https://yliteippaus.fi/

Autojen tuottama informaatio kuljettajalle

M

Makkis

Vieras
Tuossa tupakilla pistäytyessäni ja tlindstrin pasuunan digimittaristoa katsellessa mietin, kuinka paljon autot tuovat disinformaatiota kuljettajille. Itse jotenkin pidän "minimalistisesta" näkymästä mutta vuosikaudet on menty suuntaan josta en pidä.

Keken aikaan formula-1 kuljettaja näki kierrosluvun. Ei muuta. Minun karting -vuosina autosta ei tullut mitään informaatiota.

Jos kuitenkin tullaan tähän päivään, ajatellaan tavallista perheautoa, mitä informaatiota pidätte välttämättömänä nähdä koko ajan ajaessa ja mikä voisi olla sellaista, mikä on haettavissa tarvittaessa? Varoitukset on vähän oma lukunsa, niitä kun on sellaisia välttämättömiä kuten öljynpaine ja sellaisia joista olisi kiva saada tietoa pyydettäessä (öljyn määrä) noin esimerkkeinä.

Koitin miettiä myös itse asiaa. Käytännössä ajon aikana en tarvitsisi usein yhtään mitään informaatiota. Kuitenkin, ajonopeus ja vallitseva nopeusrajoitus olisi suotavaa näkyä koko ajan ja joskus se navigointidata. Ehkä jäljellä olevalla polttoaineella päästävä matka. Tämä toki voisi olla "ilmoituksenakin" esmes 100 km välein ja sitten hakutoiminto jolla voisi hakea lähimmät sen säteellä olevat XXX-brändin asemat tjsp. En tiedä.

Hieman sekavaa, mutta jotenkin sitä ei arjessa tarvitse tietoa kuin nopeudesta ja nopeusrajoituksesta.
 
Nopeus ja jäljellä oleva polttoainemäärä. Siinäpä ne oikeastaan.

Enemmän minua nykyautoissa ärsyttää nuo tyhjänpäiväiset varoitukset. Mazdassa kuuluu ärsyttävä ding jokaisella ajokerralla kun lämpötila menee alle 4 plus asteen. Lisäksi tämä typerä "Tie mahdollisesti liukas" varoitus pitää erikseen kuitata ajotietokoneesta pois, että näkee sen normaalin näytön. Opelissa oli tuollainen varoitus, mutta se ei onneksi ääntänyt mitenkään ja varoitus häipyi itsestään pois. Saksalaiset osaa nämä paremmin.

Saabin nightpanel oli aivan järkyttävän hieno keksintö aikanaan. Nykyisen kosketusnäyttöjen yms. ohjaamon valosaastan aikana olisi uskomattoman loistava varuste. Harmi ettei kukaan ole tajunnut.
 
Saabin nightpanel oli aivan järkyttävän hieno keksintö aikanaan. Nykyisen kosketusnäyttöjen yms. ohjaamon valosaastan aikana olisi uskomattoman loistava varuste. Harmi ettei kukaan ole tajunnut.

Totta!

Yhden kerran elämässäni olen tuon omakohtaisesti kokenut, juuri sitä kokemusta varten hain Saabin koeajoon aikoinaan. Olihan se hitokseen hieno, tuo oli 9-3 ja sukupolvea en muista, mutta näkyi vaan himmeänä nopeusmittarin viisari ja sen osoittama lukema +/- noin 10 km/h asteikkoa. Muuten nautittava pimeys kabiinissa.
 
Perusajossa maantiellä pimeällä nopeus HUD:n avulla eikä muuta. Tarpeen mukaan voisi sitten klikkailla lisätietoa näkyviin.

Nuo edellä mainitut lämpötilamuistutukset ovat todella syvältä.
 
Eikö teitä kiinnostava vallitseva rajoitus? Itse olen ainakin ihan kuutamolla mikä on milloinkin vallitseva rajoitus  ;D
 
Voisihan se vallitseva rajoitus olla näkyvissä, kuten jossain hudeissa onkin.
Tosin vain jos informaatio nopeusrajoituksista on oikeasti ajantasaista ja luotettavaa.
 
Makkis sanoi:
Eikö teitä kiinnostava vallitseva rajoitus? Itse olen ainakin ihan kuutamolla mikä on milloinkin vallitseva rajoitus  ;D
No onhan tuo liikennemerkkinen lukujärjestelmä ihan loistava! Kerran yksi tuttu kokeili Räsästä ja ajeltiin kesällä Joensuuta kohden. Tietöiden takia normi satasen rajoitus oli tiputettu 80:n ja tuttu paahtoi "laput silmillä" reipastasta satasta. Näytin näytöltä rajoituksen olevan kasikymppiä ja viimein tuttu uskoi sen. Nosti jalan kaasulta ja samassa ajoi prätkäpollari vastaan.

Tuota loistavaa Columbusta tulee käytettyä taajaan. Itselle uusien hotellien tms hakeminen on helppoa, valitsee vain kaupungin keskustan, POI:t, tuolta car & travel, tuolta sopivan hotellina ja antaa auton viedä sinne. Tarvittaessa saa soitettua suoraan ruudulta.

Keskinäytössä pidän "assistance" näyttöä niin syrjäsilmällä näkee miten lane assistant työskentelee niin voi ottaa tuon huomioon ohjauksessa.

Autojen sisävalaistukseen kaipaisin säätöä, joka kovemmassa vauhdissa pimeällä himmentäisi automaattisesti lähes pimeäksi ja taas kaupunkinopeudella lisäisi sopivasti valaistusta.
 
Trollsten sanoi:
Enemmän minua nykyautoissa ärsyttää nuo tyhjänpäiväiset varoitukset. Mazdassa kuuluu ärsyttävä ding jokaisella ajokerralla kun lämpötila menee alle 4 plus asteen. Lisäksi tämä typerä "Tie mahdollisesti liukas" varoitus pitää erikseen kuitata ajotietokoneesta pois, että näkee sen normaalin näytön. Opelissa oli tuollainen varoitus, mutta se ei onneksi ääntänyt mitenkään ja varoitus häipyi itsestään pois. Saksalaiset osaa nämä paremmin.

Saabin nightpanel oli aivan järkyttävän hieno keksintö aikanaan. Nykyisen kosketusnäyttöjen yms. ohjaamon valosaastan aikana olisi uskomattoman loistava varuste. Harmi ettei kukaan ole tajunnut.

Tuo liukkaanvaroitus oikeasti veetuttaa tuossa voortissa, tuo ei sentään huudata palosireeniä joka käynnistyksellä kuten firman ransetti mutta täysin tarpeetonta polttaa sitä punaista merkkivaloa koko talvi. Skodassa kuului kerran "bling" kun lämpötila meni alle +4°C ja sen jälkeen se piti turpansa kiinni, vain pieni valkoinen lumihiutale näkyi MaxiDotissa johon ei edes kiinnittänyt huomiota.

Tuo Saabin mittariston pimennys on loistokeksintö ja voisi moisesta jopa maksaakin vähän, mitä pimeämpi komentokeskus pimeällä niin sen parempi. Focuksessa saa mittariston suht pimeäksi mutta sitten pitkien merkkivalo poraa silmään täydellä teholla, niin ja se pakkasvaroitus, olen miettinyt josko vetäisi tummenuskalvon tuohon mittariston päälle :rolleyes:
 
mutta täysin tarpeetonta polttaa sitä punaista merkkivaloa koko talvi

Eikö Ford ole vieläkään oppinut? Jo iät ajat sitten tuo ärsytti duunikaverin fiikuksessa kun yleensä autoissa punaisella värillä ilmaistaan asiaa (vikaa) mihin pitää reagoida välittömästi. Sitten kun tuollainen joutavuus palaa punaisena, niin ärsyttää ihan helvetisti.

Volvo muuten taitaa sanoa +4 asteessa kanssa bling ja tuikkaa punaisen lumihiutaleen, mutta on yhtä huomaamaton kun Skodassa. Tosin faktaksi en nyt muista onko näin, mutta vissiin se ei ärsytä kun olen minä vermovolvolla nyt syksylläkin ajanut. Vermovolvosta puheenollen, siinä on harvinaisen (kiitettävän) himmeä valo pitkien merkkivalossa joka ei edes ärsytä. Sama kolmosräsässä. Keskimäärin kaikissa autoissa tuo on käsittämättömän kirkas, ajatuksena kai ilmaista kuljettajalla kirkkaassa päivänvalossakin pitkien päällä olosta. Tosin, ken pitkillä noissa oloissa ajaa, niin kyseenalaistaisin kortin tarvetta ylipäätään.
 
Makkis sanoi:
Eikö Ford ole vieläkään oppinut? Jo iät ajat sitten tuo ärsytti duunikaverin fiikuksessa kun yleensä autoissa punaisella värillä ilmaistaan asiaa (vikaa) mihin pitää reagoida välittömästi. Sitten kun tuollainen joutavuus palaa punaisena, niin ärsyttää ihan helvetisti.

Paskat ne mitään ole oppinut, +4°C se on keltainen ja nollassa muuttuu punaiseksi.

Firman ransetti pitää tämmöistä mekkalaa joka käynnistyksellä, kyllä joka ikisessä startissa jos ollaan alle +4°C. Onneksi mulla ei tarvitse ajaa sillä.
 
Trollsten sanoi:
Saabin nightpanel oli aivan järkyttävän hieno keksintö aikanaan. Nykyisen kosketusnäyttöjen yms. ohjaamon valosaastan aikana olisi uskomattoman loistava varuste. Harmi ettei kukaan ole tajunnut.

Täysin samaa mieltä! Kun noilla Saabeilla useita vuosia tuli ajettua, niin tuossa oli varuste jota osasi kaivata heti ensimmäisillä hämärillä Subaruun siirtyessä. Käytin Nightpanel / Blackpanel toimintoa aina pimeällä. Ja se oli ysikolmosissa hauska kun esim kierrosten noustessa yli jonkin rajan, myös kiekkamittari valaistui. Tai bensatankki läheni varoitusrajaa, niin bensamittari valaistui jne. Aivan mahtava varuste Suomen pimeisiin oloihin.
9-3:ssa valaistun nopeuden sai valita 0-140 tai 0-max. Ja jos pimeällä mittarilla ylitti 120kmh niin..you know..

Eli periaatteessa pelkkä nopeus riittää ja loput näytetään jos tarvii jostain syystä. Toimi ainakin Saabilla.
 
tuRboman sanoi:
Täysin samaa mieltä! Kun noilla Saabeilla useita vuosia tuli ajettua, niin tuossa oli varuste jota osasi kaivata heti ensimmäisillä hämärillä Subaruun siirtyessä. Käytin Nightpanel / Blackpanel toimintoa aina pimeällä. Ja se oli ysikolmosissa hauska kun esim kierrosten noustessa yli jonkin rajan, myös kiekkamittari valaistui. Tai bensatankki läheni varoitusrajaa, niin bensamittari valaistui jne. Aivan mahtava varuste Suomen pimeisiin oloihin.
9-3:ssa valaistun nopeuden sai valita 0-140 tai 0-max. Ja jos pimeällä mittarilla ylitti 120kmh niin..you know..

Eli periaatteessa pelkkä nopeus riittää ja loput näytetään jos tarvii jostain syystä. Toimi ainakin Saabilla.

Ja tämä olisi todella helppo toteuttaa näihin nykyään yleistyviin digimittaristoihin, eipä vaan ole kukaan katsonut moista tarpeelliseksi :-\
 
Onhan tuo Fordin räikkä ihan kamala, se oli samanlainen ajamassani vanhemmassa Fiikuksessa.

Noista Lebiksen tarpeista omalle kohdalle kierrosluku on täyttä disinfomaatiota koska sen tietää / tuntee ilman mitariakin aivan mainiosti. Öljyn lämpötilalle ei taas näissä arjen kepunhakureissuissa tee mitään. Bensan määrä toki kiinnostaa jotta osaa tankata kepun hakemisen lomassa.

Mutta, Keken ajoista poiketen aivan poskettomasti näille nykyisille jannuille tuodaan infoa autoon niin silmille kuin korvillekin. En ihmettele yhtään "Leave me alone, I know what I am doing" kommenttia. Mikä tuosta infoähkystä sitten oleellista, en tiedä reaalimaailmasta. Tuntuisi, jos tuolla itse ajaisi niin kiinnostaisi kierrosaika ja sen vertailu valittuihin kahteen kuljettajaan (edessä ja takana) eikä muu suuremin kiinnostaisi. Tietävämmät valaiskoot lisää. Ja niin, ehkä se ratin yläkehän jengamittarina toimiva ledirimpsu mikäli nämä ovat manuaaleja, tosin sitäkään en tiedä.
 
Mulle taas nopeustieto on täysin turha, senkin tietää ja tuntee mitä se on. Aina pitää paikkaansa, jos sitä sattuu vilkaisemaan (itse en siis juuri nopeusmittaria katsele), enkä aja yleensä koskaan ylinopeutta. Vaihde ja kierrosluku riittää. Totta tuokin, että sen kierrosluvunkin kyllä tuntee autostaan, mutta mittaria tarvitaan sitten muuhun.
 
Siihen asti kun ajelin B-koppaisella Vectralla, oli autossa riittävä informaatio kojetaulussa. Sen jälkeen on tullut yhä enemmän kaikenlaista nonsenseä häiritsemään ajosuoritusta.

Itse näen, että jos en kykene havaitsemaan muita asioita omilla aisteillani, on aika käydä luovuttamassa ajokortti takaisin poliisilaitokselle.
 
MJ sanoi:
Itse näen, että jos en kykene havaitsemaan muita asioita omilla aisteillani, on aika käydä luovuttamassa ajokortti takaisin poliisilaitokselle.

Olen täysin samaan mieltä!!

Muutenkin kirjoituksiasi lukiessa monessa asiassa näen itseni. Tällä palstalla muutenkin on vain noin puolen kymmentä vakionimimerkkiä, joiden kirjoituksia on mukava lukea. Ja heidän asiantuntemus itseäni kiinnostavissakin asioissa on kiistatonta, siitä kiitos heille vaikka en ketään nimeäkkään. Kaikenlaista diipadaapaa on hauska lukea kuitenkin ja naureskella itsekseen/kaverin kanssa tai porukalla.
 
Kun hain Voortin kaupasta, oli kaikki himmelit mittaristossa päällä.
Pikkuhiljaa olen tutustunut laitteeseen ja yrittänyt saada mittaristoa siivottua.
Paljon ei voi, mutta esim. nopeusrajoitusnäytön tiputin pois päältä.
Juu, itsekin pidän moista ihan hyvänä varusteena, mutta silloin sen pitää olla luotettava.
Tämä ei ole. jos se nyt jonkun puolen kilometriä näyttää oikeaa liikennemerkistä otettua lukemaa,
se ei riitä. Se kun sitten jostain syystä päättää vaihtaa mielivaltaiseen lukemaan,
ilmeisesti tieprofiilin perusteella.

Voortissa on kyllä yksi ihan vekkuli ominaisuus, puheohjaus.
En tosin osaa sitä vielä kovin käyttää, mitä nyt soitellessa tai vastatessa.
Mutta eikö nämäkin voisi oppia jotain vastaavaa?
Muuten pimeää, paitsi varoitettaessa jostain, sitten sanot, speed, näet pienen aikaa nopeusnäytön,
range, näet kuinka pitkälle pääset jne. Tai voisihan nuo olla jo suomeksikin.
 
Kettu sanoi:
Voortissa on kyllä yksi ihan vekkuli ominaisuus, puheohjaus.
En tosin osaa sitä vielä kovin käyttää, mitä nyt soitellessa tai vastatessa.
Mutta eikö nämäkin voisi oppia jotain vastaavaa?
Muuten pimeää, paitsi varoitettaessa jostain, sitten sanot, speed, näet pienen aikaa nopeusnäytön,
range, näet kuinka pitkälle pääset jne. Tai voisihan nuo olla jo suomeksikin.
Mazdassa tuo puheohjaus osaa jo Suomeakin. Pari kertaa kokeillut ja sitten se jäi. En tiedä onko auto liian meluisa tai jotain, mutta aika paljon sille joutuu toistamaan asioita.
 
Ei pärjää tuolle Saabin mittariston valaistuksen erinomaisuudelle, mutta kyllä mulla saa 508:ssa vaikka kaikki mittarit ja näytöt pimeiksi. Navi menee yhdestä napista painamalla, mittariston valaistuksen voi säätää nollaan, jolloin se on todellakin pimeä ja HUDin voi laittaa kokonaan pois päältä. Kaiken välttämättömän näkee HUDista ja nuo muut voi pistää vaikka pimeäksi kun siltä tuntuu. HUDinkin valaistus säätyy ympäröivän valon kirkkauden mukaan ja sitä voi vielä itse säätää lisäksi.
 
Makkis sanoi:
mikä voisi olla sellaista, mikä on haettavissa tarvittaessa?
Joskus näin pimeänä vuodenaikana sieppaa hieman stadilaista joidenkin nuolivaloristeyksessä edessä seisovien kuljettajien tapa hakea vilkku päälle minun kuivia silmiä ärsyttämään. Taitaapi olla nuoremmalle polvelle näin autokoulussa opetettu informaation antamisesta... melko turhaa monessa risteyksessä aloittaa se vilkuttaminen kaksi minuuttia ennen liikkeelle pääsyä, kun ei sitä risteävää liikennettäkään yleensä nuolivaloristeyksissä ole.  ;)

 
Minua ei sinänsä haittaa ylenpalttinen numerodata mittaristossa, oikeastaan päinvastoin. Kivahan niitä on seurailla, jos ei ole muuta tekemistä. Mutta, mutta, yksi asia minua ärsyttää tässä informaatiossa. Ja se on vakkarin huomiovalo. En voi käsittää miksi vakkarin päälläolosta pitää ilmoittaa mittariston valolla. Kyllä mä nyt prkl muutenkin tajuan, että se on päällä.

Jossain automalleissa tämä typeryys on viety vielä niin pitkälle, että mittaristossa on ensin varoitusvalo sille, että kruise on valmiustilassa. Eli että voit sen halutessasi kytkeä päällä. Ja jos niin teet, niin sitten mittaristoon syttyy vielä toinen varoitusvalo, että nyt se kruise on päällä.
 
Vempula sanoi:
Jossain automalleissa tämä typeryys on viety vielä niin pitkälle

...että mittaristossa on valo sille, että vakkari on valmiustilassa. Sen varsinainen päälle kytkeminen ei muuta asiaa mitenkään, eli käytännössä mittaristossa loistaa aina yksi vihreä valo täysin tyhjän panttina. Näin oli vitoskoppaisessa Jetassa/Golfissa (ei kaikissa, mutta tietyn aikahaarukan sisällä) ja varmaan joissain muissakin saman aikakauden VAGeissa.
 
No on tuossa Voortissakin. Valo palaa kun vakkari on mahdollista kytkeä päälle.
Sitten kun nopeuden asettaa, se näkyy numeroina mittaristossa.
tuo ei tavallaan minua haittaa.
Se nopeusmittari on oikeasti aika surkea lukea, tarkasti siis.
Helpommin nopeuden näkee kun laittaa sen vakkarin päälle.  :D