https://tummennuskalvot.fi/

Audi SQ5

mremonen sanoi:
Tupaöljyversiossa ei ole muita badgeja, kuin etugrillin SQ5-merkki, jonka senkin voisi kyllä poistaa.

Ok, väärä oletus sitten. Mökkimatkan varrella eräällä kauppiaalla on nimittäin pirssi, jossa on nuo molemmat badget ja oletin ilman muuta tupaöljyversioksi. Tai sitten nähnyt kokonaan omiani, kun kuola on roiskunut silmiin ;D

 
^Jahs... joko minä olen puusilmä (mahdollista) tai sitten tuo merkki seuraa takaloosterin merkkejä (mahdollsita sekin). Mulla ei takaloosterissa lue mitään.

Hmmm... vai on tuossa sylinterien lepuutustoiminto. Aina oppii...
 
Perhanen hieno laitos! Kuolasin itsekin tätä mutta osoittautui liian kookkaaksi kuljettimeksi joten jäi omalta kohdalta hankkimatta.

Tästä kuulee mielellään lisää ja paljon.  :)
 
Jonkusen vuoden päästä tuollainen voisi olla aika houkutteleva käytettynä.. Taidan poiketa ehkä valtavirrasta siinä, että omalla tapaa SQ5 on kiinnostavampi kuin Porsche Macan joka sekin on pirun hieno auto.

Possun etuna toki ilmajousitusta ja muuta, mutta jotenkin SQ5 sleeperi luonne on alkanut enemmän miellyttämään noin ajatuksen tasolla.. alkujaan tilanne oli sisarusten välillä toisinpäin.

//Juha
 
Mrk sanoi:
Noi V6T on etulokareissa.
Vaan ei mulla. Eli ehkä kun valitsee "ei tyyppi-, eikä moottorimerkintää takaluukussa"-vaihtoehdön, niin samalla lähtevät nuo lokasuojamerkit.

Pitäisköhän iibeistä tilata S-Line -kylkimerkit  8)

Hmm, ei mun tietääkseni tossa mitään sylinterien lepuutustoimintoa ole.
No ei kyl munkaan...
 
mremonen sanoi:
Vaan ei mulla. Eli ehkä kun valitsee "ei tyyppi-, eikä moottorimerkintää takaluukussa"-vaihtoehdön, niin samalla lähtevät nuo lokasuojamerkit.

Pitäisköhän iibeistä tilata S-Line -kylkimerkit  8)
No ei kyl munkaan...

Juu varmaan pudonnut pois tuon varustevalinnan myötä.
 
SQ5 olisi kyllä ollut itselläkin hyvä vaihtoehto, mutta "liika järkeily" jätti sen lopulta pois laskuista. Ehkä eniten pelotti bensaversion mahdolliset tulevat verot, koska ne olisi saattanut olla mitä tahansa taivaan ja maan väliltä. Suurin piirtein samaan suorituskykyyn pääsin tuolla X3:lla, jonka tulevat verotkin on helpommin arvattavissa. SQ5 on hieno auto kaiken kaikkiaan ja koeajolta miinukseksi lähinnä jäi mieleen ylitehostettu ohjaus ja kitisevät jarrut/jouset. Penkeissäkin olisi ehkä saanut olla hitsen enemmän tukea. Muuten tuo auto olisi kyllä osunut omiin tarpeisiin kuin hansikas, vaikka X3:n ajettavuus ja alusta olikin mielestäni SQ5:ttä edellä aika paljon.
 
^Bensaversiona tuossa ei mielestäni olekaan mitään järkeä. Tai no, ehkä jenkeissä, mutta ei Suomessa. Tuo diesel on kuitenkin melkoisen makea ajettava näillä nopeusrajoituksilla. Kortin saa pois silläkin alta kymmenen sekunnin.

Mitään nitinöitä mulla ei ole ollut, mutta mistäs sitä tietää. Ei mulla kyllä edellisetkään Audit ole nitisseet, mutta yksilöitähän nämä ovat.

Ohjauksessa en ole huomannut mitään ylitehostusta. Olisiko USAssa eri parametrit?

X3 ei oikein minua sytyttänyt. X4 kylläkin, mutta sen takatilat eivät oikein vakuuttaneet. Mutta hyvä että maailmassa on eri autoja, niin löytyy jokaiselle jotakin.
 
Minusta taas bensa on ainoa oikea vaihtoehto tämäntyyppisiin tehoversioihin maasta riippumatta :)

En tiedä onko ohjauksessa eroa Jenkkilän ja Euroopan välillä, mutta mitä itse jenkkifoorumeita olen lukenut, niin tuo ylikeveys usein liittyi mutteriohjauksen korjaukseen ja sen poistamiseen. Näin ainakin moni raportoi ohjaukselle käyneen mutteriongelma korjauksen yhteydessä. Usea kommentoi myös, että auton dynamic-moodin vaste katosi korjauksen yhteydessä ja muutti sen jopa aiempaa comfort-moodia kevyemmaksi. Samalla tapaa ohjaus oli todella kevyt kaikissa muissakin A6 ja Q5 malleissa, joita koeajoin viime kerralla eli ei kyse ole vain SQ5:stä. Bemun ohjaus on paljon tunnokkaampi ja siinä on jotain vastetta mukana jopa comfort-moodilla.

Tuon SQ5:n keveyden huomasin hyvin koeajolla kun liikkeelle lähdettiin comfort-moodilla ja sanoin myyjälle, että onpa kevyt ohjaus. Myyjä tähän tokaisi, että laitetaan dynamic-moodi päälle, niin ohjaus jämäköityy selvästi. Itse en huomannut mitään eroa näiden kahden moodin välillä, mutta nyökyttelin silti myyjälle että onhan niissä eroa :)
 
Ei hyvää päivää, tämä ketjun Audi onkin tupaöljyä käryttävä vehjes!  :-[

"Yllättäen" ketjun aloittajakin on unohtanut ketjun otsikosta pois maagiset kirjaimet TDI, jotka Audin nettisivuillakin näkyy olevan tiukasti kiinni tämän auton mallista puhuttaessa. No, parempi kai TDI:kin kuin sen edeltäjä 90-luvulta eli EkoDiesel.

Jotenkin oletin, että nyt puhutaan jostakin todellisesta mahtimallista..
 
Eipä mulla aafemman ohjaus muuttunut, vaikka siihen ajettiinkin se uusi softa. Mutterointia siinä oli ennen ja jälkeen tasan saman verran: siinä 2-5 asteen lämpötiloissa ihan hiuksenhieno kynnys keskialueella.

Tässä ei nyt vielä ole mitään mutteria tuntunut, eikä tuo ohjaus tosiaan mitenkään yliherkältä vaikuta.

Edelleenkään bensaversiossa ei Suomen verotuksilla ole mitään järkeä. Senpä takia se ei ole edes tuontiohjelmassa. Eipä sitä taida muutenkaan saada kuin USAssa, jossa diesel on varattu lähinnä raskaalle liikenteelle.
 
Urlaub sanoi:
Jotenkin oletin, että nyt puhutaan jostakin todellisesta mahtimallista..
Joo ei. Nissanit on eri ketjussa.

Lähden kyllä mielelläni kanssasi viivalle tuon tupaöljylaitteen kanssa, jos sinulla vain rohkeutta piisaa.
 
mremonen sanoi:
Joo ei. Nissanit on eri ketjussa.

Lähden kyllä mielelläni kanssasi viivalle tuon tupaöljylaitteen kanssa, jos sinulla vain rohkeutta piisaa.

Eipä ole tarvetta. Preferoin mieluummin herrasmiespelejä, joissa nollasta sataan ei olisi se pointti. Bensakasilla varustettu Range Rover tai Porsche Cayenne olisi enemmän mieleeni, vaikka varmasti nopeammin kiihtyviä maastureitakin löytyy.

Edes Mersun 420 CDI ei peitä dieselin agraarisuutta pois. Kaverilla on moinen voimalaitos G-kopassa. Tehoa toki piisaa, mutta jos urheiluautoa haluaa, niin miksi kukaan ostaisi maasturia? Suomen verotus tietty ohjaa tehokkaasti dieseleihin.

Koeajolle voisin toki lähteä tai kerrotko miten vetää tyhjäkäynniltä? Entä missä tulee punaraja vastaan? Nytkyykö vaihdoissa?

Edit: En mitenkään kritisoi valintaasi, vaan puhuin yksinomaan autosta. Olet sen omilla vaatimuksillasi valinnut ja hyvä niin. Myönnän olevani hieman pihalla Audin mallipaletista, kun luulin S-mallien olevan aina bensakoneisia. Onhan niitä vastaavasti ollut dieselkoneisia AMG Mersujakin, mutta eipä nekään ole yhtä mallia pitemmälle tainneet kantaa.

On Audillakin paskat nettisivut, kun ei tunnu löytyvän teknisiä faktoja tästäkään mallista. Mitat on kyllä saatu esiin, mutta entäs muut? http://www.audi.fi/fi/brand/fi/models/q5/sq5-tdi.html
 
SQ5 on Audin ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa diesel-S. En minä(kään) sitä "oikeana" ässänä pidä, enkä sen S-statuksen tähden sitä hankkinutkaan. Halusin paremmalla maavaralla varustetun auton, kuin mitä edellinen oli. Perus-Q5 ei minua sytyttänyt, tämä sen sijaan sen teki, S tai ei.

Tämänhetkinen verotus Suomessa ei juurikaan kannusta hankkimaan tehokkaita bensavehkeitä, jollei ne ole hybridejä. Eikä minua muutenkaan bensakoneet kiinnosta, enemmän pidän siitä että toimintasäde yhdellä tankkauksella on 800 km tai yli. Tai siis bensa-kasi olisi ainoa, joka voisi kuumottaa, mutta kuten sanottu, nykyisellä verotuksella niissä ei ole mitään järkeä uutena.
 
Onhan SQ5 aivan mahtavan hieno SUV. Minusta tuo BiTurbo TDI -moottori on siihen paras valinta mahtavan väännön takia. Voin vain kuvitella, miten hienosti se täyttää arkiajon tarpeet ja tuo hymyn kuskin huulille. Voimalinjan varmaan kruunaa ainutlaatuinen äänimaailma.
 
mremonen sanoi:
Edelleenkään bensaversiossa ei Suomen verotuksilla ole mitään järkeä. Senpä takia se ei ole edes tuontiohjelmassa. Eipä sitä taida muutenkaan saada kuin USAssa, jossa diesel on varattu lähinnä raskaalle liikenteelle.

Wikipedia kertoo bensaversiosta: "The vehicle was designed for United States, Canada, Russia, China, Japan, Singapore, South Korea, South Africa, Mexico, Brazil, Argentina, Chile and the Ukraine markets."

Kiihtyvyys 0-100 on ilmoitettu dieselille 5,1 s ja bensalle 5,3 s.
 
Markku J sanoi:
Voimalinjan varmaan kruunaa ainutlaatuinen äänimaailma.

Dieselin äänimaailma ei minusta ikinä ole yhtä hyvä kuin vastaavankokoisen bensakoneen. Jopa se kuusimukinen diesel nakuttaa, vaikka nykypäivänä aika paljon hienostuneemmin kuin aikaisemmin. Keinotekoinen kaiutinääni on toinen asia mitä itse en ihan täysin ymmärrä minkään auton yhteydessä (poislukien sähköautot). Senhän saa halutessaan asennettua vaikka 1.6TDI yhteyteen ja kuulostamaan V8:lta :)
 
pokkus sanoi:
Keinotekoinen kaiutinääni on toinen asia mitä itse en ihan täysin ymmärrä minkään auton yhteydessä (poislukien sähköautot). Senhän saa halutessaan asennettua vaikka 1.6TDI yhteyteen ja kuulostamaan V8:lta :)
Mulle on aina ollut vaikea tunnistaa trollausta, mutta jos nyt oletetaan että tämä on kirjoitettu tosissaan, niin se "keinotekoinen kaiutinääni" on se "normaaliääni". Pakoputkistosta puuttuu takavaimennin ja jopa ameriikassa tiedetään miltä auto kuullostaa, kun takavaimennin on pois. Samaa se tekee bimmerikin niillä läpillä. Ja kas, se onkin ihan ok. Kun se on bimmeri. Ja bensa. Ja ameriikassa.

Ja toisaalta tuokin on mielipide. Jokainen tietää mielipiteiden ja hmmm... ihmisen pakoputken keskinäisen riippuvuuden: jokaisella on niitä yksi.
 
Diesel ja vielä kaiutin pakoputkessa?

Joo, ajelisin hymy korvissa kohti auringonnousua!

Komean ja rivakan pelin olet mremonen hommannut, tämmösestä vois vaimolle tulla joskus vuosien päästä kiva kauppakassi ;) Naatiskele diisselin väännöstä ja anna bensamiesten murehtia "väärää" polttoainetta ihan keskenään.
 
mremonen sanoi:
Mulle on aina ollut vaikea tunnistaa trollausta, mutta jos nyt oletetaan että tämä on kirjoitettu tosissaan, niin se "keinotekoinen kaiutinääni" on se "normaaliääni". Pakoputkistosta puuttuu takavaimennin ja jopa ameriikassa tiedetään miltä auto kuullostaa, kun takavaimennin on pois. Samaa se tekee bimmerikin niillä läpillä. Ja kas, se onkin ihan ok. Kun se on bimmeri. Ja bensa. Ja ameriikassa.

Miksi ääni pitää ensin suodattaa pois ja sitten luoda uudestaan kaiuttimella? En nyt ihan pääse saksalaisten insinöörien ajatusmaailmaan mukaan.
 
En minä mitään trollaa. Tuon aiemmin olleen kuvan perusteella vaan näyttää, että siellä putkessa on kaiutin tuottamassa sitä ääntä.

völvöxc60 sanoi:
attachment.php

Minusta mikä tahansa kaiuttimella tai väristimellä tuotettu ääni on keinotekoista, koska sitä ei tuota moottori tai moottorin tuottamat pakokaasut. Jos ääni tuotetaan pakokaasujen virtauksen avulla jotenkin esim. niiden läppien avulla, niin se ei ole keinotekoista.