https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Audi Q7 2015

Juu käsitin että jommankumman etupenkin alla olis akku, mut en ole varma. Mut enivei, ei riitä aika eikä into isompiin purkuhommiin, kun en nyt mitään kisahifiä ole rakentamassa vaan ihan vaan perussettiä peittämään lasten huutamista mummolan matkoilla :=)
 
Q7:ssa patteri on kuskin penkin alla - samoin kuin näissä konserniveljeksissäkin.

Koska maininta tuli profiiliin, niin  jotain pitää mainita. :) Ihan hirveänä ei tarvitse "puukottaa" tai purkaa kuitenkaan vahvaria asennellessa. Käytännössä mitä tarvisi tehdä on vetää virta peräkonttiin, sitten napata signaali *jotenkin* mankalta. Melkeen sanon että enempi askareita siitä kajareiden vaihdosta tulee. :)

Tässä Q7:ssa on uusi MIB-käyttis näihin meitin volkkareihin verrattuna joten samoin opein sieltä ei signaali löydy. Tuo oma purkkikaan ei tätä uutta MIB-alustaa tue - se ei satasia olisi maksanut.

Sen mitä nyt tässä on sivusta tullut seurailtua, niin kyllä se vahvari tekee isoimman osan työstä. Herkät kajarit on toki hyvä olla olemassa, mutta kyllä vakiosetinkin saa soimaan säätämällä - tästä vaikka esimerkkinä ePan auto. Kaveri tuossa askarteli omaan ID.4:een hifistelyjä, niin vasta kun sai passelisti säädöt kuntoon, alkoi kunnolla homma soimaan - vaikka parannusta arkiajoon tuli alusta asti.
 
Juu mutta ei se takakontissa jytisevä subbari sit kuitenkaan yhtään auta tuohon keskialueen ja diskanttien puhtauteen, sen on kuitenkin mulle se olennaisempi juttu.  :)

Mut ePa sanoit ylempänä että "Vakioäänentoisto on kumminkin prosessoitua ja optimoitu ensiasennuskaiuttimillle"; onko Audeissa tosiaan näin noissa ihan halvimmissakin perushifeissä? Mulla oli aiemmin MB GLC, ja siihen sain asiaan perehtyneestä audioliikkeestä selvityksen että jos siinä on perushifit, ei niissä ole mitään equtuksia ja siksi siihen voi ihan hyvin vaihtaa paremmat elementit. Jos taas Mesestä löytyy esim. B&O:n setti, niin siinä on aina sisäänrakennettu equtus kaikille elementeille jolloin pelkästään niitä ei tietenkään kannata vaihtaa. Mutta onko näissä Audeissa/Q7:ssa siis aina equtus jo ihan perustasollakin?

Tässä perushifissähän on tosiaan vissiin joka kulmassa jotain Nokian 1 euron pahvielementtejä merkkarin kokoisilla magneeteilla, joten olisin kyllä hämmästynyt jos esim. Focaleilla ei saundi kuuluvasti paranisi. Mutta spekulointia kaikki tyynni, ja siksi juuri kyselinkin että olisko kellään tästä ihan käytännön kokemusta?
 
Noh - ei ole tosiaan kokemusta just Audista mutta saman tehtaan tuotteesta kuitenkin.

Se että MB:llä ei ole ekutusta ei tarkoita etteikö sitä Volkkarissa saati Audissa olisi. Tuossa Touaregissa on Audin MM! 3G+:aa vastaava setti auton sisällä ja se on todella voimakkaasti ekutettu vakiona ja vakiokaiuttimin - eli nimenomaa sitä keskialueen tahmeutta paikkaamassa.

Oulussa tuo on korjattu parilla eri reseptillä konserniveljessä - ePalla vahvarilla ja subilla ja säädöllä, minulla etupään erkkasarjalla, vahvarilla, subilla ja säädöllä.

En siis sano että kaiuttimet ei huono ostos olisi, mutta ne ei *välttämättä* ole suoraan tie onneen. Vahvistin, de-ekutus ja oikeat säädöt taas voi niistä pahvikajareistakin saada ihmeitä ulos.
 
Ok, eli käsitinkö oikein että nuo sais oikaistua, pitäisi siis vissiin hommata:
- Se väyläboxi jolla saa signaalin ulos MMistä
- DSP
- Vahvistin kaikille kanaville
- Kaikki elementit

Ja sitten pitäisi vielä asennuttaa koko setti piuhoineen päivineen jossain pajalla -> puhutaan varmasti parin tonnin setistä. Äh. Taidanpa siis sittenkin hommata omat vastamelukuulokkeet kaikille :=)
 
AlliumPorrum sanoi:
Ok, eli käsitinkö oikein että nuo sais oikaistua, pitäisi siis vissiin hommata:
- Se väyläboxi jolla saa signaalin ulos MMistä
- DSP
- Vahvistin kaikille kanaville
- Kaikki elementit

Ja sitten pitäisi vielä asennuttaa koko setti piuhoineen päivineen jossain pajalla -> puhutaan varmasti parin tonnin setistä. Äh. Taidanpa siis sittenkin hommata omat vastamelukuulokkeet kaikille :=)
Ei nuita kaikkia tarvi... välttämättä.

DSP ja vahvistin on nykyään samaa pakettia yleensä ja ovat suht kompakteja jos ei hulluja tehoja halua. Samoin kaikkia kaiuttimia tuskin tarvii uusia heti jos pientä parannusta haluaa. Mutta subi olisi sinänsä hyvä... Toki kaiutintasoista signaaliakin voi koittaa vahvistaa (eli ilman tuota väyläpurkkia), mutta se on yleensä vähän haastavampaa kuin linjatasoista vahvistella, mutta DSP-vahvarien de-ekutukset voi toimia jotenkuten - joskus hyvin, joskus huonommin. Mutta tehtävissä, ja silläkin parannusta saanee. Itse en ollut täysin tyytyväinen Audisonin De-ekutukseen, joten siksi ostin tuon Trioman signaalitulkin.

Mutta niin, tää on vähän semmosita että ellei mitään budjetti-budjettiratkaisua ole - kuten vaikkapa tämän Q7 tai Touaregin tapauksessa - niin sitten mennee siihen että tämmöinen harrastaminen maksaa.

Mutta lienee niin että tällä foorumilla ei ole kukaan tänikäistä Q7:aa hifistellyt joten varmaan oman kylän hifisepälle soittamalla voinee hieroa joko kauppoja tai sitten ohimoa lompakolla - riippuen oman pörssin paksuudesta ja omista tarpeista. Toki liikkelle voi lähtä kajareista ja huomata sitten että ne riittää tai sitten niin että ei riitä ja nälkä kasvaakin... :D
 
No parista paikallisesta liikkeestä täältä Jyväskylän suunnalta jo tuota kyselin, ja nostivat kädet suoraan pystyyn että eivät tunne ko. väylävehjettä olleskaan. Mut joo, tuo elementtien vaihtaminen nyt on sen verta edullinen & helppo homma, että jospa tosiaan koklaan sitä enste. Ei se nyt ainakaan huonommaksi pitäisi mennä :=)

 
No jos itse vaihdat elementit, niin samalla vaivalla sitten vaimennat ovet ja ovipahvit. Viimeisimpänä sitten vaahtomuovirinkula kaiuttimen ja ovipahvin väliin.

Ja tottakai aloitustilanteesta otat taajuusvasteen? Muutenhan parannusta ei voi todeta.

Vakio vahvistimella yläpää leikkautuu pois paljon ennen kuin kaiuttimesta loppuu toistokyky. Tätä tosin ei niin helpolla korjatakkaan. Ja taas hierotaan joko kauppaa taikka ohimoa. [emoji1787]
 
No itse asiassa en tiedä että kannattaako tuossa ovipahveja alkaa vaimentamaan, koska niinkuin noista mun ylhäällä linkkaaman keskustelun kuvista näkyy, on tuossa Q7:ssa noille 8"- tuumaisille suljettu kotelo ruuvattuna kiinni oveen..? Toki sinne sisään varmaan vois laittaa samalla vähän vaimennusta.

Eikä mulla ole mitään härveleitä millä mitata taajuusvasteita eikä osaamistakaan moiseen, eikä kyllä juuri kiinnostustakaan. Riittää kun musiikki, ennenkaikkea akustinen, kuulostaa hyvältä elikkäs miellyttävältä. Ja jos eroja ei kuule korvalla, eihän niillä silloin ole mitään väliä. ;=)

Siis meinaatko että autojen vakiovahvarit olis niin huonoja että ne ei toista jonnekin kuulon rajamaille eli about 15-20khz?? Tuo olis kyllä aika hämmästyttävää, kun nykyteknikalla varmaan mikä tahansa 20€ vahvari tarjoaa ihan tasasta kaistaa koko kuuloalueelle...
 
Nämä hifistlythän on vähän sellasia, että niiden toimivuutta ei voi testailla ”on/off”.  Varsinkaan kaiuttimien vaihtoa tms. Se pieni insinööri joka minissa asuu uskoo mittausdataa paljon helpommin kuin korulauseita. Sitten kun on mittausdataa, niin voi alkaa säätämään haluamaansa suuntaan. Vakiolaitteet ei valitettavasti kummoisia säätöjä tarjoa. Omani mittautin ennen jälkeen ja siinä nähtiin kuinka alkuperäinen yläpää loistaa poissa olollaan. En siihen kiinnittänyt radiota kuunnellessa huomiota. Radiolähetykset kumminkin on kompressoituja nekin, mutta jo Spotifyn äänenlaadullakin huomasin muutosten jälkeen kuinka paljon paremmin yläpää toistuu. Mulla on muutama biisi jota oon soitellu eri kokoonpanoilla ja kyllä niissä järjestelmissä vaan on eroja.

En osaa sanoa onko yläpään tukkoisuus vahvistimen vai kaiuttimien huonoutta, vai järjestelmän taajuuskorjausta. Autovalmistan alkuperäisen taajuuskorjauksen tarkoitus ei varmaan ole olla ihanteellisen tasainen vaan ihan jotain muuta. Järjestelmän pitää kumminkin palvella lukuisaa määrää ihmisiä joista kumminkaa suurin osa ei välitä varmaan miltä radio kuulostaa. Kunhan uutiset edes silloin tällön kuulee. Tai aamuruuhkassa aamuradiojuontajien leukailut. Sitten on se häviävän pieni käyttäjäkunta joka edes vähän on kiinnostunut miltä musiikki kuulostaa autossa.

Parhaimman palautteen sain vakiovänkäriltäni jolle en juurikaan kertonut mitä Volkkariin oli tehty, kin hän sanoi että tässähän saa laulun sanoista selvää!!!

Se on tärkeintä, että olet itse tyytyväinen autoosi (ja sen äänentoistoon). Nälkä kasvaa syödessä ka hifiharrastukseen voi käyttää uskomattomia rahamääriä ja nämä täällä mainitut keinot ovat vain hyvin pintapuolista raaputtelua.
 
Lisää autoja ja luettavaa. Hyvä homma.

Vaikka olisi mikä lähtökohta, niin hifihommat autossa lähtee oven vaimentamisesta, siitä olen samaa mieltä.
Ei se Q7 voi olla poikkeus vaikka kallis audi onkin. Aina nuo optimoidaan tehtaalla painon ja eristävyyden kompromissina, hifisti hakee enempi massaa -> enempi eristävyyttä -> parempaa kokonaisuutta äänentoiston kannalta.
Vaikka painaakin sitten ovi x kiloa lisää ja vaikuttaa co2 päästölukemaan jos virallisesti mitattaisiin.



Oululaisten salakerhoviittauksia tuolla ePan linkissä joko typona tai tahallaan  ;D
Tuohon
ePa sanoi:
Se pieni insinööri joka minissa asuu uskoo mittausdataa paljon helpommin kuin korulauseita.
 
Itseasiassa... ihan kaikki toteutukset EI ole välttämättä kompromisseja jos äänieristävyyteen on lähtökohtaisestikin panostettu. Toki kannattaa miettiä missä se raja itsellä menee - voihan sen niinkin ajatella että enempi on aina parempi. Onko sitä rajaa silloin?

Mutta vaikkapa allekirjoittaneen folkkarissa on jo lähtökohtaisesti kolminkertaiset eristykset ovissa, ovipahvissa reilusti fylliä, väli"pelti" raskasta muovia kevyesti matotettuna ja ulkopeltikin matotettu jo tehtaalta. Totta sinne jonnekin raskasmattoa laittaisi, mutta mulle oveen hihit myyneen Hifitalon Matti tuumasi, että ei oo välttämätöntä koska tuo auton on kuitenkin jo NIIN eri speksein tehty kuin mitä 90% muista tielläliikkuvista tinapurkeista.

Miten Audissa? Jos tämä -15 malli on äänierkaltaan yhtään vastaava kuin mitä aikanaan hämärähommissa testaamani @Docw:n hybridi, ei kyllä metelistä voi ainakaan äänieristyksen puutetta syyttää. Ehkäpä siis mennään tässä mielessä Q7:n tai Touaregin osalta tasolle "fiilis" niin pitkään kuin sitä ePan mainitsemaa raakaa mittausdataa ei ole käytettävissä. :)
 
Onkos kellään kokemusta jarrulevyjen vaihtamisesta Q7:aan? Mulla täristää sen verta että pitänee uusia, mutta marmorilla noiden hinta on yli 600€ per levy (!?!?!), ja mistään muualta Suomesta ei moisia tunnu löytyvän. Korjaamollakin katsoivat kaikki yleisimmät varaosaliikkeet, mutta ei-oota tarjoaa kaikki... :-o
 
Vesil sanoi:

No tuolta löytyi parikin vaihtoehtoa!

Tämä vaikutti ainakin sopivalta: https://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/28580417/?sv=1

Ja nämä kaksi näytti olevan myös sopivia, en tosin ymmärrä mikä noissa on ero kun luvut on ihan samoja:
- https://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/30720759/?sv=1#!product-tab-oem
- https://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/30720761/?sv=1

Ja en tiedä onko sillä merkitystä, mutta jostain syystä nuo jälkimmäiset näyttää painavan rapiat 2kg enemmän kuin tuo eka..?
 
insi sanoi:
En tiedä tarkempaa auton/jarrujen mallia joka autoosi sopii, mutta tästä liikkeestä olen joskus tilannut zimmermannin jarrusatseja mielestäni ihan hyvää hintaan ja omalla kohdalla zimmermannin laatukin ollut mielestäni hyvä.
https://www.ws-autoteile.com

Tuosta esimerkiksi yhden levyn marmorihinnalla saisi levyt, palat ja anturit:

https://www.ws-autoteile.com/de/ersatzteile/Zimmermann-FORMULA-Z-Bremsscheiben-Belaege-Wako-AUDI-A6-C8-A7-4K-A8-4N-Q7-4M-vorne_PKT062W681

Täähän oli hyvä, kiitokset! Pistin samantien paketin tilaukseen :=)
 
Mukava nähdä, että Audiin saa vielä laser-kaukovalot - Bemarihan nämä jostain syystä jätti / jättää pois mallistostaan. Plugarihan tästä tarvitaan ehdottomasti veroviherpesun takia, luulisi sellaisenkin tulevan.