitten pehmytmattoa, joka vaimentaa itse äänen. Huopaa käytetään monissa uusissa autoissa.
 
ePa sanoi:
Varmasti myös sisälokareidenvaimentamisella on vaikutusta vaimennukseen, mutta itse olisin käyttänyt panokseni auton korin vaimentamiseen sisälokareiden sijasta. Eli kaikkiin noihin kuvissa näkyviin maalattuihin kohtiin lisää materiaalia, niin paljon ettei korin väri näy.

Jos tarkoitat minun viestiäni, autoni on jo eristetty kauttaaltaan, ks. aiemmat viestit. Lokareissa on sisäpuolella 2-3 kerrosta STP Black Goldia + 1 kerros STP Spleniä. Tuo palasten liimailu oli lähinnä "varmuuden maksimointia", mutta sisälokareilla oli paljon isompi vaikutus kuin uskoin.