https://yliteippaus.fi/

Autojen käyttöjärjestelmät (Android, iOS, Windows jne)

tlindstr

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
19.12.2013
Käyttöjärjestelmillä on suuri rooli myös autojen toiminnassa kun markkinoille on tulossa tietokoneista ja kännyköistä tuttuja käyttiksiä; Android, iOS ja Windows.

Wall Street Journalin mukaan Google ja Audi valmistautuvat Androidilla-varustetun järjestelmän esittelyyn CES-messuilla.

WSJ:n jutusta ei selviä täysin, että onko Googlen Android-pohjainen ohjemisto tarkoitettu oletusjärjestelmäksi, vai onko se enemmän iOS in Car -tyyppinen ratkaisu, joka tulee autovalmistajan oman ohjelmiston päälle (mikäli kuski omistaa iOS-laitteen). IOS in Carin launch-kumppaneiksi mainittiin kesällä 12 isoa autovalmistajaa, mutta listasta puuttui silti merkittäviä nimiä: BMW, Audi, Ford, Toyota ja Volkswagen.

Ensimmäiset iOS in Car -tuelliset autot tulevat markkinoille vuonna 2014.


Lähde: http://www.puhelinvertailu.com/uutiset/2013/12/30/wsj_uusiin_audeihin_tulossa_android-kayttojarjestelma
 
Eikös se Nokiakin puuhaile jotain vastaava Continentalin kanssa ja ainakin Merssu olisi asiakas?

Fiat-konsernihan on käyttänyt jo pitkään päälle liimattua Windows Pocket PC / CE käyttistä viihdelaitteissa, mutta kyllä auton "käyttis" on edelleen se Boschin Motronic. BMW:n iDrive taas on heidän oma viritelmä, mutta auton käyttis sekään ei ole.

Uskon kyllä, että "kaupalliset" käyttikset yleistyy auton oman käyttiksen päällä. Onhan esimerkkinä vaikkapa oman räsän järjestelmä tällä hetkellä torso, puhelut menee ja tulee, musiikit soi jne. mutta jos olisi vaikka WP8 ja päällä auton vaatimat appsit, niin koko luurin sisältö olisi käytössä auton laitteilla ja näytöillä, mikä olisi hyvä parannus. Yksi mitä itse toivon, niin rattiin qwerty -näppis. Ei tarvitsisi enää uhrata ajoaikaa puhelimeen pärpättämiseen kun voisi tehdä sielläkin tuottavaa työtä.
 
Mielestäni WP8 tai jopa Windows8 olisivat erinomaisia käyttiksiä autokäyttöön. Molemmissa on luonnostaan hyvin toimiva isoilla kosketusalueilla (tiilillä) toteutettu skaalautuva UI, kun taas Android ja iOS nojaavat edelleen mielestäni melkoisen vanhentunesiin ikoneihin. Androideissa olisi tietysti widgetit, jotka tuova toiminnallisuutta ja isoa kosketusalaa näyttöön.

Toki mille tahansa käyttikselle on luotavissa erillinen auto-UI, mutta se tuo jälleen yhden päälle liimatun layerin järjestelmään.
 
Kaikki esillä olevat vaihtoehdot kuulostavat haasteellisilta autoon ympättynä. Mitään Desktop-windowsia niihin tuskin laitetaan, RT ehkä tulisi kysymykseen. Sitä ja WP8:ia tosin vaivaa täydellinen yhteensopimattomuus Android ja iOS -järjestelmien kanssa, kuten myös iOSia vaivaa vastaavasti yhteensopimattomuus Androidin ja WP8:n kanssa. Autossa tuo yhteensopivuus on kuitenkin yksi oleellinen asia että ne sisällöt, puhelut, viestit ja esivalitut reitit navigaattorille saadaan puhelimen ja auton informaatio-/viihdelaitteiston kautta käyttöön. Androidiin voin kuvitella kehitettävän yhteensopivuutta muiden kanssa esim. Googlen sovelluksien kautta, tosin niidenkin päädy mobiili-Windows-maailmaan tuntuu kovin kiviseltä.

Applelle ja Microsoftille varmasti sopii paremmin kuin hyvin, että kilpailevan järjestelmän puhelimet eivät ole yhteensopivia heidän autokäyttöjärjestelmän kanssa. Googlesta en enää olisi niin varma, mutta ehkä se näin alkuun heillekin käy kun ottaa Androidin markkinaosuuden huomioon ja WP8:sta ei siitä näkökulmasta tarkastellen tarvitse välittää lainkaan. En olisi kuitenkaan varma, että autonvalmistajat ovat valmiita jaottelemaan autoja Android- ja iOS-yhteensopiviin ja ottamaan sitä riskiä, että iPhone-käyttäjä ei osta "Android-autoa", eikä Android-käyttäjä "iOS-autoa". Tai toisinpäin käännettynä, että auton ostaminen pakottaa kuluttajan vaihtamaan koko ekosysteemiä, joka voi tarkoittaa esim. Apple-laitteiden käyttäjälle todella mittavaa määrää eri laitteita.
 
Penguin sanoi:
En olisi kuitenkaan varma, että autonvalmistajat ovat valmiita jaottelemaan autoja Android- ja iOS-yhteensopiviin ja ottamaan sitä riskiä, että iPhone-käyttäjä ei osta "Android-autoa", eikä Android-käyttäjä "iOS-autoa". Tai toisinpäin käännettynä, että auton ostaminen pakottaa kuluttajan vaihtamaan koko ekosysteemiä, joka voi tarkoittaa esim. Apple-laitteiden käyttäjälle todella mittavaa määrää eri laitteita.

Minusta tuntuu että noita laitevalmistajien ekosysteemejä painotetaan ehkä liikaakin. Itsellä tietokoneissa Win 8, puhelimessa Android ja tabletissa jolla kirjoittelen tätä IOS (iPad). Androidiin ja IOSään löytyy molempiin oikestaan kaikki käyttämäni softat ja Dropbox tyypiset palvelut, esim. Kuvissa, palvelevat kaikkia ekosysteemejä.

Joten luulen että käyttälle on tärkeintä että järjestelmästä löytyy esim. Spotify, kuten tuosta Volvon järjestelmästä, kuin millä alustalla se toimii.
 
Minä kun olen sitä mieltä että suurin osa ekosysteemeistä puhujista ei edes ymmärrä mikä on esim. Applen ekosysteemi. Suurimmalle osalle se on vain sovellukset, mutta todellisuudessa se on paljon enemmän.

Itselläni on noita kaikkia laitteita ihan työn puolesta ja niittä tulee "leikittyä" ihan työkseenkin. Olen huomannut, että esim. WP8:ssa otettujen valokuvien siirtämien Android-laitteeseen on todella hankalaa. Toki sen voisi tehdä jokin Facebookin, Instagramin tai vastaavan kautta, mutta jos nyt kuitenkin haluaa jonkun kuvan olevan leviämättä kaiken maailman pällisteltäväksi samantien. WP8:iin saa SkyDriven, joka osaa automaattisesti uploadata kuvat pilveen, kun niitä näppäilee. Pilvestä ne saa näppärästi alas iOS-laitteisiin, Maciin tai Windowsiin, eikä oikeastaan tarvitse tehdä mitään. Androidille ei SkyDrivea ole eli siirtämättä jää tai se pitää tehdä esim. Dropboxin kautta niittä kuvat siirtyvät SkyDrivesta Dropboxiin Macillä, PC:llä tai iOS-laitteella. Kahdella ensimmäisellä sen voi jopa automatisoida. Androidista ja iOS:ista kuvat saa automaattisesti uploadattua Dropboxiin ja tuki löytyy myös Windowsille, Linuxille ja Maciin OS X:lle, mutta ei WP8:lle. Dropboxilla saa otetut kuvat uploadattua automaattisesti jopa Jollasta.

Edellisten lisäksi on Copy, joka toimiii noissa kaikissa järjestelmissä, mutta siinä ei ole kuvien automaattista uploadausta. Google Driven en ole vielä kokonaisuudessaan testannut, mutta ainakaan kaikille järjestelmille sekään se sisällä kuvien automaattista uploadausta.

Tuossa nyt yksi hyötykäytön esimerkki, jossa noita kaikkia ei saa toimimaan yhteen ja erityisesti se yhteensopivuus on mobiilipuolella. Muita esimerkkejä löytyy sitten viihdekäytöstä. musiikin streamaus toimii pääsääntöisesti jo nykyisin puhelimesta autoon langattomasti bluetooth-yhteyttä käyttäen, jossain amerikanautossa kuulemma WiFi Directilläkin. Videon streamaus on yhtä taistelevien proprietary-ratkaisujen viidakkoa. On DLNA:ta, joka toimii harvojen laitteiden kesken, mutta jota suuri osa puhelimista ei tue; löytyy Miracastia ja Applen AirPlaytä. Tähän mennessä vain Android-alustaisena on tullut vastaan laite, joka edes yrittää tukea kaikki noita. Niin minä käyttäisin noita siihen että saisin jo kotona lataamani videot streamattua vaikka puhelimestani takapenkin lapsikatraalle katsottavaksi matkan aikana tai puhelimella voisi pelata takapenkillä ja kuvan saisi suurempaan niskatuessa olevaan näyttöön. Applen iOS ei tue kuin AirPlaytä, toki yksittäiset sovellukset tukevat muutakin, mutta rajallisesti ja WP8 ei tue yhtään mitään. Sen osalta en ole jaksanut kaivaa tukisiko joku sovellus jotain tapaa streamata myös kuvaa laitteesta ulos.

Jotenkin on tullut sellainen kuva, että autonvalmistajat eivät halua tyytyä siihen osaan että viihdettä yms. vain käytetään autossa, vaan se auto on saatava vaikka väkisin verkkoon ja viihde pitäisi ladata suoraan sinne. Voin oikein kuvitella viihdeteollisuuden kaikkine DRM-haluineen olevan innolla rajoittamassa, että autoon pitää ostaa se sama video uudelleen, mikä jo kotona on katsottavissa siitä puhelimesta, tabletista tai set top boxista streamaten.

Vielä tuosta spotifysta. En minä ainakaan kaipaa sitä autoon. Se löytyy jo puhelimesta ja siitä saa äänen autoon langattomasti. Siinä puhelimessa se on myös minun henkilökohtaisilla valinnoillani ja toimii niillä samoilla myös vaimon autossa ja jopa autoliikkeen esittelyautossa. Jos jotain integraatiota noiden välillä olisi enemmän, niin sen sovelluksen kappaletiedot yms. voisin ottaa auton näytölle ja kontrollit käytettäväksi auton rattikaukosäädöillä. En ole Volvon ratkaisuun tutustunut, joten ehkä se jo tekee kaiken tuon.
 
No näköjään. Miksiköhän sitä ei sitten saa niihin meidän perheen kahteen Samsungiin… pitääpä ihmetellä. Kiitos tästä, tuo voipi ratkaista yhden yhteensopivuusongelman.
 
Joo, minulla puhelimena S4 ja siinä on myös tuo Skydrive (löytyy Google Playsta, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.skydrive&hl=fi), mutta siinä on "ilmaiseksi" vain 7 Gb tilaa. Sampassa tilaa tuli Dropboxiin 50 Gb 2 vuodeksi, niin kuvat lentävät iloisesti Dropboxin pilveen ( ja sen lisäksi näköjään googlenkin pilveen), joista voin katsoa niitä Win 8lla sekä iPadilla.

Mutta kun puhutaan autosta niin se toiminto jota saatetaan tarvita lienee kuvien katselu, joka onnistuneen kaikista kolmesta alustasta.

Tai olisihan se jotai, jos keulakameralla saisi lähetettyä ajaessa kuvia johonkin pilvipalveluun ;-)
 
Otetaanpas vielä korjaus tuohon, kun muisti teki tepposet. Siis Skydrive kyllä löytyy Androidille, mutta siitä puuttuu muille (iOS ja WP8) saatavilla oleva ominaisuus, jolla se uploadaa otetut valokuvat automaattisesti pilveen. Itse tulee näppäiltyä kuvia paljon ja useamman puhelimen kameralla ja haluan kuvien siirtyvän automaattisesti kotona olevalle koneelle ja mukana kulkevalle läppärille ilman että pitää vielä erikseen siirrellä niitä.

No tämä on jo vahvasti OT, mutta perusajatus siis oli se että sen auton järjestelmän pitäisi tukea monenlaista tiedonsiirtoa eri puhelinkäyttöjärjestelmistä ja siinä alkavat eri toimijoiden intressit mennä keskenään ristiin, joten saapa nähdä toteutuuko tuollainen koskaan vai tapahtuuko lisää sirpaloitumista eri järjestelmien kesken. Eurooppalaiselle ja aasialaiselle autoteollisuudelle nuo amerikkalaiset käyttöjärjestelmät eivät myöskään välttämättä ole pelkästään positiivinen asia.
 
Varmaankin tuossa tapahtuu "puolensa" valinta kullakin autovalmistajalla. Eli yhteistä järjestelmää ei ehkä tule.

Mutta kaikkien valmistajien intresseissä lienee kuitenkin mahdollistaa auton järjestelmän liittymisen alustariippumattomasti mihin tahansa käyttäjän muihin järjestelmiin.

Samoin käytäjänä en halua sitoutua pelkästään vaikka iCouldiin tietovarastona tai musiikissa Google Playhin, vaan mielluimmin vaikka Dropboxiin ja  Spotifyyn tai Deezeriin, jotka toimii pääosin kaikissa mobiililaitteissa.