https://yliteippaus.fi/

Autohifi topicci

T

TeBsu

Vieras
Tämmöstä ei taida olla vielä täällä? Vähän mietinnässä että tekeekö tuon opelin jakopään rempan myöhemmin, kun tulee kilsoja näköjään alle 15tkm reilusti vuodessa. Ja se ois kuulema suositeltavaa noin 150tkm kohdalla, mutta sinne ois vielä noin 30tkm.. Niinpä aiheeseen liittyen oonkin alkanu miettiä, että pitäs parannella äänentoistoa? Onks stadiumilla hifistejä minkä verran? Minkälaisen paketin sais kasaan 600eurolla? Siis, subi, kotelo (subikotelo paketti) erkkasarja ja vahvistin? Ground zero tai joku muu vastaava sais olla, focalia erkkasarjoihin mielellään  :) Neuvoja kaipailen  :eek:
 
En tiedä miten noiden erillissarjojen hinnat meillä ja maailmalla? Mutta kun vaihdoin omaan autoon soittimen ja elementit (vaihdoin autoon alkuperäisesti varusteena saatavan paremman sarjan) niin Saksasta mersuliikkeestä tilaamalla sai lähes puolet halvemmalla. Tämä vaan ihan vinkkinä ja sivuhuomautuksena.

Kun vaihdat ne elementit ja joudut ovipahvit purkamaan, niin vaimenna ovet samalla vaivalla. Peltiin vaikkapa Dynamat xtreme ja ovipahviin kevyempi Dynaliner. Noita käytin itse, mutta vastaavia löytyy tietysti pilvin pimein. Vaimennuksen vaikutus äänenlaatuun on merkittävä.
 
Itse sain Suomesta erkkasarjan (Focal PS 165 FX) sellaiseen hintaan, ettei ulkomaalaisilla kauppiailla ollut mitään mahdollisuuksia (vajaan kolmanneksen hintaero). Listahinnat on ehkä aavistuksen korkeammat täällä, mutta tinkaamalla ja pakettia rakentamalla hinnat tippuu kyllä, ihan kunnollakin. Ainakin omakohtaisesti tuntuu autohifipuolella löytyvän vielä aitoa palvelua ja halua tehdä kauppaa. Kehotan kuitenkin menemään ihan fyysisesti paikalle vaikka sähköpostikyselyillä varmaan pääsee jo hehtaarille siitä missä kannattaa käydä.

Tuota Focalin sarjaa voin ainakin ihan avoimesti kehua, vaikka ei sen suurempaa autohifikokemusta olekaan. Kunnon suuntauksilla (joita ei orkkispaikkoihin valitettavasti saa), vaimennuksilla ja vahvistuksella soi ihan vertailukelpoisesti kunnon kotihifiin. Midit on vähän isot, raskaat ja vaatii syvän tilan. Jakosuodin on myös aika kookas. Mutta hyvin soivat.
 
Tässä lienee sopiva kysyä, että olisiko kokemuksia siedettävä-äänisistä 6,5" koaksiaalikaiuttimista? Koaksit eivät ole hifiharrastajien suosiossa, joten myöskään arvioita on vaikea löytää. Minulla ei kuitenkaan ole tehdaspaikkoja diskanteille, enkä halua pinta-asennuksia tahi leikellä auton sisustaa. Vakiopaikoille ovien alareunaan siis. Ymmärrän että diskantti ei tuolta alhaalta puhtaasti korviin kuulu, mutta jotakin pitäisi silti nykyisten Sony Xplöd -
ämyrien tilalle vaihtaa. Kaiuttimia ajaa n. 2x40W wanha erillisvahvistin, ja lisänä on penkinalussubbari. Ovipellit on topattu butyylimatolla. Asennussyvyys saattaa rajoittaa, mutta se pitää tutkia tapauskohtaisesti.

Tarjontaa on tuossa mukavassa 50-60e/pari hintaluokassa pilvin pimein. Olisiko esim. näiden puotien tarjonnasta joku tietty malli kelvolliseksi todettu?
http://www.hifitalo.fi/autokaiuttimet_6-5-tuumaa?sort=price
http://www.autostudio.fi/autohifi/autokaiuttimet/6-1-2-paakaiuttimet.html
http://www.autoviihde.com/autokaiuttimet/koaksiaalikaiuttimet?kaiuttimenkoko=181
http://www.jj-tuonti.com/kaiuttimet-2tie-kaiuttimet-c-22_22_46.html

 
Tuo Audison Prima APX 6.5 vaikuttaa teknisesti fiksuimmalta, tosin kustantaa 89€ , siitä ei ole kokemusta,  mutta itsellä saman sarjan erillissarja, ja se on ainakin oikein hyvä.
 
Onko kokemuksia jälkiasennusstereoiden bluetooth-toimivuudesta?

Omana mielenkiinnon kohteena on Alpinen mallisto, kun autossani on jo niiden kanssa toimiva adapteri rattinapeille. Eniten kiinnostaisi CDE-BT178BT, mutta onhan tuo melkein 250e hintoineen aika arvokas. Tai oikeammin tuolla hinnalla ei olisi varaa tulla enää minkäänlaista pettymystä. Onhan noita Alpinellakin halvempia, mutta niissä on kämäsempi näyttö, ja kaiutinkohtainen aikaviivesäätö voisi olla ihan hyödyllinen toiminto vaikken autohifiä muuten harrastakaan.

Bluetooth-kokemukset (audiostreaming ja puhelut) muistakin malleista tai merkeistä toki kiinnostaa.
 
^ Nykyaikainen rammari hommattu.

Ensin pitkään fiilistelin Pioneer MVH-X560BT -soitinta, mutta kun aikani speksejä ja ohjeita tavasin, huomasin että equ:n alin bassosäätötaajuus on 100Hz. Vanhassa radiossa oli parametrinen bassotasonsäätö, ja sen perusteella tiesin että tuo 100Hz on omassa setissäni liian korkealla. Muuten tuo soitin olisi ollut ihan passeli ja sellaisen hommanneen duunikaverin mukaan ihan toimivakin. CD-koneistoa en kaivannut.

MVH-X560BT_large.jpg


Sellaista soitinta en halunnut jossa mikrofoni on integroituna etupaneeliin. Mieluumin johdollinen. Tämän takia esim. Blaupunkt ja Kenwood menivät hylkylistalle.

Ylläolevassa viestissä tuli jo kerrottua syy Alpinen preferoimiseen, joten palasin plaraamaan sen mallistoa. 250e hinta oli edelleen mielestäni tarpeeseen nähden liikaa, joten kompromisseja oli tehtävä. Lopulta löysin mallin CDE-183BT, jossa vaikutti olevan speksit kohdallaan, plus pari uuttakin hyvää juttua vanhaan radiooni verrrattuna. Tinkimään jouduin edelleenkin kunnollisesta näytöstä. Kumma, että joka mankkaan on vara tehdä oma 1-rivinen customnäyttö, mutta kunnollisen ison pistematriisinäytön saa vasta selkeästi kalliimmissa hintaluokissa. No Kenwoodilla taisi olla pikavilkaisulla fiksun näköinen jo alle 200e maksavissa, mutta se ei siis muista syistä käynyt. Jos jotakin positiivisuutta, niin on tuo Alpinen yksi mustavalkoinen tekstirivi sentään varsin selkeä. Sammuksissa olevat pikselit/palkit eivät juuri näy, ja ruutuun ripoltetujen miniatyyri-ikonien määrä on hyvin vähäinen. Tältä osin parempi kuin vanha, vaikka ei yhtä näyttävä olekaan.

Ulkoiselta olemukseltaan tämä Alpine on melkoisen halvan peruslaitteen näköinen, sellainen niinkuin kaikki japsiradiot muutenkin ovat. Niin hyvässä kuin pahassa. Plussaa on tuo näytön selkeys, mutta minkäänlaista hienoutta eikä koskettamisen iloa löydy. Onneksi myöskään vilkkuvia valoja ei ole. Yövalaistus on selkeä ja tottelee kaksiasentoisena auton dimmeriä, mutta täydellistä pimentämismahdollisuutta ei ole. Halpuus näkyy myös piiloon jäävissä osissa. Vapauttaminen asetuskehikosta tapahtuu jälleen erillisillä avaimilla, ja antennipistokkeena on se 60-lukulainen tuuman mittainen tikku.

Pyöritettävä nuppi on sopivan pienikokoinen ja riittävän ulkoneva, siitä saa hyvän otteen ja tuntuma on luonteva. Verrokkina vanhassa 9880:ssa oli kiiltävä, iso ja litteä nuppi joka oli kyllä hienon näköinen, mutta käytössä vähemmän hyvä. Käyttöliittymä ylipäätään on fiksumpi kuin vanhassa. Vähemmän turhiksi osoittautuneita nappeja ja vähemmän ikäviä pitkällä painalluksella aktivoitavia toimintoja. Ainoastaan Bass-tekstillä nimikoidun audiosäätönapin logiikkaa en oikein vielä hallitse.

Pari muuta parannusta vanhaan radioon nähden: 9-kaistainen parametrinen equ. Tuossa on jo enemmän säädettävää kuin korvakuulolta osaan tarvita. Lisäksi tuota pystyy säätämään puhelimeen ladattavalla sovelluksella, mikä selkiyttää hommaa todella paljon, ja asetukset pystyy vieläpä lataamaan pilveen talteen. Osan asetuksistaan radio tuntui hukkaavan akkukatkoksen jälkeen, mutta ei kaikkia?

Toinen speksilistasta bongaamani ja varsin käyttökelpoinen ominaisuus on "yhteensopivuus start/stop-järjestelmien kanssa". Vaikkei sellaista autossani ole, käytännössä tuon hyöty on siinä, ettei radio vedä käynnistymisrituaalejaan kahteen kertaan avainta käännettäessä IGN-Start-IGN, vaan pysyy hengissä startin yli. Lisämukavuutena mahdollisuus kuunnella soitinta vielä herätevirran katkaisun jälkeen. Eurooppalaisissa radioissahan tuo on normaalia ollut jo 20 vuoden ajan, mutta japsilaiset eivät sitä tunnu ymmärtävän.

Radio-osa tuntuu ensituntumalta paremmin kuuluvalta kuin vanha. Uutena fiitsörinä löytyy häiriövaimennuksen kolmiasentoinen säätö. CD-mankeli näyttää toimivan, lastenlaulut alkoivat soimaan kun lykkäsin levyn sisään. USB-tökkeli on etupaneelissa enkä ole sitä vielä kokeillut. Sama juttu AUX-liitännän suhteen.

Se tärkein uutuus, eli bluetooth tuntuu yhdellä huomautuksella toimivan mainiosti. Puhelin (Android) kytkeytyy radioon heti auton käynnistämisen jälkeen, mutta ei lähde soittamaan mitään jos joku muu ohjelmalähde oli viimeksi valittuna. BT-audio -lähteen valitsemalla alkaa kaiuttimista raikamaan puhelimen musiikkisoitin tai Spotify, jos se sattui olemaan viimeksi käytössä. Näytölle valuu kappaleen nimitiedot yms., mutta niiden hyödyllisyys on tuollaisessa mininäytössä vähäistä. Puhelimen soitin menee pauselle jos vaihdan jollekin muulle ohjelmalähteelle, ja kappaleenvalintanapit toimivat. Puhelut ajon aikana kuuluvat hyvin myös vastapuolen mielestä. Puheluiden soittaminen on mankan käyttöliittymän oikeilla napeilla paljon helpompaa kuin luurin oman kosketusnäytön kautta. Radion pikavalintanappeihin voi tallentaa kuusi puhelinnumeroa pikavalinnoiksi.

Yksi häiriöjuttu kuitenkin ilmeni: Minulla oli puhelu käynnissä, kun ilmeisesti CamSam-tolppakamerasofta halusi piipata liikennekameran merkiksi. Tämän seurauksena puheluääni katosi jonnekin, eikä palannut uudelleenkaan soittamalla. Vasta hetken räpläämisellä puheluäänen sai takaisin. Tuota pitää vielä seurata.

Aiempiin jälkiasenteisiin bluetooth-virityksiini verrattuna tämä on käytettävyydeltään todella paljon parempi. Riittää kun käynnistän auton, ja homma on hoidossa. Aiemmilla irtolaitteilla tuohon liittyi vähintään bluetooth-aparaatin erillinen käynnistäminen, ja mankkaan liitettävän palikan tapauksessa myös mankan aux-inputin valinta puhelun tullessa. Eikä mankasta pystynyt hallitsemaan puhelutoimintoja mitenkään. Tervetuloa nykyaika.

Tuo ulkonäkö ei kylläkään ole nykyaikainen...
productpic_CDE-183BT_Green_02.jpg
 
Sellainen huono piirre tuossa Alpine-Android -yhdistelmässäni on, että jos kuuntelen radiota/CD:tä, ei puhelimen äänet, esim. navi, tule läpi. Navigoinnin ajan pitää siis kuunnella puhelimen musiikkeja.

Ilmeisesti tämä on Androidin rajoitus: Puhelimen musiikit, navin ääni jne. menee "media audio" -kanavaan, ja tuon kuullakseen pitää autoradiosta käyttäjän valita bt-tulo. Puhelut menevät omaa kanavaansa, ja tuon kanavan aktivoituessa radio vaihtaa bt-puhelintulolle automaattisesti.

Kiertotie tähän olisi puhelimen bt-valikossa käydä disabloimassa Alpinen kohdalta tuo "media audio" jolloin ohjeet kuuluvat oletettavasti puhelimen kajarista, mutta puhelut edelleen handsfreena radion kautta.

En löytänyt tapaa millä tuon "media audio"-kanavan saisi sovelluskohtaisesti ohjattua haluamiinsa audioulostuloihin. Tällöin musiikit voisivat mennä bluetoothiin, ja navin ääni puhelimen omaan kajariin.

Sorry OT hifitopicissa.
 
Sori, laitan tänne, kun nyt tuli mieleen :)

Annetaan halukkaalle:
16239962369_129049cb65_b.jpg


Nouto Vantaa-Järvenpää väliltä, tai 5e:n korvausta vastaan postitetaan myös..

Täytyypi laittaa myös ihan tuonne torille..
 
Ei nyt varsinaisesti ole hifistä kysymys, mutta autosoittimin liittyvää kumminkin,

Onko kenelläkään kokeumusta Tune2Air tai vastaavista "adaptereista" OEM autoradioiden kanssa. Iso G kauppaa Dolry Hifi stonea. Tästä ei juuri löydy kokemuksia.

Autossa on siis 30pin liiitin ja tavoitteena olisi saada auton järjestelmä jytäämään iOS laitteiden kanssa. Jos iOs on liian iso pala purtavaksi, niin harkitsen myös Androidi vehkeisiin siirtymistä.
 
Oli nautinto päästä kuuntelemaan autossa mihin on panostettu äänenlaatuun.
Nyt ei puhuta mistään bosen orkkis kajareista jne...
zztop ja acdc mitä kuunneltiin kuulosti jopa oudolta. Piti kysyä että onko nää jotain covereita kun ei ollutkaan sen kuullosta mitä ite tottunu kuulemaan.
Kuulosti ihan kun bändi olis soittanu keskellä konepeltiä.
Järkyttävän hienosti saa viiveillä äänimaailmaa muutettua ja laulut,bassot jne.. kuulosti todella että kaikki tulis auton ulkopuolelta.

Tästä vähän innostusta taitaa tulla.
 
Minä täällä taas mankka-asioineni.

Yllä esitelty Alpine osoittautui sudeksi. Toimiessaan se on kuten edellä kerroin, mutta bluetooth-toteutus on liian buginen. Alkuvuodesta radio, ilmeisesti bt-kytkeytymisen hetkellä resetoitui täysin unohtaen kaikki asetuksensa. Tätä toistui muutaman kerran, mutta jotenkin onnistuin muuttamaan käyttäytymistäni siten ettei vaiva enää viime kuukausina vaivannut. Päättelin ettei laitteita saa häiritä hetkeen käynnistymisen jälkeen, joten säätelin puhelimeni soittimen autostart-asetuksia ja annoin mankan olla rauhassa puolisen minuuttia startin jälkeen. Näin toimien ongelmia ei esiintynyt pitkään aikaan, vaikka luotto olikin jo mennyt.

Nyt rauha rikkoutui jälleen. Enää puhelimeni ei kytkeydy radioon kuin sekunniksi, ja sitten yhteys katkeaa välittömästi. Tämä looppi jatkuu ikuisuuksiin. Erehdyin poistamaan pariliitoksen sekä puhelimesta että radiosta, minkä jälkeen liitosta ei synny enää ollenkaan. Molemmat laitteet toteavat vain että "failed". Mankan olen resetoinut neulanapista, puhelinta en ala uudelleenasentamaan autoradion takia. Se siitä sitten.

Alpine meni merkkinä hylkylistalle, mitäs tilalle? Näköjään tarvikesoittimien markkina on kaventunut ratkaisevasti takavuosista. Suomessa jäljelläolevina merkkeinä ovat pääasiassa Alpine, Pioneer ja jonkun verran Kenwoodia. Jostain saattaa saada myös JVC:tä ja Sonya, joskin ilmeisesti Hendengren on jo lopettanut JVC autosoittimien tuonnin. Yleistarvike-edustajat tarjoavat Blaupunktia ja vähäisessä määrin Grundigia. Ulkomailtakaan noita perinteisesti tunnettuja merkkejä ei juuri enempää löydy. Esim. Becker näyttää lyöneen tältä osin pillit pussiin, mutta palvelee sen verran, että kehottaa retrosoittimien suhteen kääntymään Continentalin (/VDO/Kienzle) puoleen, mutta laatu ei varmasti enää ole perinteistä Becker-tasoa.

Nimimerkin eGe Bora-topikissaan mainitsema Kenwood vaikutti alle 200e luokassa hienolta tuotteelta. Siisti ulkonäkö ja paljon ominaisuuksia. Ikävä kyllä tästäkin löytyi Saksan Amazonista arvosteluita lukemalla useampia kokemuksia epävakaasta toiminnasta, joten jälleen yksi merkki vähemmän. Sama juttu Sonyn kohdalla.

Nyky-Blaupunktit olivat samaisen Amazonin revikoiden mukaan aivan kamalaa kuraa.

Jäljelle näyttää jäävän enää Pioneer. Sen reviewit näyttävät erittäin positiivisilta, eikä kolmatta sataa arviota luettuani ole löytynyt yhtäkään mainintaa täydellisestä kaatumisesta. Ehkä prosentilla on ollut ongelmia bluetoothin kytkeytymisessä. Myöskään työkaveri ei ole huomannut mitään ongelmaa omassaan. Harmi vain kun Pioneerin soittimet itsessään ovat aika ankeita tapauksia. Perusominaisuuksia kuorrutettuna välkkyvillä valoilla. Jrinnes viittasi malliin DEH-X8600BT, joka onkin jo hieman siistimpi laite pistematriisinäytöllä ja siivotulla etupaneelilla, mutta se on jo poistunut markkinoilta. Tosin seuraajaa 8700-mallia saa samaan hintaan (169e). Sen käyttöohjetta lukiessa totesin pettymyksekseni, että siivoustalkoissa jopa pause/play-nappi on siirretty menuun :( Eikä aiemmassa postauksessani mainittua 100kHz kohdalta lähtevää eq:a ole vielä tässäkään mallissa lähdetty parantamaan. Vasta yli 300e maksavassa dsp-huippumallissa saattaisi olla, mutta se on yli budjetin.

Ehkä joku tuollainen keskihintainen Pioneer pitäisi hankkia, mutta tympii ostaa rumempi ja ominaisuuksiltaan vajaampi radio pelkästään siksi että nykyinen ei toimi. Alpinen myynyt kauppa forwardoi huoleni suoraan maahantuojalle, joka vastasi liirumlaarumilla kytkentöjen oikeellisuudesta ja uudelleenasentamisesta, sekä mahdollisuudesta lähettää takuuhuoltoon. Vaan mitäpä nekään sille voisivat tehdä, kökkö softa eikä valmistajalla ole tähän Itä-Eurooppa-malliin ohjelmapäivitystä.

 
Kertoisiko joku muuten Ä:n ja Ö:n Parrot Asteroidista? Mini-malli vaikutti jossain määrin kiintoisalta, joskaan en haluaisi näkökenttään yhtään kirkasta näyttöä lisää. Ilmeisesti tuolla hoituu hf-puhelut ja musiikin streamaus Spotifystä, ja pari omaa navigointisoftaakin löytyy, mutta onko tuo elinvoimainen ekosysteemi? Tarjonta marketissa vaikutti hyvin rajoitetulta.
 
tai sanoi:
Nyky-Blaupunktit olivat samaisen Amazonin revikoiden mukaan aivan kamalaa kuraa.
Jäljelle näyttää jäävän enää Pioneer.

Töissä jonkun verran tulee räplättyä Blaukkareita. Muutamaa eri mallia ollut ja eipä niissä paljoa kehumista tosiaan ole. Yksi uusi Pioneer löytyi asennettuna ja kerran olen päässyt kokeilemaan. Ihan eri peli. Lähetin heti kehut hankintaan, lisää tuollaisia kiitos  :)  Ei mitään käsitystä mikä malli kun aika meni totutellessa säätöihin.
 
/\ Vai on Blaukkareiden taso laskenut sitten 80/90 luvun. Muistan aikanaan muutamasta omasta autostani, että Blaukkareissa oli jotenkin erityisen laadukkaat radiot, ei suhissut eikä sähissyt.
 
Kyllä tuo tain ansiokas kuvaus nykytilanteesta avasi minunkin silmiäni että paljon on muuttunut siitä kun viimeksi autooni "radiota" olin ostamassa  :rolleyes:
 
skt1 sanoi:
/\ Vai on Blaukkareiden taso laskenut sitten 80/90 luvun. Muistan aikanaan muutamasta omasta autostani, että Blaukkareissa oli jotenkin erityisen laadukkaat radiot, ei suhissut eikä sähissyt.

Eiköhän se ole huonotunut samaa tahtia kuin muussakin tekniikassa. Näitä varmaan menee eniten halvempiin maihin ja halvempaan kalustoon muutenkin.
 
Sisäinen pikkupoika ontaas nostanut päätään ja mieli tekisi jytkympää jumputusta takakonttiin. Asiahan olisi helppo jos soittimen perässä olisi suora sub out, mutta kun ei ole.

Ostin jo linjamuuntimen, mutta mites ja mistä tuo ottaa herätteen kun on kerran canbus käytössä.  :eek:

Saisiko toimimaan esimerkiksi tämän avulla?
 
Onkos kenelläkään kokemusta tällaisesta? https://shop.volkswagen.fi/plug-play-sound-system-000051419.html

Hifiähän tuosta nyt ei saa tekemälläkään, mutta jos tuolla saisi vähän paremmat soundit ulos autosta. Superbin sound systemin jälkeen tiputus Passatin vakioämyreille oli sen verran raju, että jotain tekisi mieli asialle tehdä.  :-\

Noitakin Saksan pojat myyvät (ullatus) eBayssä puolella tuosta suomihinnasta. :rolleyes:
 
^
En nyt äkkiseltään ymmärrä tuota pakettia. Kävisi näköjään mullekin seiskaan.
Mitenkäs johdotus voisi olla valmiina... No vissiin setin mukana sitten johdotukset ympäri autoa. Ja asennustyötä yllinkyllin. Softa soittimeen jne.  ?
Täytyy ihmetellä lisää...
 
Ei siellä kontissa mitään valmiita johtoja olekaan, vaan tuon laitoksen mukana tulee paksu nippu johtoja, jotka vedetään soittimen takaa konttiin subbari/vahvistin-yhdistelmälle. Signaali kiertää sitten niin, että soittimelta lähtevä kaiutinsignaali menee ensin konttiin vahvistimelle, josta se sitten johdetaan vahvistettuna kaiuttimille. Mutta kuitenkin asennuksesta selviää vetämällä ainoastaan yhden johtonipun soittimelta konttiin.
Soittimeen ei tarvita mitään koodauksia, vaan ainoa koodaus tehdään tuon uuden järjestelmän vahvistimelle. Vahvistimelle on siis olemassa eri koodaukset eri autoille. Se toimii suoraan paketista otettunakin, mutta koodauksella saadaan optimoitua äänentoisto eri automalleille. Tuo Saksalainen kauppias koodaa vahvistimen valmiiksi oikean auton asetuksille, kun tilatessa kertoo mihin autoon se on tulossa.
 
jrinnes sanoi:
Ei siellä kontissa mitään valmiita johtoja olekaan, vaan tuon laitoksen mukana tulee paksu nippu johtoja, jotka vedetään soittimen takaa konttiin subbari/vahvistin-yhdistelmälle. Signaali kiertää sitten niin, että soittimelta lähtevä kaiutinsignaali menee ensin konttiin vahvistimelle, josta se sitten johdetaan vahvistettuna kaiuttimille. Mutta kuitenkin asennuksesta selviää vetämällä ainoastaan yhden johtonipun soittimelta konttiin.
Soittimeen ei tarvita mitään koodauksia, vaan ainoa koodaus tehdään tuon uuden järjestelmän vahvistimelle. Vahvistimelle on siis olemassa eri koodaukset eri autoille. Se toimii suoraan paketista otettunakin, mutta koodauksella saadaan optimoitua äänentoisto eri automalleille. Tuo Saksalainen kauppias koodaa vahvistimen valmiiksi oikean auton asetuksille, kun tilatessa kertoo mihin autoon se on tulossa.

Eli ihan normaali plug n pray asennus on vastaavasti mahdollinen käyttämättä oem osia? Tällöin olisi laajasti valinnanvaraa. Vai onko joku pakottava tarve vw osille?
 
ePa sanoi:
Eli ihan normaali plug n pray asennus on vastaavasti mahdollinen käyttämättä oem osia? Tällöin olisi laajasti valinnanvaraa. Vai onko joku pakottava tarve vw osille?

Ei ole mitään tarvetta käyttää oem-osia. Bongasin tuon vain eilen aivan sattumalta, enkä ole vielä ehtinyt sen enempää selvittelemään vaihtoehtoja. Mutta toki jos joku tuollainen tulee hankittua, niin kyllä sen pitää olla p&p-systeemi. Minkään omien viritysten tekoon ei enää into riitä.
 
No jos ton saa kaikkineen saksasta n. kolmannes touhuyksiköllä, niin vois pian olla hintansa väärti. Mä hommasin vaimon golffiin Blaupunktin p&p vahvarin, olikihan tha jotain sarja. 2)kanavainen. Se oli quadlock johtoineen joku n. 180€, ja tosta puuttuu edelleen se subbari..

Tilaus vaan vetämään ja tuotearvostelua tänne 😉