https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Auto Bildin katumaasturivertailut

P

pantero

Vieras
AutoBild Suomen juuri ilmestyneessä numerossa 19/2014 on vertailussa uusi Nissan X-Trail, Mitsubishi Outlander, Subaru Forester ja Mazda CX-5. Autot ovat manuaalivaihteisia 4vetoja.

Olen aiemmin jo kritisoinut AB:n tapaa suorittaa näitä vertailuja. Vakavia puutteita niissä ovat mielestäni mm.

-valoja ei testata, eivätkä ne vaikuta vertailumatriisin pisteisiin mitenkään
-autojen varustelutasoja ei saateta vertailukelpoiseksi, jopa ajo-ominaisuuksiin vaikuttavia lisävarusteita saattaa olla koeajoautoissa mukana. Niitä ei myöskään yksilöidä tarkemmin
-käyttökustannuksiin lasketaan pisteitä käänteisesti autojen 'perushinnan' mukaan. Auton hinnan vaikutus kokonaispisteisiin on  epäuskottava (tämän vertailun autojen hintapisteiden ero on suurimmillaan 4p, kun kokonaispistemäärä on noin 500 )
-testit suoritetaan poikkeuksetta Saksassa; miten ne muunnetaan Suomeen, ei ole itselle ainakaan selvillä (autojen 'perushintaa' lukuunottamatta)

Niinpä lueskelin testiä hieman jännittyneenä, mitä tuleman pitää. Huh, otsikko-, yhteenvetotekstit ja taulukon pistesijat olivat menneet iloisesti sekaisin. Yhteenvedossa todetaan Mazda voittajaksi, pisteissä taas Nissan. Selityksenä lienee Saksan vs. Suomen hinnat, jotka vaikuttavat noihin perushintoihin juuri sen verran, että järjestys vaihtuu.

Vertailumatriisin puutteet korostuvat tässä entisestäänkin, kun vertailussa oleva 'perushinnallinen' CX-5 on yläpään Sendo-malli (vakiona mm. metalliväri, ksenonit kaukovaloautomatiikalla, tehdasnavi, kaistavahti, kuolleen kulman varoitin, ym.). Kaikissa muissakin autoissa näkyy olevan esim. tehdasnavi, mutta kuuluuko se perushintaan, ei selviä.

Nissania rasittaa vertailussa heikkotehoinen moottori, josta vertailumatriisi ei pienimmästä kulutuksesta huolimatta palkitse kuin 1 lisäpisteellä  (testikulutus Nissan 6,2, Mazda 6,5, Mitsu 6,7 ja Subaru 6,8 l/100km). Pisimmästä toimintasäteestä Nissanille olisi kuulunut parhaat osapisteet, nyt matriisi tarjoaa tästä osiosta jumbosijaa?!

Nissanissa on kyllä hienosti toteutettu 4veto. Napista on valittavissa 2veto, 4veto ja erillinen hidas 4veto. Tämä kertoo, että Nissan on suunniteltu myös alun alkaenkin nelivedon ympärille.

Nissanin tavaratilan koko (1982 litraa) kyllä hiukan ihmetyttää verrattuna esim. Mazdaan (1620 l). Autot ovat ulkomitoiltaan hyvin lähellä toisiaan (Nissan P4640/L1820/K1710 mm ja Mazda 4555/1840/1710 mm). Tuo tilavuusero 362 l on varsin suuri Nissanin hyväksi, tarkoittaen joko 30 senttiä pidempää (ei mahdollista...) tai noin 20 cm korkeampaa (Hmm...) takakonttia.

Joka tapauksessa AB:kin on saanut kolmen kärjen Nissan 508 p, Mazda 505p ja Subaru 500p hyvin lähelle toisiaan, joten on henkilökohtaisista mieltymyksistä ja painotuksista kiinni, minkä itse katsoo voittajaksi.

Laajennettu otsikkoa. - Quality -
 
No katsopas, meinasin juuri aloittaa threadin aiheesta mutta Pantero ehti ensin.

Vertailu oli peruslähtökohdiltaan mielenkiintoinen, mutta AB:lle tyypilliset puutteet ja epäkohdat testauksessa - joista osan Pantero jo toi esillekin - ja ilmeiset huolimattomuudet käännösvaiheessa veivät liikaa huomiota artikkelin asiasisällöstä.

Noihin testauksen puutteisiin vielä sen verran palatakseni, että kun kerran 4-vetoisia katumaastureita testataan, niin olisi mielestäni aiheellista paneutua hieman noihin huonon tien tai jopa kevyisiin maasto-ominaisuuksiinkin. Totta on, että suurin osa tämän autoluokan ostajista ei autoa maastoajoa tai edes mökkitietä varten osta, mutta potentiaalisten ostajien joukossa on myös sellaisia joille näillä ominaisuuksilla olisi merkitystä. Nyt asia jää pimentoon.

Lopputulos Mitsun viimeistä sijaa lukuunottamatta oli tasainen, ja kuten Pantero sanoikin niin oman voittajan voi jokainen lukija valita itse omien preferenssiensä pohjalta. Plussat ja miinukset tiivistettynä:

Mitsubishi Outlander 2.2 DiD Intense MT 4WD
+ Tavaratila
+ Tilaa seitsemälle
+ Mukava
- Moottori ja voimansiirto eivät synkkaa yhteen
- Tienpinnan epätasaisuudet välityvät ohjaukseen
- Ei kierrosherkkä
- Istuinmukavuus vain kohtalainen

Subaru Forester 2.0 D X
+ Sisätilat
+ Jarrut
+ Riittävänä tehokas ja todella sivistynyt moottori
- Heikosti muotoillut istuimet
- Kulmikas vaihteensirto

Mazda CX-6 Skyactiv-D 150 4WD Sendo
+ Hiljainen ja miellyttävän tehokas moottori
+ Ketterä ajettava
+ Riittävästi tilaa
- Jousitusmukavuus huonopintaisilla teillä
- Huonoimmat jarrut
- Viimeistely

Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 Acenta
+ Hyvä jousitusmukavuus
+ Laatuvaikutelma ja sisätilojen muunneltavuus
+ Tavaratila
- Liian heikosti vääntävä moottori
- Rajallinen näkyvyys kuljettajan paikalta
- Kori kallistelee voimakkaasti mutkissa

PS: Aiheen otsikon voisi laittaa uusiksi vaikka se samalla otsikolla oli myös Autobildissä. Eihän tämä vertailu ole pelkästään Nissanista, ja tällä otsikolla anti-Nissanistit saattavat jättää aiheen lukematta. Ehdotan otsikoksi AB 19/2014: Katumaastiurivertailu
 
Joo, komppaan Martya siinä, että nimen voisi muuttaa. Tuo 'AB 19/2014 Katumaasturivertailu' on lyhyt ja ytimekäs.

Noinhan nuo plussat ja miinukset on tuolla AB:n tekstissä kirjoitettu. Hieman hämmästyin noista CX-5:n jarrumoitteista. Itse olen useasti hehkuttanut, että siinä on paras jarrutuntuma niistä autoista, joita olen omistanut ja ajanut. Osasyy voi olla noissa Yokohama Geolandar renkaissa. Ne ovat joillakin asfalttipinnoilla liukkaanoloiset ja tuo ominaisuus lisääntyy niiden vanhentuessa.

Tosin Nissanissa on samat renkaat ja sen mitatut jarrutusmatkat olivat lyhyempiä kuin Mazdassa. Eli jarrutusmatkalla arvioituna Nissanin jarrut ovat kiistatta paremmat.

 
nokonzok sanoi:
Ei kai X-Trailissa sentään hidasta nelivetoa ole?

Ei. Vaan lukittu neliveto joka pysyy päällä johonkin n. 30km/h asti. Sen jälkeen asetus tippuu takaisin automaatille.
 
^Näin taitaa olla, mutta nimenomaan harmi, että tässä vertailussa näitä ominaisuuksia ei sen kummemmin vertailtu tai otettu edes kummemmin esille.
 
Ei nämä nykyiset autolehtien toimitukset osaa vertailla nelivetoisia katumaastureita ja vielä vähemmän oikeita maastureita. Joo, vertailut on ihan ok, jos tarkoitus on että autolla ajetaan vain kestopäällysteellä. Jos sillä kuitenkin mennään vähän huonommille teille tai vedetään jotain perässä, niin näistä autolehtien vertailuista ei saa mitään irti.
 
AB:n vertailu oli kyllä melko pintaraapaisu. Testausdataa on hyvin vähän ja muuten tuntuu pisteytys hyvin subjektiiviselta. Toki muutamia ajohavaintoja on listattu per auto. Mutta ei siten, että niitä vois kummemmin vertailla keskenään. Odotin tätä juttua ja siltä hieman enemmän antia mutts laihanlaiseksi jäi. Ainoana positiivisena seikkana, että Nissanin uutukainen nousi kärkeen. Eli aivan huonosta autosta ei voi olla kyse. Kun kuitenkin voimalinjassa antoi etumatkaa toisille. Mitta kivahan tämä oli lukea.
 
Kiinnosti tutkia hiukan lisää tuota Nissan X-Trailia. Vertailussa olleen auton varustetaso oli alempaa keskitasoa (Acenta). Jos vertailuun olisi otettu esim. Business 360 -varustetaso, olisi mukana tullut jo noita samoja varusteita kuin CX-5:n Sendossa. Hintalappu olisi noussut pari tonnia. Tuossa AB:n vertailumatriisissa se ei kuitenkaan olisi tuonut havaittavaa lisäetua, mutta varmasti alentaisi ainakin itsellä ostokynnystä.

Nissanin sivuilla olevassa esitteessä vakuutetaan tavaratilan suurimmillaan yltävän tosiaankin tuohon 1982 litraan. Sellaista kuvaa en löytänyt, missä tuo suurin tila olisi näkynyt, mutta ehkä siihen on uskottava. Lisälitrat esim. CX-5:een verrattuna tulevat madalletusta lattiasta ja tosiaan pidemmästä tavaratilasta. Nissanissahan on muuttoauton ominaisuuksia...

Uusi auto on aina hiukan etevämpi, kuin edelliset mallit. Nissan vähän isommalla dieselmoottorilla olisi voinut kuroa hieman lisääkin kaulaa kilpakumppaneihinsa.

Tuo nelivedon kytkeytymisen toteutus on kiintoisaa. Itse toivoisin juuri 2vetoa ja tarvittaessa 4vetoa erillisen kytkimen taakse.Toivottavasti joku autolehti testaa X-Trailia maastossa ja erilaisissa vetotehtävissä, jotta näiden ominaisuuksien toiminta käytännössäkin selviäisi.
 

Liitteet

  • X-Trail 4x4.jpg
    X-Trail 4x4.jpg
    22,9 KB · Katsottu: 227
Nissanillahan on ollut muissakin malleissa (myös edellisessä X-Trailissa) tuollainen nelivedon toteutus. Onko toteutus tähän uuteen malliin uudistunut, niin siihen ei nyt ole vastausta. Jotain tuon nelivedon toimivuudesta voi lukea esim. TM:n SUV-vertailusta 10/13, jossa oli Qashqai mukana. Siinähän on myös tuo systeemi käytössä. Tuo 2-vetomoodi siirtyy tarvittaessa nelivetoon ja palautuu takaisin, kun tilanne on rauhoittunut.

Myös Juken nelivedolla on sama markkinointinimi kuin näillä muillakin, joten olisiko siinäkin sitten sama toteutustapa. Nelivetoisesta Jukesta löytyy havainnollinen Youtube -video:
 

 
Tuosta X-Trailin takakontin koosta, mittasin sen kooksi liikkeessä n.100 x 100 cm... Sehän on hiukan vähemmin kuin wanhassa QQ +2:ssa :rolleyes: Sama mitta antaa +2:n kontin mitoiksi 110 x 110 cm. Korkeussuunnassa en mitannut.

Samanlainen nelivedon toteutus ollut jo vuosia käytössä Qashqaissa. Kenties elektroniikka toteutuksen takana on muuttunut tai sitten ei....? Se joka tapauksessa tuntuisi toimivan aivan mainiosti.

Panterolle; 2- ja 4-vedon auto asennon välillä ei ainakaan QQ:ssa kulutuksessa suuria, tuskin mitattavia, eroja ole. Joten olen pitänyt aina päällä 4-veteo asentoa. Onpahan käytössä jos tarvitsee vaikka hirveä väistellä...
 
vakio sanoi:
Nissanillahan on ollut muissakin malleissa (myös edellisessä X-Trailissa) tuollainen nelivedon toteutus. Onko toteutus tähän uuteen malliin uudistunut, niin siihen ei nyt ole vastausta. Jotain tuon nelivedon toimivuudesta voi lukea esim. TM:n SUV-vertailusta 10/13, jossa oli Qashqai mukana. Siinähän on myös tuo systeemi käytössä. Tuo 2-vetomoodi siirtyy tarvittaessa nelivetoon ja palautuu takaisin, kun tilanne on rauhoittunut.

Myös Juken nelivedolla on sama markkinointinimi kuin näillä muillakin, joten olisiko siinäkin sitten sama toteutustapa. Nelivetoisesta Jukesta löytyy havainnollinen Youtube -video:
 

Jos neliveto on samanlainen kuin edellisessä x-trailissa niin sillä ei tee kyllä mitään, auto tarvitsi työntöapua jo 20cm lumessa. Mutta uskoisin että jotain kehitystä on tapahtunut ja neliveto toimii paremmin.
 
nissan-x-trail_xx.jpg


Jos neliveto on samanlainen kuin edellisessä x-trailissa niin sillä ei tee kyllä mitään

Tuo on kyllä aika vahvasti väitetty. Mutta voihan se niinkin olla.
 
tuRboman sanoi:
Tuo on kyllä aika vahvasti väitetty. Mutta voihan se niinkin olla.

Voi olla vahvasti sanottu, mutta jos maasturi tarvitsee kyytiläiset työntöavuksi 20cm lumessa niin ei se kyllä kovin vuolaita kehujakaan ansaitse :rolleyes: Jopa auton omistaja oli sitä mieltä että x-trailin neliveto on susi.
Edellismallin QQ ja Yeti ei kumpikaan tiennyt vielä mitään tuollaisesta lumimäärästä.
 
Keli? (nuoska viti lumi...)
Renkaat? ( nastat vai männävuotiset kitkat...)
Kuski? (oliko  :-* ...)
Napin asento? (oliko lukittu kiinteälle 4vedolle...)

On kyllä vaikea uskoa, että mikään 4veto SUV nyykähtäisi 20 senttiseen lumeen, joka on vielä maavaran puitteissa sellainen, että auto ei muutu auraksi tai lumi pakkaudu auton alle.

Paremmalla ajalla täytynee kaivaa tuo TM 10/13 esiin ja studeerata sitä hiukkasen.

=======================

Näissä SUVeissa on erilaisia virityksiä. CX-5:ssa on liikkeelle lähtiessä 4veto kytkeytynyt aina kaikkiin pyöriin, joka talvella auttaa tosi paljon. Sen voi testata helposti kesälläkin esim. pehmeässä hiekassa; neljä kuoppaa syntyy...
 
pantero sanoi:
Tuo tilavuusero 362 l on varsin suuri Nissanin hyväksi, tarkoittaen joko 30 senttiä pidempää (ei mahdollista...) tai noin 20 cm korkeampaa (Hmm...) takakonttia.

Tai hiukan pienempää eroa molempiin mittoihin. ;) Tuohan on tavaratila laajimmassa muodossaan, jolloin etupenkkien sijainti uskoakseni ratkaisee herkästi - ja tässä voi olla useamman sentin heittoja automallista riippuen vaikka ulkomitat olisivat samat. Lisäksi jos X-Trailin tavaratilan pohjan alla on yhtä suuret säilytyslokerot kuin QQ:ssa, saattaa niilläkin syntyä selvää eroa. En kyllä tiedä yhtään mitä Mazdan tavaratilan pohjan alta löytyy.
 
RoccoScientist sanoi:
Tai hiukan pienempää eroa molempiin mittoihin. ;) ...
Tähän selitykseen päädyin itsekin. X-Trailin esitteen perusteella tavaratila on suunniteltu erittäin monikäyttöiseksi, jolloin siihen saadaan tarvittaessa lisää syvyyttäkin. Jos tulee ajeltua Nissan-kaupan ohitse täytyy itsekin käydä katsomassa...

En kyllä tiedä yhtään mitä Mazdan tavaratilan pohjan alta löytyy.

Valitettavasti siellä ei ole vararengasta ja tuskin se sinne mahtuisikaan. Mutta noin kymmenen sentin syvyisessä tilassa on monikäyttöisiä lokeroita ja UPEA styroksi levy, johon tunkki, vetokoukut, renkaanpaikkaussarja+kompura sekä pyöränavain + muut pienemmät työkalut on upotettu. ;D
 
Sande sanoi:
...
Panterolle; 2- ja 4-vedon auto asennon välillä ei ainakaan QQ:ssa kulutuksessa suuria, tuskin mitattavia, eroja ole. Joten olen pitänyt aina päällä 4-veteo asentoa. Onpahan käytössä jos tarvitsee vaikka hirveä väistellä...
Itselläni onkin ollut hiukan väärä käsitys 2veto/4veto-kytkimen vaikutuksesta polttoaineen säästöön. 2vetoautossa ei ole kardaania+kytkintä+tasauspyörästöä ja takavetoakseleita ollenkaan, joten sen EU-kulutuslukemien pitääkin olla pienempiä.

4vetoautossa nuo osat ovat mukana pyörimässä, vaikka ne eivät olisikaan kytkettyinä, joten vaikutus polttoaineenkulutukseen on käytännössä pieni.

 
Ja polttoaineen säästö Haldex tyyppisillä on kyllä ihab teoretisointia. Esimerkkinä Subarut. Aina testeissä ihan tasapäun kulutuksissa vaikka on jatkuva neliveto viskokytkimellä (manuaaliversiot). Eli vaikka kytkeytyvän mainostetaan säästävän polttoainetta vetotavan muutoksilla, on tämä väite käytännössä höpö-höpöä.
 
pantero sanoi:
Itselläni onkin ollut hiukan väärä käsitys 2veto/4veto-kytkimen vaikutuksesta polttoaineen säästöön. 2vetoautossa ei ole kardaania+kytkintä+tasauspyörästöä ja takavetoakseleita ollenkaan, joten sen EU-kulutuslukemien pitääkin olla pienempiä.

4vetoautossa nuo osat ovat mukana pyörimässä, vaikka ne eivät olisikaan kytkettyinä, joten vaikutus polttoaineenkulutukseen on käytännössä pieni.

Outlanderissa (vm 2012) tein pientä empiiristä tutkimusta vastaavien asentojen vaikutuksesta kulutukseen. En huomannut eroa. Sen sijaan ajettavuuteen oli radikaali vaikutus. Ajoinkin kesät-talvet nelivedolla sen takia.
 
Saahan ne "ylimääräiset" voimansiirron osat pois pyörimästä kun palataan napalukkoihin. Mukana ne kulkevat edelleen, mutta ei tarvitse pyörittää kun irroitetaan molemmista päistä vapaaksi.
 
Karvis sanoi:
Jopa auton omistaja oli sitä mieltä että x-trailin neliveto on susi.
Edellismallin QQ ja Yeti ei kumpikaan tiennyt vielä mitään tuollaisesta lumimäärästä.

Onhan tuohon tilanteeseen voinut myötävaikuttaa myös jokin muukin seikka, kuin pelkkä nelivedon toteutustapa. Varsinkin, kun tuossa Qashqaissa on sama järjestelmä. Tuohon etenemiseen nyt vaikuttaa niin moni seikka. Mutta eipä tuo Qashqaikaan esim. tuossa TM:n vertailussa kovin korkealle päässyt lopputuloksissa (9/12). No, pitäisi päästä itse testaamaan niin olisi helpompi arvioida.
 
TM:n nelivetovertailujen neliveto-ominaisuuksien testit voi vetää suoraan pöntöstä alas. Vertailuista saa aina lukea, että kaikkia autoja ajetaan nelivedon oletusasetuksilla, kun normaalikäyttäjä ei muka osaa muita asetuksia käyttää. Testeistä käy myös varsin silmin, että ne TM:n normaalikäyttäjät eivät myöskään osaa ajaa (nelivedolla) huonommassa maastossa. Kannattaa kokeilla itse, niin tietää mihin sillä autolla pääsee omilla ajotaidoilla.
 
Penguin sanoi:
TM:n nelivetovertailujen neliveto-ominaisuuksien testit voi vetää suoraan pöntöstä alas. Vertailuista saa aina lukea, että kaikkia autoja ajetaan nelivedon oletusasetuksilla, kun normaalikäyttäjä ei muka osaa muita asetuksia käyttää. Testeistä käy myös varsin silmin, että ne TM:n normaalikäyttäjät eivät myöskään osaa ajaa (nelivedolla) huonommassa maastossa. Kannattaa kokeilla itse, niin tietää mihin sillä autolla pääsee omilla ajotaidoilla.

Niin kauan kuin autoilijat eivät osaa laittaa valoja autoonsa päälle, siten että hämärissä olosuhteissa edessä ja myös takana palavat ajovalot, on helppo allekirjoittaa TM:n käsitys normaaliautoilijoista.
 
vakio sanoi:
Onhan tuohon tilanteeseen voinut myötävaikuttaa myös jokin muukin seikka, kuin pelkkä nelivedon toteutustapa. Varsinkin, kun tuossa Qashqaissa on sama järjestelmä. Tuohon etenemiseen nyt vaikuttaa niin moni seikka. Mutta eipä tuo Qashqaikaan esim. tuossa TM:n vertailussa kovin korkealle päässyt lopputuloksissa (9/12). No, pitäisi päästä itse testaamaan niin olisi helpompi arvioida.
Datsun kärsi tuossa testissä alitehoisesta moottorista. Muistaakseni QQ ei saanut moitteita nelivedon toteutustavasta testissä? Minusta tuo testaustapa jossa oikeasti vedettiin perässä kuormaa talvisissa olosuhteissa on yksinkertaisesti hyvä ja käytännön läheinen. Jailmeisesti myös aika raskas kun erään merkin nelivetotekniikka antoi periksi ja "oikeasta nelivetoisesta" tulikin kaksivetoinen.