- Liittynyt
- 22.12.2013
Ruotsin AMS on julkaissut sähkövikakyselyn, jossa saatiin vastaus 26 000:lta autoilijalta koskien heidän autoissaan ilmenneitä sähkövikoja. 18% vastanneista raportoi jonkin asteisia sähkövikoja, ja mukaan otetut autot ovat vuosilta 2004-2014. http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140326/lasarna-rasar-mot-elfelen
Listan ylimpänä autot missä raportoitu vähiten sähkövikoja:
Toyota 3%
Subaru 5%
Peugeot 12%
Nissan 12%
VW 13%
Hyundai 13%
Ford 14%
Porsche 15%
Lexus 16%
Citroën 16%
BMW 17%
Snittbilen 17%
Mazda 18%
MB 19%
Audi 19%
Volvo 19%
Kia 21%
Saab 24%
Skoda 25%
Mini 25%
Opel 34%
Näin ranskalaisen auton omistajana on mukava huomata, että kysely vahvistaa omankin näkemyksen ja huomiot ranskalaisten sähkövioista (tosin Rellua ei listalla ole), eli ne tuntuvatkin ilmenevän nykyään lähinnä essonbaarin tarinoissa ja muiden kuin ranskalaisten automerkkien keskustelupalstoilla.
VW:n ja Skodan ero hämmästyttää koska kyseessä on samaa tekniikkaa sisältävät autot, mutta oletan että Skodan tuloksiin vaikuttaa voimakkaasti vielä nuo 2000-luvun puolivälin autot, jolloin ehkä laaduntarkkailu tms. ei ollut vielä muiden konsernimerkkien tasolla. Toki Peugeotin ja Citroeninkin tuloksien pitäisi olla about samat, koska niissäkin on ollut (tiettyjen mallien jousitusta lukuunottamatta) ihan sama tekniikka jo pitkään.
Toki kyseessä on vain yksi tutkimus ja yksi otanta, ja muualla tehdyssä tutkimuksessa tulokset voisivat olla ihan toisenlaiset.
Listan ylimpänä autot missä raportoitu vähiten sähkövikoja:
Toyota 3%
Subaru 5%
Peugeot 12%
Nissan 12%
VW 13%
Hyundai 13%
Ford 14%
Porsche 15%
Lexus 16%
Citroën 16%
BMW 17%
Snittbilen 17%
Mazda 18%
MB 19%
Audi 19%
Volvo 19%
Kia 21%
Saab 24%
Skoda 25%
Mini 25%
Opel 34%
Näin ranskalaisen auton omistajana on mukava huomata, että kysely vahvistaa omankin näkemyksen ja huomiot ranskalaisten sähkövioista (tosin Rellua ei listalla ole), eli ne tuntuvatkin ilmenevän nykyään lähinnä essonbaarin tarinoissa ja muiden kuin ranskalaisten automerkkien keskustelupalstoilla.
VW:n ja Skodan ero hämmästyttää koska kyseessä on samaa tekniikkaa sisältävät autot, mutta oletan että Skodan tuloksiin vaikuttaa voimakkaasti vielä nuo 2000-luvun puolivälin autot, jolloin ehkä laaduntarkkailu tms. ei ollut vielä muiden konsernimerkkien tasolla. Toki Peugeotin ja Citroeninkin tuloksien pitäisi olla about samat, koska niissäkin on ollut (tiettyjen mallien jousitusta lukuunottamatta) ihan sama tekniikka jo pitkään.
Toki kyseessä on vain yksi tutkimus ja yksi otanta, ja muualla tehdyssä tutkimuksessa tulokset voisivat olla ihan toisenlaiset.