https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Audi Q8 e-tron

jti

Klassikkoainesta
Liittynyt
28.12.2013
Tästä tulee nyt tietoa ihan kotimaisessa lehdistössäkin:

https://tekniikanmaailma.fi/audi-e-tron-paivittyi-nimea-myoten-tervetuloa-q8-e-tron/

ja Autogefühlin lyhyt video aiheesta:


Ulkoisesti siis pieniä muutoksia, ilmanvastus vähän pienempi.
Akkujen koot kasvaneet merkittävästi ja siten sähkökantama.
Sisäisesti pienempiä muutoksia eli ei ole iskenyt tähän kelluvan ipadin syndrooma, onneksi  ;)

Ehkä voisi käydä koeajolla ensi vuonna...
 
Huono keula. Tuo lapsellinen vaakasuuntainen valojuova keskellä pilaa koko keulan. Lisäksi audirinkulat vain piirretty 2D-muotoon. Jos tämä linjaus jatkuu läpi koko malliston uusien mallien osalta, niin seuraavassa autonvaihdossa Audi vaihtuu Bemariin.
 
Ehkä tuo keula on kuitenkin parempi kuin mersun kiiltävää muovia olevat ja muutoinkin liian pyöreät muodot.
Tämä tuntuu olevan enemmän e-tronin iso facelift kuin kokonaan uusi Q8 e-tron malli.

Toki itselle tuo maavara on yksi ongelmakohta. Ja laatu, ongelmatonta ajoa kun itse hakee niin pienetkin viat jotka vaativat huoltokäyntiä niin niitä ei kyllä kaipaa. Perinteisestihän Q5 on ollut laadukas auto mutta täältä kun on seurannut muutaman e-tronin omistajan kertomuksia niin tuon pienen otoksen perusteella e-tron ei ole yhtä viaton malli.

Nykyisessä e-tronissa itselle on ollut liian pieni sähkökantama. Nyt kun akut kasvavat vaikkei sähkönkulutus ole merkittävästi pienentynyt niin voisi jopa omiin ajoihin riittää. Pitäisi saada sellaiseen talviseen pitkään koeajoon jossa saisi ajaa reilumman siivun, vaikka vielä peräkärryn kanssa.

Onkohan tuo takakontti 595litraa sisältäen tuon alapohjan alla olevan tilan? Siellähän on tilaa varapyörälle jolle on itselle (valitettavan usein) tarvetta.
 
tpu sanoi:
Huono keula. Tuo lapsellinen vaakasuuntainen valojuova keskellä pilaa koko keulan. Lisäksi audirinkulat vain piirretty 2D-muotoon. Jos tämä linjaus jatkuu läpi koko malliston uusien mallien osalta, niin seuraavassa autonvaihdossa Audi vaihtuu Bemariin.

Joo ne bemun kulmikkaat munuaiset ovat kyllä vielä rumemmat.
 
Tässä Audin markkinointitiedote, jossa hinta ja aikataulu.

"Lanseeraus keväällä 2023

Suomessa Audi Q8 e-tronin hinnat alkavat 74 990 eurosta ja Audi Q8 Sportback e-tronin hinnat alkavat 77 990 eurosta. Audi Q8 e-tron 50 ja 55 -voimalinjojen (molemmat korimallit) osalta myynti tullaan aloittamaan marraskuun 2022 aikana, kun taas SQ8 e-tron -mallien myynti alkaa myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Kaikkien uusien Audi Q8 e-tron -mallien markkinalanseerauksen on suunniteltu tapahtuvan maaliskuussa 2023."

https://news.cision.com/fi/audi-finland/r/uusi-audi-q8-e-tron--enemman-taloudellisuutta-ja-toimintamatkaa-seka-hienostunutta-muotoilua,c3664021
 
On kai ne jänniä nämä makuasiat kun iX:stä en melkein tykkää ja molemmissa sekä Audissa ja MB:ssä on parhaat keulat koko merkkien historiassa. Ja erityisesti Audin keulasta tykkään todella paljon.
 
Toimitusten ostajille muuten ennakoidaan alkavan jo maaliskuun aikana samaan aikaan lanseerauksen kanssa. Vahvistamattomat hinnat:  50 SUV Progress 75000€, Progress Plus 82500€ ja Progress S line 89990€, Sportback noin 3000€ kalliimpi
 
tpu sanoi:
^ onko mitään hajua, paljonko lisähintaa 55:lle?

On, en vain ensin huomannut tuota riviä:

Vahvistamattomat hinnat: 55 SUV Progress 85000€, Progress Plus 92500€ ja Progress S line 99990€, Sportback noin 3000€ kalliimpi
 
Ei olis tuo keulan viivavalo mulle mikään ongelma. En noista viivoista tykkää muissakaan autoissa joten ei sitä kyllä tässäkään tarvittaisi. Toki nyt kyseessä ei pelkästään suora viiva. Videolla ehkä näyttää hieman erisävyiseltä kuin ajovalot mutta varmaan livenä ovat saman värisiä.

Kromit jätetty logosta pois koska kromista huutava pula. Hmm, ehkä vanhat muodot olisi voinut pitää ja toteuttaa ilman kromia. Nyt näyttää kyllä tuhnulta. Ei silti vaikuttaisi auton omistamishaluun. Omasta mielestä äärimmäisen hieno auto jonka ottaisin ilomielin huolimatta keulavalosta tai lättänästä logosta.
 
heteka sanoi:
On, en vain ensin huomannut tuota riviä:

Vahvistamattomat hinnat: 55 SUV Progress 85000€, Progress Plus 92500€ ja Progress S line 99990€, Sportback noin 3000€ kalliimpi

Toivottavasti tuolla 15000€:lla, mikä on ero Progressin ja Progress S linen välillä, saa muutakin kuin S-line puskurit.
 
avp sanoi:
Toivottavasti tuolla 15000€:lla, mikä on ero Progressin ja Progress S linen välillä, saa muutakin kuin S-line puskurit.

Myyjän mukaan Progress Plus tulee sisältämään varustelisäyksiä nykyiseen Progress Plus -pakettiin verrattuna, joten se lienee vielä kohtuu fiksu paketti. Toi S-line vaikuttaa kalliilta.
 
Voisi parin-kolmen vuoden päästä olla sopiva vaihtokohde. Harmi ettei tuota latausnopeutta saatu e-tron GT tasolle.

Siihen asti mennään näillä näkymin nykyisellä e-tronilla. Tykkään siitä edelleen kuin hullu puurosta.
 
jlindstrom sanoi:
Voisi parin-kolmen vuoden päästä olla sopiva vaihtokohde. Harmi ettei tuota latausnopeutta saatu e-tron GT tasolle.

Siihen asti mennään näillä näkymin nykyisellä e-tronilla. Tykkään siitä edelleen kuin hullu puurosta.
Ei sillä latauksen huippunopeudella tee mitää vaan tasaisuudella. Oon monesti ollu gt ja taycanin kanssa jakamassa kusoa ka aina tää vanhus on voittanu maratoonin missä maali on vaikka 80%
 
jlindstrom sanoi:
Voisi parin-kolmen vuoden päästä olla sopiva vaihtokohde. Harmi ettei tuota latausnopeutta saatu e-tron GT tasolle.

GT vaan vaatii laturilta oikeat speksit jotta päästään sinne lähellä 270kW. Toki se lataa muutenkin hyvin.
 
Yllättäen pikkuakkuisella ei tuon enempää hintaa ole vs Q4. Kuitenkin eri koko luokan auto ja laadultaan/tekniikaltaan ihan eri auto.

Eihän tuo range enää pikkuakkuisenakaan ihan huono ole.
 
avp sanoi:
Toivottavasti tuolla 15000€:lla, mikä on ero Progressin ja Progress S linen välillä, saa muutakin kuin S-line puskurit.

Onko varusteista mitään tietoa? Liisari-rajoihin menisi vain pienin huonoimilla varusteilla + 5ke varusteet.
Lähinnä että puuttuuko normi-skoda varusteet: adapteri.vakkari, sähköpenkit jne...
 
Zeta sanoi:
Yllättäen pikkuakkuisella ei tuon enempää hintaa ole vs Q4. Kuitenkin eri koko luokan auto ja laadultaan/tekniikaltaan ihan eri auto.

Eihän tuo range enää pikkuakkuisenakaan ihan huono ole.

Sama havainto ja etäisesti herättää mielenkiintoa. Saattaa joutua kysäisemään vaihtotarjousta. Q8 50:ssä näyttäisi olevan piirun parempi WLTP-arvo kuin nykyisessä Q4 50:ssä ja taitaa menohalujakin olla enemmän.
 
Olisin toivonut tähän jo uudistusta sisustaan, eli nuo keskikonsolit, MMI:t sun muut. Onkohan se Q6 sitten ensimmäinen Audi, jossa sisusta uudistuu? Ja sen jälkeen tämä Q8:n kabiini alkaa näyttää vanhalta. Olisivat edes tuosta vaihdekahvasta luopuneet.
 
Autokauppais tahtoo tehdä tarjousta joskos Q4 sijaan Q8 e-tron.

Sanoin että jos samalla välirahalla mennään kuin Q4:seen niin mikäs siinä - lupasi palailla asiaa perjantain jälkeen kun on käynyt perehdytyskoulutuksessa tms.