https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Auto Bild 20/2014 Vertailussa kompaktit farmarit: Octavia, 308, Astra & Civic

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Lähtökohtaisesti mielenkiintoinen vertailu, jossa vertailussa luokkansa markkinajohtaja Suomessa eli Ocu, jota haastamaan lähtivät sekä uudehkot 308 ja Civic sekä jo hieman vanhempi Astra. Vertailu on Saksan AB:n käsialaa, joten tiettyihin tuloksiin tulee suhtautua sillä varauksella. Mutta pidemmittä jorinoitta suoraan lopputuloksiin:

1. Skoda Octavia Combi 1.6 TDi Green tec  522p
+ Ylivoimaisen tialava
+ Hyvä suorituskyky
+ Paljon käytännöllisiä ratkaisuja
- Jousituksen toiminta
- Lyhyt takuu

2. Peugeot 308 SW e-HDi 115                    491p
+ Suuri tavaratila
+ Hieno voimalinja
+ Pieni kulutus
- Totuttelua vaativa istuma-asento
- Ahdas takaistuin
- Kehno jousitusmukavuus

3. Opel Astra Sports Tourer 1.6 CTDi            489p
+ Tasapainoinen ja mukava jousitus
+ Huippuistuimet
+ Sivistynyt ja taloudellinen moottori
- Takatilat ja tavaratila
- Paino
- Toimintojen hankala käytettävyys

4. Honda Civic Tourer 1.6i-DTEC                  479p
+ Suorituskyky vähälä kulutuksella
+ Urheilullinen ajettavuus
+ Muunneltava takaistuin
- Huono näkyvyys
- Tomintojen käytettävyys
- Hinta ja käyttökustannukset

Skoda oli numeroiden valossa ylivoimanen, ja tasaisena kokonaisuutena varmasti voittonsa ansainnut. Skodan vahvuudet pistetaulun mukaan olivat kori (tilat) ja mukavuus jotka se voitti melko selkeällä marginaalilla, sekä moottori ja voimansiirto. Ajodynamiikassa sitä vastoin jäätiin ihan aavistuksen verran muille. Muuten testissä ei mitään isoja pokkeamia ollut, joka näkyy melko tasaisessa pistetuloksessa Skodan jälkeen.

Suurin häviäjä tässä(kin) testissä on kuitenkin taas Auto Bild itse, jonka testin testausmenetelmiin, pisteiden antamiseen ja taulukoiden oikeellisuuteen verrattuna Suomen potkupallomaajoukkueen surkuhupaisat edesottamukset vaikuttavat MM-tason suoritukselta. Yhdistävänä tekijänä molemmilla on puuttuva johdonmukaisuus, huonosta lapselliseen ailahteleva suoritustaso, vaatimaton pelaajamateriaali, näkemyksen ja pelisilmän puute, lajin ymmärtäminen edes alkeellisella tasolla, ja notkahtahtaminen jo ennestään vaatimattoman suorituskyvyn tasolta juuri kriittisellä hetkellä. Pelin päätyttyä AB kuitenkaan edes yritä pyytää lukijoiltaan anteeksi aiheuttamaansa pettymystä ja puolivillaista lopputulosta, kun taas Öölannille hävityn kotipelin jälkeen Mixulla poikineen pahoitteluja selityksiä maalinteon vaikeudesta riittää. Ymmärtävät edes hävetä, joten siitä piste.

Muutamia huomioita pelin kulusta ja omien maalien suurta määrää selittämään:

AB kehuu erityisesti Skodaa suorituskyvystä ja se saakin kiihtyvyydestä Opelin ohella 18 pistettä Pösön ja Hondan 17 vastaan. Mittaustulosten (0-50, 100, 130km/h) valossa Pösö ja Honda kuitenkin pieksevät Skodan ja Opelin mennen tullen, mutta laitetaan tämä nyt tämän kerran testin saksalaisuuden piikkiin. Taulukon mukaan maksimipisteet tästä osiosta ovat 15, joten siihen verrattuna kaikki osallistujat olivat toki timanttia.

Sitkeydessä (60-100km/h 4:sella ja 80-120km/h suurimmalla vaihteella) Skoda ja Opel ottavat 13p Pösön 11:a ja Honda 12:ta vastaan, vaikka Honda pieksee toisessa mittauksessa Skodan ja Opelin selvästi ja toisessa jää jommalle kummalle vain hyvin vähän.

Toimintasäteestä Skoda saa 19p Peugeotin ja Hondan jäädessä vaatimattomaan 14 ja Opelin 16 pisteeseen. Mitattu toimintamatka Skodassa on 960km, Peugeotissa 980km, Hondassa 1000km ja Opelissa 1050km, eli pisteet menivät konsernin kannalta vallan sopivasti. No eipä muidenkaan pidä tuloksestaan hattuaan syömän, koska maksimipisteet tästä osiosta olivat 10, joten huonoinkin teki parhaaseen mahdolliseen tulokseen verrattuna mattinykäsmäisen 140%:n suorituksen.

Olen hiljattain perunut AB:n tilauksen ja tämä numero oli tilausjakson viimeinen, josta olen tyytyväisempi kuin koskaan. Ja edelleenkään en kyseenalaista testin lopputulosta koska uskon voiton menneen oikealle autolle, mutta AB:n testivoitolla en maahantuojana lähtisi Ocua kuitenkaan lähtisi mainostamaan. Vähän sama kuin Johanna Tukiainen keikistelisi Dom Perignonin mainoksessa sonnustautuneena pelkästään Teuvo Hakkaraisen värillisen kirjaviksi palaneisiin kalsareihin. Ou jee.
 
Oli kyllä taas sellainen testi tuo, että yhden mainoskatkon aikana pystyy kaiken testin annin käymään läpi.
 
Valitettavasti kertoo kaiken kyseisen lehden tasosta.
 
Ajanvietteeksi tuli lehdykkä ostettua. Autobildiähän saa usein alle 3€ hyllyistä. Tuokin jo kova hinta tuosta. Itse testihän ei kummoinen ollut ja jopa tämän tason lehtikin saa Skoodan voittajaksi! Voisin tilatakin lehden jos toimittajien taso olisi yhtä vivahteikas kuin aloitusviestin kirjoittaja ;) Saattaahan tuo jousitus olla aika "jämäkkä" näissä mutta liekö sitten mallieroja jos ei lasketa paremmalla taka-akselisto rakenteella olevia ocuja? Tuuren menestys mietityttää? Tuskin kuitenkaan noin surkea kuin sijoitus väittäisi!
 
Lehti ostettu ja luettu. Martyn yhteenveto antaa enemmän kuin testi itse. Jos ei muuta niin hymyn huulille! :)
AB:n testeissä ihmetyttää, että on kuitenkin testattu kiihtyvyydet, jarrut jne kohtuu tarkoin. Kuitenkin tekstiä testiin ei saada oikeastaan mitään?
Fiilis osio lopussa kertoo jotain testasjien mieltymyksistä ennakkoon, ehkä.

Lehti tulee ostettua usein yövuoroon lukemiseksi. Kuten nytkin. Sellainen nopea ja helppo ettei tarvi keskittyä lukemaan syvemmin. Aina joutessaan saa lukaista jotain.

Mutta Octavian ylivoimaa ei lehden huono taso yhtään himmennä. Kyllä Skoda teki jälleen kyseisen kokoluokan benchmark-mallin. Siihen kuuluu kilpailijoitaan verrata.
 
Kirjastossa oisin voinu käyä lukemassa, mutta kirjastokin sen verran laadusta tietää ettei autoblondia löydy. ;D

Skodillacin voitto ei kyllä mikään ylläri. :rolleyes:
 
Eskoop sanoi:
Kirjastossa oisin voinu käyä lukemassa, mutta kirjastokin sen verran laadusta tietää ettei autoblondia löydy. ;D

Taitaa olla yleinen linjaus, kun ei meidänkään kirjaston ole tilattu. Onneksi Mobilisti sentään löytyy, tosin siitäkin puuttuu ainakin vielä tällä hetkellä uusi 2000 versio.
 
Tässä testissä eniten ihmetystä aiheuttaa osio Haluttavuus, jossa "on kyse makuasioista". Muotoilusta Skoda sai 4 tähteä, Peugeot 3 ja Opel ja Honda 2 tähteä. Tekstissä kehutaan Peugeotia hienoksi farmariksi ja Opelia uljaaksi näyksi. Silti umpitylsälle Skodalle annetaan eniten tähtiä??? Imagostakin Skoda saa eniten tähtiä. Usein tässä osiossa on ollut minusta oikeaan osuvia arvioita, mutta nyt ei oikein täsmää.
 
Ocussahan on "ajaton muotoilu" ja useinhan se tarkoittaa tylsää! Pösö ja Tuure ovat mielestäni moderneja muodoiltaan jos niin voi sanoa. Mikähän Skodan imago on? Käytännöllisenä tilaihmeenä olkoon vaikka "järkiostos" imago?
Makuasioita tietenkin muotoiluiltaan mutta perusautoja kaikki, Tuure poislaskien.
 
Kertoo kyllä kaiken lehden tasosta kun tuollaiset makuasiat kuten muotoilu pisteytetään. Skoda on noista kaikkein tylsin ja kuivin, Astra jo vähän vanhahtava. Civicin muoto jakaa varmasti mielipiteet, mutta minusta se on noista pirtein ja modernein.
 
Niin, nuo makuasiapisteet ei vaikuta kuitenkaan loppuarvosanaan. Niillä vain on se oma "mielipidetaulukko" jossa nämä jutut ilmoitetaan.
 
Tässä on juuri  AB:n lasku pöydällä ja arvuuttelen jatkanko tilausta. Etu on huima; 5,20 /nro vs irtonro 5,40...

Niinpä, jos yrittäisi löytää jotakin positiivista tästä testistä, on todettava, että tavaratilat on mallikkaasti tutkittu. Jokaisesta kontista täsmälleen samasta kulmasta otettu kuva, jossa lattiapinta-ala on selvästi merkitty samoinkuin päämitat. Yksi farmariauton tärkeimmistä hankintaperusteistahan on tila, joten ainakin niihin pohdintoihin AB:n lähestymistapa on erinomainen...
 
pantero sanoi:
Tässä on juuri  AB:n lasku pöydällä ja arvuuttelen jatkanko tilausta. Etu on huima; 5,20 /nro vs irtonro 5,40...

Eikö koko autopiltin pitänyt loppua vuodenvaihteessa? ???
 
Karvis sanoi:
Eikö koko autopiltin pitänyt loppua vuodenvaihteessa? ???

Kyllä tässä laskussa tarjotaan noita lehtiä vielä ainakin numeroon 6/2015 asti. En taida itse nyt kuitenkaan olla mukana...