https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Autojen tuottama informaatio kuljettajalle

Kettu sanoi:
Sitten kun nopeuden asettaa, se näkyy numeroina mittaristossa.
tuo ei tavallaan minua haittaa.

Ei minäkään tätä vierasta. Skodaan jopa aktivoin tämän toiminnon jälkikäteen VCDS:llä. Mutta se, että mittaristossa palaa keltainen ja vihreä valo silloin kuin kruise on aktiivisena, on täysin älytöntä.

En nyt muista mikä tuo auto oli, mutta joku autovuokraamon rakkine se oli.
 
Tuota vakkarihommaa en kyllä minäkään ymmärrä. Miksi siinä on erikseen 0-asento ja "käytettävissä" asento. Eikö siinä voisi olla aina "käytettävissä" tila päällä ja korkeintaan kun se on aktivoitu, siitä kerrotaan kuljettajalle. (Itselleni tuokin on turha, tiedän kyllä milloin vakkari vie ja milloin oikea jalka vie ihan ilman minkään maailman merkkivaloakaan)
 
Vempula sanoi:
Ei minäkään tätä vierasta. Skodaan jopa aktivoin tämän toiminnon jälkikäteen VCDS:llä. Mutta se, että mittaristossa palaa keltainen ja vihreä valo silloin kuin kruise on aktiivisena, on täysin älytöntä.

En nyt muista mikä tuo auto oli, mutta joku autovuokraamon rakkine se oli.
No Mazdassa palaa ainakin.
 
Makkis sanoi:
(Itselleni tuokin on turha, tiedän kyllä milloin vakkari vie ja milloin oikea jalka vie ihan ilman minkään maailman merkkivaloakaan)

Itsekin olen todennut, että 41 vuoden iästä huolimatta, dementiani ei ole vielä edennyt niin pitkälle, ettenkö osaisi päätellä maantiellä, että ohjaako auton kulkunopeutta oikea jalkani vaiko auton äly.

Makkis sanoi:
Miksi siinä on erikseen 0-asento ja "käytettävissä" asento. Eikö siinä voisi olla aina "käytettävissä" tila päällä ja korkeintaan kun se on aktivoitu, siitä kerrotaan kuljettajalle.

XC60:sessa tämä on muuten toteutettu varsin typerästi. Auto ei muista, että viimeksi liikkeellä ollessa kruise on ollut käytössä. Eli jokaisen käynnistyksen jälkeen kruise pitää ensin aktivoida, jotta sen voi kytkeä päälle. Ei voi käsittää näitä aivotuksia. Skodassa kytkimen voi sentään jättää sellaiseen asentoon, että kruise on koko ajan valmiudessa.
 
Tuossa omassa, kun voi sopivasti loivassa alamäessä ajella moottorijarrulla nopeuden laskematta välillä parikin kilometriä ihan omalla työmatkallakin, niin on se hyvä kun näytöltä näkee jo ihan numeroiden värin perusteella, onko cruise päällä vai ei.

Pösössä (508) on kytkettynä joko cruise tai nopeudenrajoitin tai kumpikin pois päältä. Kytkin on sellainen, että asento säilyy, jos ei siihen koske, joten seuraavalla käynnistyksellä se varmasti on samassa asennessa, kuin edellisellä ajokerrallakin. Minulle riittäisi pelkkä cruise ja aina päällä (siis valmiina), mutta joku kai sitten kaipaa tuota rajoitintakin.

Peugeot%20508%20GT%20HUD-640.jpg

Yllä kuvassa näkyy merkki, että cruise on päällä valmiustilassa, mutta nopeutta ei ole asetettu.

peugeot508.jpg

Tässä on nopeudeksi asetettu 70, mutta cruise on pausella.

Peugeot_508SW_058.jpg

Cruise on aktivoituna ja nopeus asetettu 49:ään. Merkkisymboli ja numerot vihreällä, kun cruise on aktiivinen.

Peugeot-508-Nopeudenrajoitin-HUD.jpg

Nopeudenrajoitin aktivoituna ja asetettu maksiminopeus, hieman punertavana.
 
Toki nyt ollaan taas makuasioiden äärellä, mutta mtielestäni Pösön HUD:sta menee vähän liian iso osa vakkarin symboleihin ja vakkariin tallennettuun nopeuteen. Minulle arvokkaampaa tietoa olisi esimerkiksi navigointiin liittyvä data, mitä tuohon tilaan mahtuisi varsin runsaasti.

Volvossakin on merkkivaloja, mutta onneksi varsin huomaamattomia. Kruise kun ei ole toimintavalmiina, niin tilanne on tämä:

IMG_20151124_101930.jpg


Ja kun laittaa valmiuteen, niin nopeusnäytön vasemmalle tulee näkyviin kruisen muistissa/käytössä oleva nopeus (kuvassa 0, kun kruisea ei ole vielä kertaakaan käytetty) ja tuollainen hassu symboli mittariston alakulmaan:

IMG_20151124_101939.jpg


Ja kun kruise on päällä, niin se symboli muuttuu vihreäksi:
IMG_20151124_102450.jpg


Kaikista paras tilanne olisi toki se, että käyttäjä voisi halutessaan läppärillä konfata hudit ja diginäytöt mieleisekseen. Normikäyttäjät voisivat sitten käyttää tyytyväisenä oletusasetuksia.
 
Volvossa pekaa about kuin Skodassa. Skodassa tuo ei häiritse, koska valmiudessa saa olla aina ja huomaamaton tieto maxidotissa ei häiritse kuten erillinen merkkivalo.

Sellainen nuijuus tuli skodassa mieleen, että miksi helevetissä nuo kaukovalot pitää erikseen herättää "valmiustilaan" kun voisivat olla siinä aina. Toki, tuokin on vastaava ei häritsevä juttu maxidostissa eikä erillinen merkkivalo, mutta miksi ne pitää erikseen napauttaa valmiustilaan? Eihän näin tehdä missään muussakaan autossa (kai) senkus laittaa pitkät päälle tai pois, mutta ei, Skodassa ensin valmiustilaan, sitten vasta napsutellaan päälle tai pois (tai annetaan assarin hoitaa).

Itselleni on kyllä tullut jo selkäytimeen tapa kun hämärällä lähtee, napautus aktiiviseksi tulee ihan automaattisesti, mutta silti yhtä jonninjoutava toimenpide kuin lukea maili kännykältä ja lukea se sitten PC:ltä että voipi vastata asiaan ajatuksella (jos muistaa)
 
Onhan noita ollut muissakin ennen näiden päiväajovalojen tuloa pakolliseksi, että valokatkaisijan nolla-asennossa syttyi lyhyet valot ja parkit, mutta pitkiä varten piti kääntää valot päälle asentoon. Käytännössä tuo kuvaamasi ominaisuus kuulostaa kyllä varsin älyttömältä. Minulla on pösössä valot aina automaattiasennossa ja valokatkaisijaan ei tarvitse koskea koskaan, kun pitkätkin vaihtuu päälle automaattisesti.
 
Penguin sanoi:
Onhan noita ollut muissakin ennen näiden päiväajovalojen tuloa pakolliseksi, että valokatkaisijan nolla-asennossa syttyi lyhyet valot ja parkit, mutta pitkiä varten piti kääntää valot päälle asentoon. ....

CX-5:ssakin tuo toimi noin, vaikka päiväajovalot olivat automaattiset. En pitänyt tästä ominaisuudesta ollenkaan. Pitkillä toimi vain vilkku, ennenkuin käänsi ajovalot päälle. Liittyyköhän tuo muuten kaukovaloautomatiikkaan, joka CX-5:ssa myös oli.
 
^Noin toi on toiminut minulla varmaan kaikissa autoissa, joissa on ollut valojen automaattinen sytytys 0-asennossa,  vaikka yhtään kaukovaloautomatiikalla varustettua autoa ei ole ollutkaan. Siitäkin huolimatta onko vai ei päiväajovaloja. Tosin nykyisen Mondeon tilannetta en tiedä kun siinä on tuo hämäräkytkin niin elellään täysin auton päätöksien varassa.
 
Tuo HUD on kyllä tällä hetkellä pahimmin ylihinnoiteltu lisävaruste premium-autoissa. Audin, BMW:n, Jaguarin ja MB:n lisähinnat ovat luokassa 1500...3000 euroa. En ymmärrä mitä sellaista tekniikkaa tuossa käytetään, että kustannus valmistajalle olisi edes muutamaa kymppiä? Juurihan ennustettiin, että parin vuoden päästä HUD on kaikissa autoissa vakiona.
 
^ Jokainen, joka kerran on ajanut HUD:illa, tutkii sitä varmasti uuden auton varustelistalta. Ne tosiaan ovat vain käsittämättömän arvokkaita (yleensä osana jotain härpäkepakettia) ja mahdollisia vain malliston yläpäässä. NX:ssäkin olisi pitänyt latoa yli 10k lisää pöytään, jos olisi HUDin välttämättä halunnut (värillisenä tosin ja kaupan päälle olisi tullut FSport keula :rolleyes: ).

Mutta apuja on tulossa. TM 21/15 esitteli autoilijan appseja ja siellä oli jo speedHUD sovellus (tosin vain iOS:lle) tarjolla. Puhelin asetetaan sopivasti kojelaudalle ja se heijastaa (käänteisen) näytön tuulilasiin (puhelimen takakannen pitää silloin olla liukumatonta materiaalia). Samoin löytyy mm. Torque sovellus, jonka saa kytkettyä auton obd-liitäntään (Android ja W).

===============

Hei apps-ohjelmoija, joka luet tätä; pistä sivuun se 'jouluinen tonttujen rekiretki'-sovellus, joka on juuri työn alla ja aloita uusi, autojen HUD sovellus. Kaveripiirissä on varmasti joku autoharrastaja, joka auttaa ominaisuuksien speksaamisessa tai/ja rekisteröidy AS:lle. Täällä kyllä neuvotaan, mitä ominaisuuksia ja fonttien kokoja tarvitaan.  ;)
 
pantero sanoi:
Mutta apuja on tulossa. TM 21/15 esitteli autoilijan appseja ja siellä oli jo speedHUD sovellus (tosin vain iOS:lle) tarjolla. Puhelin asetetaan sopivasti kojelaudalle ja se heijastaa (käänteisen) näytön tuulilasiin (puhelimen takakannen pitää silloin olla liukumatonta materiaalia). Samoin löytyy mm. Torque sovellus, jonka saa kytkettyä auton obd-liitäntään (Android ja W).

Näitä sovelluksia on ollut tarjolla jo kauan, Androidiinkin niitä löytyy kymmeniä erilaisia, siitä vaan testailemaan mikä on paras :p
 
HUD:tä on erilaisia. Nykyään yleistymässä oleva muovi(lärpäke) mittariston ja tuulilasin välillä on edullinen tehdä.

Perinteinen HUD, joka on heijastettu tuulilasiin on sen sijaan melko kallis autotehtaallekin. Kalliiksi sen tekee keinotekoinen taittovika, joka hiotaan sisempään tuulilasiin. Valmistuserät noille tuulilaseille on suht pieniä - verrattuna peruslaseihin - joten autotehtaan oma "lisäkustannus" HUD:stä (komponenetit + tuulilasi) on helposti useita satasia tai jopa reilun tuhannen. Kaikkien portaiden katteet päälle + autoverot niin loppuasiakkaalle tuo on helposti maksanut tuhansia.
 
Karvis sanoi:
Näitä sovelluksia on ollut tarjolla jo kauan, Androidiinkin niitä löytyy kymmeniä erilaisia, siitä vaan testailemaan mikä on paras :p

Android puhelin on vasta hankintalistalla. ;) Mutta tosiaan, W:nkin löytyi yksi numeronäyttöinen HUDspeedometer, joka on nyt otettu koekäyttöön.

Oikeassa HUD-sovelluksessa rima olisi kyllä paljon korkeammalla, mutta se vaatisi pääsyä auton tietoväyliin. Tuo Torque sovelluskin edellyttää TM:n mukaan erillistä Bluetooth-sovitinta.
 
Karvis sanoi:
Näitä sovelluksia on ollut tarjolla jo kauan, Androidiinkin niitä löytyy kymmeniä erilaisia,  vaan testailemaan mikä on paras :p

Mutta mistä Androidille sovellus joka "HUDaa" koko luurin näytön lasille?
 
JiiJii71 sanoi:
HUD:tä on erilaisia. Nykyään yleistymässä oleva muovi(lärpäke) mittariston ja tuulilasin välillä on edullinen tehdä.

Perinteinen HUD, joka on heijastettu tuulilasiin on sen sijaan melko kallis autotehtaallekin. Kalliiksi sen tekee keinotekoinen taittovika, joka hiotaan sisempään tuulilasiin. Valmistuserät noille tuulilaseille on suht pieniä - verrattuna peruslaseihin - joten autotehtaan oma "lisäkustannus" HUD:stä (komponenetit + tuulilasi) on helposti useita satasia tai jopa reilun tuhannen. Kaikkien portaiden katteet päälle + autoverot niin loppuasiakkaalle tuo on helposti maksanut tuhansia.

Näin. 2-sarjan toureriin jossa lirpake-HUD jostain syystä, on hinta 600€ luokkaa suomessa. Normaalissa HUDissa(+bemussa) hintakin pomppaa ylöspäin.
 
Ainakin tuo 508:ssa oleva esiin tuleva peili ja siinä näkyvä HUD on ollut minulle ihan riittävä eli en ole kaivannut sitä HUDin informaatiota pari senttiä ylempänä ja edempänä suoraan lasissa.  En kaipaisin, jos olisi kokemusta sellaisesta. Joka tapauksessa tässä 508:ssa tuo HUD tuli vakiovarusteena. Nykyisin näkyy tässäkin olevan GT-varustetasoa lukuunottamatta lisävaruste, hinta alkaen 462 €, riippuen CO2-päästöistä. Aika hintava lärpäke on.
 
pyllerö sanoi:
Näin. 2-sarjan toureriin jossa lirpake-HUD jostain syystä, on hinta 600€ luokkaa suomessa. Normaalissa HUDissa(+bemussa) hintakin pomppaa ylöspäin.

Tuota 2-sarjan lirpake-HUDia haukuttiin AutoZeitungissa kovin sanoin epäteräväksi.
 
Penguin sanoi:
oliskohan autotoimittajalta jäänyt säädöt huomaamatta?

Tämä oli 100 000 km kestotestin väliraportissa otsikon "mikä arsyttää" alla. Matkaa oli jo taitettu sen verran, että luulisi säädöt löytyneen.
 
Luulisi myös, että jos kuva todellakin on epäterävä, eikä säätöjä ole, niin auton saisi tuolla matkalla jo takuuhuoltoon. Silloinhan kyse selvästä viasta.
 
pantero sanoi:
Android puhelin on vasta hankintalistalla. ;) Mutta tosiaan, W:nkin löytyi yksi numeronäyttöinen HUDspeedometer, joka on nyt otettu koekäyttöön.

Oikeassa HUD-sovelluksessa rima olisi kyllä paljon korkeammalla, mutta se vaatisi pääsyä auton tietoväyliin. Tuo Torque sovelluskin edellyttää TM:n mukaan erillistä Bluetooth-sovitinta.

Lumiassa toimivaa HUDspeedometeriä on nyt tullut testailtua reilun viikon verran. Sitä voikin suositella varauksin.

Diginumerot ovat riittävän isot ja näkyvät aina oikein päin. Lisäksi sovellus on paljon kevyempi, kuin naviohjelmisto, joten se syö akkua vähemmän, eikä puhelinkaan lämpene kovin voimakkaasti. Puhelimelle löytyi sopiva paikka medianäytön takaa, jonne se on helppo asettaa. Siellä se pysyy myös hyvin paikoillaan ja näyttö heijastuu sopivalle korkeudelle keskelle tuulilasia.

Ainoa ongelma on valovoimassa. Näyttö näkyy selkeästi aamu- ja iltahämärissä ja vielä auttavasti synkkänä pilvisenä päivänäkin, mutta sitten teho loppuu. Tavallisena talvipäivänä näyttöä ei erota. Voisi yrittää säätää näytön kirkkautta ja valita kirkkaampi väri (joita on tarjolla kymmeniä), mutta näitä ei ole tullut vielä kokeiltua.

Kokeilun perusteella HUDspeedometeriä on tarkoitus kyllä jatkossakin käyttää. Hinta, jonka olisi valmis maksamaan 'oikeasta' HUDista on samalla tullut ropisemalla alaspäin, kun on testailun ohessa pohtinut, mitä tietoa oikeasti haluaisi tuulilasista tiirailla.