- 22.12.2016 klo 09:35 / Autobrandien merkitys vähenee(kö?)
Ja missä todellisuudessa näin on tapahtumassa? Kukaan kuullut Applesta? Aika moni valitsee edelleen puhelimen brandin perusteella. Samoin myös tietokoneen, jollei rakenna sellaista itse, kuten minä. Toki on olemassa sitten se porukka, jolle brandi ei merkitse mitään, mutta ne kulkeekin jo nyt bussilla.Näin on jo käynyt tietotekniikkapuolella ja älypuhelimissa, joissa kuluttajat valitsevat esimerkiksi Windowsin tai Androidin ennemmin kuin tietyn tuotemerkin.
Ja taksissa on vikana mikä? Ei ne kaikki kuskit lapsenraiskaajia ole...jussi101 sanoi:Autonominen auto olisi hyvä esim. siinä, että vanhemmat voisivat lähettää lapsensa harrastuksiinsa iltaisin ilman että tarvitsee itse kuskata.
Kunhan on mese ja saa istua etupenkillä... tämä siis taksissa. Se on muuten kun menee Helsingin ulkopuolelle, niin taksikuski olettaa että istutaan siihen viereen. Helsingissä, jos auto ei ole täynnä, niin tulee kaasusumuttimesta, jos tunget siihen pelkääjän paikalle.Silloin kun et ole itse ratissa, niin ajo-ominaisuuksilla ja auton brandilla ei liene paljon väliä. Kunhan pääsee mukavasti ja turvallisesti perille.
mremonen sanoi:Ja taksissa on vikana mikä? Ei ne kaikki kuskit lapsenraiskaajia ole...
Kunhan on mese ja saa istua etupenkillä... tämä siis taksissa. Se on muuten kun menee Helsingin ulkopuolelle, niin taksikuski olettaa että istutaan siihen viereen. Helsingissä, jos auto ei ole täynnä, niin tulee kaasusumuttimesta, jos tunget siihen pelkääjän paikalle.
jussi101 sanoi:Nykynuoriso on erilaista kuin me. Asunnon ja auton omistaminen ei ole tärkeää. Sen sijaan elämä on jatkuvaa kokemusten ja elämysten hankkimista. Kaikkia työllä ansaittuja rahoja ei laiteta seiniin ja autoon. Niitä kun ei pysty viemään mukanaan sitten aikanaan kun täältä lähdetään. Moni kokee elämänsä arvokkaammaksi ja tarkoituksen mukaisemmaksi hankkimalla sisältöä kuin omaisuutta. Tälle sukupolvelle auton omistaminen tai sen ajamisesta saatava fiilis ei ole enää se juttu. Kunhan pääsee liikkumaan ja on paikka missä majoittua.
Juuri tässä tulee esiin se näiden "liikennekaarihankkeiden" suurin harha. Ei käytön optimointi ole riippuvaista autoilun autonomisoinnista tai sähköautoista. Se vain halutaan jostain syystä esittää niin. Jakelu- ja roska-autojen reittejä optimoidaan jo nyt (on optimoitu jo kauan) ja silti siellä on Pate ratissa.jussi101 sanoi:Lisäksi käytön jakaminen ja optimointi digitaalisten palveluiden keinoin (kuten reittisuunnittelun optimointi tilausten mukaan) todennäköisesti nostaa käyttöasteen korkeammalle kuin perinteisissä takseissa. Nykymallissa reittiä ja koko palvelua optimoidaan vain kuskin rajallisen analogisen nahkatietokoneen pohjalta. Digitaalisissa palveluissa voidaan käyttää tietona muun muassa liikennetilannetta, tilausbacklogia sekä niiden reittiä, ajankohtaa, kiireellisyyttä, auton koon tarvetta, sähköautojen latausastetta, jne
Onko? Mulla on tuossa kaksi "nykynuorisoa" (-92 ja -96 syntyneet). Molemmat suunnittelevat oman asunnon hankkimista ja toiselle olen saanut exceliä vääntää kuinka tyhmää on omistaa oma auto. Mutta eihän ne vanhuksia kuuntele, kun kaikki virheet pitää tehdä itse.Nykynuoriso on erilaista kuin me.
Nyt puhutaan hieman eri asiasta. Ilmastoinnin yleistyminen autoissa on vain normaalia kehityskulkua, jossa alunperin ylemmän luokan autoista teknologian ja valmistustekniikan kehittyessä ominaisuuksia valuu alaspäin. Kuten vaikka nyt sitten ilmastointi, sähköikkunat, turvavyöt, turbomoottorit. Silti se ei ole muuttanut ihmisen ja auton suhdetta mitenkään.jussi101 sanoi:Monia nykypäivän teknologioita ja tuotteita ei osattu "kansan keskuudessa" arvata tai kokea tarpeelliseksi 20 vuotta sitten. Harvassa autossa Suomessa oli silloin edes ilmastointia tai kauko-ohjattua keskuslukitusta.
mremonen sanoi:Sen sijaan tavaroiden omistamiseen tällä ei vielä ole ollut mitään vaikutusta. Voi olla että se tarve muuttuu, mutta sillä ei ole mitään suoraa tekemistä sähköautoilun kanssa. Vaikka näin se halutaan esittää.
Urlaub sanoi:Brändin merkitys voi varmasti vähentyä kun siirrytään lähemmäksi kansanautojen hintaluokkaa ja varmasti Model 3:kin kanssa moni pohtii ostaako sen sijaan Ooppelin tai jonkin muun samassa hintaluokassa olevan sähköauton.
nokonzok sanoi:Tai päinvastoin, ostaisiko Teslan sen Opelin sijaan, koska Tesla. Ostetaanhan nytkin Audeja, vaikka samanlaisen Seatin saa paljon halvemmalla.
E92 sanoi:Montako konsonantti seattia on olemassa?
nokonzok sanoi:En ymmärrä kysymystä.
E92 sanoi:Löytyykö seatilta vastaavia malleja r8, s8, r/s7, r/s6, r/s5, r/s4 ja r/s3?
TT r/s unohtui edit
nokonzok sanoi:Eihän sillä ole mitään merkitystä, koska näitä malleja myydään yhteensä 10 kpl vuodessa.
mremonen sanoi:Juuri tässä tulee esiin se näiden "liikennekaarihankkeiden" suurin harha. Ei käytön optimointi ole riippuvaista autoilun autonomisoinnista tai sähköautoista. Se vain halutaan jostain syystä esittää niin. Jakelu- ja roska-autojen reittejä optimoidaan jo nyt (on optimoitu jo kauan) ja silti siellä on Pate ratissa.
Eli pidetään puurot ja vellit erikseen.
Onko? Mulla on tuossa kaksi "nykynuorisoa" (-92 ja -96 syntyneet). Molemmat suunnittelevat oman asunnon hankkimista ja toiselle olen saanut exceliä vääntää kuinka tyhmää on omistaa oma auto. Mutta eihän ne vanhuksia kuuntele, kun kaikki virheet pitää tehdä itse.
Edelleen tämä "nykynuoriso on erilaista" -meemi on ihan tuulesta temmattu ja edelleen näiden korkokenkien kopseen tahdissa väännetty. Enemmän olisin huolissani siitä, että nykynuoriso ei enää halua ostaa verhoja kotiin. Siinä äkkiä verhofirma kippaa. Tai miksei niitä voisi vuokrata? Tai lainata kirjastosta, kun sieltä saa poran ja betonimyllynkin.
monster sanoi:Omassa lähipiirissä tenavilla vielä kortit mutta ei ne autoja halua. Mieluummin käydään kerran vuodessa 3-4vkoa Balilla surffaamassa kun pistetään rahat autoon ja bensaan - maailma muuttuu 8)
E92 sanoi:Ei tässä ollut myyntimääristä puhetta vaikka ompun parkkiksella näitä on jo triljoona. Seatilta vaan puuttuu tehokkaammat nelivetomallit isommalla moottorilla.