- Liittynyt
- 22.12.2013
- Viestejä
- 2 429
- 19.10.2014 klo 17:22 / Auto Bild 20/2014 Vertailussa kompaktit farmarit: Octavia, 308, Astra & Civic
Lähtökohtaisesti mielenkiintoinen vertailu, jossa vertailussa luokkansa markkinajohtaja Suomessa eli Ocu, jota haastamaan lähtivät sekä uudehkot 308 ja Civic sekä jo hieman vanhempi Astra. Vertailu on Saksan AB:n käsialaa, joten tiettyihin tuloksiin tulee suhtautua sillä varauksella. Mutta pidemmittä jorinoitta suoraan lopputuloksiin:
1. Skoda Octavia Combi 1.6 TDi Green tec 522p
+ Ylivoimaisen tialava
+ Hyvä suorituskyky
+ Paljon käytännöllisiä ratkaisuja
- Jousituksen toiminta
- Lyhyt takuu
2. Peugeot 308 SW e-HDi 115 491p
+ Suuri tavaratila
+ Hieno voimalinja
+ Pieni kulutus
- Totuttelua vaativa istuma-asento
- Ahdas takaistuin
- Kehno jousitusmukavuus
3. Opel Astra Sports Tourer 1.6 CTDi 489p
+ Tasapainoinen ja mukava jousitus
+ Huippuistuimet
+ Sivistynyt ja taloudellinen moottori
- Takatilat ja tavaratila
- Paino
- Toimintojen hankala käytettävyys
4. Honda Civic Tourer 1.6i-DTEC 479p
+ Suorituskyky vähälä kulutuksella
+ Urheilullinen ajettavuus
+ Muunneltava takaistuin
- Huono näkyvyys
- Tomintojen käytettävyys
- Hinta ja käyttökustannukset
Skoda oli numeroiden valossa ylivoimanen, ja tasaisena kokonaisuutena varmasti voittonsa ansainnut. Skodan vahvuudet pistetaulun mukaan olivat kori (tilat) ja mukavuus jotka se voitti melko selkeällä marginaalilla, sekä moottori ja voimansiirto. Ajodynamiikassa sitä vastoin jäätiin ihan aavistuksen verran muille. Muuten testissä ei mitään isoja pokkeamia ollut, joka näkyy melko tasaisessa pistetuloksessa Skodan jälkeen.
Suurin häviäjä tässä(kin) testissä on kuitenkin taas Auto Bild itse, jonka testin testausmenetelmiin, pisteiden antamiseen ja taulukoiden oikeellisuuteen verrattuna Suomen potkupallomaajoukkueen surkuhupaisat edesottamukset vaikuttavat MM-tason suoritukselta. Yhdistävänä tekijänä molemmilla on puuttuva johdonmukaisuus, huonosta lapselliseen ailahteleva suoritustaso, vaatimaton pelaajamateriaali, näkemyksen ja pelisilmän puute, lajin ymmärtäminen edes alkeellisella tasolla, ja notkahtahtaminen jo ennestään vaatimattoman suorituskyvyn tasolta juuri kriittisellä hetkellä. Pelin päätyttyä AB kuitenkaan edes yritä pyytää lukijoiltaan anteeksi aiheuttamaansa pettymystä ja puolivillaista lopputulosta, kun taas Öölannille hävityn kotipelin jälkeen Mixulla poikineen pahoitteluja selityksiä maalinteon vaikeudesta riittää. Ymmärtävät edes hävetä, joten siitä piste.
Muutamia huomioita pelin kulusta ja omien maalien suurta määrää selittämään:
AB kehuu erityisesti Skodaa suorituskyvystä ja se saakin kiihtyvyydestä Opelin ohella 18 pistettä Pösön ja Hondan 17 vastaan. Mittaustulosten (0-50, 100, 130km/h) valossa Pösö ja Honda kuitenkin pieksevät Skodan ja Opelin mennen tullen, mutta laitetaan tämä nyt tämän kerran testin saksalaisuuden piikkiin. Taulukon mukaan maksimipisteet tästä osiosta ovat 15, joten siihen verrattuna kaikki osallistujat olivat toki timanttia.
Sitkeydessä (60-100km/h 4:sella ja 80-120km/h suurimmalla vaihteella) Skoda ja Opel ottavat 13p Pösön 11:a ja Honda 12:ta vastaan, vaikka Honda pieksee toisessa mittauksessa Skodan ja Opelin selvästi ja toisessa jää jommalle kummalle vain hyvin vähän.
Toimintasäteestä Skoda saa 19p Peugeotin ja Hondan jäädessä vaatimattomaan 14 ja Opelin 16 pisteeseen. Mitattu toimintamatka Skodassa on 960km, Peugeotissa 980km, Hondassa 1000km ja Opelissa 1050km, eli pisteet menivät konsernin kannalta vallan sopivasti. No eipä muidenkaan pidä tuloksestaan hattuaan syömän, koska maksimipisteet tästä osiosta olivat 10, joten huonoinkin teki parhaaseen mahdolliseen tulokseen verrattuna mattinykäsmäisen 140%:n suorituksen.
Olen hiljattain perunut AB:n tilauksen ja tämä numero oli tilausjakson viimeinen, josta olen tyytyväisempi kuin koskaan. Ja edelleenkään en kyseenalaista testin lopputulosta koska uskon voiton menneen oikealle autolle, mutta AB:n testivoitolla en maahantuojana lähtisi Ocua kuitenkaan lähtisi mainostamaan. Vähän sama kuin Johanna Tukiainen keikistelisi Dom Perignonin mainoksessa sonnustautuneena pelkästään Teuvo Hakkaraisen värillisen kirjaviksi palaneisiin kalsareihin. Ou jee.
1. Skoda Octavia Combi 1.6 TDi Green tec 522p
+ Ylivoimaisen tialava
+ Hyvä suorituskyky
+ Paljon käytännöllisiä ratkaisuja
- Jousituksen toiminta
- Lyhyt takuu
2. Peugeot 308 SW e-HDi 115 491p
+ Suuri tavaratila
+ Hieno voimalinja
+ Pieni kulutus
- Totuttelua vaativa istuma-asento
- Ahdas takaistuin
- Kehno jousitusmukavuus
3. Opel Astra Sports Tourer 1.6 CTDi 489p
+ Tasapainoinen ja mukava jousitus
+ Huippuistuimet
+ Sivistynyt ja taloudellinen moottori
- Takatilat ja tavaratila
- Paino
- Toimintojen hankala käytettävyys
4. Honda Civic Tourer 1.6i-DTEC 479p
+ Suorituskyky vähälä kulutuksella
+ Urheilullinen ajettavuus
+ Muunneltava takaistuin
- Huono näkyvyys
- Tomintojen käytettävyys
- Hinta ja käyttökustannukset
Skoda oli numeroiden valossa ylivoimanen, ja tasaisena kokonaisuutena varmasti voittonsa ansainnut. Skodan vahvuudet pistetaulun mukaan olivat kori (tilat) ja mukavuus jotka se voitti melko selkeällä marginaalilla, sekä moottori ja voimansiirto. Ajodynamiikassa sitä vastoin jäätiin ihan aavistuksen verran muille. Muuten testissä ei mitään isoja pokkeamia ollut, joka näkyy melko tasaisessa pistetuloksessa Skodan jälkeen.
Suurin häviäjä tässä(kin) testissä on kuitenkin taas Auto Bild itse, jonka testin testausmenetelmiin, pisteiden antamiseen ja taulukoiden oikeellisuuteen verrattuna Suomen potkupallomaajoukkueen surkuhupaisat edesottamukset vaikuttavat MM-tason suoritukselta. Yhdistävänä tekijänä molemmilla on puuttuva johdonmukaisuus, huonosta lapselliseen ailahteleva suoritustaso, vaatimaton pelaajamateriaali, näkemyksen ja pelisilmän puute, lajin ymmärtäminen edes alkeellisella tasolla, ja notkahtahtaminen jo ennestään vaatimattoman suorituskyvyn tasolta juuri kriittisellä hetkellä. Pelin päätyttyä AB kuitenkaan edes yritä pyytää lukijoiltaan anteeksi aiheuttamaansa pettymystä ja puolivillaista lopputulosta, kun taas Öölannille hävityn kotipelin jälkeen Mixulla poikineen pahoitteluja selityksiä maalinteon vaikeudesta riittää. Ymmärtävät edes hävetä, joten siitä piste.
Muutamia huomioita pelin kulusta ja omien maalien suurta määrää selittämään:
AB kehuu erityisesti Skodaa suorituskyvystä ja se saakin kiihtyvyydestä Opelin ohella 18 pistettä Pösön ja Hondan 17 vastaan. Mittaustulosten (0-50, 100, 130km/h) valossa Pösö ja Honda kuitenkin pieksevät Skodan ja Opelin mennen tullen, mutta laitetaan tämä nyt tämän kerran testin saksalaisuuden piikkiin. Taulukon mukaan maksimipisteet tästä osiosta ovat 15, joten siihen verrattuna kaikki osallistujat olivat toki timanttia.
Sitkeydessä (60-100km/h 4:sella ja 80-120km/h suurimmalla vaihteella) Skoda ja Opel ottavat 13p Pösön 11:a ja Honda 12:ta vastaan, vaikka Honda pieksee toisessa mittauksessa Skodan ja Opelin selvästi ja toisessa jää jommalle kummalle vain hyvin vähän.
Toimintasäteestä Skoda saa 19p Peugeotin ja Hondan jäädessä vaatimattomaan 14 ja Opelin 16 pisteeseen. Mitattu toimintamatka Skodassa on 960km, Peugeotissa 980km, Hondassa 1000km ja Opelissa 1050km, eli pisteet menivät konsernin kannalta vallan sopivasti. No eipä muidenkaan pidä tuloksestaan hattuaan syömän, koska maksimipisteet tästä osiosta olivat 10, joten huonoinkin teki parhaaseen mahdolliseen tulokseen verrattuna mattinykäsmäisen 140%:n suorituksen.
Olen hiljattain perunut AB:n tilauksen ja tämä numero oli tilausjakson viimeinen, josta olen tyytyväisempi kuin koskaan. Ja edelleenkään en kyseenalaista testin lopputulosta koska uskon voiton menneen oikealle autolle, mutta AB:n testivoitolla en maahantuojana lähtisi Ocua kuitenkaan lähtisi mainostamaan. Vähän sama kuin Johanna Tukiainen keikistelisi Dom Perignonin mainoksessa sonnustautuneena pelkästään Teuvo Hakkaraisen värillisen kirjaviksi palaneisiin kalsareihin. Ou jee.