https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Audilta tulossa hurjan pihi bensiinimoottori

Taky

Yhdistyksen jäsen
Grand Legend
Liittynyt
23.12.2013
Audilta tulossa hurjan pihi bensiinimoottori.

Seuraava askel Audin moottoritekniikassa on 2,0-litrainen TFSI, jossa käytetään Miller-toimintapaa.

Tähän saakka on puhuttu moottorien downsizingista eli iskutilavuuden pienentämisestä, mutta Audi haluaa ottaa käyttöön termin rightsizing. Ensimmäiset tiedot uudesta 2,0-litraisesta TFSI-moottorista on paljastettu, ja ne ovat varsin vakuuttavia.

Lähtökohtana on nelisylinterinen turbolla varustettu 2,0-litrainen suorasuihkutusmoottori. Sen suurin teho on 140 kW ja 320 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella 1 450 – 4 400 r/min. Erityispiirteenä moottorissa on ns. Miller-työkierto. Siinä imuventtiili on osittain auki vielä puristustahdin aikana, mikä parantaa moottorin hyötysuhdetta.

Audin insinöörit ovat kehittäneet tätä toimintatapaa edelleen niin, että imuaikaa on lyhennetty, painetta sylinterissä on kasvatettu ja imuventtiili sulkeutuu aikaisemmin. Vähäisellä kuormituksella moottori toimii yhtä vähällä polttoaineella kuin paljon pienempi moottori, mutta siinä on kuitenkin suuren iskutilavuuden tuomat edut.

Uusi moottori otetaan käyttöön syksyllä esiteltävässä seuraavan sukupolven Audi A4:ssä. Uudella moottorilla varustettuna auton yhdistetty kulutus jää alle viiden litran sadalla. Lisäksi moottori on turboksi hyvin kevyt, sillä se painaa alle 140 kiloa.

http://tekniikanmaailma.fi/audilta-tulossa-hurjan-pihi-bensiinimoottori/?shared=448940-f2b7fdd5-500
 
Trollsten sanoi:
Kestääköhän peräti 50tkm  :rolleyes:

No silloinhan DSG ja motti menee samalla kerralla vaihtoon

Meikäläinen olisi kuin "formulakuski", kahden vuoden aikana menisi 3-4 tekniikkapakettia takuuseen....
 
TON-III sanoi:

Kyllähän Audin perinteet vaatisivat nyt 50% rajan rikkomista. Edellinen Audin ihmemoottorihan kulutti TM:n VTT:ltä tilaamassa kulutusmittauksessa vain 34% enemmän kuin tehtaan vastaavassa testissä. Itse testi oli siis täsmälleen sama. Ainoa ero oli se, että VTT:n käyttämä 1.8 TFSI A5 oli kaupasta haettu ja testiohjelma ajettiin VTT:n rullilla.

Kai audimiehet ovat omaa dynoaan vuosien varrella sen verran onnistuneet "optimoimaan", että 50% saadaan tällä kertaa rikki ;D
 
Bensan kulutus vaihdettu kokonaan öljyn kulutukseen :)
 
"Tähän saakka on puhuttu moottorien downsizingista eli iskutilavuuden pienentämisestä, mutta Audi haluaa ottaa käyttöön termin rightsizing. Ensimmäiset tiedot uudesta 2,0-litraisesta TFSI-moottorista on paljastettu, ja ne ovat varsin vakuuttavia."

Audi ottanut "rightsizing" termin suoraan Mazdalta.Kuten myös ajatusmalli puristusten nostamisella.
 
E92 sanoi:
Bensan kulutus vaihdettu kokonaan öljyn kulutukseen :)
Eikö nuo 2.0 TFSI:t ole tähänkin asti sen litran pari tonnille imaisseet. Onkohan öljytilavuutta kasvatettu  ;D
 
Trollsten sanoi:
Eikö nuo 2.0 TFSI:t ole tähänkin asti sen litran pari tonnille imaisseet. Onkohan öljytilavuutta kasvatettu  ;D

Jospa ingenjöörit ovatkin ottaneet disukkamallien ureatankit toisiokäyttöön ja nyt 17 litran lisäöljytankilla selviää koko huoltovälin ilman öljyn lisäämistä?
 
Moottorin käyttötesti asiakkaiden piikkiin vol.2.0. Artisti maksaa remontit. Vain vankkumattomille VAG miehille  ;D
 
kolli sanoi:
Audi ottanut "rightsizing" termin suoraan Mazdalta.Kuten myös ajatusmalli puristusten nostamisella.

Onko Mazda käyttänyt tuota termiä markkinoinnissaan? En muista kotimaisissa julkaisuissa moiseen törmänneeni, lähinnä muistin reunalla pyörii jotain skyactivea ja zoom-zoomia ???
 
Karvis sanoi:
Onko Mazda käyttänyt tuota termiä markkinoinnissaan?

Itse olen usein törmännyt tähän termiin uusien Mazdojen englanninkielisissä jutuissa.

Tässä vaikka TopGearista esimerkki:

Mazda is bucking conventional downsizing with its engines, offering the 3 with 1.5 and 2.0-litre petrol units and a 2.2-litre turbodiesel. It claims 'rightsizing' allows better real-world economy, though there's no sub-100g/km models in the line-up, so the Golf will still top the sales charts among those buying with company money.
 
Käsittämätöntä.

Joku Audin insinööri on keksinyt ensimmäistä kertaa koko polttomoottorin historiassa että imuventtiilin aukioloa pidentämällä saadaan aikaan ihmeitä kulutukselle.

Jännä ettei tätä ihmettä ole keksinyt kukaan muu...

 
Germera sanoi:
Käsittämätöntä.

Joku Audin insinööri on keksinyt ensimmäistä kertaa koko polttomoottorin historiassa että imuventtiilin aukioloa pidentämällä saadaan aikaan ihmeitä kulutukselle.

Jännä ettei tätä ihmettä ole keksinyt kukaan muu...

Johan tuossa jutussakin ilmenee, että ei ole Audin "keksintöä".
Kummalisen negatiivisesti tähän asiaan suhtaudutaan.
Eikö se ole hyvä asia, jos kulutus putoaa? Vaikka vain paperilla?  :D
 
Onhan noita Atkinson/Miller -systeemejä ollut käytössä pidempäänkin henkilöautoissa. Pienemmän kulutuksen lisäksi niillä on muita etuja, kuten vähäisempi nakutustaipumus ja pienempi lämpökuormitus kanteen matalamman pakokaasun lämpötilan ansiosta. Se jää sitten nähtäväksi miten toimivan ja luotettavan toteutuksen VAG saa tällä kertaa aikaan.
 
Hyvä juttu, että uutta kehitetään ja valmistetaan. Huono juttu on se, että sen tekee VAG koska kehitystyön maksaa satavarmasti kuluttaja öljynsyöntinä,porsimisena tmv.

Toivotaan nyt kuitenkin, että kerrankin ko.konsernilla olisi malttia tuoda uusi ja lupaava tuote ns.valmiina markkinoille.
 
Joku jo kommentoikin kestoiän jäävän alle 1 tkm kun perusmoottoritkaan eivät 10 tkm enempää kestä [emoji16]  Ongelmahan vag:lla on ollut selvien valmistusvirheitten peittely. Tästä voisi vaikka Toyotalta ottaa oppia.
 
...ja negatiivisen suhtautumisen jälkeen mennään ja ostetaan Audi, Seat, Skoda tai VW, parhaassa tapauksessa kaksi.
 
Mazdalla tämä toimii hyvin ilman turboakin, VAG:ssa saa sitten lisää tehoa ja vääntöä. Kulutukset ovat mainosmiehien puheita.... ;D
 
HatYai sanoi:
Mazdalla tämä toimii hyvin ilman turboakin, VAG:ssa saa sitten lisää tehoa ja vääntöä. Kulutukset ovat mainosmiehien puheita.... ;D

On kuitenkin olemassa monia autoja/malleja joissa tehokkaampi on taloudellisempi, usein vielä korostuu täydellä kuormalla.