https://tummennuskalvot.fi/

Audi Q7 2015

Markku J sanoi:
Q7 on 5 cm pidempi ja 3 cm kapeampi. Pienemmän oloinen kuskin paikalla istuen. Mutta liian isojahan nämä molemmat ovat tällaiseen arkiajeluun. Siltikin vaan houkuttavat...

Matka-ajoonhan noi olisivat omiaan, mökinkin myit pois, joten...
 
Iltoja, ajoin tuolla kaverin eQ7lla viime viikolla. Pariin otteeseen normaalilla Q7 myös ajanut, mutta kyllä etronin voimalinja teki vaikutuksen. En tiedä onko äänieristyksessä eroa, mutta moottori käynnissäkin tuntui hiljaisemmasta mitä normaali Q7.

Tätä samaa sanoi myös itse auton omistaja. Muuten kehui, että olisi päivittynyt navin&co käyttöjärjestelmät hänen aiempaan autoonsa verrattuna, joka siis myös uuden gen Q7.
 
pokkus sanoi:
Mökkirahat ne taitaa taskussa poltellakin...

Ne rahat on jo käytetty. Osamaksulla meinasin ostaa....

e-troniin ei taida saada nelipyöräohjausta. Lueskelin e-tronin koeajoja ja aika raskaaksi ja kömpelöksi moittivat. Kai minun mietteet palaa lähtöruutuun, eli XC90, E-Mersu tai uusi XC60.
 
Itse en näe Q7:ssä mitään tarvetta nelipyöräohjaukselle, kääntyy imho ihan hyvin kokoisekseen, toki 4-pyöräohjauksella paremmin. Jos verrataan hybridi-voimalinjaa Q7 / XC90 / GLE / X5 niin Q7 on valovuoden edellä jos sillä autolla oikeasti ajaa vähänkään enemmän. Kannattaa lukea Moottori-lehden vertailu muutaman kuukauden takaa. Q7 e tron vs XC90 T8, toisessa voimakas diesel, toisessa 4-pyttyinen bensa, toisessa oikea neliveto, toisessa sähkö pyörittää taka-akselia, toisella voi ajaa sähköllä motarilla, toisella ei. Toinen on kalliimpi ja ihan syystä. Q7 miinuksena käyttövoimavero ja ei saa 7-paikkaisena, XC70 miinuksena perheauton polttomoottori, ei kunnon nelivetoa ja sähkökoneen voimattomuus.

Lukekaa se Moottori-lehden juttu ihan ekana.
 
On. Tuo linkki on Q7 mikälie pikkuensitestitiivistelmä, etsikää se oikea vertailutesti missä nuo 4 edellä mainittua mukana, testasivat noita oikeasti ja ihan Suomessa. Oli joskus loppukesästä muistaakseni. En jaksa nousta sohvalta, tuolla se lehti on jossain keittiön pöydällä.
 
Onko kukaan katsonut saksan tarjontaa?Erityisesti kiinnostaa e-tronic hybridi. Olen mobile.de ja audin omilla nettisivuilla pyörinyt. Yllätyin miten kovia hinnan pudotuksia tarjoavat essareista joilla on ajettu 6-12tkm. Autoissa on noin 15-20%:n alennukset uuten vastaavaan verrattuna. Tähän kun vielä lisätään että Audin hinnoittelu lisävarusteiden osalta on Saksassa paljon maltillisempaa kuin Suomessa, niin puhutaan helposti 20k€:n "säästöstä".

Kävin pyytämässä paikalliselta Audi-liikkeeltä tarjouksen haluamillani varusteilla ja nettohinta ilman vaihtoautoa on 110k€. Saksassa on myynnissä esim pari runsaammin varustetua essaria, joissa toinen on suomen hinnoittelulla 130 k€. Tämän hinta Saksassa (alveineen) on 89k€ ja verojen jälkeen (arvion että noin 8-9 tuhatta, e-tronic) tulee autolle hintaa alle 100k€. Joten vastaavaan uuteen suomi autoon verrattuna hintaa 30k€ vähemmän.
Mielestäni tämä on jo sen suuruinen hinnan erotus että haku kannataa.
 
Kyllähän tuollaisen jahreswagenin, esittelyauton tai tehtaan työntekijän käytössä olleen auton tuominen on hyvin kannattavaa. Siksipä monet autoliikkeetkin tuovat varsin uutta kalustoa maahan. Plug-in hybridi on hyvin houkutteleva yksityisellekin tuojalle, koska verot ovat pienet ja niiden määrään ei liity suurta riskiä. Itsekin olen alkanut katselemaan GTE Golfia kakkosautoksi, mutta tuskin saan vaimoa innostumaan.

Mitenkäs uuden ja käytetyn raja menee nykyään? Vanha 6kk ja 10.000km ei taida olla enää voimassa? Runsaasti varusteltuhan kannattaa tuoda käytettynä, joilloin runsaatkaan varusteet eivät todennäköisesti vaikuta veroon.

Jos tuota pystyy päivittäin lataamaan ja kilometrit eivät nouse kovin suuriksi, niin eTron on ehdottomasti Q7 sarjan houkuttelevin malli. Mutta onhan tuo 100k€ oikeasti todella paljon rahaa autosta :rolleyes:
 
Uuden raja on tietääkseni alle 6000km ja max. 6kk ensirekistöröinnistä. Jotta auto on käytetty, niin tulee kummankin rajan ylittyä, niin voi alvin 19% maksaa Saksaan. Hintahan on suolainen, mutta onhan kysymyksessä melkoinen auto  :)
 
Olin lähes varma että tulee auton hakureissu Saksaan. Ei tullut vaan tehdastilaukseen lähti Business e-tron. Toimitusarvio huhti- toukokuu, auto mene tuotantoon viikon 12 jälkeen. Menisi jo aiemmin, mutta lämmitettävätuulilasi on saatavilla vasta viikosta 12 eteenpäin. Tuleepa sitten suoraan kesärenkaille.
 
Alkuperäinen ajatus oli nykyisen auton myynti suoraan liikkeeseen ja uuden haku Saksasta. Kolmesta liikkeestä kävin kysymässä ostohintaa ja kaikilla tarjous oli tonnin sisällä toisistaan. Tarjottava hinta oli ihan ok. Selvittelin Saksasta ajettuja ja ajamattomia esittelyautoja, laitoin mielenkiintoisista autoista kyselyitä ja pariin sain vastauksetkin.

Samalla kiersin kolmessa Audi liikkeessä (eripuolilla Suomea, kun asiaa oli muutenkin ko.paikkakunnille) kysymässä tarjouksia heidän esittelyautoista sekä uudesta autosta. Pyysin tarjousta suorallakaupalla sekä vaihtoautolla. Suomiesittelyautot kiinnostivat etenkin yhden liikkeen kovan tarjouksen vuoksi. Tämä oikeastaan alkoi jo sulkea Saksan autoja pois eli hintaero Suomi vs. Saksa kaventui jo ihan siedettäviin lukemiin.

Mutta varsinkin toisessa n.6000 km ajetussa esittelyautossa oli selviä kulumisen merkkejä esim. peräkontin metallinen suojalista oli aivan naarmuilla ja sisänahoissa oli jotain naarmuja sekä nastarenkaat sen näköiset kuin olisi jo kaksi talvea takana jne. Joten aloin tosissaan miettiä uutta. Hintaero esittely ja uuden välillä noin 5-10 t€, samalla tietenkin saisin haluamani varusteet. Lisäksi kaikista kiinnostavimmasta Saksa-autosta sain vastauksen että ko. auto tulee rekistöröidä heidän nimiin 3kk:n ajaksi sekä heidän tulee ajaa sillä 3000km, jotta voivat myydä sen ulkomaille. 

Lopullinen vääntö tapahtui Suomi esittelyautojen sekä tehdastilauksen välillä. Tarjous uudesta tehdastilaisautosta (ts. vaihtohyvitys nykyisestäni + talvirenkaat aluilla) oli mielestäni niin kova että päädyin tähän. Suomi liikkeiden välillä oli suuret erot 1. ja 2. välinen ero 8t€. Saksa haettuna ajamaton esittelyauto olis ollut noin 4-8 t€ halvempi kuin tämä tilaamani, mutta varusteet eivät aina ihan mieleiset.

Puhtaasti rahan vuoksi Saksan tuonti olisi kannattanut, mutta nyt tulee juuri sellaisilla varusteilla kun haluan ja ajamattomana.

   

 
Hieno auto tuo Q7 ja erityisesti kuskin paikalta. Ulkoa omaan makuun hieman liikaa tila-automainen eikä "maasturi"

Noissa tuontiautoissa aina muistettava myös haluttavuus jälkimarkkinoilla, eli edelleen vaikuttaa onko ns "Suomi-aito" vai ei.
siinä se ylimääräinen "sijoitettu" raha sitten tulee osittain takaisin

Esittelyautoista alennukset yleensä onnettomia, joten uuteen päädyin minäkin (vaikkakin Volvo tällä kertaa)
Lisäksi on tuo takuun tuoma turva ainakin pariksi vuodeksi.
 
Samaa mieltä, maasturilook jäi vähemmälle tässä malliuudistuksessa. Luonnossa tyylikkäämpi ilmestys. Ei siis muutenkaan mikään kammotus. Itse en pidä tästä maskin ja etuvalojen yhteenliittämisestä tuolla kromireunuksen levennyksellä juuri valojen kohdalla.
 
Iso facelift Audin mittapuulla mielestäni. Sisusta on kuitenkin pistetty melkolailla uusiksi, ja ulkoakin aika isoja muutoksia kuin mitä tavallisesti on totuttu näkemään.
 
Paljon entistä tuoreemmaksi on saatu. Tällaisia uudistuksia Audilta kaivattaisiin eri malleihin jatkossakin.
 
Sääli ettei Audi Q5 TFSI e -hybridi saanut tätä faceliftiä. On todella vanhan näköinen tuo Q5 sisusta verrattuna tähän uuteen Q7.
 
skiri sanoi:
Sääli ettei Audi Q5 TFSI e -hybridi saanut tätä faceliftiä. On todella vanhan näköinen tuo Q5 sisusta verrattuna tähän uuteen Q7.

Totta, Q5 houkuttelevuus olisi ihan eri tasolla, jos olisi tullut sisälle samat muutokset.
 
Täällä Jyväskylän seudulla on alkanut näkymään jo "aika runsaasti" tätä uudempaa korimallia. Taitaa saada esim. Saksasta jo aika kohtuuhintaan käytettyinä.
 
On muuten melko hyvät varusteet vakiona uudessa Q7 plug-in-hybridissä:

Hinnat alkaen n 84k€. Harmi kun taitaa mennä hieman pitkäksi hinta omalla kohdalla.

Audi
Q7 Business S line TFSI e
HINNASTO Nro 24 / 30.01.2020
Q7 Business S line TFSI e Plug-in hybrid -mallien vakiovarusteina mm. seuraavat varusteet:
Matrix LED -ajovalot, sis. ajovalojen pesimet ja dynaamiset etu- takavilkut Urheilullinen mukautuva ilmajousitus, Adaptive Air Suspension Sport
MMI Navigointi plus -järjestelmä
Korkearesoluutioiset kosketusnäytöt (ylempi näyttö 10,1" alempi näyttö 8,6") Audi virtuaalimittaristo
Audi Sound System
Nopeusrajoitustunnistin
Audi Smartphone Interface -järjestelmä
Audi connect safety & service -järjestelmä 1
Akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana
Peruutuskamera
3-puolainen nahalla päällystetty monitoimiohjauspyörä plus
Sähkösäätöiset etuistuimet
Trend-nahkaverhoilu (nahka/keinonahkaverhoilu)
Takaistuin Plus
Lämmitettävät takaistuimen reunapaikat
Audi pre sense basic -järjestelmä
Audi pre sense eteen -järjestelmä
Automaattisesti himmentyvä taustapeili
Kaistaltapoistumisvaroitin
Sähkötoimisesti avautuva ja sulkeutuva tavaratilan luukku
S line etu- ja takapuskurit
S line merkit etuolokasuojissa
Alumiiniset etu- ja takaovien kynnyslistat, valaistut, S logo etuovien kynnyslistassa Pyöränkaaret ja sivuhelmat korinväriset
Kiiltolistat sivuikkunoiden ympärillä ja kiiltävät kattokaiteet
Alumiinivanteet 5-puolainen "Star" design, koko 8.5J x 19, renkaat 255/55 R19

Q7 Business S line 60 TFSI e Plug-in hybrid -mallissa vakiovarusteina lisäksi tai sijasta seuraavat varusteet:
Musta Optiikka -paketti
Mustat ulkopeilien kotelot
Mustat kattokaiteet
Urheiluistuimet edessä
Frequenz Alcantara/nahkaverhoilu S logolla Musta sisäkatonverhoilu
Tumma harjattu alumiini-somistelistat
LED- sisäänastumisvalo etu- ja takovissa
Punaisiksi maalatut jarrusatulat
Alumiinivanteet 10-puolainen "Star" design, koko 9.0J x 20, renkaat 285/45
 
No on kieltämättä aika houkutteleva hinta varusteet nähden. Piti oikein rakennella omaa Q5e:tä vastaavalla varustelulla Q7 55 e  ja tuleehan siitä sitten jo yli 100k€ paketti. Mutta on kyllä auton kokokin huomattavasti isompi ja mukaan tulee toisaalta paljon asioita joita kaikkia quuvitoseen ei saa edes rahalla.
 
Kylmä auto, Olarista kehä 2 - Turuntie - Kehä 3 - Vihdintie landelle päin. 42km riitti sähkö, eli Salmijärven nurkille, sen enempää yrittämättä, mittarissa vitonen yli rajoituksen. Jos huomenna sais aikaiseksi niin voisi testata mitä V6 syö matka-ajossa akku tyhjänä.