https://yliteippaus.fi/

Autolla Saksaan

Keski-Eurooppaan ei kannata mennä autoilemalla elokuussa kun siellä lomaillaan yleisesti tuolloin. Ruuhkia riitää, kuten huomasit. Tämän oppineena olen ajoittanut autoreissut sille suunnalle huhti-kesäkuun ajalle niin teillä on yleisesti ottaen paljon paremmin tilaa. Pääsiäinen / viikonloput ovat vauhdikkaamman etenemisen aikaa kun pyhäpäivisin ei ole raskasta liikennettä.

Saksassa parhaat nähtävät ja nähtävyydet painottuvat eteläisiin osiin ja Itävallassa on ollut aina mukavaa. Yksi havaittu fakta on myös se että jo pienellä saksankielen taidolla asiat hoituvat paljon luontevammin - englanti avuksi siinä vaiheessa kun paikallisen murteen osaaminen loppuu.  Mutta - makuasioitahan nämä ovat.

Lyypekissä hyvät pihvit löytyy esim. Alte Mühlesta, Kartoffelkelleristä tai Blockhausista. Ja takapenkki täyteen bisseä Sariberneriltä Travemünden lauttarannassa. ;)

Paljonko Bemari kulki - silloin kun Bahnilla oli tilaa? ;)
 
MJ sanoi:
Keski-Eurooppaan ei kannata mennä autoilemalla elokuussa kun siellä lomaillaan yleisesti tuolloin. Ruuhkia riitää, kuten huomasit. Tämän oppineena olen ajoittanut autoreissut sille suunnalle huhti-kesäkuun ajalle niin teillä on yleisesti ottaen paljon paremmin tilaa. Pääsiäinen / viikonloput ovat vauhdikkaamman etenemisen aikaa kun pyhäpäivisin ei ole raskasta liikennettä.

Saksassa parhaat nähtävät ja nähtävyydet painottuvat eteläisiin osiin ja Itävallassa on ollut aina mukavaa. Yksi havaittu fakta on myös se että jo pienellä saksa kielen taidolla asiat hoituvat paljon luontevammin - englanti avuksi siinä vaiheessa kun paikallisen murteen osaaminen loppuu.  Mutta - makuasioitahan nämä ovat.

Lyypekissä hyvät pihvit löytyy esim. Alte Mühlesta, Kartoffelkelleristä tai Blockhausista. Ja takapenkki täyteen bisseä Sariberneriltä Travemünden lauttarannassa. ;)

Paljonko Bemari kulki - silloin kun Bahnilla oli tilaa? ;)

Sanaakaan Saksaa osaamattomana yllättävää säätämistä on ollut kyllä välillä. Varsinkin kun todella harvassa majoituksessa on ollut 24/7 respaa ja on joutunut soittelemaan avaimista ja ovikoodeista.

Ja alppien kupeeseen kun mennään vuoristokyliin joissa infra, parkkimahdollisuudet ja tiet on tehty kolmelle aasille ja kahdelle hevoselle menee homma aina vaikeaksi. Joudut ajelemaan ties mitä kävelykatuja, toreja, jalkakäytäviä ja kinttupolkuja pitkin jos meinaat löytää majoitukseen. Välillä meinas oikeasti usko loppua kun navi sanoo että käänny oikealle ja oikealla on polku johon ei huvittaisi kääntyä hyvillä mielin edes offroad-pyörällä. Muutaman kerran jotain paukku kiveen / kanttareihin autosta mutta minkäs teet.

Bemari ei kulkenu kuin 240 mittarin mukaan. Kuskilla loppui muna mutta jotain häikkää tuntui olevan myös autossa ja tuikun softassa. Ei osaa vaihtaa ajoissa isompaa pykälää ja noissa vauhdeissa haluttais pitää molemmat kädet ratissa :)

Mamis mikä mamis.



 
KekeISBack sanoi:
...Saksasta jäi muutenkin vähän valju maku. Hyvin vähän lopulta mitään konkreettista nähtävää. On käyty Bmw museot ja Weltit, Autostadit ja vastaavat mutta jotenkin on silti vähän tyhjä olo.
Esim. Munchenissä olitiin 3 yötä mutta ei sielläkään ole oikein mitään nähtävää Bemarin lisäksi...
Ei kai jäänyt ne kolme tekniikan museota, kaupunkilinnat ja olutravintolat (rapean pikkupossun kera) käymättä?

Minusta Münchenin seutu on matkailun kannalta parasta Saksassa länsireunan jokialueiden lisäksi.
Berliini on halvin ja tarjoaa vain kaupungissa pyörivälle nähtävää, mutta ruoka ei ole omaan mieleen.
 
CorAveRav sanoi:
Minusta Münchenin seutu on matkailun kannalta parasta Saksassa länsireunan jokialueiden lisäksi.

Saksalaiset isot kaupungit - isolta osalta - on hajuttomia ja mauttomia kun ne on sodassa pommitettu hajalle ja sen jälkeen rakennettu uudelleen steriilisti.
Kaupunkien ulkopuolella onkin viihtyisämpää, joki laaksot, vuoristo jne.
 
CorAveRav sanoi:
Berliini on halvin ja tarjoaa vain kaupungissa pyörivälle nähtävää, mutta ruoka ei ole omaan mieleen.

Kommenttisi perusteella en ole ihan varma oletko Berliinissä käynyt. Löytyyköhän ruokaa mitä sieltä ei saisi? Perinteisistä lähtien, mielestäni melkein Saksan paras anti muuten perinteiset ruuat. Vierestä löytyy vaikka Potsdam tai vaikka Havelin järvi.





Sent from my iPhone using Tapatalk
 
CorAveRav sanoi:
Ei kai jäänyt ne kolme tekniikan museota, kaupunkilinnat ja olutravintolat (rapean pikkupossun kera) käymättä?

Minusta Münchenin seutu on matkailun kannalta parasta Saksassa länsireunan jokialueiden lisäksi.
Berliini on halvin ja tarjoaa vain kaupungissa pyörivälle nähtävää, mutta ruoka ei ole omaan mieleen.

Samaa mieltä Munchen-alueesta, aivan huippuseutua.
Berliinissä olen käynyt kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen...siellä ei minulle ollut mitään. Berliini on lähinnä turistirysä urpoille jotka ei osaa muualle matkustaa saksassa tai tiedä paremmasta. Munchenissä on tullukin sitten käytyä useita kertoja ja sieltä pistomatkoja lähikaupunkeihin jne. Munchen on juuri sopivan pieni mutta iso kaupunki, josta puuttuu suurimmaksiosaksi berliinin ja hampurin kaltaiset turistilouhokset.

 
Urpoturisti sanoi:
Kommenttisi perusteella en ole ihan varma oletko Berliinissä käynyt. Löytyyköhän ruokaa mitä sieltä ei saisi? Perinteisistä lähtien, mielestäni melkein Saksan paras anti muuten perinteiset ruuat. Vierestä löytyy vaikka Potsdam tai vaikka Havelin järvi.
Reissussa pitää olla jotain muuta kuin kebabia ja currywurst on aivan scheissea.
Potsdam on oikeastaan yksi taajama siinä Berliinin vieressä siellä voi käydä melkein yhtä helposti kuin siinä keskustassa, lähinnä tarkoitin ympäristöä laajemmin. Ei suomalaista saksalaisten harvat järvet nyt pahemmin innosta, yleensä toistapäin.
 
Munchenista lentoa kotiin odotellessa voi vain kehua ja suositella kaupunkia. Paljon nähtävää, kaupunki sopivan kokoinen, siisti, hintataso kohtuullinen ja ihmiset ystävällisiä. Ja missään muualla en ole törmännyt yhtähyvään pyörätieverkostoon, pyörä hyvä tapa tutustua kaupunkiin. Meni ehkä vähän otsikonvierestä..
 
Miten on, kannattaako Saksasta saatuja sakkoja maksaa?

Tuli pari parkkisakkoa ja tottakai piti väläyttää kameraa 3km ennen satamaa. Vauhtia ei ollut kuin about 10km/h yli mutta välähti kuitenkin.

En usko että tuosta ylinopeudesta kuuluu koskaan mitään perästä mutta parkkisakoista ei ole mitään hajua sen suhteen että pitääkö nuo maksaa.
 
KekeISBack sanoi:
Miten on, kannattaako Saksasta saatuja sakkoja maksaa?

Tuli pari parkkisakkoa ja tottakai piti väläyttää kameraa 3km ennen satamaa. Vauhtia ei ollut kuin about 10km/h yli mutta välähti kuitenkin.

En usko että tuosta ylinopeudesta kuuluu koskaan mitään perästä mutta parkkisakoista ei ole mitään hajua sen suhteen että pitääkö nuo maksaa.

Sakot kannattaa maksaa. Sakemanni ei laske asiaa rauhaan ennen sitä ja hakee rahansa Suomestakin.

Parkkisakoista en osaa sanoa. Niitähän ei sinuun henkilönä ole yhdistetty, joten ehkä jäisin odottamaan tuleeko laskua kotiin. Silloin ehkä maksaisin, varsinkin jos samalla autolla aikoo koskaan ikinä Saksassa vierailla..
 
KekeISBack sanoi:
Miten on, kannattaako Saksasta saatuja sakkoja maksaa?

Tuli pari parkkisakkoa ja tottakai piti väläyttää kameraa 3km ennen satamaa. Vauhtia ei ollut kuin about 10km/h yli mutta välähti kuitenkin.

En usko että tuosta ylinopeudesta kuuluu koskaan mitään perästä mutta parkkisakoista ei ole mitään hajua sen suhteen että pitääkö nuo maksaa.
Saksan sakot on niin mitättömät, nuo sun kaikki yhteensä varmaan kymppejä, että maksaisin mukisematta pois. Ei tarvii sitten seuraavilla reissuilla sössöttää monen vuoden takaisia juttuja.

Travemunden tolppaa on moni väläytellyt, joillekin on tullut kirje, joillekin ei.
 
^^ Tuskinpa niitä perimään pystyy mutta sitten ei parane mennä uudestaan vähään aikaan.
Samalla tavalla toimii täällä Valko-Venäjällä. Naureskelin kamerasakoille aikani kunnes huomasin, että ne joutuu maksamaan tai ei ole mitään asiaa autolla tänne. Ei tarvitse kuin ajaa liikennepolitsin ohi niin heidän järjestelmä ilmoittaa, että on sakko maksamatta.
Saksalaisia parkkisakkojs en maksaisi.
 
Itse on tullut ajettua Saksassa tuhansia kilometrejä joka kesä. Kyllähän siellä liikenne sujuu ja ihmiset osaa ajaa verrattuna suomeen. Toki ruuhkaa on välillä mutta muuten liikenne sujuu eikä alinopeutta ajavia tientukkoja juuri näy ainakaan vasemmalla kaistalla.

Sakkoja on tullut pysäköinnistä ja kamerat räpsähdellyt. En ole maksanut eikä kukaan ole perästä kysellyt, kameroista ei ole koskaan sakkoja edes tullut kotiin asti. Päästötarraa ei autossa koskaan ole ollut ja Munchenissä oli jokin ratsiakin keskustassa pari vuotta sitten jossa tsekkasivat tarroja ym mutta hyvin uudella vitosella pääsi läpi ainakin suomi kilvillä ilman mitään sanomista.

Saksa on tullut ajettua läpi lähes joka suunnasta ja Munchen myös oma ehdoton suosikki kaupunki. Hampuri myös ihan mukava mutta Berliini tulee aina kierrettyä kaukaa.

 
Mechanic sanoi:
Travemunden tolppaa on moni väläytellyt, joillekin on tullut kirje, joillekin ei.

Tämä tolppa on kyllä häijyssä paikassa. Toki se on siinä hyvällä syyllä, kun kylän pääraitillehan siinä tullaan ja melko suoraan bahnalta. Ilman kameraa moni vetäisi siitä kylän läpi moottorijarrulla 100-130 lasissa.
 
vuohi sanoi:
Itse on tullut ajettua Saksassa tuhansia kilometrejä joka kesä. Kyllähän siellä liikenne sujuu ja ihmiset osaa ajaa verrattuna suomeen. Toki ruuhkaa on välillä mutta muuten liikenne sujuu eikä alinopeutta ajavia tientukkoja juuri näy ainakaan vasemmalla kaistalla.

Sakkoja on tullut pysäköinnistä ja kamerat räpsähdellyt. En ole maksanut eikä kukaan ole perästä kysellyt, kameroista ei ole koskaan sakkoja edes tullut kotiin asti. Päästötarraa ei autossa koskaan ole ollut ja Munchenissä oli jokin ratsiakin keskustassa pari vuotta sitten jossa tsekkasivat tarroja ym mutta hyvin uudella vitosella pääsi läpi ainakin suomi kilvillä ilman mitään sanomista.

Saksa on tullut ajettua läpi lähes joka suunnasta ja Munchen myös oma ehdoton suosikki kaupunki. Hampuri myös ihan mukava mutta Berliini tulee aina kierrettyä kaukaa.

En ostanut minäkään päästötarraa kun Munchen oli ainoa kaupunki jossa sitä olisi tarvinnut. Hyvin pärjäsi 3pv ilmankin.

Missä tilanteessa ne muka noita edes kyttää. Tuskin nyt vastaantulevia autoja kattovat että onko tarraa.

Saksassa ollessa alkoi jo vituttamaan koko Saksa mutta nyt muutaman tunnin kotona olleena on jo ikävä takaisin.

Ja vaikka tuolla aikaisemmassa viestissä vähän kritisoin Saksalaista ajotapaa niin olihan se paluu arkeen aika karmiva kun pääsi nysväämään välille Kouvola - Lpr.

Minkähän helvetin takia Lpr 2-kaistaisella tiellä ei ole 120km/h rajoitusta kun Saksassa samanlaisilla teillä ei ole välillä minkäänlaisia rajoituksia.

Ollaanko me oikeasti niin saatanan köyhä ja kurja kansa että ei selvitä edes 120km/h nopeudella liikenteestä teillä millä Saksalaiset ajavat sujuvasti niin paljon kuin autosta lähtee.

 
No meepä Keke vaikka Tsekkeihin. Motarilla koko ajan "vain" 130-rajoitus, mutta osa kurveista niin tiukkoja ja kaistat kapeita että suomessa ois samalla tiellä max. 70  :eek:

Saksa on hieno maa. Oisinko puolen tusinaa kertaa käynyt, ekat kolme reissua hoin sepporätymaisesti "paska maa". Mut sitten unohdin kliiniset turistirysät niin johan aukesi eldorado. Halpaa, toimivaa ja helppo liikkua.

Ja se berliini. Jättäkää auto himaan, lennätte sinne ja liikutte metrolla. Skipatkaa turistimestat, niin on hieno mesta ja hienot ihmiset.
 
KekeISBack sanoi:
Miten on, kannattaako Saksasta saatuja sakkoja maksaa?

Tuli pari parkkisakkoa ja tottakai piti väläyttää kameraa 3km ennen satamaa. Vauhtia ei ollut kuin about 10km/h yli mutta välähti kuitenkin.

En usko että tuosta ylinopeudesta kuuluu koskaan mitään perästä mutta parkkisakoista ei ole mitään hajua sen suhteen että pitääkö nuo maksaa.
Viime kesänä tuli kamerakuva kotiin jotta liian lähellä edellä ajavaa olin ajanut (sääntö "halbe tacho", eli 100km/h min 50m). Kyselivät että olenko kuvassa esiityvä henkilö ja myönnänkö teon. Ensimmäiseen kirjeeseen jätin vastaamatta, muutaman viikon päästä uusi kirje ja kehotus vastata tekoon. Vastasin myöntävästi ja jonkun viikon päästä tuli uusi kirje jossa maksutiedot, maksoin vaaditut reilut 170 €uroa ja sen jälkeen ollut hiljaista.
Aikanaan kun asuin Saksassa ja ajoin Suomen kilvissä olevalla autolla (2007-2011) en välittänyt nopeuskameroista eikä niistä koskaan mitään lappuja tullut kotisuomeen.
 
Kuinka paljon suurten nopeuksien väylillä sattuu peräänajoja? Tässä ei olla vielä edes aivan lähellä, mutta eihän tuossa olisi tarvittu kuin sekunti toiseen suuntaan, niin mälli olisi ollut valmis.

Olen joskus tuolla itsekin ajellut, mutta kovaa ajaminen ei tunnu oikein omalta jutulta nimenomaan noiden nopeuserojen vuoksi.

EDIT: Kannattaa linkata kuvan alla olevaa pikkutekstiä, niin pääsee oikeaan kohtaan.
 
Sopeutuja sanoi:
Kuinka paljon suurten nopeuksien väylillä sattuu peräänajoja?vielä edes aivan lähellä, mutta eihän tuossa olisi tarvittu kuin sekunti toiseen suuntaan, niin mälli olisi ollut valmis.

Olen joskus tuolla itsekin ajellut, mutta kovaa ajaminen ei tunnu oikein omalta jutulta nimenomaan noiden nopeuserojen vuoksi.

EDIT: Kannattaa linkata kuvan alla olevaa pikkutekstiä, niin pääsee oikeaan kohtaan.

Yllättävän vähän minä olen niitä nähnyt ja samoin mielensä pahoittajia.

Ja jos ajaa kovempaa pitää myös olla skarpimmalla päällä itsekkin.
 
Tuossa näkyy sellainen kaksikaistainen motari vapaalla nopeusrajoituksella (välillä on kommentteja, että Saksan motarit on jotenkin "parempia" kuin täkäläiset). Sitä voi vaikka verrata 3-tiehen ja pohtia sen kesärajoitusta.

Peileihin pitää katsoa, kun vaihtaa kaistaa. Selvisi varmaan tästäkin esimerkistä.
Ja kun lähtee ohittamaan, olisi suotavaa, että polkaisisi omaankin kippoon jonkinlaisen ohitusvauhdin.
Ja vastaavasti tuolla jarrutellaan myös kunnolla ja niitä nelivilkkuja käytetään ihan fiksusti.

Niinkuin Karppa totesi, skarppina pitää olla vauhdin noustessa. Jos on muuta liikennettä, tekee se ajosta rasittavampaa. Mutta tuollahan voi vapaasti valita sen itselle sopivan vauhdin.

Joka tapauksessa hyvin se liikenne tuolla toimii.
 
Sopeutuja sanoi:
Olen joskus tuolla itsekin ajellut, mutta kovaa ajaminen ei tunnu oikein omalta jutulta nimenomaan noiden nopeuserojen vuoksi.

Aika äkkiä siellä kehittyy sellainen pelisilmä, että oppii näkemään autojen liikehdinnästä sen, että auto alkaa vaihtamaan kaistaa sekunnin kuluttua. Ja paikalliset nyt kuitenkin käyttävät aina vilkkua vasemmalle vaihtaessa, joten lomakauden ulkopuolella se auttaa paljon.

Osa turistiuunoista leikkii ikävä kyllä dynaamista idioottia ja saattaa vaihtaa vasemmalle ilman vilkkua tai kääntövilkulla. Samipetteri tai Kallekotipoliisi kun ei tajua, että takaa tullaan hiukan kovempaa kuin Tarvontiellä.
 
Eskoop sanoi:
Kyllähän sitä tulee varauduttua "tuo voi tulla eteen" ajatusmaailmalla kun ajaa sen minkä auto kulkee.

Minä aloin muutaman päivän ajelun jälkeen suosiolla löysäämään vähän omaa vauhtia kun näin että oikealla ajava saavuttaa edellä ajavan juuri sillä hetkellä kun olisin menossa ohi.

Niin montaa kertaa joutu polkemaan jarrua +200 vauhdista että alko pelottamaan että loppuu palat kesken reissun :)

Saksan ikäpyramidi on vielä pahempi kuin Suomessa eli motareilla liikkuu helvetisti vanhuksia jotka eivät tunnu hirveästi peileihin katselevan. Tais ehkä katselevat mutta eivät näe mitään / välitä siitä että joku tulee tuhatta ja sataa vasemalta ohi.