Audilta tulossa hurjan pihi bensiinimoottori.
Seuraava askel Audin moottoritekniikassa on 2,0-litrainen TFSI, jossa käytetään Miller-toimintapaa.
Tähän saakka on puhuttu moottorien downsizingista eli iskutilavuuden pienentämisestä, mutta Audi haluaa ottaa käyttöön termin rightsizing. Ensimmäiset tiedot uudesta 2,0-litraisesta TFSI-moottorista on paljastettu, ja ne ovat varsin vakuuttavia.
Lähtökohtana on nelisylinterinen turbolla varustettu 2,0-litrainen suorasuihkutusmoottori. Sen suurin teho on 140 kW ja 320 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella 1 450 – 4 400 r/min. Erityispiirteenä moottorissa on ns. Miller-työkierto. Siinä imuventtiili on osittain auki vielä puristustahdin aikana, mikä parantaa moottorin hyötysuhdetta.
Audin insinöörit ovat kehittäneet tätä toimintatapaa edelleen niin, että imuaikaa on lyhennetty, painetta sylinterissä on kasvatettu ja imuventtiili sulkeutuu aikaisemmin. Vähäisellä kuormituksella moottori toimii yhtä vähällä polttoaineella kuin paljon pienempi moottori, mutta siinä on kuitenkin suuren iskutilavuuden tuomat edut.
Uusi moottori otetaan käyttöön syksyllä esiteltävässä seuraavan sukupolven Audi A4:ssä. Uudella moottorilla varustettuna auton yhdistetty kulutus jää alle viiden litran sadalla. Lisäksi moottori on turboksi hyvin kevyt, sillä se painaa alle 140 kiloa.
http://tekniikanmaailma.fi/audilta-tulossa-hurjan-pihi-bensiinimoottori/?shared=448940-f2b7fdd5-500
Seuraava askel Audin moottoritekniikassa on 2,0-litrainen TFSI, jossa käytetään Miller-toimintapaa.
Tähän saakka on puhuttu moottorien downsizingista eli iskutilavuuden pienentämisestä, mutta Audi haluaa ottaa käyttöön termin rightsizing. Ensimmäiset tiedot uudesta 2,0-litraisesta TFSI-moottorista on paljastettu, ja ne ovat varsin vakuuttavia.
Lähtökohtana on nelisylinterinen turbolla varustettu 2,0-litrainen suorasuihkutusmoottori. Sen suurin teho on 140 kW ja 320 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella 1 450 – 4 400 r/min. Erityispiirteenä moottorissa on ns. Miller-työkierto. Siinä imuventtiili on osittain auki vielä puristustahdin aikana, mikä parantaa moottorin hyötysuhdetta.
Audin insinöörit ovat kehittäneet tätä toimintatapaa edelleen niin, että imuaikaa on lyhennetty, painetta sylinterissä on kasvatettu ja imuventtiili sulkeutuu aikaisemmin. Vähäisellä kuormituksella moottori toimii yhtä vähällä polttoaineella kuin paljon pienempi moottori, mutta siinä on kuitenkin suuren iskutilavuuden tuomat edut.
Uusi moottori otetaan käyttöön syksyllä esiteltävässä seuraavan sukupolven Audi A4:ssä. Uudella moottorilla varustettuna auton yhdistetty kulutus jää alle viiden litran sadalla. Lisäksi moottori on turboksi hyvin kevyt, sillä se painaa alle 140 kiloa.
http://tekniikanmaailma.fi/audilta-tulossa-hurjan-pihi-bensiinimoottori/?shared=448940-f2b7fdd5-500