https://yliteippaus.fi/

Audi S1 2015

GTA1

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
15.1.2014
Selvennetään ensin että tämä ei ollut SE S1 josta legenda tuli. Koeajettua tuli siis uusi A1 johdannainen S1 tänään quattro tourin pysähdyttyä Lahessa.
Kuvia en viitsinyt alkaa napsimaan kun se oli aika tiuhaan lähdössä ajeluille. Ja netistä tietty löytää kosolti hienoja kuvia. Eli tämä yksilö oli pirteän keltainen ja katto musta.
Hintalapussa luki komeasti 57t€ ja rapiat. Huh huh...
Koeajolenkki oli valvottu ja ennalta määriteltyä lenkkiä ajettiin.
Auton käyttölogiikka oli tuttu omasta A1;sestä ja siinä ei mitään uutta ja mullistavaa.
Penkit oli tukevammat ja ratti alhaalta tasanen. Ja muutama lisänappula kojelaudan alaosassa. Muuten lähinnä eriväristä yksityiskohtaa siellätäällä ja tietysti S1 ja quattro merkit erottamassa normista.
Ei muuta kun lenkille... Autossa oli manuaaliloota joka käy mielestäni tuontyyppiseen autoon paremmin kuin S-tronic. Takalistoa koristaa diffuusori ja 4pakoputkenpäätä tyypilliseen S tapaan.
231hv ja neliveto kiihdytti autoa polanteisella ja jäisellä sivutiellä kyllä hienosti ja jotenkin tuntui että alusta on sen verran hyvä että lisääkin hevosia voisi olla.(no onhan mahdolliselle RS;lle tilaa sitten vielä) Drive selectiin en koskenut enkä edes tiedä mitkä moodit oli päällä? Auto ei kauheasti suitsinut tehoja kunhan ohjaus oli edes lähellekkään suorassa vaan silloin mentiin eikä meinattu, tiukoissa kurveissa ei sitten antanut niillä asetuksilla lähellekkään kaikkia tehoja irti. Auto siis käyttäytyy todella nätisti ja rauhallisesti vaikka akseliväli on lyhyt. Alusta ja voimalinja on todella onnistunut olematta kumminkaan mikään kivikova tai epämukava. Monet koeajajat olivat kuulemma maininneet tämän tuntuvan paremmalta ja hauskemmalta kuin juuri ennen tätä koeajamansa uusi TT samantehoisella koneella.(itse en uutta TT;tä kokeillut) Pakoäänet oli mukavan möreät ja niitä oli kiva kuunnella.
Renkaina 18" kitkat joissa riitti pitoa aika hyvin kiihdytyksiin mutta jarruttaessa jäisellä tiellä on tietysti haasteensa. Pitävämmällä pinnalla olis vasta saanut oikean kuvan tuon pikkuauton kiihtyvyyksistä.
Harvoin noin paljon hymyilyttää koeajon jälkeen:) Oli se vaan kiva peli ajella.
Jotkut voi sanoa että tylsän hyvä ja helppo ajettava.
Takatiloja ei tarvitse edes mainita.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    48,8 KB · Katsottu: 195
  • image.jpg
    image.jpg
    59,2 KB · Katsottu: 183
Kiitos GTA1 hyvästä koeajoraportista, jotenkin tämä kiehtoo enemmän kuin S3.
Miten oli äänieristyksen laita, onko paremman stereon ruksaamisesta esim. mitään mieltä?
 
Pekka T sanoi:
Kiitos GTA1 hyvästä koeajoraportista, jotenkin tämä kiehtoo enemmän kuin S3.
Miten oli äänieristyksen laita, onko paremman stereon ruksaamisesta esim. mitään mieltä?
En pysty tuohon nyt talvella oikein vastaamaan kun suurin melunlähde oli kitkarenkain varustetussa autossa ne pakoäänet ;)
Itseasiassa laitoin stereot pois päältä kun halusin kuulla sitä suhtkivaa murinaa.
Äänieristyksestä saa paremman kuvan sitten kesärenkain.
Mutta jos olis tuollaista tilaamassa niin kyllä ne B;llä alkavat poppikoneet varmasti ruksaisin
 
Niin, laskeskelin hinnastosta että tarpeellisine varusteineen 50 t€ riittäisi.  :)
Taidan kuitenkin jo olla liian vanha tälläisen menopelin kuskiksi...
 
Pekka T sanoi:
Niin, laskeskelin hinnastosta että tarpeellisine varusteineen 50 t€ riittäisi.  :)
Taidan kuitenkin jo olla liian vanha tälläisen menopelin kuskiksi...
Äläs nyt kyllä tuon ratissa vanhakin nuortuu ;)
Itsekkin huomasin koeajon jälkeen että poskia punotti normaalia enemmän :-[
Ei sentää sitä efektiä tullut kuin sillä Papparaisella Golf GTI mainoksessa jossa ei tarvinnut hattutelinettä kauempaa etsiä ;D
 
Minua aina hauskuuttaa tämä, että meitä ihmisiä on niin erilaisia ja jokaisella on erilaisia mielipiteitä. Se on hyvä homma! :)

Ajoin tuon saman S1:n vähän aikaa sitten. Kivat penkit, Audin hyvä ratti, ok ohjaus ja manuaali/kytkin -yhdistelmä toimi hyvin. Tästäkin muuten saa todella kalliin Audin halutessaan suhteessa auton kokoon ;D Todella mukava pikku auto, mutta...

Alusta on tuohon autoon suoraan sanottuna huono(en sano paska, koska joku voi vetää itkut siitä). Auto pyrki jopa keulimaan kaasua raskaasti annostellessa, mihin en ole koskaan nelivetoisessa autossa tottunut. Sinänsä kaarteeseen sillä pystyi ajaamaan hyvin, mutta ei yllä erilailla säädetyn nelivedon turvin kulkevan uuden Audi TT:n ajo-ominaisuuksiin.

Monet koeajajat olivat kuulemma maininneet tämän tuntuvan paremmalta ja hauskemmalta kuin juuri ennen tätä koeajamansa uusi TT samantehoisella koneella.

Tätä itse en missään nimessä voi allekirjoittaa eli tumpeloita kyseessä, mitkä näin sanovat.

Auton alusta ei ollut yhtään liian pehmeä eikä kova, mutta vaatisi selvästi jäykemmän alustan. Tehokkaampi S3 on alustan ja siten ajettevuuden suhteen kyllä sitten jo valovuoden edellä. Olipa koeajon jälkeen mukava palata takaisin Cupran rattiin, vaikka samanlaista vetopitoa talvella ei tarjolla olekkaan.

Odotan kyllä, että pääsee testimään uuden TTS:n ja RS3:n, ne voivat olla jo mukavia ajettavia.
 
Kuten kirjoitin. Itse en koeajanut TTtä vaan vertaukset TT;hen kertoi henkilö joka ajatti koeajolenkkiä.
Eikös ne useat autot jotka välittävät tehoa tiehen taka-akselillakin niin vähän keuli?. Riippuu paljon vallitsevasta keliolosuhteesta ja pidon määrästä. Ainakin ne joissa sitä tehoa oikeasti on (tässä S1;sessä ei vielä hirveästi mutta kokoonsa nähden useimmille vähintäänkin riittävästi)
Ja luulen että ei samanluokan verrokeista(onko niitä paljonkin?) tämä on silti parhaimmistoa vaikka alusta onkin sinun mielestä "p**ka" tai vähintäänkin huono, joita muistikuvieni perusteella alustaltaan ovat olleet lähes kaikki autot joita olet kokeillut.
Ei tätäkään radalle ole tehty?  Ne marginaalivehkeet  ja mielipiteet sitten erikseen ja tuunaa sitten mieleisekseen kun sopiva aihio löytyy kohdalle ;)
Ei herneitä?...
 
GTA1 sanoi:
Kuten kirjoitin. Itse en koeajanut TTtä vaan vertaukset TT;hen kertoi henkilö joka ajatti koeajolenkkiä.
Eikös ne useat autot jotka välittävät tehoa tiehen taka-akselillakin niin vähän keuli?. Riippuu paljon vallitsevasta keliolosuhteesta ja pidon määrästä. Ainakin ne joissa sitä tehoa oikeasti on (tässä S1;sessä ei vielä hirveästi mutta kokoonsa nähden useimmille vähintäänkin riittävästi)
Ja luulen että ei samanluokan verrokeista(onko niitä paljonkin?) tämä on silti parhaimmistoa vaikka alusta onkin sinun mielestä "p**ka" tai vähintäänkin huono, joita muistikuvieni perusteella alustaltaan ovat olleet lähes kaikki autot joita olet kokeillut.
Ei tätäkään radalle ole tehty?  Ne marginaalivehkeet  ja mielipiteet sitten erikseen ja tuunaa sitten mieleisekseen kun sopiva aihio löytyy kohdalle ;)
Ei herneitä?...

En minä herneitä vedä nenään mistään. :) Taidan olla viimeinen henkilö, joka nokkaansa nyrpistää tälläisista asioista tai toisen ihmisen mielipiteestä ellei sitte puhuta aivan vääriä asioita. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku toinen on mieltä minun arvioinneistani, jotka annan rehellisesti omien mieltymysten ja vaatimusten mukaan tehtyjen havaintojen perusteella. Minä kirjoitan vain ja ainoastaan oman näkemykseni. Ei minun tarvitse mielistellä ketään tai nuolla persettä antaessani oman arvioni koeajamastani autosta. En nuoleskele persettä ja mielistele ketään muussakaan elämässä, se ei kuulu minun arvomaailmaani.

Minä arvostan sinun kokemaasi, tänne kirjoittamaasi arviota sellaisenaan täysin niinkuin kaikkien muidenkin täällä kirjoittelevien henkilöiden. Se on sinun arviosi ja kiitos siitä. Näitä on mukava lukea vaikka juuri se kyseinen auto ei itseä millään tavalla kiinnostaisikaan ja saa huomata kuinka ihmiset kokevat asioita eritavalla. Autoarviointeja turhan vähän vain kirjoitellaan. Skula on kunnostautunut tässä asiassa viimeaikoina. :)

Kaikki autot nostavat hieman keulaansa vetotavasta huolimatta, jos tarkkoja ollaan. Eri asia on sitten se kuinka paljon se ratissa ja penkissä istuessa tuntuu. Tälläisen keulimisen tunteen voi helpoimmin kokea huonoalustaisen etuvetoisen auton kanssa. Olen tottunut Audin S/RS mallien tarjoavan minunkin vaatimusten mukaista ajettavuutta ja alustan hyvyyttä, mutta S1 ei sitä pystynyt tarjoamaan. S1:n kohdalla tuntui reilusti kaasua annettaessa, että auto vetelee (siis oikeasti vetelee) etuvetomaisesti omiaan ja keula kohoaa alustan pettäessä alta ennen kuin sekunnin osissa takapää saa vetoa ja meno vakaantuu. Esimerkiksi TT:n, S3:n tai minkään muun ajamieni kanssa en ole tuollaiseen törmännyt.

Kylmä fakta omalla kohdalla on se, että valtaosa autonvalmistajien tehtaista ulostyöntämistään automalleista ovat juurikin "p**kaa" tai vähintäänkin huonoja siinä asiassa mitä autoltani vaadin. Vähiin käy vaihtoehdot, yli 100 000€:lla vaihtoehtoja olisi jo enemmän. Kyllä minä niillä ajaa voin, mutta kovin miellyttävää se ei ole. En minä muistaakseni kovin montaa autoa ole lynkannut julkisesti. Äkkiseltään muistan yhden automallin ja ainakin kahdesta autosta osaominaisuuksia sekä yhtä olen haukkunut tehottomaksi rimpulaksi.

Ja aina vain tuntuu nousevan esille tuo rata-autoasia, joka minua syvästi ottaa pattiin. Jos nyt jätettäisiin nuo ratahöpöilyt pois, kun puhutaan käyttöautoista. Niillä ei ole mitään yhteistä ja rata-ajaminen on aivan toinen maailma.

No mutta kertokaahan muutkin jotain S1:stä ettei mene juttu aivan väärille vesille.
 
^Itselläni ei ole ollut mahdollisuutta kokeilla mitään muuta nykypäivän S/RS mallia joten en omaa kunnollista vertailukohtaa. Isovelit varmasti vie tuota jos ei 100-0 niin ainakin tennislukemin 6-0. Tuo pikkuvekotin vaan tuntui kivalta ja pätevältä tällä kokemuspohjalla ja siksi sitä yllyin oikein kehumaan.  Joskus olen vähän päässyt kokeilemaan sellaista ns"Audi 80/90 coupe" koppaista S2;sta joskus 15v sitten, ja se tuntui aika kovalta peliltä siinä mielessä että kauaa ei lumisella ja jäisellä tiellä uskaltanut nilkkaa suorana pitää kun vauhti nousi kovaksi(tai ainakin se siltä tuntui) + sen ajan Quattro tekniikka oli vielä aika kulmikasta.
Omat ratakokemukset rajoittuu virtuaalimaailman PS3 Gt5 , Gt6  ja F1 2014 ratin kääntelyyn ;D
 
Kävin kokeilemassa jo loppukesästä uutta S1:stä ja mun mielestä auto oli melko laimea esitys kaikkialta muualta paitsi ulkokuoreltaan. Moottori toimii ihan kivasti ja ajaminen on helppoa, mutta se jokin fiilis että nyt istutaan astetta erikoisemmassa autossa puuttui täysin. Polo R WRC tarjosi paljon enemmän riemunkiljahduksia, mutta osittain se johtuikin siitä että se auto on melkoisen raivopäisen tuntuinen pelkän etuvetonsa takia kun S1 menee melko eleettömästi nelivedon turvin.

S3 ja TT3 ovat aivan eri luokan autoja joka suhteessa kuin Polo 6R tai A1/S1. Ajotuntuma, istuinergonomia, alustan toiminta ym. TT3 luo ainakin itelleni pikkupoikamaisen sormien syyhyämisen kun ensimmäisen kerran istuu sisälle ja tutustuu hallintalaitteisiin Vielä kun ajokokemuskin oli pelkkää leveää hymyä niin rakkaus TT:hen syttyi melko nopeasti.