https://automasa.fi/tuote-osasto/flaig-rengaspainemittarit/

Autobrandien merkitys vähenee(kö?)

M

mremonen

Vieras
Niin, jos siis uskoo tuohon "pay-as-you-go" -malliin autoilussa. En kyllä ymmärrä miten autoilussa tuo tilausmalli olisi sitten se onnen kukkula, kun se ei toimi muuallakaan.

Tuntuu vähän, että tätä ideaa ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Siitä on hipsterien kiva puhua ja Pernerin korkkarit kopisee, mutta kukaan sitä ei aidosti halua. Ei ainakaan niillä hinnoilla, kuin mitä nyt on nähty.

Nythän tässä yritetään rikkoa autoteollisuuden ansaintamallia ja rikkojina ne, jotka ovat nykyisen mallin ulkopuolella. Eli haukka pelästyttää varpusparven hajalle ja sitten alkaa napsimaan yksittäisiä varpusia.

Näin on jo käynyt tietotekniikkapuolella ja älypuhelimissa, joissa kuluttajat valitsevat esimerkiksi Windowsin tai Androidin ennemmin kuin tietyn tuotemerkin.
Ja missä todellisuudessa näin on tapahtumassa?  Kukaan kuullut Applesta? Aika moni valitsee edelleen puhelimen brandin perusteella. Samoin myös tietokoneen, jollei rakenna sellaista itse, kuten minä. Toki on olemassa sitten se porukka, jolle brandi ei merkitse mitään, mutta ne kulkeekin jo nyt bussilla.
 

jussi101

Sisäänajettu
Liittynyt
8.1.2014
Autonominen auto olisi hyvä esim. siinä, että vanhemmat voisivat lähettää lapsensa harrastuksiinsa iltaisin ilman että tarvitsee itse kuskata.

Silloin kun et ole itse ratissa, niin ajo-ominaisuuksilla ja auton brandilla ei liene paljon väliä. Kunhan pääsee mukavasti ja turvallisesti perille.
 
M

mremonen

Vieras
jussi101 sanoi:
Autonominen auto olisi hyvä esim. siinä, että vanhemmat voisivat lähettää lapsensa harrastuksiinsa iltaisin ilman että tarvitsee itse kuskata.
Ja taksissa on vikana mikä? Ei ne kaikki kuskit lapsenraiskaajia ole...

Silloin kun et ole itse ratissa, niin ajo-ominaisuuksilla ja auton brandilla ei liene paljon väliä. Kunhan pääsee mukavasti ja turvallisesti perille.
Kunhan on mese ja saa istua etupenkillä... tämä siis taksissa. Se on muuten kun menee Helsingin ulkopuolelle, niin taksikuski olettaa että istutaan siihen viereen. Helsingissä, jos auto ei ole täynnä, niin tulee kaasusumuttimesta, jos tunget siihen pelkääjän paikalle.
 

jussi101

Sisäänajettu
Liittynyt
8.1.2014
mremonen sanoi:
Ja taksissa on vikana mikä? Ei ne kaikki kuskit lapsenraiskaajia ole...

Kunhan on mese ja saa istua etupenkillä... tämä siis taksissa. Se on muuten kun menee Helsingin ulkopuolelle, niin taksikuski olettaa että istutaan siihen viereen. Helsingissä, jos auto ei ole täynnä, niin tulee kaasusumuttimesta, jos tunget siihen pelkääjän paikalle.

Taksi oli kyllä mielessä tätä kirjoittaessa. Autonomisessa autoilussa ei ole sitä suurinta kulua, eli kuskia mukana. Lisäksi käytön jakaminen ja optimointi digitaalisten palveluiden keinoin (kuten reittisuunnittelun optimointi tilausten mukaan) todennäköisesti nostaa käyttöasteen korkeammalle kuin perinteisissä takseissa. Nykymallissa reittiä ja koko palvelua optimoidaan vain kuskin rajallisen analogisen nahkatietokoneen pohjalta. Digitaalisissa palveluissa voidaan käyttää tietona muun muassa liikennetilannetta, tilausbacklogia sekä niiden reittiä, ajankohtaa, kiireellisyyttä, auton koon tarvetta, sähköautojen latausastetta, jne

Nykynuoriso on erilaista kuin me. Asunnon ja auton omistaminen ei ole tärkeää. Sen sijaan elämä on jatkuvaa kokemusten ja elämysten hankkimista. Kaikkia työllä ansaittuja rahoja ei laiteta seiniin ja autoon. Niitä kun ei pysty viemään mukanaan sitten aikanaan kun täältä lähdetään. Moni kokee elämänsä arvokkaammaksi ja tarkoituksen mukaisemmaksi hankkimalla sisältöä kuin omaisuutta. Tälle sukupolvelle auton omistaminen tai sen ajamisesta saatava fiilis ei ole enää se juttu. Kunhan pääsee liikkumaan ja on paikka missä majoittua.
 

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Kaukana ovat ne autonomisen autot, joilla voisi lapsensa lähettää talvikelissä jonnekin. Mitäs kun kesken matkan vaaditaan rattiin tarttumista, koska lumi on peittänyt kaistamerkinnät.

Sinällään brändien merkitys varmasti vähenee kun uusi auto vuodeksi -konseptien kaltaiset auton hankintamallit yleistyvät. Ihan sama mikä Kia, Nissan tai Geely sieltä saadaan. Ajetaan vuosi ja tiputetaan takaisin myymälään. Ihan sama mikä merkkinä.
 
B

Bear

Vieras
Itse en usko että automerkkien brändin vaikutus tulee lähivuosina vähenemään, pikemminkin se kasvaa. Koko ajanhan ihmiset miettivät tarkemmin minkä tuotteen tai palvelun ostavat ja millainen brändi ko. tuotteella on. Autonsa vuokraaville tai Uusivuodeksi-kampanjaan tarttuville auton brändillä tuskin on niin paljoa väliä kuin auton omistaville.

jussi101 sanoi:
Nykynuoriso on erilaista kuin me. Asunnon ja auton omistaminen ei ole tärkeää. Sen sijaan elämä on jatkuvaa kokemusten ja elämysten hankkimista. Kaikkia työllä ansaittuja rahoja ei laiteta seiniin ja autoon. Niitä kun ei pysty viemään mukanaan sitten aikanaan kun täältä lähdetään. Moni kokee elämänsä arvokkaammaksi ja tarkoituksen mukaisemmaksi hankkimalla sisältöä kuin omaisuutta. Tälle sukupolvelle auton omistaminen tai sen ajamisesta saatava fiilis ei ole enää se juttu. Kunhan pääsee liikkumaan ja on paikka missä majoittua.

Tähän täytyi tarttua, koska kuulun nuorisoon. Itselle kokemukset on tärkeitä, myös autojen omistaminen ja ajaminen sekä fiilikset mitä autosta ja ajamisesta saa. Tuota asunnon ostamista en niin tärkeenä pidä, mutta se ei taas tähän ketjuun kuulu.
 
M

mremonen

Vieras
jussi101 sanoi:
Lisäksi käytön jakaminen ja optimointi digitaalisten palveluiden keinoin (kuten reittisuunnittelun optimointi tilausten mukaan) todennäköisesti nostaa käyttöasteen korkeammalle kuin perinteisissä takseissa. Nykymallissa reittiä ja koko palvelua optimoidaan vain kuskin rajallisen analogisen nahkatietokoneen pohjalta. Digitaalisissa palveluissa voidaan käyttää tietona muun muassa liikennetilannetta, tilausbacklogia sekä niiden reittiä, ajankohtaa, kiireellisyyttä, auton koon tarvetta, sähköautojen latausastetta, jne
Juuri tässä tulee esiin se näiden "liikennekaarihankkeiden" suurin harha. Ei käytön optimointi ole riippuvaista autoilun autonomisoinnista tai sähköautoista. Se vain halutaan jostain syystä esittää niin. Jakelu- ja roska-autojen reittejä optimoidaan jo nyt (on optimoitu jo kauan) ja silti siellä on Pate ratissa.

Eli pidetään puurot ja vellit erikseen.


Nykynuoriso on erilaista kuin me.
Onko? Mulla on tuossa kaksi "nykynuorisoa" (-92 ja -96 syntyneet). Molemmat suunnittelevat oman asunnon hankkimista ja toiselle olen saanut exceliä vääntää kuinka tyhmää on omistaa oma auto. Mutta eihän ne vanhuksia kuuntele, kun kaikki virheet pitää tehdä itse.

Edelleen tämä "nykynuoriso on erilaista" -meemi on ihan tuulesta temmattu ja edelleen näiden korkokenkien kopseen tahdissa väännetty. Enemmän olisin huolissani siitä, että nykynuoriso ei enää halua ostaa verhoja kotiin. Siinä äkkiä verhofirma kippaa. Tai miksei niitä voisi vuokrata? Tai lainata kirjastosta, kun sieltä saa poran ja betonimyllynkin.
 

jussi101

Sisäänajettu
Liittynyt
8.1.2014
Jep, se on selvä, että nämä tuntuvat kovin kaukaisilta asioilta. Mutta täällä meilläkin eräässä  ja muissakin globaaleissa IT-konserneissa visioidaan jo edelläkuvatuistakin pidemmälle menevää tulevaisuutta monella elämän alueella.

Monia nykypäivän teknologioita ja tuotteita ei osattu "kansan keskuudessa" arvata tai kokea tarpeelliseksi 20 vuotta sitten. Harvassa autossa Suomessa oli silloin edes ilmastointia tai kauko-ohjattua keskuslukitusta.
 
M

mremonen

Vieras
jussi101 sanoi:
Monia nykypäivän teknologioita ja tuotteita ei osattu "kansan keskuudessa" arvata tai kokea tarpeelliseksi 20 vuotta sitten. Harvassa autossa Suomessa oli silloin edes ilmastointia tai kauko-ohjattua keskuslukitusta.
Nyt puhutaan hieman eri asiasta. Ilmastoinnin yleistyminen autoissa on vain normaalia kehityskulkua, jossa alunperin ylemmän luokan autoista teknologian ja valmistustekniikan kehittyessä ominaisuuksia valuu alaspäin. Kuten vaikka nyt sitten ilmastointi, sähköikkunat, turvavyöt, turbomoottorit. Silti se ei ole muuttanut ihmisen ja auton suhdetta mitenkään.

Digitalisaatio on jo nyt muuttanut maailmaamme enemmän kuin sitä kukaan 20 vuotta sitten osasi edes villeimmissä kuvitelmissaankaan unelmoida. Kuka vielä käyttää puhelinluetteloa? Ja 20 vuotta sitten niitä jonotettiin puhelinyhdistyksen toimistossa lapun kanssa, ettei kukaan vaan ottanut enempää kuin sen yhden.

Sen sijaan tavaroiden omistamiseen tällä ei vielä ole ollut mitään vaikutusta. Voi olla että se tarve muuttuu, mutta sillä ei ole mitään suoraa tekemistä sähköautoilun kanssa. Vaikka näin se halutaan esittää.
 

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
mremonen sanoi:
Sen sijaan tavaroiden omistamiseen tällä ei vielä ole ollut mitään vaikutusta. Voi olla että se tarve muuttuu, mutta sillä ei ole mitään suoraa tekemistä sähköautoilun kanssa. Vaikka näin se halutaan esittää.

Tuosta olen täysin samaa mieltä ja Tesla on siitä oiva esimerkki.

Ei "sadantonnin Teslaa" osteta ilman, että sen haluttaisiin olevan statementti muille. Eikä sattumaa ole sekään, että Teslan muotoilu on jotain muuta kuin siihenastisten sähköautojen sukkulamuodot, joilla ei varsinaisesti ostajien egoa oltu kosiskeltu.

Brändin merkitys voi varmasti vähentyä kun siirrytään lähemmäksi kansanautojen hintaluokkaa ja varmasti Model 3:kin kanssa moni pohtii ostaako sen sijaan Ooppelin tai jonkin muun samassa hintaluokassa olevan sähköauton.
 

nokonzok

Klassikko
Liittynyt
13.8.2014
Urlaub sanoi:
Brändin merkitys voi varmasti vähentyä kun siirrytään lähemmäksi kansanautojen hintaluokkaa ja varmasti Model 3:kin kanssa moni pohtii ostaako sen sijaan Ooppelin tai jonkin muun samassa hintaluokassa olevan sähköauton.

Tai päinvastoin, ostaisiko Teslan sen Opelin sijaan, koska Tesla. Ostetaanhan nytkin Audeja, vaikka samanlaisen Seatin saa paljon halvemmalla.
 
E

E92

Vieras
nokonzok sanoi:
Tai päinvastoin, ostaisiko Teslan sen Opelin sijaan, koska Tesla. Ostetaanhan nytkin Audeja, vaikka samanlaisen Seatin saa paljon halvemmalla.

Montako konsonantti seattia on olemassa?
 
M

mremonen

Vieras
Cupra....

Mutta joo, se voi olla että brandin merkitys kasvaakin siellä halvemmassa segmentissä, kun keulakoriste on tulevaisuudessa ainoa tapa differoitua. Ja sen brandin luomiseen tarvitaan niitä kalliimpia malleja, muutenhan on vain halpisbrandi.

En usko näihin vuokra- ja lainaa -malleihin (jos tämä nyt jollekin vielä tulee yllätyksenä), nämä ovat ainakin vielä niin keinotekoisesti toteutettuja ja todellinen säästö on enemmän uskon asia kuin tosiasioihin perustuva.

Esimerkkinä vaikka tämä "yhteislippu", mistä oli jossakin. Eli HKI-TRE -matka taksi-juna-taksi. Ideana, että ostaa yhden lipun jolla sitten koko matka on maksettu. Kyllä juu, jos se on selvästi halvempi. Koska ei se nyt niin kauhean vaivalloista ole ostaa VR:n lippua netistä ja maksaa taksit sitten erikseen. Tuollaisen lippuhässäkän rakentaminen, jossa sitten päätetään tulonjaosta kolmen osapuolen kesken ei vaan toimi. Eri asia sitten, jos VR omistaisi taksifirmankin.
 
E

E92

Vieras
nokonzok sanoi:
Eihän sillä ole mitään merkitystä, koska näitä malleja myydään yhteensä 10 kpl vuodessa.

Ei tässä ollut myyntimääristä puhetta vaikka ompun parkkiksella näitä on jo triljoona. Seatilta vaan puuttuu tehokkaammat nelivetomallit isommalla moottorilla.
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
No ei varmasti tule brändien merkitys vähenemään autoissa(kaan). Täysin selvä juttu. Ei kaikki osta Huaweitakaan, vaikka tekniset speksit on samat kuin tuplahintaisessa Applessa.

Ei nämä asiat tule mihinkään muuttumaan. Ainoa asia mikä tulee ehkä muuttumaan, on se, että nuoremmalla polvella ei ole enää varaa ostaa mitään yli kymppitonnin tavaraa, kun jo parikymppisenä ollaan totaalisessa velkavankeudessa. Ei tässä ole kyse mistään haluamisesta, vaan siitä, että ei todellisuudessa ole mahdollisuuksia ostaa mitään isompaa.
 

monster

Klassikkoainesta
Liittynyt
20.3.2014
mremonen sanoi:
Juuri tässä tulee esiin se näiden "liikennekaarihankkeiden" suurin harha. Ei käytön optimointi ole riippuvaista autoilun autonomisoinnista tai sähköautoista. Se vain halutaan jostain syystä esittää niin. Jakelu- ja roska-autojen reittejä optimoidaan jo nyt (on optimoitu jo kauan) ja silti siellä on Pate ratissa.

Eli pidetään puurot ja vellit erikseen.

Onko? Mulla on tuossa kaksi "nykynuorisoa" (-92 ja -96 syntyneet). Molemmat suunnittelevat oman asunnon hankkimista ja toiselle olen saanut exceliä vääntää kuinka tyhmää on omistaa oma auto. Mutta eihän ne vanhuksia kuuntele, kun kaikki virheet pitää tehdä itse.

Edelleen tämä "nykynuoriso on erilaista" -meemi on ihan tuulesta temmattu ja edelleen näiden korkokenkien kopseen tahdissa väännetty. Enemmän olisin huolissani siitä, että nykynuoriso ei enää halua ostaa verhoja kotiin. Siinä äkkiä verhofirma kippaa. Tai miksei niitä voisi vuokrata? Tai lainata kirjastosta, kun sieltä saa poran ja betonimyllynkin.

Nykynuoriso on erilaista. Löytyy ihan googlella pilvin pimein tilastoja miten nuorten autonosto halukkuus tippuu koko ajan vuodesta toiseen. Se oman lähipiirin lasten autonosto halukkuus ei aina kerro isoa kuvaa mitä maailmalla ja meillä suomessa tapahtuu. Samoin ajokorttien suosio laskee kuin lehmän häntä.

Vaikkapa tuossa aiheesta eräs juttu ->

http://www.theatlantic.com/business/archive/2012/03/why-dont-young-americans-buy-cars/255001/

Omassa lähipiirissä tenavilla vielä kortit mutta ei ne autoja halua. Mieluummin käydään kerran vuodessa 3-4vkoa Balilla surffaamassa kun pistetään rahat autoon ja bensaan - maailma muuttuu  8)
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
monster sanoi:
Omassa lähipiirissä tenavilla vielä kortit mutta ei ne autoja halua. Mieluummin käydään kerran vuodessa 3-4vkoa Balilla surffaamassa kun pistetään rahat autoon ja bensaan - maailma muuttuu  8)

Mä ostin ekan oman auton muistaakseni 26 vuotiaana. Rupuinen ja halpa kakkoskoppanen golffi, kun muuhun ei ollut varaa. Kun kaikki rahat menivät juurikin matkustamiseen :D Eli en mä näkisi, että tilanteet on ennenkään kovin erilaisia olleet.

Riippuu varmaan aika paljon siitä, että missä asuu. Jos julkinen toimii, niin mikäs sillä on nuorena aikuisena liikkuessa.
 

icemii

Sisäänajettu
Liittynyt
22.1.2016
Tuon nuorison tai ainakin tämän ajokorttisukupolven autoilu muutoksen huomaa hyvin esim. kaupunkien keskustoissa vkl iltaisin kun torin kierto on vähentynyt hurjasti 15v takaisesta ajasta.
Nyt enää satunnaisesti jotkut sitä harrastaa.
 
M

mremonen

Vieras
Joo, p*llurallin ajaminen on kyllä kokenut romahduksen. Tosin laskisin enemmän sen syyksi CS:n pelaamisen, kuin varsinaisesti korttien vähentymisen. Nuoriso vain nykyään tekee eri juttuja.

Ajokorttimäärien laskemisesta saanemme pääosin kiittää autokouluja. Luulisi, että siellä olisi jotenkin kiinnostusta tehdä tuotteesta mahdollisimman kiinnostava ja kaikkien saatavilla oleva, mutta tähän asti suunta on ollut aika lailla toinen. Jos ajokortin voisi suorittaa edes osittain normi-koulussa, niin oltaisiin aika eri tilanteessa. Kirjalliset voisi aivan hyvin olla osa normaalia opetusta. Liikennesääntöjen osaaminen kuuluu yleissivistykseen.
 

Mikko

Klassikko
Liittynyt
23.12.2013
Eipä omasta kaveripiiristä kukaan harrastanut tuota keskustan kiertoa. Eikä kenelläkään ollut parikymppisenä autoa, mitä sillä olisi kaupungissa tehnyt. Jos minulta olisi 25-vuotiaana kysytty niin olisin olisin ilmoittanut etten koskaan osta autoa. Rahat meni harrastamiseen, matkusteluun ja muuhun. Ekan auton ostin 30-vuotiaana.
 

nokonzok

Klassikko
Liittynyt
13.8.2014
E92 sanoi:
Ei tässä ollut myyntimääristä puhetta vaikka ompun parkkiksella näitä on jo triljoona. Seatilta vaan puuttuu tehokkaammat nelivetomallit isommalla moottorilla.

Pointti oli, että jengi ostaa sitä hinnat alkaen bisnespremiumia, vaikka konsernin puitteissa samaa autoa saa selvästi halvemmalla, ja esimerkiksi Seatin tapauksessa vielä paremmalla takuulla. Brändillä on siis väliä. Niillä tehokkailla nelivedoilla sitä brändiä varmasti rakennetaan, mutta aika vähän vaikka M-Bemareista on jäljellä siinä 114i mallissa.

Brändillä on toki myös kääntäen merkitystä, monelle nämä dynaamisuutta edustavat bisnespremiumit ovat juurikin imagon takia enemmän tai vähemmän luotaan työntäviä.