No niin, nyt tuli hieman koeajettua Audi RS3:sta. Huikea parannus edeltäjäänsä sekä huikea parannus nykyiseen S3 malliin. Isompaa koeajoraporttia en ala kirjoittamaan, koska koeajo jäi minun mittapuullani kevyeksi ja aivan kaikkea autosta en saanut irti eli kaikkeen en voi kommentoida. Mm. autoilla ajamani testitie jäi ajamatta RS3:lla ja tuo tie antaa todella paljon informaatiota auton käyttäytymisestä. Mihinkään laadukkuuteen tai sen tuntuun ja sisustuksellisiin yms. asioihin en puutu yhtään, koska ne eivät minua voisi vähempää kiinnostaa. Minua kiinnostaa vain millainen auto on ajaa. Tosin penkistä on pakko sanoa, että sitä ei saa tarpeeksi alas. Sama asia koskee tosin myös nykyistä autoani ja lähes kaikkia muitakin perusautoja. Miksi siihen penkkiin ei vain voisi laittaa myös alemman asennon säätövaraa, ärsyttää hieman kuskata näitä autoja liian korkealta. Lisävarusteiset RS3 -erikoisistuimet olivat hyvät ja tukevat istua, tosin esimerkiksi Cupran vakiopenkitkään eivät kyllä paljon rinnalla kalpene. Lisäksi täytyy mainita, että ratti on erinomainen.
Ulkoisesti auto on A3/S3/RS3 korimalleista parhaimman näköinen. Sopivan räyhäkäs ja pullisteleva sekä kuitenkin maltillisen tavallinen. Olen moittinut Audin uusien mallien roikkuvaa perää ja RS3:ssa roikkuva perä häivettyy hieman suurten molemmin puolin sijaitsevien pakoputken päiden sekä diffuusorin tapaisen muodoilla. Miellyttää jo minuakin, kun tasapaksuun roikkuvaan perään laitetaan hieman särmää.
Auton tehosta en sano sen enempää kuin, että sitä on ja sillä tulee hyvin toimeen. Mikään tehokas autohan tuo ei vielä ole, mutta suorituskyky on hyvää luokkaa. Cupraan verrattuna se on selvästi nopeampi ja tehokkaamman tuntuinen. En tiedä miten toimii radalla, mutta sielläkin tätä olisi mukava päästä myös kokeilemaan. Varmaan se ihan hyvin toimii.
Ajettavuus on aivan loistavalla tasolla. Ohjaus edelleen nykyiseen tyyliin omaan makuun hieman liian ylitehostunut, mutta dynamic –tilassa kaiken kaikkiaan aivan mahtava ohjaus. Ohjaustuntuma ja -vaste riittää erinomaisesti myös kovemmassa ajossa. Muut ohjauksen ajo-asetukset ovat surkeita. Auto ei pyri kaarteissa ja mutkissa juuri aliohjautumaan ja kaasua voi runtata polkimesta mutkassa kunnolla ja tuntuma on jopa mukavan yliohjautuva ja auto menee täsmälleen sinne mihin minä sitä käsken. Esimerkiksi S3 pyrkii hieman aliohjautumaan, mikä häiritsee todella paljon eli alustan-ohjauksen-vetotavan kombinaatiota ei ole täysin kunnossa. Tämän pikkukorimallin neliveto toimii RS3:ssa hyvin ja se osattu säätää hienosti toimivaksi. Samantapaista koin aiemmin jo uuden TT:n koeajolla.
Alustan toimivuus häiritsi minua S3:ssa hieman, koska se oli omaan makuuni hieman liian löysä ja periksi antava. S3 on suunniteltu selvästi erilaisten ihmisten kohderyhmälle kuin Cupra tai VW Golf R (en ole ajanut) vaikka käytännössä pitäisi olla lähes sama auto. Tosiasia taitaa vain olla, että ne eivät ole ”samoja autoja” ja RS3 on enemmän Cupran ja Golf R:än kaltainen (oletus) vaikka tehopuoli onkin Audissa kovempi. Golf R:än ja S3:n vertailu vain puhtaasti lukemani perusteella, omakohtaista kokemusta minulle ei ole. RS3:ssa alusta toimii dynamic –tilassa aivan jäätävän hyvin ja pidin siitä todella paljon. Ihastuttavan jäykkä alusta, toimii mutkissa ja nypyissä ja töyssyissä. Hyvin paljon nykyisen autoni kaltainen ja hieman jopa kovempikin, mutta se ei haitannut minua ollenkaan. Erot eivät ole suuria, mutta havaittavia. Cupran alustahan onkin suunniteltu kovan ajon ja mukavuudenhaluisten ihmisten kompromissina (lue ”kermapersesportti”). RS3:ssa jopa alustan comfort –tila oli ajettava, mutta esimerkiksi Cuprassa comfort –tila on taas täysin käyttökelvoton minulle.
Manuaalimies, kun olen henkeen ja vereen, niin täytyy kehua 7 –vaihteista automaattivaihteistoa. Se toimi jopa minunkin mielestäni erittäin hyvin enkä kokenut sen olevan yhtä jäykkä ja kankea, kuten esimerkiksi S3:ssa ja monissa muissa ajamissani autoissa automaattivaihteistot ovat olleet. BMW:n 8 –vaihteisiin automaatteihin olen mieltymykseni joskus ilmaissut, vaikkakin manuaalimiehelle automaatit ovatkin aina automaatteja
. Tietysti vaihteistoja on erityyppisiä, mutta itse vertaan vain niihin, joita itse olen ajanut. Tämän auton kohdalla voisin henkeen ja vereen manuaalimiehenä hyväksyä tuon vaihteiston. Ja tuo jo senkin takia, että manuaalia ei siihen edes saa. Mutta kylläpä olisi manuaalina makea auto
.
Äänet ovat makeat 5 –sylinterisestä moottorista, siitä ei pääse mihinkään. Vielä näitäkin saisi, vaikka ekoajat koittavat jyrätä päälle. Vähissä ovat 5 –sylinteriset mallit tosin.
Annan RS3:lle 4,3/5 tähteä. Joku saattaa miettiä paljonko annan tähtiä nykyiselle Cupralleni, sen tähdet ovat 3,8/5. RS3 jätti minuun sellaisen kutkutuksen, että en tiedä mitä tästä seuraa. No ensiksi ainakin koeajan muut kilpailevat mallit, seuraavana vuorossa olisi Mersedes-Benz A 45 AMG. RS3:ssa kaikki ne asiat, jotka S3:n kohdalla jäivät minua kaivelemaan ovat paremmin. Tämä auto on oikeasti jo enemmän minun näköiseni auto, vaikka onhan se tämäkin auto sellainen ”kaikenkansansportti”. Todellinen räyhäkkyys kuitenkin puuttuu. Kokemusteni perusteella joudun sanomaan, että omalla kohdalla, jos Audin ostan niin mallin S eteen on pakko sijoittaa kirjain R, että saa auton josta pitää. Tosin ainakin jo pykälää isomman numeron kohdalla budjetti paukkuu uuden auton kohdalla niin yli, että saa vain haaveilla…
- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
Ulkoisesti auto on A3/S3/RS3 korimalleista parhaimman näköinen. Sopivan räyhäkäs ja pullisteleva sekä kuitenkin maltillisen tavallinen. Olen moittinut Audin uusien mallien roikkuvaa perää ja RS3:ssa roikkuva perä häivettyy hieman suurten molemmin puolin sijaitsevien pakoputken päiden sekä diffuusorin tapaisen muodoilla. Miellyttää jo minuakin, kun tasapaksuun roikkuvaan perään laitetaan hieman särmää.
Auton tehosta en sano sen enempää kuin, että sitä on ja sillä tulee hyvin toimeen. Mikään tehokas autohan tuo ei vielä ole, mutta suorituskyky on hyvää luokkaa. Cupraan verrattuna se on selvästi nopeampi ja tehokkaamman tuntuinen. En tiedä miten toimii radalla, mutta sielläkin tätä olisi mukava päästä myös kokeilemaan. Varmaan se ihan hyvin toimii.
Ajettavuus on aivan loistavalla tasolla. Ohjaus edelleen nykyiseen tyyliin omaan makuun hieman liian ylitehostunut, mutta dynamic –tilassa kaiken kaikkiaan aivan mahtava ohjaus. Ohjaustuntuma ja -vaste riittää erinomaisesti myös kovemmassa ajossa. Muut ohjauksen ajo-asetukset ovat surkeita. Auto ei pyri kaarteissa ja mutkissa juuri aliohjautumaan ja kaasua voi runtata polkimesta mutkassa kunnolla ja tuntuma on jopa mukavan yliohjautuva ja auto menee täsmälleen sinne mihin minä sitä käsken. Esimerkiksi S3 pyrkii hieman aliohjautumaan, mikä häiritsee todella paljon eli alustan-ohjauksen-vetotavan kombinaatiota ei ole täysin kunnossa. Tämän pikkukorimallin neliveto toimii RS3:ssa hyvin ja se osattu säätää hienosti toimivaksi. Samantapaista koin aiemmin jo uuden TT:n koeajolla.
Alustan toimivuus häiritsi minua S3:ssa hieman, koska se oli omaan makuuni hieman liian löysä ja periksi antava. S3 on suunniteltu selvästi erilaisten ihmisten kohderyhmälle kuin Cupra tai VW Golf R (en ole ajanut) vaikka käytännössä pitäisi olla lähes sama auto. Tosiasia taitaa vain olla, että ne eivät ole ”samoja autoja” ja RS3 on enemmän Cupran ja Golf R:än kaltainen (oletus) vaikka tehopuoli onkin Audissa kovempi. Golf R:än ja S3:n vertailu vain puhtaasti lukemani perusteella, omakohtaista kokemusta minulle ei ole. RS3:ssa alusta toimii dynamic –tilassa aivan jäätävän hyvin ja pidin siitä todella paljon. Ihastuttavan jäykkä alusta, toimii mutkissa ja nypyissä ja töyssyissä. Hyvin paljon nykyisen autoni kaltainen ja hieman jopa kovempikin, mutta se ei haitannut minua ollenkaan. Erot eivät ole suuria, mutta havaittavia. Cupran alustahan onkin suunniteltu kovan ajon ja mukavuudenhaluisten ihmisten kompromissina (lue ”kermapersesportti”). RS3:ssa jopa alustan comfort –tila oli ajettava, mutta esimerkiksi Cuprassa comfort –tila on taas täysin käyttökelvoton minulle.
Manuaalimies, kun olen henkeen ja vereen, niin täytyy kehua 7 –vaihteista automaattivaihteistoa. Se toimi jopa minunkin mielestäni erittäin hyvin enkä kokenut sen olevan yhtä jäykkä ja kankea, kuten esimerkiksi S3:ssa ja monissa muissa ajamissani autoissa automaattivaihteistot ovat olleet. BMW:n 8 –vaihteisiin automaatteihin olen mieltymykseni joskus ilmaissut, vaikkakin manuaalimiehelle automaatit ovatkin aina automaatteja
Äänet ovat makeat 5 –sylinterisestä moottorista, siitä ei pääse mihinkään. Vielä näitäkin saisi, vaikka ekoajat koittavat jyrätä päälle. Vähissä ovat 5 –sylinteriset mallit tosin.
Annan RS3:lle 4,3/5 tähteä. Joku saattaa miettiä paljonko annan tähtiä nykyiselle Cupralleni, sen tähdet ovat 3,8/5. RS3 jätti minuun sellaisen kutkutuksen, että en tiedä mitä tästä seuraa. No ensiksi ainakin koeajan muut kilpailevat mallit, seuraavana vuorossa olisi Mersedes-Benz A 45 AMG. RS3:ssa kaikki ne asiat, jotka S3:n kohdalla jäivät minua kaivelemaan ovat paremmin. Tämä auto on oikeasti jo enemmän minun näköiseni auto, vaikka onhan se tämäkin auto sellainen ”kaikenkansansportti”. Todellinen räyhäkkyys kuitenkin puuttuu. Kokemusteni perusteella joudun sanomaan, että omalla kohdalla, jos Audin ostan niin mallin S eteen on pakko sijoittaa kirjain R, että saa auton josta pitää. Tosin ainakin jo pykälää isomman numeron kohdalla budjetti paukkuu uuden auton kohdalla niin yli, että saa vain haaveilla…
- Otsikkoa täydennetty. - Quality -