https://tummennuskalvot.fi/

Automaattivaihteistot

Markku J sanoi:
Audin isompien mallien 7 -pykäläinen S tronic on sekin hyvä, mutta ei läheskään pärjää minun arvostelussani ZF:lle. A6:ssa ja A7:ssa tuli niitä kummallisia "takapotkuja" hiljennettäessä liikennevaloihin, ja valojen vaihduttua ennen auton pysähtymistä tuli se outo, raju nykäisy / takapotku aika usein.

En tiedä, onko auto vai kuljettaja sopeutunut, mutta minulla ei ole tullut tuota potkaisua ensimmäisen 5000 kilometrin jälkeen kertaakaan. Ohjelmistopäivitystä ei tietääkseni tuohon ole ollut. A6:n S tronicin arvioisin termillä "ihan hyvä" eli parempiakin löytyy, vaihteisto ei ole mikään peruste valita tai olla valitsematta tätä autoa.
 
nemos sanoi:
En tiedä, onko auto vai kuljettaja sopeutunut, mutta minulla ei ole tullut tuota potkaisua ensimmäisen 5000 kilometrin jälkeen kertaakaan. Ohjelmistopäivitystä ei tietääkseni tuohon ole ollut. A6:n S tronicin arvioisin termillä "ihan hyvä" eli parempiakin löytyy, vaihteisto ei ole mikään peruste valita tai olla valitsematta tätä autoa.

Samaa mieltä olen. Vaihteisto ei olisi minullakaan peruste jättää A6 tai A7 kauppaan. Tuo vaihteiston vahva "takapotku" oli ajoittaisesti esiintyvä. Mutta kun se tuli päälle, niin ilmiö oli tosi vahva, ja varmaan kyydissä mahdollisesti olleet olisivat ihmetelleet että mitä se kuski teki.

Samaa ongelmaa oli jo A4:n ja A5:n S tronicissa, mutta ei yhtä vahvana.
 
Markku J sanoi:
Samaa mieltä olen. Vaihteisto ei olisi minullakaan peruste jättää A6 tai A7 kauppaan. Tuo vaihteiston vahva "takapotku" oli ajoittaisesti esiintyvä. Mutta kun se tuli päälle, niin ilmiö oli tosi vahva, ja varmaan kyydissä mahdollisesti olleet olisivat ihmetelleet että mitä se kuski teki.

Samaa ongelmaa oli jo A4:n ja A5:n S tronicissa, mutta ei yhtä vahvana.
Voiko erilainen ajotyyli vaikuttaa "takapotkuun"?
Voimakkaita kiihdyttelyitä, ja sitten jarrutetaan moottorilla?
Eli laatikko vaihtaa isommalle, ja heti sen jälkeen kaasu ylös ja vaihteisto vaihtaa pienemmälle :rolleyes:
 
völvöxc60 sanoi:
Voiko erilainen ajotyyli vaikuttaa ajoon?
Voimakkaita kiihdyttelyitä, ja sitten jarrutetaan moottorilla?
Eli laatikko vaihtaa isommalle, ja heti sen jälkeen kaasu ylös ja vaihteisto vaihtaa pienemmälle :rolleyes:

Minulla ainakin esiintyi aluksi silloin, kun hiljensi risteykseen ja hiljentäminen vaihtuikin nopeasti kiihdytykseksi
 
völvöxc60 sanoi:
Voiko erilainen ajotyyli vaikuttaa "takapotkuun"?
Voimakkaita kiihdyttelyitä, ja sitten jarrutetaan moottorilla?
Eli laatikko vaihtaa isommalle, ja heti sen jälkeen kaasu ylös ja vaihteisto vaihtaa pienemmälle :rolleyes:

Tuolla tyylillä Aisinin kutonen (Saab, Volvo, Opel, Citroen yms ) sekoaa ja paukauttelee vaihdetta sisään.
 
tuRboman sanoi:
Tuolla tyylillä Aisinin kutonen (Saab, Volvo, Opel, Citroen yms ) sekoaa ja paukauttelee vaihdetta sisään.

Eipä ainakaan tällä ole tuolla tavalla sekoillut. Yleensä on tapana lähteä liikkeelle reippaasti ja jos edellä liikenne tilanne sitä näyttää vaativat, niin nostan kaasun ylös ja rullailen moottorijarrulla. Tämä kun ei tuossa tilanteessa eikä muutenkaan nostettaessa kaasu ylös, vaihda pienempää, niin moottorijarrukin on aika olematon eli rullailee pitkään. Kaikin puolin käyttäytyy tämä 508 GT:n kuusilovinen Aisin oikein sivistyneesti.
 
Eipä ole tullut Pösöllä ajettua niin ei osa kommentoida. Nuo em merkit on ajettu ja sama ominaisuus löytyy. Mutta vähiten Citikassa, liekö Pösö vielä parempi?
 
En tiedä mitä eroa tuossa tietääkseni about samassa vaihteistossa on 508:n 2-litraisen 163 hv ja 2,2-litraisen 204 hv mallien välillä, mutta eri tavalla toimii ja tässä tehokkaammassa säästää paremmin myös soppaa. Tuolla pienemmällä koneella muistelen kyydin olleen jotenkin nykivämpää. Kai siellä jotain eroa on softassa. En ole kokeillut vastaavalla koneella olevaa C5:sta, enkä 3-litran V6-dieseliä samalla laatikolla (ehkä vanhempi kehitysversio), mutta kuvittelisin että tuo C5:ssä toimisi samalla tavalla.
 
Hyvää keskustelua tullut. Multitronic on selvästi jatkossa. Perinteinen momentinmuunnin sikäli jos löytyy sopiva peli... Vaikka suht nuori olenkin, niin ajohommissa tuollainen mukava leppoisan liikkumisen takaava värkki on ihan ok. Pitää siis testailla itsekin.

Citikan BMP-laatikoita olen ollut kyydissä jonkun matkaa, ja en oikein tuon robotin vaihdoista välittänyt. Se on siis nöynöy-listalla itselläni.
 
ConD sanoi:
Citikan BMP-laatikoita olen ollut kyydissä jonkun matkaa, ja en oikein tuon robotin vaihdoista välittänyt. Se on siis nöynöy-listalla itselläni.
Käy kokeilemassa ETG6 parannettu versio aiheesta. Oma kokeilu meni puihin kun myyjä tarjosi ajoon vanhaa bmp-laatikollista eikä uutta... Ei vissiin tiennyt eroa?
 
RoccoScientist sanoi:
Minusta tuo on turhaa yleisön kosiskelua. Ne esiohjelmoidut välitykset vievät koko idean CVT-lootasta. Välityksiä haluavalle perinteinen automaatti on parempi. CVT:ssä niistä on vain haittaa.

Itse uskon, että esimerkiksi Subaru tapauksessa vääntävämmistä moottoreista löytyvässä CVT:ssä täyskaasukiihdytyksessä käytetyt "portaat" on laatikon keston vuoksi. Ei niinkään fiiliksen. Eli täys vääntö päällä ei muuteta välitystä vaan pidetään kiinteä. Sitten hellitetään ja vaihdetaan välitys jne.

Manuaalikäytöllä tämä bensavapari on lähinnä leikkimiseen  yms. Ja hyvin se vastaa, jos läpysköistä vaihtaa. Pystyy räppäämään lumella kun välitys on kiinteä. Kiekkamittari 4000:n paikkeille ja kaasua niin jopa tämä 2.5l vapari on ihan hauska!
 
tuRboman sanoi:
Itse uskon, että esimerkiksi Subaru tapauksessa vääntävämmistä moottoreista löytyvässä CVT:ssä täyskaasukiihdytyksessä käytetyt "portaat" on laatikon keston vuoksi. Ei niinkään fiiliksen. Eli täys vääntö päällä ei muuteta välitystä vaan pidetään kiinteä. Sitten hellitetään ja vaihdetaan välitys jne.

Vaikuttaako tuo oikeasti kestoon? Kysyn siis kun en itse osaa yhtään sanoa. Dieselin kohdalla perustelu olisi helppo ymmärtää, mutta eihän tuossa bensakooneessa edes ole kovin kummoisesti vääntöä, vapari kun on. IS300h:n vaihteisto joutuu käsittelemään samanlaisia voimia, eikä siinä ole pakkoportaita. Tosin Lexusin vaihteisto muistaakseni muuttaa hiukan välitystä täyskaasukiihdytyksessä, eli kierrokset kelaavat hiljalleen punarajalle. Jonkinlaista pehmennystä siis siinäkin.
 
RoccoScientist sanoi:
Vaikuttaako tuo oikeasti kestoon? Kysyn siis kun en itse osaa yhtään sanoa. Dieselin kohdalla perustelu olisi helppo ymmärtää, mutta eihän tuossa bensakooneessa edes ole kovin kummoisesti vääntöä, vapari kun on. IS300h:n vaihteisto joutuu käsittelemään samanlaisia voimia, eikä siinä ole pakkoportaita. Tosin Lexusin vaihteisto muistaakseni muuttaa hiukan välitystä täyskaasukiihdytyksessä, eli kierrokset kelaavat hiljalleen punarajalle. Jonkinlaista pehmennystä siis siinäkin.

Mutta onko tuo Lexuksen vaihteisto kuminauha, vaiko vastaava planeettapyörästö kuin Priuksessa?
 
Subaru Foresterissa on 350Nm ja CVT. Sitä tarkoitin dieselin ohella kun sanoin, ettei maksimiväännöllä muuteta välitystä. Vaparihan elää ihan omaa elämäänsä eikä ala samaan tapaan pykältämään.
 
Juu, ei toki ihan suoraan vertailukelpoinen, mutta portaaton voimansiirto silti. Lisäksi Foresterin 350 Nm on toki jo sellainen vääntömäärä, että kestävyysargumentti on uskottavampi. Silti olen sitä mieltä, että jos CVT saadaan kestämään vain välityksiä porrastamalla, eikö tällöin olisi fiksumpaa ostaa tällaisiin autoihin nykyaikaista momentinmuunnintekniikkaa ZF:ltä tai vastaavalta?
 
Lisätään tähän, että itse olin ajatuksena aikalailla vastahankainen kun kuulin Subarun korvaavan kaikki automaatit tulevaisuudessa variaattoreilla. Tämä uutinen siis joskus vuoden 2008 loppupuolella. Omat kokemukset cvtstä oli vähäiset mutta hyvin vaisut. Esim Jeepin pikkukippo, compass cvt:llä oli ihan kauhea kokemus.

Kun pääsi koettamaan Subarun version aiheesta, mieli muuttui hyvin pian. Avoimin mielin! Ei ne japsit aina ihan tyhmiä ole tekniikan suhteen ja jostsin syystä sieltä pukkaa variaattoria vähän joka valmistajalta.
 
tuRboman sanoi:
Hinta, koko, paino ja liikkuvien osien määrä (luotettavuus).
Kokohan vaikka aisinin 8-lovisella on sama kuin vanhalla 6-lovisella. Luotettavuus tuskin on sen kummempi, kun kerta kelpaa aika monelle merkille ja vag:llekin alennus vaihteiston kanssa mihin ei ZF:ää kelpuutettu...