https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Autolla Saksaan

Kuten tuossa edellä kommenteissa todettiin, havainnointi ja ennakointi kun onnistuu niin välillä bahnilla voi päästellä aika lujaa. Järkeä on myös huomioida liikennemäärien välillä nopeatkin muutokset; kilometritolkulla tyhjähköllä kolmikaistaisella voi hetkessä olla kaksi oikeanpuoleisinta kaistaa täynnä autoja ja vaikka vasemmanpuoleisella olisikin tilaa, voi tilanne muuttua sekunneissa. Jalka pois kaasulta ajoissa niin saa ilmanvastuksella pudotettua nopeutta ja säästettyä jarruja tarvittaessa ripeämpiin hidastuksiin.

Yleisesti ottaen tuolla osataan havainnoida takaa tulevaa liikennettä melko hyvin, mutta isoon joukkoon mahtuu toki poikkeuksia. Samanlaista idioottimaista kiusaamista / estämistä kuin täällä on tapana monilla harrastaa, esiintyy varsin harvoin.

Lujaa ajaessa vireystaso pysyy hyvänä, mutta kainalot saattavat vähän hikoilla...  :rolleyes: ;)
 
Sen minkä katsoin, kovin oli tyhjää tiellä. Harvoin on päässyt Saksassa noin hiljaisilla teillä ajamaan ja silloin on yleensä ollut yö. Silloin on muut syyt että ei huimistella.
Kannattaa muistaa, että Saksassakin ne kuljettajat ovat vain ihmisiä. Ihmiset tekevät virhearvioita. On kokemattomia kuljettajia. Ja aivan samassa mittakaavassa on niitä, joilla ei pitäisi olla ajo-oikeutta, lähinnä väärän asenteen vuoksi.
 
Ainoastaan kerran Saksassa omalla autolla käyneenä en muista, onko siellä meikäläiseen hirvi-, peura- ja porovaaraan verrattavissa olevaa eläintörmäysriskiä? En myöskään muista, onko asiasta keskusteltu täällä?
 
Sopeutuja sanoi:
Kuinka paljon suurten nopeuksien väylillä sattuu peräänajoja? Tässä ei olla vielä edes aivan lähellä, mutta eihän tuossa olisi tarvittu kuin sekunti toiseen suuntaan, niin mälli olisi ollut valmis.

Olen joskus tuolla itsekin ajellut, mutta kovaa ajaminen ei tunnu oikein omalta jutulta nimenomaan noiden nopeuserojen vuoksi.

EDIT: Kannattaa linkata kuvan alla olevaa pikkutekstiä, niin pääsee oikeaan kohtaan.
Kohdassa 18:20 mennään liikennevaloristeyksen yli ja sen jälkeen on Suomeenkin tuleva "vetoketjumerkki" ja videolla näkyy hyvin toimivan. Valojen välityskykyä lisätään kahdella kaistalla risteyksen yli ja sen jälkeen on vetoketjupaikka ja hyvin menee.
 
Quality sanoi:
Ainoastaan kerran Saksassa omalla autolla käyneenä en muista, onko siellä meikäläiseen hirvi-, peura- ja porovaaraan verrattavissa olevaa eläintörmäysriskiä?

Peuroja siellä on jonkin verran. Ja esimerkiksi rajoittamattomilla bahnoilla on välillä rajoitettu nopeus muutaman kilometrin just peuravaaran johdosta.

Mutta eipä peura nyt mitään kuolonkolaria helpolla henkilöautolle aiheuta, jos kuski vaan pysyy rauhallisena ja ei tee mitään paniikkiväistöjä.
 
Vempula sanoi:
Mutta eipä peura nyt mitään kuolonkolaria helpolla henkilöautolle aiheuta, jos kuski vaan pysyy rauhallisena ja ei tee mitään paniikkiväistöjä.

Ei, mutta kovin varma en ole esim. tuulilasin kestävyydestä kun nopeutta on kolmatta sataa ja peura kopsahtaa lasiin.
 
Yksi hauska liikennemerkki Berliinin seutuvilta, joltain sivutieltä.
"Wir leben hier", että älkäähän törmäilkö, kun muitakin on eikä vain ihmisiä.
Merkissä oli kuvia useammasta metsän "asukkaasta".
 
Vempula sanoi:
Peuroja siellä on jonkin verran. Ja esimerkiksi rajoittamattomilla bahnoilla on välillä rajoitettu nopeus muutaman kilometrin just peuravaaran johdosta...
Hirvivaaramerkkejä näkee teidenvarsilla ainakin Baijerin suunnalla, en tiedä kuinka paljon siellä on saksan hirviä ja sitten niitä pienempiä, mutta ei merkit hidasta ainakaan taksikuskia pimeälläkään.
 
En tiedä näinkö väärin mutta aivan kuin Wolfsburgin ja Travemunden välillä ois ollut varoituskyltti sammakoista / konnista.

 
Kyllä siellä autobaanalla saa varoa elukoita siinä missä täälläkin.
Edellisellä reissulla joku hirveä pienempi sarvipää oli pällistelemässä siinä autobaanan reunalla menoa. Varmaan 2s ohituksen jälkeen loikki tien yli. Mitään aitaa ei A7:lla ollut ainakaan siinä kohtaa.
 
Juu Saksassakin on 120 aluetta motarilla hurumykket ja siellä kannattaa mennä merkin mukaan. Vapaan nop. alueella sitten kiireisenä jos haluaa. Siellä nopeuskamerasta ei sakkoja tule
 
Taky sanoi:
Onko sillä sitten kameroita valvomassa nopeuksia?
Tuskin mutta mistä niistä edes tietäisi kun sakkoja ei tule. Rajoitetuilla osuuksilla ja erityisesti maanteillä kameroita on ja sakot löytävät tiensä myös naapurimaihin. Summat tosin ovat pieniä. Itse olen maksanut muutaman €15 ylinopeussakon.
 
kaius sanoi:
Rajoitetuilla osuuksilla ja erityisesti maanteillä kameroita on ja sakot löytävät tiensä myös naapurimaihin. Summat tosin ovat pieniä. Itse olen maksanut muutaman €15 ylinopeussakon.


Juu löytää ja on kotimaahan verrattuna kohtuullisia - pari kymppiä, olisiko 17€ taannoin tuli perässä kotiin vuokra-autolla ajosta etelä saksassa 50km/h alueella 60km/h.
 
Taky sanoi:
Juu löytää ja on kotimaahan verrattuna kohtuullisia - pari kymppiä, olisiko 17€ taannoin tuli perässä kotiin vuokra-autolla ajosta etelä saksassa 50km/h alueella 60km/h.
Tuossa tapauksessa autovuokraamo todennäköisesti löysi sinut. En usko että Suomen rekisterissä olevaa autoa löytävät.
 
Omalla 36 Saksan autoiluloman kokemuksella sanoisin että kameroita on kyllä aika vähän.
Moottoritiellä ajelee suunnilleen rajoitusten mukaan, ja jos tulee kova vesisade ja rajotetaan esim. 80kmh, tai tietyöalueilla kun on 80km.. ei ole yhtään sakkoa ikinä tullut.

Kun on viivat yli merkistä eli rajoittamaton, sitten voi kyllä ajaa tasan miten kovaa haluaa.
Hyvä yleisohje on että ajelee samaa tahtia mitä paikalliset, ne kyllä tietää kamerat jos semmoisia on.
Esimerkiksi kun baanalta ajelee pienempiin kyliin, niin ajelee samaa tahtia mitä letkassa mennään jos useampi on pienellä tiellä.
Olen suhtautunut Saksassa muuteskin siihen, että vaikka sakot saisi ne on olemattoman hintasia vs. Suomeen.
En ole siis juurikaan stressannut, mutta ajanut yleensä hyvin rajoitusten mukaisesti.

Suosittelen kaikille ottamaan esim. Munchenista auton vuokralle ja käykää ajelemassa Etelä-Saksaa edestakaisin, siitä on helppo käydä vaikka Gardajärvellä syömässä. Mahtavat maisemat ja tiet.

Varoitus: Ahdistus iskee välittömästi kun joutuu taas Suomessa ajamaan reissun jälkeen.
 
Salaneuvos sanoi:
Hyvä yleisohje on että ajelee samaa tahtia mitä paikalliset, ne kyllä tietää kamerat jos semmoisia on.
Esimerkiksi kun baanalta ajelee pienempiin kyliin, niin ajelee samaa tahtia mitä letkassa mennään jos useampi on pienellä tiellä.

Tämä ohje pätee hienosti kaikkiin Euroopan maihin. Varsinkin etelässä ja idässä kannattaa ajaa samaa vauhtia kuin paikalliset noin keskimäärin ja unohtaa se kotipoliisin oppikirja Helsinki-Vantaalle. Muuten aiheuttaa vain turhia vaaratilanteita.
 
Mietteissä oli alun perin toiveikkaana lähteä kesällä Saksaan, Itävaltaan ja Pohjois-Italiaan taas omalla autolla. Taitaa tulevanakin kesänä homma olla aika vaikeaa. Onko joku/jotkut täällä jo hommanneet kesäksi tuolta hotelli-tms.varauksia?
 
Eipä nuo tullu kovin kalliiksi kun ei peltipoliiseja saksassa huomannu. Sakot oli 10 ja 15€. Nuohan suorastaan nauratti maksaa kun katsoo mitä sama ylitys täällä meillä maksaa.

Niin ja autot oli omissa nimissä punasilla kilvillä, sakot tuli kirjattuna kirjeenä postiin.
 
Ratkaisumies sanoi:
Mietteissä oli alun perin toiveikkaana lähteä kesällä Saksaan, Itävaltaan ja Pohjois-Italiaan taas omalla autolla. Taitaa tulevanakin kesänä homma olla aika vaikeaa. Onko joku/jotkut täällä jo hommanneet kesäksi tuolta hotelli-tms.varauksia?

Tommonen vastaava reissu oli viime kesänä aikomus tehdä, lauttalippurahat on edelleen Finnlinesillä sisässä. Jos vaikka tulevana kesänä pääsisi. Eilen just kattelin hotelleja Nürburgista booking.comin kautta, ja kyllä ne varauksia tuntuu ottavan, mutta ilmaiset peruutukset saapumispäivään asti loisti poissaolollaan. Kahdesta neljään viikkoa ennen saisi perua ilman kuluja.