https://yliteippaus.fi/

Auto motor & sport: automerkkien sähköviat kartoitettu

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Ruotsin AMS on julkaissut sähkövikakyselyn, jossa saatiin vastaus 26 000:lta autoilijalta koskien heidän autoissaan ilmenneitä sähkövikoja. 18% vastanneista raportoi jonkin asteisia sähkövikoja, ja mukaan otetut autot ovat vuosilta 2004-2014. http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140326/lasarna-rasar-mot-elfelen

Listan ylimpänä autot missä raportoitu vähiten sähkövikoja:

Toyota      3%
Subaru      5%
Peugeot  12%
Nissan    12%
VW          13%
Hyundai  13%
Ford        14%
Porsche  15%
Lexus      16%
Citroën    16%
BMW      17%
Snittbilen 17%
Mazda    18%
MB          19%
Audi        19%
Volvo      19%
Kia        21%
Saab      24%
Skoda    25%
Mini      25%
Opel      34%

Näin ranskalaisen auton omistajana on mukava huomata, että kysely vahvistaa omankin näkemyksen ja huomiot  ranskalaisten sähkövioista (tosin Rellua ei listalla ole), eli ne tuntuvatkin ilmenevän nykyään lähinnä essonbaarin tarinoissa ja muiden kuin ranskalaisten automerkkien keskustelupalstoilla.

VW:n ja Skodan ero hämmästyttää koska kyseessä on samaa tekniikkaa sisältävät autot, mutta oletan että Skodan tuloksiin vaikuttaa voimakkaasti vielä nuo 2000-luvun puolivälin autot, jolloin ehkä laaduntarkkailu tms. ei ollut vielä muiden konsernimerkkien tasolla. Toki Peugeotin ja Citroeninkin tuloksien pitäisi olla about samat, koska niissäkin on ollut (tiettyjen mallien jousitusta lukuunottamatta) ihan sama tekniikka jo pitkään.

Toki kyseessä on vain yksi tutkimus ja yksi otanta, ja muualla tehdyssä tutkimuksessa tulokset voisivat olla ihan toisenlaiset.
 
^ Mihin perustat sen, ettei Skodan laaduntarkkailu ollut muiden konsernimerkkien tasolla? Rohkenen olla asiasta toista mieltä.
 
jni sanoi:
^ Mihin perustat sen, ettei Skodan laaduntarkkailu ollut muiden konsernimerkkien tasolla? Rohkenen olla asiasta toista mieltä.

Kaverini oli 2000-luvun alussa VW:llä Saksassa töissä. Kertoi, että ainakin tuolloin Skoda oli konsernin sisäisissä laatumittauksissa kaikkein laadukkain. Sitä miten se mitattiin en enää muista.
 
Siis ihan siihen vain, että 13%:ssa Volkkareita oli raportoitu sähkövikoja, kun taas Skodan lukema oli 25%. Vaikka tekniikkahan noissa on samaa, niin sitä arvailin että oliko se vielä esim. 2004-2006 ihan samaa (eli tutkimuksen vanhimpien autojen kohdalla), joka voisi tuon eron selittää. Mutta joku syyhän tuolla on oletettavasti oltava, koska vaikka tutkimuksen virhemarginaalia ei kerrottu, se tuskin on noin suuri.
 
Otto sanoi:
Kaverini oli 2000-luvun alussa VW:llä Saksassa töissä. Kertoi, että ainakin tuolloin Skoda oli konsernin sisäisissä laatumittauksissa kaikkein laadukkain. Sitä miten se mitattiin en enää muista.

Olikohan se takuukorjausten määrä, jolla tuota määriteltiin.
 
Kyllä Octavia on uusimpienkin mallien osalta vikatilastoissa jäljessä sisarmerkkejä. Esim. TÜV-raportti 3-vuotiaiden ja 5-vuotiaiden vikaprosentit:

Octavia 10,1/15,2 %
Golf 6,7/9,8 %
Leon 9,2/15,6 %
A3 5,6/10,1 %

Octavia on myös ainoa näistä malleista, joissa Dekran vikaindeksissä on jokin osio punaisella ja tämä osio on sähköt.