https://yliteippaus.fi/

Automerkkien asiakaslehdet

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Meillä Peugeotin omistajilla oli tänään huippuharvinainen juhlapäivä, koska Peugeotin asiakaslehti "Aja Hyvin" odotti postilaatikossa töistä kotiin palatessani. Siinä sitä selatessani aloin mielessäni taas kyseenalaistaa koko aviisin olemassolon tarkoituksen, ja funtsin että keitä varten nämä automerkkien asiakaslehdet ylipäänsä ovat?

Uutisarvoa lehdillä ei juurikaan ole, koska lehden kaikkien "uutisten" sisältö kuvineen on muodossa tai toisessa jo aikaisemmin julkaistu jossain muualla, yleensä netissä. Kaikki esittelyt, koeajot ja "arvostelut" on luonnollisesti tehty tiukasti oman merkin lasit silmillä, ja kaikki on näin ollen aina kritiikittömästi hyvää, ellei erinomaista. Ketä moinen subjektiivinen "tieto" palvelee? Saako se automerkin omistajan tuntemaan itsensä tyytyväisemmäksi?

Ehkä näitä itse asiassa pitäisi lähettää kaikkien muiden merkkien omistajille, koska jonkinlaisena mainoksena nämä voisivat toimiakin. Minulle ei kuitenkaan tuota silmäillessä tullut mitään uusia ahaa-elämyksiä, hinkua ostaa taivaaseen kehuttuja Peugeot uutuuksia, tai edes fiilistä että onpa hienoa että sitä ollaan itsekin tässä Pösön omistajia. Aviisin läpilukeminen kesti hieman alle 2 minuuttia, ja ehdin lukea kaikki mielenkiintoiset artikkelit (eli käytännössä ei yhtään, ensin luulin että yksi artikkeli oli mielenkiintoinen mutta puolessa välissä tajusin että ei olekaan), ja pari muuta joiden sisällön tiesin ja arvasin jo etukäteen. They're wasting their money and my time.

Nuo kaksi edellistä kappaletta ovat itse asiassa hieman muokattuja otteita Peugeot foorumille kirjoittamastani tekstistä yli kahden vuoden takaa, mutta tämänpäiväisen lehden perusteella olisin voinut kirjoittaa sanasta sanaan saman tekstin uudelleen. Ristus.

Mitäs mieltä muut ovat näistä lehdistä? Itse olen töissä ohimennen joskus selannut VW:n asiakaslehteä, ja samat tyhjänpäiväiset fiilikset siitäkin on aina jäänyt.
 
Pääosin kaikki asiakaslehdet menevät joko avaamattomina tai pikaisesti selattuna paperinkeräykseen. Internet-aikakaudella lehdissä julkaistut uutiset ovat vanhentuneita ja artikkelit ovat kaikkea muuta kuin objektiivisia.
 
Skodisteillehan tulee tuo mahtavan upea Skoda Magazine! Tuleehan tuota selailtua, ja olihan viime numerossa ihan asiallinen haastattelukin ;) Laadukkaan oloinen lehdykkä, toivottavasti autokin!
Fordistina en saanut mitään postia :( No, tulihan nettiin 20 ja 40€ huoltohinta alennus ;)
 
focceristi sanoi:
No, tulihan nettiin 20 ja 40€ huoltohinta alennus ;)

Mieluummin minä ottaisin tuollaisen alekupongin huoltoon kuin vessalehden, varsinkaan kun sitäkään ei saa enään vessalehdeksi kun nuo junnut selaa lehden puhki parissa viikossa. Appiukolle tulee mersun asiakaslehti, siinä taitaa olla joka numeron välissä mukana alekuponkeja huoltoon tai pyyhkijänsulista yms.

Mutta kuten edellä todettua niin aika vähän näissä sitä oikeaa asiaa on, eli aikalailla puhdasta markkinointimateriaalia ovat.
 
Marty McFly sanoi:
Ehkä näitä itse asiassa pitäisi lähettää kaikkien muiden merkkien omistajille, koska jonkinlaisena mainoksena nämä voisivat toimiakin.

Hyvä pointti, voisi olla mielenkiintoisempaa.
Usein noista tulee katsottua kuvia, tekstithän pääsääntöisesti ovat oksennusrefleksin aiheuttavaa kehuskelua.
 
Land Roverin asiakaslehti on ollut aivan ok tasoinen. Ennemminkin life style -tyyppinen julkaisu kuin kehu pelisi -lehdykkä.

Mersulta tulee hyödyllinen vihkonen eri huoltojen ja varusteiden hinnoista. Mallejahan Mersulla on loputtomasti, niin lehdykkäkin on varsin pitkä. Sieltä voi köyhä tiirailla mm. sellaista, että V12-koneeseen pelkkä tulppien vaihto kustantaa merkkikorjaamolla yli tonnin!  ???
 
Urlaub sanoi:
Land Roverin asiakaslehti on ollut aivan ok tasoinen. Ennemminkin life style -tyyppinen julkaisu kuin kehu pelisi -lehdykkä.

Nuo lifestyle-asiakaslehdet ovat minusta aivan tyhjänpäiväisiä. Esim. MB:n, BMW:n ja Jaguarin lehdet eivät ole minua varten eikä Audinkaan lifestyle edusta sitä mitä minä jaksaisin lukea. Toyotan ja Volvon lehdet ovat ihan asiallisia.
 
Urlaub sanoi:
Land Roverin asiakaslehti on ollut aivan ok tasoinen. Ennemminkin life style -tyyppinen julkaisu kuin kehu pelisi -lehdykkä.

Samaa mieltä. Myös Jaguarin lehti on ihan asiapitoista luettavaa. Tokihan noissakin se mainospuoli on mukana, mutta niin pahaa kuin Peugeotin, citroenin, Toyotan, Volkswagenin tai Fordin asiakaslehdet. On tietty vähän erihintaista kalustoakin.
 
Marty McFly sanoi:
Meillä Peugeotin omistajilla oli tänään huippuharvinainen juhlapäivä, koska Peugeotin asiakaslehti "Aja Hyvin" odotti postilaatikossa töistä kotiin palatessani.

Ehkä näitä itse asiassa pitäisi lähettää kaikkien muiden merkkien omistajille, koska jonkinlaisena mainoksena nämä voisivat toimiakin.
Tuli minullekkin tuo lehti tänään. En kyllä ymmärrä mistä syystä. Ikinä en ole Peugeotia omistanut. Muutama vuosi sitten kyllä oli lähellä kaupanteko, mutta päädyin sillon naapuriliikkeen merkkiin.

Tosin nyt on kyllä mielessä ollut tämä uusi 308 SW. Ehkäpä he ovat saaneet jostakin vihiä.
 
Uudemmat olen jo heittänyt menemään, mutta nuo yli 10 vuotta vanhat Aja Hyvin lehdet ovat kaikki säästössä, 406 ja 607 aikakausi on kiinnostava. Sieltä löytyy mittakuvia ja teknisiä tietoja helposti samoin muita varustetietoja. Tuolloin ei vielä lifestyle meininki ollut niin vahvasti esillä kuin nykyään. Samoin pidän tallessa ympäri maailmaa hamuamani Peugeot esitteet, onpahan jotakin lukemista sitten vanhainkotiin  ;D
 
Tämä porukka täällä foorumilla on aivan saletisti keskivertoautoilijaa huimasti valistuneempaa. Sellaisille tiedon jakaminen lehdessä ei anna mitään lisäarvoa. Puhumattakaan mainitusta omakehusta.

Itse luen huvikseni juttuja mitä niissä sanotaan ja varsinkin mitä niissä jätetään mainitsematta. Tuntuisi aika kovalta työltä suoltaa sellaista tekstiä missä väistetään kaikki negatiiviset asiat ja ettei kuitenkaan suoranaisesti valehdeltaisi.

Lähden siitä että lehti on viesti maahantuojalta asiakkaalle jossa halutaan antaa vaikutelma "meistä". Markkinoinnin näkökulmasta sinänsä oiva väline koska loppujen lopuksi aika harva taitaa yhtään vilkaisematta heittää menemään.
 
juupeli sanoi:
Tämä porukka täällä foorumilla on aivan saletisti keskivertoautoilijaa huimasti valistuneempaa. Sellaisille tiedon jakaminen lehdessä ei anna mitään lisäarvoa. Puhumattakaan mainitusta omakehusta.

Vain Porschen lehti tulee selattua tarkkaan, ja moneen kertaan.. Muut menee pääosin kierrätykseen, tosin tosi tarkkaan tulee katottua noi Fordin tarjouskupongit, niille kun aina käyttöä  :rolleyes:
 
Skula sanoi:
Vain Porschen lehti tulee selattua tarkkaan, ja moneen kertaan..

Tarkoitatko klubilehteä vai valmistajan aviisia? Valmistajan aviisiin en ole tutustunut, mutta klubilehti on aika hieno!

Valmistajien lehdistä olen tutustunut MBn ja Skodan tuotantoihin. MB esittelee uusia automalleja isoilla moottoreilla (S500 coupe (02/2014)) ja sekaan mahtunut "järkipelejä" kattavalla lisävarustuksella. Uusimmassa esimerkiksi C220 "fully loaded". hienoja kuvia ja selkeästi rahalla tehty lehti. Onkohan sisältö sama myös muissa maissa?

Skodalla taas "piperretään" ilmeisesti kotimaisin voimin ja jutut pyörivät Suomessa/Suomesta.

Kaikkien lehtien paperilaatu on ensiluokkasita ja niitä hypistelee mielellään

 
Joskus jokin artikkeli on mielenkiintoinen mutta pääosin turhaa hymistelyä omasta merkistä.olisi mukavaa kun lehden välissä olisi jokin ale kuponki asiakkaalle.Onhan BMW:n lehti painettu hienolle paperille mutta kun se menee roskiiin aika pikaisesti.Kerholehdet ovat sittenasia erikseen,niitä jaksaa selailla ja jopa säästää.
 
Olen tykännyt Volkswagen -asiakaslehdestä, se on tullut minulle vuoden verran ja aina olen lukenut sen tarkkaan. Oikein hyvä lehti minun mielestäni  :)
 
Mulle ei tule kuin Fordin kuponkiuutiset paperilla ja mailiin samat.

Viton tiimoilta tulee rekkalehtiä eli hyötyautojen huoltojuttuja ja kerran vuoteen etupäässä raskaankaluston uutuuksiin keskittyvä lehti.
Mitähän nyt sit alkaa Toyota lähettään...

 
Toyotan asiakaslehti näkyy nyt useamman numeron jo kehuneen kuinka Proace on hyvä. Kovasti on viittauksia Toyotan laatuun Proacen kohdalla, mutta missään ei sanallakaan mainita, että tuossa autossa ei ole Toyotaa kuin merkki ja myyntiverkosto. Ainakin yhdessä numerossa hehkutettiin myös kuinka Proace on jatkumoa Hiacen perinteille ja taas viitattiin laatuun, ihan kuin noissa kahdessa olisi jotain samaa. Ainakin Esson baarin kaikki tietäville luotiin mielikuvia annettiin aihetta keskustelulle.
 
Uusimmassa Toyo lehdessä oli hyvä juttu Mad Professor vahvareiden tekijästä sekä vanhasta GT-2000:sta. Vaikka lyhyitä, mutta silti mukavaa luettavaa kaiken humistelyn seassa.
 
Mersun lehti tulee jonkun koeajon jäljiltä. Selattua tulee aina, mutta ei oikein kohdistu meikäläiseen nuo jutut.

Subarun lehti on sellainen vähän kotikutoisen oloinen. Joskus ollut pari henkilöjuttua jotka oikeasti kiinnostavia. Muuten sellaista omakehua ja jotenkin katteetonta juttua ettei jaksa.

Saabin lehti oli hieno ja tyhjänpäiväinen. Laadukas julkaisu, ihan kuten vaikkapa Mersulla.
 
Voi hyvänen aika, ostakaa bemari niin alkaa lehtiä tulemaan. Parin kuluneen viikon aikana tullut:

- Renaultin asiakaslehti (en muista nimeä)
- Opelin asiakaslehti (en muista nimeä)
- Skoda Magazine
- Volvo Viesti

Se tosin se Bemaristi puuttuu vielä, ainakin aikoinaan laittoivat BMW Club Finlandin näytenumeron saadakseen jäseniä, en tiedä nykyisin kun BCF leimautunut jossain määrin pussihousujen klubiksi. Vaikka useampi BMW ollutkin, tosin pääosin vanhoja mutta pari uuttakin, niin eipä ole mitään lehtiä näkynyt.
 
Lexus lähetti minulle useamman vuoden mainoslehteään, joka oli toistasataa sivua, englanniksi ja sisälsi artikkeleita San Franciscon taiteesta ja toistakymmentä sivua juttua Lexuksen uudesta punaisesta väristä.

Kellomainoksetkin oli sellaisia 100k alkaen kelloja. Olihan sitä kiva lukea mutta tais mennä kyllä mun kohdalla vähän hukkaan se lehti. Nykyiseen Pösöön on tullut huoltotarjouksia, jossa lukee että ei koske cc-mallia joka mulla on, mutta asiakaslehteä ei oo näkynyt.
 
Jahas, tarjouspyyntö Volvosta generoikin Volvo-lehden postilaatikkoon.
 
Mersun ja Bemarin kansainvälisiä asiakaslehtiä minulle tuli aikoinaan, mutta ei ole muutamaan vuoteen enää näkynyt. Nyt tulee vain Volvon ja Volkkarin lehdet. Ja Audiclubin lehti kerran vuodessa, kun olen jäseneksi "jäänyt". Volvon lehti on aika laadukas, mutta ei kiinnostavuudeltaan Bemun ja Mersun tasoa (niissä oli sentään laatukellojen mainoksiakin  :)). )
 
Volvo Viesti on nyt ilmeisesti aika laajassa jakelussa. Siitä on vuosia, kun viimeksi on tullut kotiin. Myös työpaikalle tuli sinne hankkimani Octavian rekisteritunnuksella sekä Volvo Viesti että Skoda Magazine. Ihan kelvollisia asiakaslehtiä kumpikin ja molempia tulee kai 4...5 lehteä vuodessa. Monen muun merkin lehtiä ilmestyy nykyään enää 1...2 kertaa vuodessa.