https://automasa.fi/tuote-osasto/flaig-rengaspainemittarit/

Autojen segmentit, koot ja korimallit

Cuore Sportivo

Vakiokalustoa
Liittynyt
2.12.2016
Katotaas mitä mielipiteitä ja faktoja saadaan kasaan näistä aiheista.

Suomessa ymmärtääkseni autot luokitellaan segmentteihin kuten C-segmentti, D-segmentti jne.. taikka vastaavasti alempi keskiluokka, ylempi keskiluokka jne.

Joissain tapauksissa ihan loogisia:

C-segmentti / Alempi keskiluokka
- BMW 1
- Audi A3
- Mercedes A

D-segmentti / Ylempi keskiluokka
- BMW 3
- Audi A4
- Mercedes C

E-segmentti / Suuri auto
- BMW 5
- Audi A6
- Mercedes E

F-segmentti / Luksusauto
- BMW 7
- Audi A8
- Mercedes S

Mutta mihin menee autot kuten esim

- Mitsubishi Lancer
- Mitsubishi Galant
- Skoda Octavia
- Skoda Superb

Wikipediasta luettuna esim Lancer on "C-segmentti", kun taas koon puolestahan sen pitäisi olla D:ssä? Jos se olis D:ssä, niin mihin Galant?

Wikipedia myös kertoo:

" C-segmenttiin kuuluvan auton keskimääräiset mitat ovat: pituus 4110 mm, konepellin pituus 1260 mm, leveys 1650 mm ja oven syvyys 140 mm."

" C/D-segmenttiin kuuluvan auton keskimääräiset mitat ovat: pituus 4450 mm, konepellin pituus 1410 mm, leveys 1660 mm ja oven syvyys 140 mm."

"Suurempi-kokoluokkaan kuuluvan auton keskimääräiset mitat ovat: pituus 4670 mm, konepellin pituus 1470 mm, leveys 1700 mm ja oven syvyys 140 mm."

Mistä nämä on peräisin ja kuka nämä määrittelee, autot myös kasvaa vuosi vuodelta, kasvaako nuo määrittelyt mukana? Ei mitään järkevämpää tapaa luokitella olis?
 

Vollgas

Sisäänajettu
Liittynyt
25.8.2015
Ei kukaan autonostaja noista segmenteistä välitä hevon helvettiä.
Joskus ennen katumaastureita ja crossovereita noita luokitteluja pystyi tekemään muttei enää nykyisessä markkinatilanteessa -valmistajat kun tekevät ilkeyttään sellaistakin tavaraa joka ei enää sovi menneen maailman spekseihin.
 
E

euroshopperi

Vieras
Mun mielestä nuo viimeksi mainitut kuluisi laittaa S3-sementtiin.
 

Cuore Sportivo

Vakiokalustoa
Liittynyt
2.12.2016
^  ;D

No juu en sitä sit tiedä kiinostaako ostajia, mutta jos jotain kattavaa vertailua haluaa tehdä ja yrittäisi jotenkin luokitella autot siinä niin siihen lähinnä.  :rolleyes:

5824b427ca53dadeada8761e779c06de.gif

Ainaki koonsa puolesta Lancerin pitäisi olla samassa luokassa kuin 3-sarjan.

Toisaalta Lancer oli Imprezan kilpailija, Impreza hatchback taas Golfin kilpailija, joka A3:n kilpailija joka BMW 1-sarjan.. hetkinen.
 

Autoilija92

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.1.2016
Turvarakenteet ovat kasvattaneet autojen ulkomittoja jolloin kokoluokan tai segmentin määrittely niiden mukaan voi olla hankalampaa kuin ennen. Kia Rionkin leveys on 172 cm vaikka auto on B-segmenttiin kuuluva.

Esim. joskus omistamani Micra vm. -01 oli myös B-segmentin auto, pituus 3746mm vs Kia Rio 4050mm.
Micran leveys 1595mm ja Rio siis 1720.
Akseliväli Micrassa 2360mm ja Riossa 2570mm.

Olikohan nämä "segmentit" käytössä jo 80-luvulla?
Esim. eka autoni Mazda 323 HB vm. -82 vs Mazda 3 HB (2017), 323 -mallisarjan jälkeläinen:
Pituus: 3955mm vs 4470mm
Leveys: 1630mm vs 1795mm
Korkeus: 1375mm vs 1450mm (evämallisella kattoantennilla 1465mm)
Akseliväli: 2365mm vs 2700mm.

Vanha 323 varmaan vastaisi pikemminkin nykyistä Mazda 2:sta kokoluokaltaan.
 

Cuore Sportivo

Vakiokalustoa
Liittynyt
2.12.2016
Korimalleihin liittyen mielestäni Z3 on enemmän hatchback kuin coupe joksi se on nimitetty.

ecd93f3e73e0d6cb59dd9db447cb59c0.png


No joo, se on vaan 2-paikkainen, mutta niin on esim Smart Fortwokin joka hatchback.

Tosin nykypäivänä "4-ovisten coupien" yleistyessä on korimallitki vähä jo häilyvillä rajoilla.
 

Cuore Sportivo

Vakiokalustoa
Liittynyt
2.12.2016
Juu noita kattelinkin, oikeestaan melko loogisia. Tuo Lancerin sedanin oleminen C-segmentissä ei vaan täsmää, tai sitten se ei olekkaan siellä ja wikipediassa väärää tietoa.. onkohan missää sivustoa missä olis listattuna mihin segmenttiin mikäkin auton menee.

E: Mistään ei vaan oikein löydy tietoa että mitkä kriteerit on esim D-segmenttiin?