Nyt on sitten SQ5 (3.0T) ja Audi A6 Prestige 3.0T koeajettu. Todella positiivinen mieli jäi kummastakin autosta ja jotenkin noista jäi parempi fiilis kuin aiemmin koeajetusta X5:stä. Liikkeessä oli monenmoista hienoa/kallista autoa näytillä kuten RS7, S7, S6, A8L, RS5 jne. S6 olisi kyllä noista kaikista se oma valinta, jos rahasta ei olisi puutetta.
No mutta sitten itse koeajettuihin autoihin. Ensiksi kierrettiin normi Q5-mallit läpi. Aluksi istahdin 2.0T version sisälle ja tuumasin, että hyvältä näyttää Audin kabiini. Vaikka ikää tällä mallilla on paljon, niin ei vanhuus hirveästi paistanut läpi verrattuna uudempaan A6:seen. Lähinnä mittaristo ja navin ruutu näyttää vanhemmalta. Tilaa on tarpeeksi sisällä ja kontissa eikä muutenkaan suurempaa napinan aihetta tullut kylmätyypeillä.
Tämän jälkeen vinkkasin myyjälle, että olisi mukava nähdä auton sporttijakkarat

Sitten siirryttin ulos 3.0tdi mallin pariin, jossa nämä sporttijakkarat s-line paketilla olivat. Kumma kyllä sporttijakkarat eivät olleet hirveästi "sporttisemmat" kuin perusjakkarat. Ulkonäöllisesti kyllä tukea näytti olevan enemmän, mutta persus kertoi, että vain hivenen enemmän tukea löytyy. Hyvät jakkarat oli joka tapauksessa. S-linen ratti on makea ja muutamat muutkin yksityiskohdat.
Tästähän olikin hyvä siirtää juttu SQ5-malliin, joita liikkeestä löytyikin kaksin kappalein. Kumpaakin käytiin katsomassa, vaikka toinen oli vielä tehtaan paketissa ja suojat joutui ensin ottamaan pois. Koeajamani Lava Grey väri oli todella hieno, mutta melkein yhtä tumma kuin musta, joten varmasti aika hankala pitää puhtaana. Sisältä SQ5 ei hirveästi poikkea S-line varustellusta Q5:sta lukuunottamatta vaihdekepin nuppia, alcantara penkkejä, alumiinipolkimia ja jotain muita pieniä yksityiskohtia. Ulkonakaan eroja ei ihan hirveästi ole, mutta neljä rööriä takana kyllä kertoo mistä mallista on kyse. Takaspoileri on hiukan erilainen ja jarruissa on enemmän kokoa. SQ5:n 21" vanteet oli törkysiistit!
Kone tulille ja hiukan kaasua annostelemaan ja muhkealta kuulosti SQ5:n käynti alakierroksilla. Etenkin dynamic-asennolla pakoäänet oli todella bassovoittoisia. Myyjän mukaan kuulemma ihan oikeasta äänestä on kyse eikä pitäisi olla keinotekoista humppaa. Jonkinlainen venttiili sieltä putkesta käsittääkseni löytyy tässä mallissa. Auto liikkeelle ja aluksi pientä pyörittelyä taajamassa. Heti alkuun ilmeni auton suurin heikkous eli ohjauksen keveys ja tunnottomuus kaupaunkinopeuksissa. Dynamic-asentokaan ei ohjausta juuri jäykistänyt ja ratin pyörittely ei antanut oikein minkäänlaista fiilistä mitä auton alla tapahtuu. Valitettavasti A6 kärsi samasta ongelmasta, mutta ei ehkä ihan yhtä pahasti. Suuremmissa nopeuksissa tuntuma parani selkeästi, mutta kaupunkipyörityksen tuntuma jäi silti kaivertamaan hiukan mieltä.
No motarilla vaihteisto S:lle, dynamic-asento päälle ja hana lattiaan. Meno oli repiiivääääää... Vaihdot oli todella napakkia ja äänimaailma hieno, mutta ei kuitenkaan liiallisuuksiin menevä. Vaihteisto SQ5:ssä oli ehdottomasti sporttisempi ja yleisfiilis muutenkin äijämäisempi. Ihan huomaamatta auto kelasi mittariin yli 80mph lukemat ja tuntui, ettei kaasua ehditty edes kunnolla antamaan. Kiihtyvyys oli nopeaa, mutta ei kuitenkaan hurjan "penkkiin imaisevaa". Tämä varmaan johtui auton koosta ja suuresta painosta. Jarrut kirskui kummasti koko koeajon ajan, joka jäi hiukan ihmetyttämään.
SQ5 olisi täällä se ehdoton valinta Q5 perheestä. Hinta täällä olisi suorastaan edullinen, mutta hinta (=verot) Suomessa on täysi kysymysmerkki. Konffasin tuollaisen perus 3.0T Q5:n S-line paketilla, niin senkin hinta kipusi Suomessa jo 120 tonnin pintaan ja verot oli jotain 40 tonnin luokkaa. Tuosta voi päätellä, ettei SQ5 varmaan ainakaan halvemmaksi tulisi... Taitaa olla liian kallis paukku omalla perseelle ellei sitten käytettynä saisi hommattua.
No hetken myyjän kanssa juteltua tuli puheeksi A6 ja sitähän mentiin seuraavaksi koeajamaan. Koeajettava auto oli kuin omasta konfiguraattorista, mutta ulko- ja sisäväri olisivat olleet toiset. Valkoisena tämä ei näytä niin hyvältä minusta kuin tummemmissa väreissä. Hassua, mutta sisällä olevat tumman ruskeat puulistat näyttivät todella hyvältä ja veikkaisin niiden sopivan ruskeiden penkkien kanssa paremmin kuin alumiinisomisteet

Itsehän kun en yleensä ole puusomisteiden ystävä... Penkit oli perusmallia, mutta ne oli silti yllättävän tukevat.
A6 tuntui SQ5:n jälkeen jotenkin vaisulta. Moottori oli hiljainen, auto oli hiljainen, vaihtesto vaihtoi nätisti, kaasuvaste oli verkkainen, meno ei ollut repivää jne. Etenkin tuo kaasuvaste jäi mieleen, että lappua sai laittaa lattiaan huomattavasti syvemmälle, että jotain tapahtui. Vaihteisto oli selkeästi mukavuuspainotteisempi. Maantiellä A6 oli minusta lyhyen pyrähdyksen jälkeen parempi ajettava ja se eteni oikein malliikkaasti suoraan. Myös ohjaus tuntui paremmalta maantiellä A6:ssa. Mutta sitten kun kaasun painoi pohjaan, niin ero kiihtyvyydessä oli persdynon mukaan selvä eli A6 tuntui hitaammalta. Persdyno tosin saattaa huijata koska testien mukaan nämä autot ovat aikalailla yhtä nopeita ja hitaampi fiilis taitaa ennemmin syntyä tuosta hiljaisuudesta ja mukavammasta kyydistä. A6 tuntui silti jotenkin sporttisemmalta ja suurin syy tähän oli luultavasti selkeästi alhaisempi ajoasento ja auton mataluus verrattuna SQ5:teen.
Näiden kahden väliltä on tosi hankala lähteä sanomaan kumpi olisi parempi. Kumpikin miellytti eri tavalla itseä ja molemmista löytyy hyvät ja huonot puolet. Mustana hevosena tietenkin olisi S-line varusteltu perus Q5 3.0T koneella, josta softalla voisi rakentaa oikein kunnon sleepperin

Noita kun on täällä ajettu vartilla reilusti alle 13 sekunnin pelkällä softalla ja hihnapyörän vaihdolla... Tiloiltaan molemmat riittää meidän tarpeisiin hyvin, koska A6:n takakonttikin tuli testattua lastenrattailla ja ne sujahti sinne melko helposti ja tilaa jäi vielä reippaasti ostoskasseille ja muille pikkuroinalle. Q5:n kontti oli aika lähelle Edgen kokoa joten sitä ei lähdetty edes kokeilemaan.
Näillä näppäimillä olisin valmis ostamaan noista kumman tahansa, mutta takaraivossa silti vielä mietityttää se Macan ja siinä saattaisi olla kaikki palaset kohdillaan juuri oikeissa paikoissa. Varmaan on sen verran pakko laittaa jäitä hattuun, että odotellaan jatkoviisumin hyväksymistä ja käydään ainakin katsomassa se Macanin esittely. Sen jälkeen pitääkin sitten kiireellä olla laittamassa nimeä johonkin paperiin...

Audin kaukainen lokaatio ei pitäisi senkään olla ongelma, koska kuulemma takuuhoitotapuksissa he tulevat hakemaan autosi kotiovelta ja palauttavat auton takaisin samaan paikkaan ilman lisäkuluja. Jos tuo tosiaan pitää paikkaansa niin hyvää palvelua ja ratkaisisi omalla kohdalla yhden ongelman. Normihuollot voikin tehdä oman kaupungin Volkkarilla.
Tässä vielä muutama huono foto: