https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Autoliitto: Pakkanen kurittaa uusia dieselautoilijoita

Nappia painaessa on vaikea tehdä virheitä. Patongissa avain käynnistys ja oli herja hehkustakin, joten hehkutus kestääkin jonkin aikaa.
 
Kale sanoi:
Öö, eikös auto hoida sen automaattisesti? Eli käytän avainta käynnistys asennossa tai painan kertaalleen starttinappia ja auto hehkuttaa tarvittavan ajan ja lyö kattilan sen jälkeen tulille? Näin ainakin omassa autossa ja samalla tavalla näyttää vähän vanhempi toyotakin toimia.

Juu noin se tekee, mutta ei se hehkuttamatta käynnisty.
 
Kale sanoi:
Öö, eikös auto hoida sen automaattisesti? Eli käytän avainta käynnistys asennossa tai painan kertaalleen starttinappia ja auto hehkuttaa tarvittavan ajan ja lyö kattilan sen jälkeen tulille? Näin ainakin omassa autossa ja samalla tavalla näyttää vähän vanhempi toyotakin toimia.
Nuin minäkin olen sen ymmärtänyt, eli omassani keleistä riippumatta avain suoraan pohjaan ja kylmällä kelillä auto sitten pohtii pidempään (= hehkuttaa) ennen kuin lyö padan tulille...
 
Popovice sanoi:
Nuin minäkin olen sen ymmärtänyt, eli omassani keleistä riippumatta avain suoraan pohjaan ja kylmällä kelillä auto sitten pohtii pidempään (= hehkuttaa) ennen kuin lyö padan tulille...
Saa hehkutuksia tehdä parikin peräkkäin pakkasilla ennen starttia...
 
Zaasa sanoi:
Saa hehkutuksia tehdä parikin peräkkäin pakkasilla ennen starttia...

Ei onnistu, ainakaan Volvossa, sillä kertapainalluksella automatiikka päättää, miten pitkään hehkutus kestää ennen starttia. Eli nappia ei pidetä pohjassa kuskin valitsemaa aikaa.

======

Kotonani ensimmäinen diesel-laite oli Porsche-traktori, jossa starttaus tapahtui vetämällä starttihanikasta aluksi puoleenväliin hehkutusasentoon parinkymmenen sekunnin ajaksi ja sitten kokonaan ulos ajatuksella "toivotaan, toivotaan..." Ei ollut käynnistyminen mitenkään itsestään selvää varsinkaan kovilla pakkasilla.
 
Nyt ei tule mitään faktatietoa, vaan puhdasta mutua, mikä perustuu osaltaan myös oman tuttavapiirin autohankintoihin viime vuosikymmeninä.

Wanhaan hyvään aikaan dieselillä ajoivat ne, jotka ajoivat oikeasti paljon. Ja tämä porukka myös tunsin dieselin metkut ja tavat. Kun taas nykyään dieselillä ajaa jo todella moni sellainenkin, joka ei oikeasti aja paljoa vuodessa. Ja monella heistä autoiluun liittyvä tietämys koostuu lähinnä keskuslukituksen käyttämisestä ja auton tankkaamisesta. Tankkaaminenkin välillä epäonnistuu, kun puhelin korvalla lorotetaan ysiviiseetä tankkiin.

Dieselissä on kuitenkin omat metkunsa, se ei ole muuttunut mihinkään. Jos dieselissä on vielä wepasto, niin metkuihin pitäisi oikeasti tutustua. Starttinappi tosin on helpottanut monien elämää merkittävästi, kun hehkuttamista ei tarvitse enää miettiä.

En yhtään ihmettele, että nykypäivänä dieselit jättävät tielle, kun akku on tyhjä tai välikelin diesel hyytyy suodattimiin.
 
Quality sanoi:
Ei onnistu, ainakaan Volvossa, sillä kertapainalluksella automatiikka päättää, miten pitkään hehkutus kestää ennen starttia. Eli nappia ei pidetä pohjassa kuskin valitsemaa aikaa.
Eikö onnistu virrat sammuttamalla ennen starttausta,  uusi hehkutus ja starttaus? Noin itse tein Toyotalle pakkasilla.
 
Karvis sanoi:
Juu noin se tekee, mutta ei se hehkuttamatta käynnisty.

Kenties mutta siitä ei käyttäjän tarvitse välittää eikä voi asiaan millään tapaa vaikuttaa kun auto hoitaa hehkutuksen käyttäjän puolesta ennen auton käynnistämistä.
 
Ennen opiskeluun lähtöä ajoin välivuoden kalatukusta kaloja kauppoihin. Reissuun puolilta öin ja kotiin puolilta päivin. Autot oli olleet yleensä yhdellä tai kahdella oikealla kuljetusliikkeellä ennen kuin tulivat meille. Vanhoja kutos Volvoja, 914 Mersuja jne.

Jarrut sulateltiin puhalluslampulla, koneita käynnisteltiin "väkisin" jne. Oikeestaan mikään ei toiminut niissä vehkeissä normaalisti. Kuitenkin vajaan viidensadan kilsan lenkin ajoin minäkin joka päivä.

Sittemmin ei pakkanen ole kunnolla kiusannut kun on itse saanut määritellä ajoneuvon huoltotason :)
 
Zaasa sanoi:
Eikö onnistu virrat sammuttamalla ennen starttausta,  uusi hehkutus ja starttaus?

En usko, että Volvo hehkuttaa, jos ei oikeasti ole käynnistämässä autoa. Eli jos ei paina jarrua ja samalla painaa käynnistysnappia.
 
Jonkun vehkeen luin hehkuttavan jo pelkästään kuskin oven avaamisesta. Olikohan se joku yksittäistapaus, vai onko tuollaista ennakointia nykyvehkeissä useammissakin?
 
Vempula sanoi:
En usko, että Volvo hehkuttaa, jos ei oikeasti ole käynnistämässä autoa. Eli jos ei paina jarrua ja samalla painaa käynnistysnappia.

Kokeilemallahan se selviää, itsellä ei ole kuin bensavolvosta kokemusta niin en tiedä kuinka se käyttäytyy.

tai sanoi:
Jonkun vehkeen luin hehkuttavan jo pelkästään kuskin oven avaamisesta. Olikohan se joku yksittäistapaus, vai onko tuollaista ennakointia nykyvehkeissä useammissakin?

Ainakin volkkarit on tehnyt noin jo pitkään.
 
Ainakin nelosgolffi ja sen pohjaiset taitaa tehdä esihehkutuksen oven avauksesta.

Tarkemmin kun muistelen niin armeijassa pakkanen kyllä kuritti myös bensa Zilillä autoillutta nuorta minää  :D
 
tai sanoi:
Jonkun vehkeen luin hehkuttavan jo pelkästään kuskin oven avaamisesta. Olikohan se joku yksittäistapaus, vai onko tuollaista ennakointia nykyvehkeissä useammissakin?

Bemareissa ainakin näin on.
 
Karvis sanoi:
Pelkkä virtojen kytkeminen ei aloita hehkutusta?

No kun se virran kytkeminen tapahtuu siitä samasta napista. Jos haluan virrat päälle ilman, että auto käynnistyy, ei pidä painaa jarrupoljinta eikä silloin ala käynnistystä valmistelevat toimet. Muutenhan se hehkuttaisi koko ajan, jos menen autoon ja haluan vaikka kuunnella radiota ilman että auto käynnistyy.
 
Pakkanen "yllättänyt" useat autoilijat tälläkin suunnalla. Hinauskalustoa näkyy keskimääräistä enemmän liikenteessä. Yhdestä autosta oli tullut öljyt kadulle, jäähdytys nesteitä näkynyt kadulla parissakin kohtaa. Aamulla pajoilla riittää sulateltavaa ruuhkaksi asti.
 
Quality sanoi:
No kun se virran kytkeminen tapahtuu siitä samasta napista. Jos haluan virrat päälle ilman, että auto käynnistyy, ei pidä painaa jarrupoljinta eikä silloin ala käynnistystä valmistelevat toimet.

Niinhän se tapahtuu ja normaalisti autot alkavat hehkuttamaan kun virrat kytketään päälle, mutta Volvo toimii siis toisin?
 
Tänä aamuna löin dieselisäsen tulille ilman esilämmitystä 25-asteen pakkasessa. Maxidotissa vilahti sekunnin - puolentoista ajan "engine starting, please wait" tms. Aika sähäkkä hehkutus.

Ei tuota avaimetonta autoa oikein muuten voi hehkutellakaan. Sama homma oli btw aiemmassa F20:ssäkin (118d). Tuossa ei ollut minkään valtakunnan esilämmittimiä. Kajaani/Sotkamon seudullakin tuota tuli hotelliöiden jälkeen käynnisteltyä, ovet auki ja käynnistysnappulasta auto käyntiin. Ei siinä mitään monenkymmenen sekunnin hehkutuksia tarvinnut tehdä, sepelimylly lähti kolisemaan parissa sekunnissa.

Äitimuori soitteli tänään. Pätkäajossa oleva F31 (bensa) hälyytteli matalasta akkujännitteestä ja sulki lämmityksiä/radioita pois käytöstä. Ei kuulemma lähtenyt pois parinkymmenen kilsan lenkillään. Sanoinkin ettei lähde pois, ennenkuin saa bemun talliin ja takakontin alla - auton kylmimmässä paikassa - olevan akun lämpenemään ja lämpöisenä laturiin. Menin sitten talkoisiin avuksi ja raivattiin pikaisesti heidän autotallista toinen puolisko romuista vapaaksi, peruuttelin bemun talliin ja laitoin älylaturin yöksi kiinni. Huomenna pitäisi olla taas kunnossa. Tuossakaan bemussa ei muuten ole minkäänlaista lämmitintä, kannattaisi varmaan käydä asennuttamassa kiertovesipumpullinen letkulämmitin/akkulaturi/akkulämmitin kombo tuohon.
 
Ei C-Max hehkuta vasta kun antaa toisen käynnistys käskyn starttinappulasta. Huomaa kyllä kun kestää jo pidempään viive käynnistymisestä kuin kesällä. Mutta automaattisesti se hoituukin.
 
Laatu-Volvo tuntuu toimivan osapuilleen samalla tavalla kuin oma Peugeot tässä hehkuttamisessa. Jos vaan painan start-napista, niin menee virrat päälle, mutta ei hehkuta. Jos painan jarrua ja start-napista, niin hehkuttaa, kytkee virrat päälle ja käynnistää. Hehkutus kestää sitten sen minkä auto parhaaksi katsoo, eikä sitä mitenkään saa keskeytetyksi. Tai ehkä saa, jos nostaa jarrun kesken tai siirtää vaihteen pois P-asennosta, mutta en ole kokeillut. Starttaus ainakin keskeytyy molemmista toimenpiteistä. Se on tullut kokeiltua, kun välillä on niin kiire, ettei kestä sitä silmänräpäystä odottaa, kun käynnistyy. Tai ainakin on olevinaan niin kiire.

Kyllähän tämä autoilu on tehty helpoksi silloin kun kaikki toimii, kun ei tosiaan tarvitse kuin ovenkahvaan tarttua, avata ovi, istua sisään, painaa jarrua ja start-napista ja kaikki tapahtuu avaimeen koskematta ja sen enempiä tarvitsematta miettiä millainen keli ja mitä nyt pitäisi sen vuoksi huomioida.
 
Tuo isän V50 Kessyn kanssa toimii VAGien tapaan tuon hehkutuksen kanssa, eli virrat menee ihan normaalisti päälle ja hehkut lämpiävät jos avaimen kääntää II-asentoon. Radion kuunteluun riittää I-asento, samoin eberin ajastus. Jos suoraan nollilta napauttaa tai vaikka "väkisin" vääntää starttiasentoon niin auto hehkuttaa automaattisesti ja täräyttää sitten koneen tulille (tässä välissä ei ajovalot vielä syty tai sisäpuhallin lähde pyörimään, vasta kun kone käy). Hehkuttamatta sitä ei siis saa käyntiin, en tiedä saako sitten vanhempia versioita ilman kessyä ja S&S:ää?

Tuo automaattistartteri on kyllä loistava varuste. :) Sellainen löytyy uudemmista VAGeistakin, kokeiltuina on '13 Caravelle, '15 Trp, '14 Octavia, '14 Golf, '15 Passat, '14 A3 ja kaikki ihan normiavaimella ilman kessyä.

Tässä vielä videonpätkä Volvosta lämpimällä kelillä:

On tässä parin päivän aikana näkynyt aika monta tien varteen pysähtynyttä vekotinta Kehä 3 sisällä, mm. kaksi vanhempaa Corsaa, G Astra, pari Vectraa, A4 B6, X5 mk2, Punto, kaksi Avensista, Primera ja ihan tuliterä Pug 508 SW siirtokilvillä, liekö ollut kesädieseliä tankissa?
 
Penguin sanoi:
Laatu-Volvo tuntuu toimivan osapuilleen samalla tavalla kuin oma Peugeot tässä hehkuttamisessa. Jos vaan painan start-napista, niin menee virrat päälle, mutta ei hehkuta. Jos painan jarrua ja start-napista, niin hehkuttaa, kytkee virrat päälle ja käynnistää. Hehkutus kestää sitten sen minkä auto parhaaksi katsoo, eikä sitä mitenkään saa keskeytetyksi. Tai ehkä saa, jos nostaa jarrun kesken tai siirtää vaihteen pois P-asennosta, mutta en ole kokeillut. Starttaus ainakin keskeytyy molemmista toimenpiteistä. Se on tullut kokeiltua, kun välillä on niin kiire, ettei kestä sitä silmänräpäystä odottaa, kun käynnistyy. Tai ainakin on olevinaan niin kiire.

Kyllähän tämä autoilu on tehty helpoksi silloin kun kaikki toimii, kun ei tosiaan tarvitse kuin ovenkahvaan tarttua, avata ovi, istua sisään, painaa jarrua ja start-napista ja kaikki tapahtuu avaimeen koskematta ja sen enempiä tarvitsematta miettiä millainen keli ja mitä nyt pitäisi sen vuoksi huomioida.

Täsmälleen noin toimii Volvokin. Ei tosiaan tarvi arpoa hehkutusajan tai -tarpeen kanssa. Ja kyllä, on tullut itsekin todettua tuo Penguinin mainitsema starttauksen keskeytyminen - mainitusta syystä.