https://tummennuskalvot.fi/

Autohifi topicci

2-tie-erillissarjaan meinasin päivittää. Kaipaisin hieman uskonvahvistusta tms. mielipidettä autoni diskantin vakioasennuspaikasta, että kelpaako se? Onhan tuo nurkassa oleva tuulilasiin suunnattu ritilä kaikkea muuta kuin optimi, mutta toisaalta asennuksen siisteyden vuoksi en oikein pinta-asennuskoteloitakaan haluaisi. Ja jos laittaisin suunnatut pinta-asennukset, niin tyytyisinkö kiinnittämään kulmakotelon vakioritilän päälle vai heijastusten suhteen avarampaan paikkaan ylemmäksi A-pilariin?

Yksi peruste tietysti olisi mitata oven alareunassa olevan keskiäänisen etäisyys kuuntelijaan, ja tutkia tuolta kuvan alueelta vastaavalta etäisyydeltä diskantin sopivia paikkoja.

zpC7L11.jpg
 
Jos 2-tie erillissarjaa mietit, niin selvittäisin tuon asennussyvyyden tuonne kojelauden edessä olevalle diskantille. Jos sinne mahtuu hyvälaatuinen laajuri, niin sellainen sinne.

Jos taas haluat nimenomaan midbasson ja diskantin ja itsellä onnistuu a-pilareiden tekeminen, niin ehdottomasti diskantti tuohon a-pilariin.
 
  • Tykkää
Reaktiot: tai
Jos jänskättää tuo A-pilarin juuren diskantti ja sen heijastuminen, niin katsoisin tosiaan semmoisen sarjan missä asennussyvyys on sopiva MUTTA, jossa olisi tarvittaessa siisti bulletti mukana, jonka tuonne juureen vaikka 2p-teipillä kiinnittäisi vakioritilään. Itse menin tällä bullettiratkaisulla erkkasarjan suhteen.

Ehkä siinä joku kultakorva voi eron kuulla, mutta luulen että kun hommaa vaan laadukkaan sarjan, niin se toimii tuolla vakiopaikassa tai bulletissakin paremmin ku orkkikset. :)

Asiasta seitsemänteen:
Tänään käväisin tuossa kaverin tykönä ja säädettiin Touaregia. Sanotaanko näin että en minä aiempaakaan tilannetta huonona pitänyt, mutta voi veljet - kyllähän tuo säätöjen jälkeen kuulosti aivan erilaiselta. :love:

Noisea läppärillä BT:n yli auto kaiuttimista soimaan, kalibroidulla mikillä vaste talteen ja sitten vertaamaan "refekäyrään". Osa säätää täysin flättiä, toisaalta netistä löytyy käyriä "...koska se kuulostaa hyvältä autossa". Tällaisella mentiin, eikä metsään tälläkertaa. DSP.lle piti jonkin verran tarjota muokkauksia kaiuttimille ensin etukajareille, joissa selvästi herkässä diskantissa "yläpää" oli korostunut, mutta myös hieman bassopää. Keskialuetta piti toisaalta vähän korostaa lisää. Sitten auton orkkiskaiuttimien takaovet, joita piti oikeastaan vain vähän säätää. Lopulta kaikki yhdessä ja subbarille vähän tasonsäätöä ja kyllähän se kivasti soipi sitten.

Taikasana tässä hommassa oli REW, eli https://www.roomeqwizard.com/ , jolla saatiin tuota noisea soimaan ja sitten mikitettyä talteen nuo vasteet.

Kiitokset tästä kaverille, olihan omat säädöt ihan vähän jotain muuta kuin säädetyt. :)
 
  • Tykkää
Reaktiot: tai
REWittelyt on vielä tekemättä ja vasta menty Helixin dsp softalla.

En ole vielä onnistunut laittamaan sellaista komboa asetuksiin, että subwooferin tasot saisi URC3 kaukosäätimestä SRC sijaan.

4DEBE91A-4C5B-4DD6-9A90-8811D5C77976.jpeg
 
Koska tää Autohifihomma on vähän tosiaan kiinni preferensseistä, niin tässä se tausta mihin lähdettiin tänään autoa viilaamaan - okei, vaikka löysin tän jälkijättöisesti - ymmärrän täysin:

Because this is a curve shape that works in cars. It’s not the right shape for larger rooms.

Ja jotta ei tuo käyrä jäis hukkaan, niin täältähän tuon voi vielä käydä latailemassa (ja hankkimassa mikinkin jos sitä kaipaa):

Mutta... en minä tosiaan tarkemmin tiedä, minä vaan ajelin kotiin kaverin luota suu messingillä ja "nupit kaakossa" :cool:
 
Aina ei sitten kannata pelkkiä käyriä ihailla, vaan loput säätää ihan kuuntelemalla. Mittaamalla pääsee lähelle ja loput korvilla.

Minidsp umik-1 moni käyttää rew:n kanssa mittailuun.
 
Tais olla just toi umik-1 millä mullakin nyt auto säädettiin.

Tuo on totta, että mikillä ja käyrillä saa erittäin lähelle, mutta sitten tulee tuo "preferenssi" mukaan kuvioon. Toiset tykkää vaikkapa vähän jytkymmästä bassosta, toinen taas vähän ylikorostetusta diskantista tai keskiäänestä. Mutta... toisaalta harvalla se kultakorva oikeasti löytyy että tietää sitten *mitä* pitää säätää, että se haluttu lopputulos saadaan aikaan. SE vaatii jo vähän kokemusta. :)
 
Noissa kiinalaisissa android-soittimissa taitaa viehättää se, että ainakin osaan saa minkä vaan android-softan ajoon, jos vaan Androidin versio on sellainen, että softan sille saa. Siihen ne positiiviset puolet taitaakin jäädä. Merkkilaitteisiin verrattuna merkittävä ero on ettei kiinalaiset täytä mitään EU:ssa ajoneuvokäyttöön tarkoitetulle laitteelle asetettuja vaatimuksia. Videoita voi katsella ajaessa tai vaikka pelejä pelata, jos laitteen suorituskyky riittää. Merkkilaiteet toimivat sääntöjen mukaan ja niissä on kaikkia "ikäviä" rajoituksia.

Piuhaviidakko on hirveä merkkilaitteidenkin takana, jos laitteessa vaan on tukea ulkoisille vahvareille, subbarille, mikrofonille, videosisäänmenolle ja -ulostulolle, AM-, FM- ja DAB-antenneille, GNSS-vastaanottimelle, peruutuskameralle, peruutusvaihteen signaalille, etukameralle, pysäköinnin tunnistukselle, nopeusanturille, ulkoiselle navigointiyksikölle, kaukosäädölle, USB:lle (CarPlay, AndroidAuto), yms. ja sitten se perinteinen DIN-liitintäkin on kuitenkin olemassa. Tuossa osa liitännöistä, jotka yhteen kulkuneuvoon asentamastani Pioneer SPH-EVO64DAB -soittimesta löytyy.
 
Jos 2-tie erillissarjaa mietit, niin selvittäisin tuon asennussyvyyden tuonne kojelauden edessä olevalle diskantille. Jos sinne mahtuu hyvälaatuinen laajuri, niin sellainen sinne.

Mielenkiintoinen idea. Syvyyttä siellä vakiopaikan alla on noin neljä senttiä, eikä ritilän halkaisijakaan taida ylittää kuutta senttiä, joten uppoasennuksena ei taida mahtua mikään. Mutta googlasin mielenkiinnosta, ja esim. DLS RC50 olisi riittävän siisti ihan omassa podissaan siellä kojelaudan päällä. Ilmeisesti nämä kuitenkin vaativat muultakin järjestelmältä enemmän kuin passiivisarja mankan perässä, käytännössä siis säädettävät jaot ja pääteasteet sekä tälle että jollekin muulle alemmat taajuudet toistavalle elementille..?

Jos jänskättää tuo A-pilarin juuren diskantti ja sen heijastuminen, niin katsoisin tosiaan semmoisen sarjan missä asennussyvyys on sopiva MUTTA, jossa olisi tarvittaessa siisti bulletti mukana, jonka tuonne juureen vaikka 2p-teipillä kiinnittäisi vakioritilään.

Alustavasti katselemani sarja BLAM 165RS sisältää tuollaiset pinta-asennus- ”bulletit” (uusi termi minulle), ja näitä kirjoituksia pohdittuani taidan tehdä siten, että kokeilen eri paikkavaihtoehdot. Nuo väliaikaisasennukset vaan tahtovat jäädä pysyviksi, mutta ehkäpä saan pidettyä sen verran ryhtiä, että kokeilujen jälkeen kamat laitetaan pysyvästi kiinni ja johdot piiloon.

Valmistuskykyjä minulla ei valitettavasti ole vinoa lauta-aitaa kummempaan, joten valmisosilla pitää pärjätä. Mainitun Blamin hyvänä puolena minulle on se, että midbasson piuha ei kulje jakosuotimen läpi, joten minun ei tarvitse pätkiä auton alkuperäisiä kaiutinjohtoja, vaan riittää että vedän vain diskantille omansa. Siinä on pieni ylipäästösuodin välissä.

Toive on, että ääni hitusen paranisi. Kyllä noiden ihan rahaa maksavienkin erillissarjojen kanssa voi valinta voi mennä pieleen siinä mielessä, että sointitasapaino on jollain epämieluisalla tavalla värittynyt tai omaan autoon sopimaton.

Nykyisellään diskanttipaikat ovat tyhjinä, ja koko äänialueesta vastaa ovien alaosassa olevat 6,5” kokoiset miljoonia painetut OEM-kaksoiskartiot. Ei ne mikään korvan ilo ole, joskaan eivät nyt aivan kauheimmatkaan varsinkaan erillisen penkinalussubbarin lisäämisen jälkeen.
 
Katsoisin erkkasarjan, jossa löytyy diskantille tasonsäätö jakosuotimesta. Tuossa Blamin setissä näytti olevan.

Uskallan kehua myös Rainbow sl-c6.2 settiä, mutta sille näytti saatavuus paraikaa aika haastavalle. Vähän näyttää että ei tuoda tällä hetkellä maahan.
 
Reittejä parempaan ääneen on monia eikä se kaiuttimien vaihto ole se huonoin. Tällä tavalla tosin äänilähteen säädöt ovat edelleenkin vähintäänkin pielessä, jos sitä ei ole säädetty.

Väittäisin että tuo mun Treg soi vakio kajauttimilla paremmin kuin "yksikään" auto johon on vain kaiuttimet vaihdettu.

Erillissarjan hinnalla pääsee jo säätämäänkin ja kohtuu pienenä mahtuu hyvin suurella todennäköisyydellä myös kojelaudan sisään.


 
Tuo termi "parempi ääni" on kyllä haastava, me jokainen kun se kuullaan eri tavalla.

Niille jotka sanoo, että vakioelementit on kuraa, sopii tulla kuunteleen ePan Touaregia vakioelementein, DSP:llä ohjattuna. Taas toisaalta itse pelkkien kaiuttimien vaihdolla en vastaavassa autossa "totuutta" löytänyt. Eli asioilla on monia puolia. Volkkareissa ja miksei Audeissakin vakioelementeistä on siis johonkin, mutta kyllä se vaan pitää DSP:llä saada säädettyä se tehtaan turaama vaste kuntoon. Tuohon säätöhommaan ei tuo vahvistin anna oikein eväitä. Parhaimmillaan tuollainen PnP-vahvari on kun laitetaan saman merkin erillissarjat mukaan, jotka tykkäävät lisätehosta. Esimerkiksi minulla on Focalin erillissarja edessä ja siksipä se jäikin vähän vaisuksi kun ei ollut sitä tehoa sitä ruokkimassa. Nyt on. Ja nyt soi...

Jos siis @fillari sulla on joku lähtökohta miten haluat auton soivan, kannattaa se pohtia. Yksin ja pelkästään tuo aparaatti ei välttämättä tosiaan tuo valoa tunneliin. Mutta tuo voi olla apu matkalla valoon jos vaihtaa kaiuttimetkin.

Toisaalta suosittelisin itse melkeen Matchin DSP:tä, jolle löytyy tarvittaessa automallikohtaiset asennusreleet ja valmiit DSP-säädöt pohjaksi: https://www.audiotec-fischer.de/en/match/amplifiers/pp-62dsp

Jos taas tuntuu että yhtään haluaa lisäapua tähän harrastukseen, niin voin kyllä esim tuota Matchia myyvää Audiokittiä suositella: https://www.audiokit.fi/
 
Niin - se on kii siitä miten niitä ajetaan.

Ei ne vakioelementit tosiaan vaikkapa painossa pärjää näille isomagneettisimmille ja parempirunkoisille aftermarketlaitteille, mutta kyllä nekin soimaan saa. Itseasiassa aika monessa volkkarissa on ollut ihan jopa ookoo tietyt kaiuttimet, mutta moni vaan ajattelee että pelkästään niiden vaihtamisella pääsisi eteenpäin. Niin minäkin ajattelin. Mutta kyllä se vahvistin ja DSP-säätö tuossa vaan omassakin tapauksessa isoa roolia näytteli.

Minissä sen sijaan vakioelementit oli todella vaatimattomat soundiltaan. Siellä huomasi että pelkkien elementtien vaihtamisella tuli äänimaailmaan todella paljon lisää elämää.
 
Muutoinkin autojen äänentoiston suunnitelmassa mennään vähän väärään suuntaan. Kilpailukeinoksi/-valtiksi on otettu kaiuttimien määrä?! Annetaan vaikutelma, että mitä enemmän kaiuttimia/elementtejä, niin sitä parempi soundi. Loppujenlopuksi, hyvin pienellä kaiutinmäärällä saavutetaan monasti huomattavasti parempi lopputulos (oikein sijoitettuna), joka on myös helpompi säätää. Eteen riittää monasti Esim hyvälaatuiset (diskantit ja mid-bassot (5,25”-8”), konttiin subwoofer ja taakse pari laadukkaita kokoäänialueen kaiuttimia, joita ajetaan pienellä teholla, jotta takapenkkiläiset saa jotain selvää. Tämmöinen esimerkin 2-tie ratkaisu etupäähän + subwoofer, yhdistettynä DSP-vahvistimeen ja hyviin säätöihin, pesee äänentoistollisesti monasti myös ne automerkkien tarjoamat ”paremmat” (Bose, Burmeister, Jbl, Harman&Kardon ym.) kalliitkin vaihtoehdot. Loppujen lopuksi, tuommoinen keskitason erillissarja + subwoofer + DSP-vahvistin voi irrota alle tonnilla ja asennettunakin (autohifiliikkeessä) alle 1500€. Ongelmahan näissä on se, että vaikka ääni paranisi, niin jälleenmyydessä auton arvo ei näistä asennuksista (varusteista) ainakaan nouse, niinkuin esim. noilla edellämainituilla tehtaan tarjoamilla ratkaisuilla, voi jopa laskea, jos asennukset on tehty huonosti/ammattitaidottomasti.

Toki tässä vuosien saatossa parannusta on tullut yleisesti auton äänentoistoon. Esim. 80-luvulla vaikka ostit kuin kalliin auton (S-mersu, 7-BMW), niin äänentoisto oli ihan paska. Tehtaalla ei ollut tarjota oikein mitään äänentoiston edistämiseksi.
 
Ehkä.. mutta jos nyt haluaisin asentaa ihan vaan muutamalla ruuvilla = töpselit seinään ja parempi ääni.
Tuo Cond:n linkkaama Match on juurikin tuollainen "piuhat kiinni ja soittoa" malli. Varsinkin jos siihen löytyy valmiit autokohtaiset parametrit.

Onhan se vähän tyyriimpi kuin linkattu Focal, mutta MAtchissa tulee DSP mukana joka on kyllä hintansa väärti.


Powersedät ihan sata varmasti myös antaa vinkkejä/vihjeitä kuinka edetä. Noissa PnP laitteissa on vielä se etu, että ne voi ottaa pois autoa vaihtaessa ja laittaa uuteen autoon.
 
Tuo termi "parempi ääni" on kyllä haastava, me jokainen kun se kuullaan eri tavalla.

Niille jotka sanoo, että vakioelementit on kuraa, sopii tulla kuunteleen ePan Touaregia vakioelementein, DSP:llä ohjattuna. Taas toisaalta itse pelkkien kaiuttimien vaihdolla en vastaavassa autossa "totuutta" löytänyt. Eli asioilla on monia puolia. Volkkareissa ja miksei Audeissakin vakioelementeistä on siis johonkin, mutta kyllä se vaan pitää DSP:llä saada säädettyä se tehtaan turaama vaste kuntoon. Tuohon säätöhommaan ei tuo vahvistin anna oikein eväitä. Parhaimmillaan tuollainen PnP-vahvari on kun laitetaan saman merkin erillissarjat mukaan, jotka tykkäävät lisätehosta. Esimerkiksi minulla on Focalin erillissarja edessä ja siksipä se jäikin vähän vaisuksi kun ei ollut sitä tehoa sitä ruokkimassa. Nyt on. Ja nyt soi...

Tregeissä diskantit on lähtöjään tosi vaimeita alkuperäisen vahvistimen EQ käyrästä ja OEM erillisarjan jakotaajuuksista johtuen. Omassani lähdin purkamaan asiaa aktiivi etupäällä, eli diskanteja ohjataan omilla kanavilla. Ei se vieläkään huippu ole, mutta vakioon verrattuna todella paljon "kirkkaampi", kun kaiuttimille annetaan ylätaajuuksiakin jotka vakiona leikataan pois. Sijainnit oven ylälaidassa eivät ole optimit nekään, joten EMMA kisoissa ei saa stereo kuvasta huippupisteitä vaikka kuinka säätäisi. Näiltä osin Cond setup on omaani verrattuna parempi, kun diskantti on sijoitettuna A-pilarin juureen ja kohdistettuna kuskiin.

Ehkä jossain kohtaa sitten vaihdan omaani elementit ja saan taas napsun paremman äänikuvan taikka tasaisemman vasteen tms. jota ei asiaan perehtymätön edes huomaa.
 
Taas toisaalta se ovissa, "laajempaa äänikuvaa" tarjoava asennuspaikka voi olla stereokuvan vuoksi parempi. Tämän takia tuo A-pilarin juurikaan ei ole autuaaksi tekevä paikka. Mutta nämä on tosiaan jo NIIN makumaailma-asioita. :)