https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Autohifi topicci

-karppa- sanoi:
En epäile hetkeäkään etteikö tuo onnistuisi  ;). Voi toki olla edessä, että joudut vetämään uudet kaiutinkaapelit, mutta niiden vaihto on kyllä paikallaan. Sellaista paukkulankaa nuo alkuperäiset on.

Kokemusta on, kun Broidille Mikko asensi gorollaan "vähän" paremmat jenkkavehkeet.

Vahvistin/prossu on kojelaudan sisällä, joten ei tarvitse enempää kaapelinvetoa. Ei vaan huvittais taas läväyttää tota kojelautaa osiin.
 
Jutussa olisi voinut mainita montako tuntia Pasi on säätänyt autoaan. Pelkkä dsp-prosessori ei tee onnelliseksi, jos et osaa säätää/mitata. Suomesta löytyy jotain kymmeniä henkilöitä joilla tuo oikeasti on hallussa.

Kirjoituksen tarkoitus ei ole dissata, vaan kertoa totuus. Jutun pääpointti oli kumminkin, että kunnon dsp-prossulla/vahvistimella saadaan hyvillä säädöillä jopa peruslaitteisto aivan uudelle tasolle. Rahallinen panostuskin on pienempi useasti, kuin raksia parempi äänentoisto tehtaalta.

Hyvä äänentoisto on aina nautinto!
 
ePa sanoi:
Tuon auton laitteisto soi ihan satavarmasti paremmin kuin yksikään Burmaister, B&O tai mikä tahansa valmistajalta tilattavissa oleva paketti. Ja murto-osalla euroja.

Noiden tehdaspakettien ongelma yleensä on tarkkojen käsisäätöjen puute. Rakennetussa setissä rajoituksia on vain vähän.

Kotiin kun ostaa DSP Genelecit, niin niitä saa säätää itse ja tarkasti. Siinä saa erittäin korkealaatuisen tuotteen, mutta mahdollisuuden hienosäätää ääni omaan makuun.
 
ePa sanoi:
Aina ei tarvitse mennä "syvään päähän", että saa parempaa ääntä. Kunnollinen vahvistin ja DSP väliin ja sitten korvakarkkia etsimään omien säätöjen kautta.

https://autohifikanava.com/ihan-perussetti-vai-onko-pasi-kalliojarven-skoda-octavia-rs-230-dsg-17/

Tuon auton laitteisto soi ihan satavarmasti paremmin kuin yksikään Burmaister, B&O tai mikä tahansa valmistajalta tilattavissa oleva paketti. Ja murto-osalla euroja.
1500 € ja päälle asennus, mittaus ja säätökuluja, ei enää murto-osa monista tehdastilauksista.
Mutta yksi vaihtoehto matkalla parempaan äänentoistoon autossa. En vähättelisi vertailussa kuitenkaan Burmesteriakaan, joka kokemuksella tuottaa kohtuullista jälkeä, vaikkä ei neutraalilla toistollaan kaikkia miellytä, siis niitä jotka itseasiassa hakevatkin värittynyttä taajuusvastetta korviensa iloksi, ja heille tuollainen vaihtoehto lienee mieluisampi.
 
tmr97 sanoi:
Noiden tehdaspakettien ongelma yleensä on tarkkojen käsisäätöjen puute. Rakennetussa setissä rajoituksia on vain vähän.

Muistaakseni muinaisessa E-sarjalaisessani oli jollain koodilla avattava piilovalikko, jolla pääsi sen tehdasasenteisen Harman/Kardonin asetuksiin kiinni ja pystyi hienosäätämään muistaakseni puolen tusinaa taajuutta nimenomaan niin että pystyi valitsemaan tarkat hertsit minkä kohdalta säädetään, miten leveältä alueelta ja miten paljon. Mitään viiveitä ei päässyt mielestäni säätämään, mutta oleellisesti tyhjää parempi tuo oli, vaikka ääni kyllä ihan tehtaan jäljiltäkin oli mainio.

 
TuplaVW sanoi:
1500 € ja päälle asennus, mittaus ja säätökuluja, ei enää murto-osa monista tehdastilauksista.
Mutta yksi vaihtoehto matkalla parempaan äänentoistoon autossa. En vähättelisi vertailussa kuitenkaan Burmesteriakaan, joka kokemuksella tuottaa kohtuullista jälkeä, vaikkä ei neutraalilla toistollaan kaikkia miellytä, siis niitä jotka itseasiassa hakevatkin värittynyttä taajuusvastetta korviensa iloksi, ja heille tuollainen vaihtoehto lienee mieluisampi.

Onhan tuossa työtä, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä joka veisi mahdottomasti aikaa teetettynäkään. Toki automalleja on erilaisia ja sitä kautta variaatioita useita. Kokeneet liikkeet kyllä osaa sanoa melko tarkasti kauanko menee ja mitä maksaa asennus, jos sellaisen teettää. Päivässä tekee jo paljon. Esimerkki vahvistin oli sieltä hinnaston yläpäästä joten huokeampikin dsp vahvistimia löytyy.

Säätäminen on sitten eriasia. Siihen saa sitten tuhrattua aikaa (ja rahaa) ihan just niin paljon kuin haluaa.
 
tmr97 sanoi:
Kotiin kun ostaa DSP Genelecit, niin niitä saa säätää itse ja tarkasti. Siinä saa erittäin korkealaatuisen tuotteen, mutta mahdollisuuden hienosäätää ääni omaan makuun.

Lähtökohtaisesti DSP genelec ekuttaa soundin vihkoon joten en hirveänä noita hehkuttaisi. Kyllä ovat hyvät studiokaiuttimet ja jos ei tiedä paremmasta  ;).
 
-karppa- sanoi:
Lähtökohtaisesti DSP genelec ekuttaa soundin vihkoon joten en hirveänä noita hehkuttaisi. Kyllä ovat hyvät studiokaiuttimet ja jos ei tiedä paremmasta  ;).
Niin, onko kaiuttimessa vika jos niitä käytetään jossain muussa ympäristössä kuin mihin ne on suunniteltu?
 
ePa sanoi:
Niin, onko kaiuttimessa vika jos niitä käytetään jossain muussa ympäristössä kuin mihin ne on suunniteltu?

Niin no, jos käyttäjä ei ymmärrä paremmasta ja antaa softan säätää vihkoon, niin mikäs siinä. Sellaista jotka ymmärtää tuosta, niin tuollainen naurattaa. Ei välttämättä häntä, joka panostanut tuhansia euroja ja saa myöhemmin tietää, että kajarit voi soida peremmin, kun kuullut muunlaisia kaiuttimia.
 
Niin no, onko kyse kaiuttimista vai säätämisestä? Entä jos kultakorva osaa säätää Genelecit myös kotiin?

Jos Genelecit ostaa kotiin mitään mistään tietämättä niin menee jo lähtökohtaisesti vihkoon, mutta jos ostaa Genelecit studioon on jo ilmeisesti syvällä äänentoiston parissa ja osaa ehkä jopa itse säätää niitä.

Harva olohuone vastaa ihanteellista kuunteluympäristöä ja harva kuuntelee kelvollista materiaalia. Uutiset ja radio Nova ei välttämättä ole parhaat materiaalit näille kaiuttimille.

Ja takaisin autohifiin.

Vapun aikana suomalaiset olivat menestyneet EMMA EM kisoissa Salzburgissa.

EMMA = European Mobile Media Association
https://www.emmanet.info/

ESPL 1 woofer mestari
Aki Viitala

Tuning Custom Trunk
Sijalla 3 Krista-Annikka Leppäkari

ESQL Unlimited Tuplavoitto!!
Mestari Henry Varha
Sijalla 2 Tomi Rautama

SQ M OEM
Sija 2 Mikko Dillmann
Sija 4 Pekka Kinnunen

SQ M Limited
Sija 2 Kari Korva

SQ X Limited
Sija 2 Joni Hirvonen

SQ S OEM Mestari
Juha Kiikola

SQ Master Unlimited
Sija 2 Aki Tittonen
Sija 7 Mikko Laine
Sija 9 Teemu Ekola

SQ S Unlimited Tuplavoitto!!!
Mestari Pasi Myllynen
2 sija Jukka Sosala





 
Tuollainen systeemi tule rakennutettua omaan ID:3:een:
GcKdxju.jpg


Kyllähän tuo muutti audiopuolen aivan täysin, tunkkaisuus hävisi ja tietenkin alapäässä ovikaiuttimet eivät joudu niin koville kun mökä ohjataan takakaiuttimelle.

Siirryin nyt suoraan DSP-uskovaiseksi.

Subbari: ETON USB10 10"
Vahvari: Audison Prima AP4.9 bit
 
Sattuukos kukaan purkaneen tällaisen 2021 VW Polon ovia?
Nyt kiinni DSP + Lisäakku + Subi + Waffi ja ajattelin seuraavaksi ruveta etupäätä päivittämään. Mennään varmaan ihan passivi erkkasatsilla ja despillä sitten eq ja jaot kohdalleen niin pitkälti kuin onnistuu niillä eväillä.
Nyt vakiokajarit edessä jotka heräsi toki ihan eri lailla eloon despillä (Aiemmin tuntui että diskantti = joku työntää rautalankaa korvaan), mutta midit on todella olemattomat ja alkaa särkeä kun vähänkään matalampaa taajuutta sinne puskee. Haluaisin tumppusoundia ja mideihin napakkuutta, joten pakko vaimentaa ovet ja hoitaa sinne paremmat elementit kun subipuolella haluan pitää jaon todella matalalla.
 
Kannattaa sijoittaa muutama euro erwin-tilaukseen ja ladata sieltä auton huoltomanuaalit ja korjausohjeet. Tällöin ei jää arvailuksi ovien purkumetodit vaan näkee just missä ruuvit ja nastat on.

Sinänsä uskon että sulla on oikeat lääkkeet olemassa kuitenkin hifistelytn…
 
Minkälaisia kokemuksia foorumilaisilla on noista kiinalaisista halppis android aftermarket mediasoittimista? Omassa ford s-maxissa on perusmankka ilman bluetooth yhteyttä, olen siihen sellaisen aux-in bt-lisähärvelin asentanut, mutta sen käyttö on hiukan kankeaa + piuhoja menee ristiinrastiin. Eli kunhan bt yhteys ja navigointi pelittäisi toimivan radion (toimiiko noissa RDS, mites noiden herkkyys) lisäksi, se riittäisi pitkälle. Ja ehkä peruutuskameran voisi kanssa lisätä mukavuutta tuomaan.

Mediasoittimia näyttää olevan melkoisella hintaskaalalla (hinnat alk. alta 100 eur), onkohan noissa "merkillä" väliä. Tässä esim linkki yhteen ~200 eur laitteeseen, aliexpressin kautta löytyisi ne kaikkein halvimmat:


MUOKS: ainakin tuossa linkittämässäni soittimessa näyttäisi olevan ikuisen vanha 7.1 Android...

Ja joskus miljuunia vuosia sitten parikymppisenä jullina tuli parikin autoa rakennettua silloisen FASCA:n (Finnish AutoSound Challenge Association) oppien mukaan, nykyisin iso osa kuuntelusta on radion kuuntelua, spotify tulee joskus pidemmillä matkoilla aukaistua.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on allekirjoituksen Passatissa Xtrons- merkkinen soitin. Tuon pitäisi käsittääkseni olla niitä paremman pään kiinalaisia vehkeitä. Maksoi jotain vähän vajaa 400€, jos oikein muistan. Hidashan se on kuin mikä ja Android-versio on tosiaan vanha kuin taivas. Mutta hyvin tuo muuten on pelannut. Spotify toimii ym. Radio kuuluu todella huonosti, mutta sen taitaa selittää tuo Passatin antenni, joka on takasivuikkunoissa. Molemmista ikkunoista tulee oma johtonsa radion taakse, mutta radion takana on vain yksi Fakraliitin. On nuo Y-haaralla yhdessä, mutta ei radio silti kuulu kunnolla.
 
Ylipuhuin kaverin hankkimaan itsekin harkitsemani Mekede M500S -soittimen, ja olen sitä päässyt sen verran kokeilemaan itsekin että ihan riittävän hyvältä vaikuttaa. Tekninen suorituskyky on riittävä, mutta käyttökokemus ajoittain perin kiinalainen ja dokumentaatio on hujan hajan ympäri harrastusfoorumeita. Kyllä siinä saa soitinta itseään harrastaa. Hintaluokka tällä on 250-300e ennen tullia ja alvia.

RDS on tuossa tuettu, mutta ohjelmistojen tekijät eivät oikein sen arvoa ymärrä, joten parhaimillaankin RDS rajoittuu vain aseman nimen näyttämiseen pienellä fontilla ison megahertsilukeman vieressä. Radion FM-suorituskyvystä en osaa sanoa.

En ole aivan viimeisimpiä tuulia seurannut, vaan lähinnä keskittynyt FYT 7862 -pohjaisiin laitteisiin kuten tuo M500. Näissä Android API on 29, eli Android-versio on 10. Yleisesti noita markkinoidaan Android 11:na, mutta se on valehtelua.
 
Kiitos jrinnes ja tai! Tuollaista olen muualtakin netistä lukenut, että noiden kiinalaisten mediasoittimien pääpaino ei taida olla FM-radion kuuluvuudessa/toiminnassa. Itsellä kun ajellessa pääpaino on radion kuuntelussa, niin taidan pitää kuitenkin alkuperäisen rammarin paikoillaan, kun siinä on toimiva radio. Toki FM radion voisi korvata nettiradiota kuuntelemalla. Ja en tiedä, kuinka plug & play nuo on (yhtään en jaksaisi johtojumppaa ja ainakin jossain noissa näyttäisi olevan melkoinen johtahässäkkä p*rsiissä), lisäksi noista kai ei mikään osaa dataa siirtää fordin convers+ näytölle.

Täytyy jatkaa fundeeraamista...
 
Jrinneksen mainitsema xtrons on ehkä niitä lähimpänä toimivia. Hirveänähän noissa luvataan olevan toimintoja, mutta toiminnan kanssa voi olla niin ja näin. Tämän vuoksi suosittelisin ostamaan jonkun tunnetun merkkivalmistajan soittimen vaikka maksaisi satasen kaksi enemmän, koska hyvää ja halpaa ei ole olemassa.

Esimerkiksi:
 
Kiitos jrinnes ja tai! Tuollaista olen muualtakin netistä lukenut, että noiden kiinalaisten mediasoittimien pääpaino ei taida olla FM-radion kuuluvuudessa/toiminnassa. Itsellä kun ajellessa pääpaino on radion kuuntelussa, niin taidan pitää kuitenkin alkuperäisen rammarin paikoillaan, kun siinä on toimiva radio. Toki FM radion voisi korvata nettiradiota kuuntelemalla. Ja en tiedä, kuinka plug & play nuo on (yhtään en jaksaisi johtojumppaa ja ainakin jossain noissa näyttäisi olevan melkoinen johtahässäkkä p*rsiissä), lisäksi noista kai ei mikään osaa dataa siirtää fordin convers+ näytölle.

Täytyy jatkaa fundeeraamista...
Johtoja on reilusti, mutta ainakin tuo mun soitin meni ihan plug&play tyyliin paikoilleen.
 
Yllättävän moneen kiinasoittimeen on merkkikohtainen asennussarja ml. koko keskikonsolin paneeli johon soitin on istutettu enempivähempi saumattomasti.