https://tummennuskalvot.fi/

Autohifi topicci

Pekka T sanoi:
Markku meidän pitää järjestää puolueeton kuunteluraati, kenet me saataisiin tuomariksi?  :)

Joo, voisi järjestää. Minusta meidän foorumin musiikkipuolen aktiivihenkilö juupeli olisi hyvä tuomari. Minulla saattaa muisti F30:n osalta olla jo ruosteessa, joten vertailu on paikallaan.
 
Pekka T sanoi:
Markku meidän pitää järjestää puolueeton kuunteluraati, kenet me saataisiin tuomariksi?  :)

Kehtaan väittää että A6 Allroadin bose on parempi kuin V60 hk. Tullut monta kertaa kuunneltua peräkkäin. Ääntä bose kestää huomattavasti paremmin ja soi vielä suht puhtaasti max volyymillä. Volvon ovet rämisevät koska subbaria ei ole.
 
Minulla oli A7:n Bose, joka oli varsin tasapainoton. Basso potki, mutta keskialue oli tunkkainen. Ei pärjännyt edes  vanhan A4:n halvalle B&O:lle. Voitaisiin järjestää kuuntelusessio, mikä olisi mielenkiintoinen, kun aika kultaa muistot näissä melko äkkiä.
 
Kohta me sotketaan autohifeillä tämä ketju.  ;)
Autohifitopiikki täällä kylläkin olisi, mutta pitäisikö olla tehdashifeille oma ketjunsa?
 
Pekka T sanoi:
Kohta me sotketaan autohifeillä tämä ketju.  ;)
Autohifitopiikki täällä kylläkin olisi, mutta pitäisikö olla tehdashifeille oma ketjunsa?

Käy joo. 40 vuotta kokemusta äänentoistosta.
Pikkasen vaikeata vaan järjestää settiä vertailuun, jotta olisi tasapuolinen...
 
Kiinnostaisi ja voin tuoda F20 LCI:n Harman Kardonit kuunteluun jos auto vaan on tullut silloin. Itsellä kanssa historiaa äänentoistosta, enemmän kyllä studio ja akustiikkapuolelta. Ja sitä kautta omat preferenssit "flatissä" ja erottelevassa soundissa.
 
Tais lähtä käsistä tämä homma.. :p

Ensin mietin tuota samaa mitä jrinnes, mutta nyt vaihtunee ämyrit ja vahvistin tulee myös. Kustantaa n. yhden "touhuyksikön" asennuksineen kun ei itsellä riitä motivaatio turata.  ;D Tai jos sittenkin, mutta asennukselle jäi yllättävän vähän hintaa.

Subbarin jätän kauppaan kun ei mahdu kyytiin enkä oikeastaan kaipaakkaan.
 
Eskoop sanoi:
Tais lähtä käsistä tämä homma.. :p

Ensin mietin tuota samaa mitä jrinnes, mutta nyt vaihtunee ämyrit ja vahvistin tulee myös. Kustantaa n. yhden "touhuyksikön" asennuksineen kun ei itsellä riitä motivaatio turata.  ;D Tai jos sittenkin, mutta asennukselle jäi yllättävän vähän hintaa.

Subbarin jätän kauppaan kun ei mahdu kyytiin enkä oikeastaan kaipaakkaan.

Eskoop on löytänyt sisäisen teininsä. ;)
 
^Tarpeeksi kauan piileksinyt.  ;D

Tässähän näyttää olevankin jo jokin vahvistin kuskin penkin alla.  :rolleyes: Kaikkea sitä löytääkin.
 
Olisihan se ollutkin liian helppoa jos homma ois quadlokilla hoitunut. Tuon oem vahvistimen kanssa homma kuulema astetta hankalempi. Dynaudio setin jos jostain löytäisi mutta aika vähän myynnissä.
 
Laiskuus iskenyt ja koitan päästä mahdollisimman vähällä ja melko hyvin siinä onnistunutkin, kun mitään en ole tehnyt.  ;D

Oliskohan tämä 100% pnp laite möllin kojelaudan sisään? Juuri ja juuri sen verran voisi askarrella.


http://www.audiotec-fischer.de/lng/en/m-5dsp.html

Näyttää olevan EISA palkittu kampe, mutta onko tuolla nyt sitten niin väliä.
 
Nostetaanpas vähän tätäkin topiccia. Eli aina auton ostamisesta lähtien on ollut tavoitteena parantaa oman kulkineen äänentoistoa. Autossa on ASS (Audi sound system, sisältää 10 kaiutinta, joista 8 on ovissa, yksi keskikonsolissa ja viimeinen on subbari, joka on takakontissa). Ongelma on siinä, että subbari on aika puhditon. Maantienopeuksissa bassoäänet hukkuu muun melun alle, ja jos haluaa bassoäänien olevan itseä miellyttävällä tasolla niin volyymiä joutuu laittamaan niin isolle että diskantti räjäyttää tärykalvon.  :-\

Kysymys onkin, mitä esimerkiksi touhutonnin budjetilla saa aikaan ja mitä kannattaa painottaa? Äänieristystä vai subbarin ja vahvarin tehoa ja laatua vai kenties jotain muuta? Tarkoituksena olisi vaihtaa kaikki elementit uusiin ja laadukkaampiin, sillä diskantti alkaa helposti tärisemään tietyillä (korkeilla) taajuuksilla. Joten saako tuolla tonnin budjetilla laadukasta 10 kaiuttimen järjestelmää äänieristyksineen ja asennuksineen (itsellä ei tieto- ja taitotaso riitä asennukseen)? Jos ei, niin sitten ensimmäisenä parannuslistalta varmaan pois tippuu takaovien elementit ja ehkä keskikonsolin kaiutinkin. Mitään hirveää pellinrämisytys/jumputus subbaria ei ole tarkoitus hommata, kunhan siitä lähtee tarpeeksi potkua myös hiljaisemmalla volyymillä. Ja sellainen kysymys vielä, että pitääkö auton alkuperäinen soitin vaihtaa jos tuota äänentoistoa lähtee muokkailemaan? Ei se muuten haittaisi, mutta kun se nostaa hintaa, ja silloin houkutus kalliimpiin kosketusnäyttösoittimiin voi kasvaa melko suureksi  ;D
 
En tiedä audista, mutta tuohon oem-vahvistimeen ainakin minulla menee iso johtoviidakko ja jos haluaa oem vahvistimen vaihtaa alkuperäiselle soittimelle, niin menee johtojen kolvailuksi.

Kokeile ensin vaihtaa pelkästään kaiuttimet ja kokeile riittääkö alkuperäinen vahvistin?
 
Eskoop sanoi:
En tiedä audista, mutta tuohon oem-vahvistimeen ainakin minulla menee iso johtoviidakko ja jos haluaa oem vahvistimen vaihtaa alkuperäiselle soittimelle, niin menee johtojen kolvailuksi.

Kokeile ensin vaihtaa pelkästään kaiuttimet ja kokeile riittääkö alkuperäinen vahvistin?
Juu, tosiaan unohdin että tuolle alkuperäiselle subbarille on oma vahvistin (en vain tiedä missä ;D) ja kuskin penkin seudulla verhoilun alta näkyy keltaisia ja punaisia johtoja, joten vaikuttaa siltä, että verhoilu on joskus aukaistu ja jotain siellä on tehty/yritetty tehdä äänentoistolle. Vahvistimessa ja subbarissa voisi kyllä olla tarpeeksi tehoa, mutta kun se on käytössä vasta korkeilla volyymeilla eikä sitä ei saa erikseen säädettyä mistään.
 
Audimies sanoi:
Kysymys onkin, mitä esimerkiksi touhutonnin budjetilla saa aikaan ja mitä kannattaa painottaa?
Tonnilla saa jo ihan hyvin soivat vehkeet, kun asennuksen tekee kunnolla. Jättäisin alkuperäiset omaan arvoonsa ja vaikka muut elementit niille sijoilleen, paitsi etupään elementit pois uusien tieltä. Ostoslistalle sitten soitin tarvittavine kauluksineen jos ei alkuperäistä halua käyttää, laadukas erillissarja eteen, järkevä nelikanavainen vahvari ja settiin sopiva subi ja hieman vaimennuksia on ihan perusjees aloitussetti, pitäisi irrota asennettuna tuolla budjetilla. Jos takapenkinkin haluaa mukaan soimaan, joutuu sitten muuta äänenlaatua hieman karsimaan, vahvistin tällöin viisikanavaiseksi.
Alkuperäisissä soittimissa/vahvareissa monesti korostellaan jotain taajuusalueita kaupallisen soinnin aikaansaamiseksi, ja ainakin omaa kuuntelujaksamista tällaiset verottaa, kun taas hyvää settiä kuuntelee mielikseen pidempäänkin. EM-kisoissakin on mitalisijoille päästy sadan euron subilla, eli ei se hinnasta ole kiinni miten setti soi..


- amatyyr -
 
amatyyr sanoi:
Tonnilla saa jo ihan hyvin soivat vehkeet, kun asennuksen tekee kunnolla. Jättäisin alkuperäiset omaan arvoonsa ja vaikka muut elementit niille sijoilleen, paitsi etupään elementit pois uusien tieltä. Ostoslistalle sitten soitin tarvittavine kauluksineen jos ei alkuperäistä halua käyttää, laadukas erillissarja eteen, järkevä nelikanavainen vahvari ja settiin sopiva subi ja hieman vaimennuksia on ihan perusjees aloitussetti, pitäisi irrota asennettuna tuolla budjetilla. Jos takapenkinkin haluaa mukaan soimaan, joutuu sitten muuta äänenlaatua hieman karsimaan, vahvistin tällöin viisikanavaiseksi.
Alkuperäisissä soittimissa/vahvareissa monesti korostellaan jotain taajuusalueita kaupallisen soinnin aikaansaamiseksi, ja ainakin omaa kuuntelujaksamista tällaiset verottaa, kun taas hyvää settiä kuuntelee mielikseen pidempäänkin. EM-kisoissakin on mitalisijoille päästy sadan euron subilla, eli ei se hinnasta ole kiinni miten setti soi..


- amatyyr -
Jep tarkoituksena olisikin vaihtaa kaikki elementit uusiin, mutta tonni ei varmaan riitä subbariin, viisikanavaiseen vahvistimeen, (kahteen?) erillissarjaan, soittimeen ja asennukseen. Toki jos hommaa koko paketin ja asennuksen samasta liikkeestä niin voi saada alennusta. Jos taas ei tee takapenkin elementeille mitään, niin kannattaako ne kytkeä pois käytöstä vai kuulostaako se ihan hirveältä jos edessä on hyvät elementit ja takana ei.
 
Jaa'a saas nähdä jos itsekin saisi hiukan tuon itälahnan soittopuolta paranneltua. Nyt on siis Pekka-Posteljoonin tuotavana Kenwoodin ddx5015bt tarvittavine kilkkeineen. Nyt voisi raapustaa ostoslistalle eteen laadukkaamman erillissarjan, penkin alle pieni aktiivisubi ja ovien eristykseen tavaraa. Jospa sitä työmatkoilla innostusi humppaa kuuntelemaan. Onko mitään suosituksia kaiuttimiksi? 6 ja 1/2" tuuman himmelit kait ne Ocussa vakiona löytyy, eli samaa kokoa ja kohtuuhintaiset pitäisi löytää.
 
Audimies sanoi:
Jep tarkoituksena olisikin vaihtaa kaikki elementit uusiin, mutta tonni ei varmaan riitä subbariin, viisikanavaiseen vahvistimeen, (kahteen?) erillissarjaan, soittimeen ja asennukseen. Toki jos hommaa koko paketin ja asennuksen samasta liikkeestä niin voi saada alennusta. Jos taas ei tee takapenkin elementeille mitään, niin kannattaako ne kytkeä pois käytöstä vai kuulostaako se ihan hirveältä jos edessä on hyvät elementit ja takana ei.
Kyllä sen pitäisi riittää, edullisemmasta päästä kun kamppeita katselee. Monellakin merkillä on kompaktin kokoisia pikkupäätteitä, vaikkapa nelikanavainen ja monopääte kaveriksi. Tietty hintaluokka per kampe tällöin tippuu, mutta edullisissakin vehkeissä on ihan hyvin soivia sarjoja. Mutta, jos kukaan ei niitä takapenkillä kuuntele, niin miksi sinne pitäisi investoida? Itse kytkisin ne kokonaan pois käytöstä ja kaikki panostus etupään sointiin, turhaan ne siellä äänikuvaa sotkee.


- amatyyr -
 
P.Alikka sanoi:
Onko mitään suosituksia kaiuttimiksi? 6 ja 1/2" tuuman himmelit kait ne Ocussa vakiona löytyy, eli samaa kokoa ja kohtuuhintaiset pitäisi löytää.
JL Audiolla on omaan korvaan sopivasti soivaa ämyriä kohtuulliseenkin hintaluokkaan, Rainbowkin on vertailuja voittanut.
Asennusten merkitystä ei kuitenkaan voi liikaa korostaa. Hyväkään sarja ei soi ollenkaan jos se on huonosti asennettu, edullinenkin setti potkii kivasti kun se on hyvin asennettu. Eli tukeva asennusalusta ja hyvät kiinnitykset sekä vaimennusta ympärille, niin ei mene vaiva hukkaan.


- amatyyr -
 
amatyyr sanoi:
Kyllä sen pitäisi riittää, edullisemmasta päästä kun kamppeita katselee. Monellakin merkillä on kompaktin kokoisia pikkupäätteitä, vaikkapa nelikanavainen ja monopääte kaveriksi. Tietty hintaluokka per kampe tällöin tippuu, mutta edullisissakin vehkeissä on ihan hyvin soivia sarjoja. Mutta, jos kukaan ei niitä takapenkillä kuuntele, niin miksi sinne pitäisi investoida? Itse kytkisin ne kokonaan pois käytöstä ja kaikki panostus etupään sointiin, turhaan ne siellä äänikuvaa sotkee.


- amatyyr -
No hyvin vähän siellä takapenkillä kyllä ketään matkustaa, ja toisaalta voihan sen monovahvistimen ja erillissarjan sinne taakse laittaa myöhemminkin jos tarve vaatii. Jos nyt panostais kunnolla noihin elementteihin. Pitäis käydä joskus Oulussa pyörähtämässä ja kysymässä tarjousta tuollaisesta paketista asennuksineen.
 
Jep, ja mahdollisuus on myöskin kytkeä soittimen kaiutinlähdöistä piuhat takaoviin, ja faderilla rajata ne pois 'normikäytössä', ja sitten hiukan ääntä päälle taakse jos joku joskus sitä kaipaa. Soittimessa olisi hyvä olla tällöin kolmet linjalähdöt, että moinen onnistuu.
Tuolla olisi kaapissa jouten edellisestä autosta irrotetut popit (soitin, prossu, 5-kan vahvari, 6½ erkkasarja ja subi + kaikki tarvittavat vermeet, kaapelit, konkka jne), akkortissa kun on tuo soitinsysteemi sen verran eksoottinen, että ensimmäisenä en talvea vasten alkanut niitä purkamaan. Tonnilla en niistä tosin luovu, mutta ei siihen läjään kovin montaa satalappusta tarvitsisi laittaa, että ne omistajaa vaihtaisi. Asennukset joutuisit toki sitten sopimaan jotakin muuta kautta.


- amatyyr -