https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Audi Q5 TDIEdition

jols

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
29.7.2014
Aika houkutteleva paketti tarjolla, tuo Offroad-versio kiinnostaisi. Navigaattorin hinta vaan on älytön.

Siitä innostuneena kävin Saksan Audin sivuilla ja lisävarusteiden hinnathan on ihan älyttömiä Suomessa. Niitä ei voi puolustella autoverolla koska autovero ei niitä nosta tuplaksi tai jopa ylikin Saksan hinnan...

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
jols sanoi:
Aika houkutteleva paketti tarjolla, tuo Offroad-versio kiinnostaisi. Navigaattorin hinta vaan on älytön.

Siitä innostuneena kävin Saksan Audin sivuilla ja lisävarusteiden hinnathan on ihan älyttömiä Suomessa. Niitä ei voi puolustella autoverolla koska autovero ei niitä nosta tuplaksi tai jopa ylikin Saksan hinnan...
Näin on. Laitoin juuri reilu viikko sitten tuollaisen tilaukseen, ainoa järkevä tapa Audilla taitaa olla hankkia näitä elinkaaren ehtoopuolella olevia malleja. Ainakin varustepaketit ovat nyt Q5:ssä hieman edullisempia kuin muutama vuosi sitten, samalla hinnalla olisi tuolloin saanut 103kw mallin perus-businessvarustein.
 
Minuakin tuo TDI -kampanja etäisesti kiinnostaa. Tänään mietin, että laitanko tarjouspyynnön. Mutta ajatukseni kääntyi siihen, että Audissa on aika "nolo" moottori, ja kaikki ekstrat kalliita, kun vertaan sitä Volvon XC60 Ocean Race -kampanjaan. Volvossa saisi enemmän tehoa, hienomman 5 -sylinterisen moottorin ja paljon edullisia varusteita samaan hintaan. Lisäksi Q5 taitaa uusiutua ennen XC60:a. Molemmat toki ovat vanhoja malleja, mutta Q5 on näistä se "ikivanha".
 
Markku J sanoi:
Lisäksi Q5 taitaa uusiutua ennen XC60:a. Molemmat toki ovat vanhoja malleja, mutta Q5 on näistä se "ikivanha".

Ajovalosta olen aiemmin tarkistellut ensiesittelyaikoja, koska en laiskana itse jaksa niitä metsästää ympäri nettiä.

Lähteitä tuolla ei mainita, joten siltä osin paha sanoa luotettavuudesta (edit: mainitaanpas), mutta ainakin samasta paikasta löytyy helposti eri merkkien tietoja.
 
Niin, onhan se vanha malli jo. Toisaalta se on kuitenkin vanhanaikainen lähinnä kabiinin elektroniikan osalta.

Ulkoa auto on edelleen mielestäni tyylikäs, etenkin off road -paketilla. TDI Editionissa tulee mukavia varusteita kuten sähköinen takaluukku, webasto ja koukku.

Ja mitä moottoriin tulee, niin toki tällainen auto olisi puhdasta parhautta 3.0 TDI Clean Dieselin uusimmilla tehoversioilla mutta en nyt sanoisi tuota 2-litraista noloksi. Uusimmalla inkarnaatiollahan on sentään 190hp edestä tehoa ja woimaakin oli joku 400nm luokassa, Euro 6 speksillä..

XC60 koneet taas saastuttavat yllättävänkin paljon. Saattavat olla miellyttäviä ajaa jne, mutta saasteiden osalta ovat ainakin paperilla kilpailua perässä. Varusteita Volvossa kyllä piisaa ja hienoja sellaisia toki.

Mutta lopulta noiden osalta varmaan koeajo on se mikä ratkaisee pelin suuntaan tai toiseen - perinteisesti, fiilispohjalla :)
 
Markku J sanoi:
Minuakin tuo TDI -kampanja etäisesti kiinnostaa. Tänään mietin, että laitanko tarjouspyynnön. Mutta ajatukseni kääntyi siihen, että Audissa on aika "nolo" moottori, ja kaikki ekstrat kalliita, kun vertaan sitä Volvon XC60 Ocean Race -kampanjaan. Volvossa saisi enemmän tehoa, hienomman 5 -sylinterisen moottorin ja paljon edullisia varusteita samaan hintaan. Lisäksi Q5 taitaa uusiutua ennen XC60:a. Molemmat toki ovat vanhoja malleja, mutta Q5 on näistä se "ikivanha".

En nyt kaiken rehellisyyden nimissä ymmärrä tätä kommenttia Audin nolosta moottorista. Q5 on saanut keulalleen juuri uuden diesel-moottorin - jollaisesta käsittääkseni olit kiinnostunut - mikä tässä voimanlähteessä on niin noloa?

Lisäksi, Q5:en facelift on tullut tuotantoon vasta viime syksynä, kun Volvon vastaava tänä keväänä eli tämän suhteen en nykyisimmille malleille saa ikäeroa "ikivanha".

Toki uudempiakin sisätilaratkaisuja on Volvossa vs Audi, mutta yleiseen laatuvaikutelmaan ei tämä mielestäni vaikuta, Audi on ikääntyneenämpäkin laadukkaamman oloinen mielestäni.

 
Minä taas ymmärrän Markun "nolon" moottorin, kun kyseessä on neloskone. Itsekkin pidän Scanian v8 koneista ja ne on aitoja oikeita. Muut kutoskoneet on kuorma-autoissa vähän niin ja näin.. Eli Markun kanssa samalla ajatusmaailmalla mennään. Vaikka onhan tuo 2litrasesta koneesta ihan riittävä tehomäärä 190hv + 400nm  ;)
 
Tämä on nyt vain minun ajatus: imho tuollaiseen keskikokoiseen suv-käikäleeseen vajaa parisataaheppainen kaks-litrainen nelipytty on just oikea valinta. Siis kyllähän se kulkee pirusti paremmin ja käy tasaisemmin jos on kutoskone, 250 heppaa ja putket molemmin puolin. Älkää tappako kun sanon tämän: tuommoisessa korkeassa kiikussa ajo-ominaisuudet tapetaan metrin normaalia korkeammalla olevalla painopisteellä jo muutenkin niin ei sen tartte sen kovempaa kulkea. Tämä ei koske vaan Q5:ttä, olen ajanut mm. X3/5, Mersun ML/GLK, Volvot XC60/90, you name it. Onhan se hienoa että "pääsee ohitse" tai "vaivattomasti rampilta liikennevirtaan". Mutta jokaisella korkealla laitteella lähinnä itkettää kun laskee mutkaan, ihan sama mikä pata siellä on.

Btw. Kuis vanha tuo Vålvo on jo?
 
Eiks volvo tullut markkinoille 2010/2011? Mut tää uusin facelifti tänävuonna alkuvuodesta?
 
Mrk sanoi:
... putket molemmin puolin.

Pitää olla tuplaputket molemmin puolin ja mielellään jotain muuta kuin sellainen peruspyöreä. Jos kuitenkin pyöreä, niin jotain aivan järjettömän härskiä viemäriputken kokoluokkaa. Näyttää heti huomattavasti puhdikkaammalta.
 
Markku J sanoi:
Minuakin tuo TDI -kampanja etäisesti kiinnostaa. Tänään mietin, että laitanko tarjouspyynnön. Mutta ajatukseni kääntyi siihen, että Audissa on aika "nolo" moottori, ja kaikki ekstrat kalliita, kun vertaan sitä Volvon XC60 Ocean Race -kampanjaan. Volvossa saisi enemmän tehoa, hienomman 5 -sylinterisen moottorin ja paljon edullisia varusteita samaan hintaan. Lisäksi Q5 taitaa uusiutua ennen XC60:a. Molemmat toki ovat vanhoja malleja, mutta Q5 on näistä se "ikivanha".
Joo, onhan se Q5 vanha ja kyllä hetken jouduin pohtimaan olenko valmis downgreidaamaan moottoria nykyiseen verrattuna. Koeajo 130kW mallilla kuitenkin osoitti, että tehoa on ihan riittävästi, vaikkei mitään urheilullista fiilistä tule. Mielelläni toki ottaisin Audiin nykyisestä kulkineesta D5 -moottorin, mutta juuri mitään muuta en mukaan kaipaa (no, ehkä Volvon hyvät jakkarat voisin ottaa - Audin penkit mulle vielä kysymysmerkki - sekä BT audio streamingin, jota varten täytyisi Q5:n ottaa härskin hintainen navi). XC60 ei tällä kertaa ollut minulle todellinen vaihtoehto, nyt on V60 ollut reilut kaksi vuotta alla ja haluan jotain muuta kuin pelkän nykykulkineen isommalla maavaralla.

Q5 Offroad -varustein näyttää omaan silmään mukavan freesiltä ja luotan siihen ettei Audin uudistustahti välttämättä vastaa huhuja/odotuksia tällä hetkellä :)
 
On muuten harmillista että tuo tdi edition on vain tuolla 2.0 tdi:llä. Olisi voinut olla venymisen paikka, jos 3.0 tdi olisi samoilla herkuilla tarjolla.. nyt sen hinta on pitkällä horisontissa.

Ei sinällään on tuo 2 litranen hyvä ns. järkimoottori.

//Juha
 
Jep, olishan se kiva jos olisi SUV:n korkuinen auto Lamborghinin rataominaisuuksilla yhdistettynä upeaan kaksioviseen urheiluauton koriin missä olisi nelihenkisen perheen kiva matkustaa ja tavaratilaa olisi paljon  8)

Kaikkea ei voi saada. Itsellä on hiljalleen käyttöauton suhteen mennyt jakeluun 90/10 suhde. Eli auton pitää olla mahtavuutta 90% ajasta ja se 10% voi olla vähemmän optimaalista. Sen takia tuo korkeahkon auton kallistelu ei enää niissä määrin haittaa.. mutta iso pata olisi kyllä kiva, sitä ei voi kiistää.

//Juha
 
jlindstrom sanoi:
On muuten harmillista että tuo tdi edition on vain tuolla 2.0 tdi:llä. Olisi voinut olla venymisen paikka, jos 3.0 tdi olisi samoilla herkuilla tarjolla.. nyt sen hinta on pitkällä horisontissa.

Ei sinällään on tuo 2 litranen hyvä ns. järkimoottori.

//Juha
Olishan se isompi parempi tietty, mutta kyllä nämä saksalaiset premium-merkit ovat järjestään hinnoitelleet isommat moottorit Suomessa niin korkealle, että lisähevosille tulee aika suolainen hinta, varsinkaan kun harvoin sillä rahalla mitään muuta saa.

Nyt täytyy tyytyä tuohon 2 litraiseen, on sekin parempi kuin 103kW malli jota pari vuotta sitten vakavasti harkitsin. Vielä täytyy pari kuukautta odotella...
 
jlindstrom sanoi:
Jep, olishan se kiva jos olisi SUV:n korkuinen auto Lamborghinin rataominaisuuksilla yhdistettynä upeaan kaksioviseen urheiluauton koriin missä olisi nelihenkisen perheen kiva matkustaa ja tavaratilaa olisi paljon  8)

Porsche Macan Turbo?

Kaikki edellämainitut ominaisuudet melkein muttei ihan. Lähimpänä kumminkin äkkiseltää tuumattuna. Omakohtaisia kokemuksia ei valitettavasti ole.
 
ePa sanoi:
Porsche Macan Turbo?

Kaikki edellämainitut ominaisuudet melkein muttei ihan. Lähimpänä kumminkin äkkiseltää tuumattuna. Omakohtaisia kokemuksia ei valitettavasti ole.

Vanha työkaveri  tuollaisen osti. Maukkaan näköinen ja oloinen peli. Mutta niillä 20" vai oliko 21" kiekoilla ja nahkasiivut päällä sekä sillä jousituksella, niin yllättävän tontissahan se lopulta oli. Korkeus oli enempi sellaista allroad tasoa..jos edes sitä. Selvästi matalampi kuin esim Q5 mihin pohjautuu.

Musta Macan Turbo, punaisella nahkasisustuksella ja kaikenlaisilla herkuilla.

//Juha

 
jlindstrom sanoi:
Musta Macan Turbo, punaisella nahkasisustuksella ja kaikenlaisilla herkuilla.

Laitetaan yks semmonen...  8)

0003-03-2014-porsche-macan-turbo-la-1.jpg


DSC03167.JPG


Jatketaan Porsche ketjussa...
 
Jännä testi - ei pärjännyt Macan ikivanhalle Q5:lle (samalla koneella), vaikka Macanin ylivertaisuutta on paljon hehkutettu.
 
Markku J sanoi:
Jännä testi - ei pärjännyt Macan ikivanhalle Q5:lle (samalla koneella), vaikka Macanin ylivertaisuutta on paljon hehkutettu.
ilmeisesti hinnassa sai macan eniten takkiin. Mutta yllättävää että kritisoivat myös osien yhteensovitusta. Olisin olettanut, että tuo on porschessa jos missä kohdillaan...
 
Nyt kun tämä auton hankinta on taas itsellä tapetilla, niin pitää sanoa että tuo Q5 varustepaketteineen houkuttaa. Meillä on työsuhdeautoiluun tuli vapaa tietyin rajauksin ja yllättäen näissä city-maastureissa Q5 pitää kärkipaikkaa koska:

1) co2-raja on 150g. Tuossa tippuu XC60 ja GLK välittömästi, kun on sopiva moottori
2) X3 tippuu pelistä koska Xdrive kampanja on ohitse, niin hinta hyppää

Eipä tuossa kovinkaan paljon sitten ole enää "premium" citymaastureissa pelivaroja.

//Juha
 
jlindstrom sanoi:
Nyt kun tämä auton hankinta on taas itsellä tapetilla, niin pitää sanoa että tuo Q5 varustepaketteineen houkuttaa.
Mulla on nyt kaksi viikkoa ollut otsikon mukainen auto alla, otin lisäksi Offroad-paketin enkä sen lisäksi paljoa muuta. Tähän asti olen ollut todella tyytyväinen, auto on monessa suhteessa parempi kuin XC60, mm. hiljaisuus, jämäkkyys, vaihteisto (myönnettäköön toki, että vertailu-Volvon mittarissa oli 150tkm).

Moottorin ja vaihteiston yhdistelmään olen todella tyytyväinen. Tuossa 140kw dieselissä on jo ihan riittävästi paukkuja tämän kokoiselle autolle. Vaihteisto ei vaadi samalla tavalla opettelua esim. liikkeelle lähtiessä kuin 2010 mallin DSG johon aikoinaan tein tuttavuutta. Eikä luista, niinkuin Volvon Geartronic!

En ole vielä päässyt testaamaan auton talviominaisuuksia, mutta odotukset on kovat  :D