https://tummennuskalvot.fi/

Audi Q5 TDIEdition

Turbodog: mukava kuulla että istuu lapaseen.

Itsellä on lievästi harmaita pilviä tuon hankinnan kanssa. Audi laski mun lievästi varustellusta tdi-edition konfiksesta liisaritarjousta, niin hinta oli pilvissä.

Mutta kysyn nyt samaan pakettiin tarjousta ALD:stä. Muut firman vermeet olleet sitä kautta jo vuosia, niin katsotaan josko tuo alkaisi osua paremmin...

Tällä hetkellä varustellun version hinta on 66k€. Pari tonnia noista varusteista saa vielä pudotettua pois, jos on pakko..

//Juha
 
Aivan käsittämättömän väännön ja ALD:n jäätävän asiakaspalvelun toimista huolimatta tänään lähti henkilöstöpäällikölle mutusteltavaksi Q5:n liisarista tarjous.

Auton hintalappu oli rapiat 65k lopulta, eli ihan kivasti siihen varusteita kuitenkin sain.

Nyt sitten jännitellään tammikuun alkupuolelle, meneekö HR:llä kuponki läpi. Varusteissa on tietysti pari juttua, mitkä ei istu suoraan firman autopolitiikkaan.. mutta tuntuisi järjen köyhyydeltä maksaa 4600€ navista ja 1300€ metalliväristä. Jos noihin puuttuvat, niin pitää alkaa perustelemaan. Sormet ristissä, että eivät huomaa :)

//Juha
 
Näin ne sanoopi juu.. mutta saattaa tuossa olla pikkasen pelivaraa. Worse comes to worst, odottelen kun quattrokuun paketit pukkaa päälle.

Lisäksi jäi hiukan epävarma kuva koskeeko tuo välttämättä Q5:sta niin isosti. A4/5 varmasti, mutta muistaakseni edelliseen pakettiin verrattuna Q5:ssa muuttui lähinnä nimi.

//Juha
 
jlindstrom sanoi:
Lisäksi jäi hiukan epävarma kuva koskeeko tuo välttämättä Q5:sta niin isosti. A4/5 varmasti, mutta muistaakseni edelliseen pakettiin verrattuna Q5:ssa muuttui lähinnä nimi.

Luulisi, että A4/5 sektorille tulisi nyt quattrokuussa kunnon saattohoitopaketti. Samaan tapaan kuin A6:sessa oli ennen nykymallin julkaisua.
 
Varmaan tuleekin jotain lisää. Omalla kommentillani lähinnä, että kuulin myös varma na TDI Editionin poistumisen noista sekä myös Eberi-paketin loppumisen.

Q5 osalta taas TDI Edition on noin 1000€ halvempi "minun varusteillani" kuin normi business offroad tismalleen samoilla leluilla.
 
jlindstrom sanoi:
Nyt sitten jännitellään tammikuun alkupuolelle, meneekö HR:llä kuponki läpi. Varusteissa on tietysti pari juttua, mitkä ei istu suoraan firman autopolitiikkaan.. mutta tuntuisi järjen köyhyydeltä maksaa 4600€ navista ja 1300€ metalliväristä. Jos noihin puuttuvat, niin pitää alkaa perustelemaan. Sormet ristissä, että eivät huomaa :)

//Juha
Toivotaan parasta! Edellyttääkö teillä firman politiikka navia ja metalliväriä? Noilla hinnoilla navi on huono investointi jos miettii jälleenmyyntiarvoa...

Nyt on pari päivää q5:tä testattu tositoimissa... hienosti liikkuu lumipöpperössä..
 
Ihan 100% samaa mieltä. Halusin auton valkoisena. Metallivalkoinen ei siihen isosti iloa tuo.. ja se juutaksen kallis navi.. mulla on kunnon Brodit autoteoine ja 5.5" ruudulla oleva iPhone 6+ jossa TomTom asennettuna. En oikein näen 4600€ edestä lisäarvoa tehdasnavissa. Mieluummin otan noilla kääntyvät valot, lisää turvatyynyjä, paremman ilmastoinnin jne jne.

Mutta katsotaan nyt miten käy. Meidän autopolitiikka valuu jenkeistä käsin, joten siellä on kaikenlaisia hulluuksia.

//Juha
 
Tämä saga jatkuu taas! Nyt on uudet kupongit sisällä tällä kertaa sitten nimellä Land of Quattro Offroad. Katsotaan miten tällä kertaa käy..

Yksi asia mikä tuntuu pysyvän on ALD:n per**ily. Nyt on taas siellä kaverilla ollut 2,5pv laput sisällä mutta tarjousta ei kuulu. Noh, heitin kupongit eilen illalla siellä toiselle tyypille ja katsotaan joskos se alkaisi vastailemaan. Viimeksi sain aikaan kitinää siitä, että tämä tahmatassu hitailija hoiti jo hommaa..

//Juha
 
jlindstrom sanoi:
Tämä saga jatkuu taas! Nyt on uudet kupongit sisällä tällä kertaa sitten nimellä Land of Quattro Offroad. Katsotaan miten tällä kertaa käy..
//Juha
Mikäs tuossa oikeasti muuttui? Saako nyt sen aikaisemman TDI Edition -paketin ilmaiseksi? Onnea vaan ALD:n kanssa vääntöön, itsellä vastaavanlaisia kokemuksia ko. firmasta...
 
Q5 osalta käytännössä mikään ei muuttunut. Olen nyt odottanut 3 arkipäivää ALD:n tarjouslaskelmaa aiheesta. Saas nähdä miten pitkään tällä kertaa.. perjantaina koitin saada ALD:ltä toisen henkilön hoitamaan homma, ei onnistu.
 
Reilu 6tkm Q5:llä takana ja kaikin puolin positiivisissa merkeissä alku on mennyt. Auto on jämäkkä ja hyvä ajaa sekä todella hiljainen, nastojen rapina ei kuulu juurikaan sisälle. Ero on dramaattinen verrattuna vaimon Poloseen ja mielestäni Q5 on myös XC60:tä hieman hiljaisempi. 2-litrainen diesel liikuttaa autoa niin vaivattomasti, että suhteellisen korkeaa painoa ei erityisesti huomaa. Kulutus on pyörinyt 8,4 litran tuntumassa, joka on pari desiä vähemmän kuin XC60:llä samassa ajossa, tosin Volvolla suurin osa ajosta oli loppusyksystä kesärenkailla, kun taas Q5 on ollut nastarenkailla alusta pitäen ja ollut ajossa läpi sydäntalven. Talviajossa Q5 on kuin kotonaan ja neliveto toimii loogisesti, olkoonkin, että testitilanteet tänä talvena olivat vähissä.

Audin istuimet ovat mainiot ja sopivat minun muodoilleni hyvin. Ne ovat paremmin tukevat kuin XC60:n perus-nahkapenkit, mutta V60:n sporttipenkit olivat hieman Audiakin parempi kompromissi mukavuuden ja tuen välillä. Takapenkkien säädettävyys on Audissa selvä plussa.

Q5:n ulkonäkö miellyttää edelleen ja Offroad-paketti tuo suht iäkkääseen malliin sopivasti ryhtiä. Auto on siedettävän näköinen jopa 17-tuumaisilla "perusdonitseilla", mutta jälkiviisaana olisi pitänyt sijoittaa tuumaa suurempiin. Tietystä katselukulmasta tosin huomaa, että renkaat istuvat n. 5 senttiä sisällä. Noh, kesärenkaita odotellessa...

Suurimmat ihmetykset liittyvät elektroniikkaan. Volvojen toimivan BT-striimauksen jälkeen on kieltämättä hieman harmittanut taantua audio-piuhan kanssa leikkimiseen kun kuuntelee spotifya autossa. Outoa, että musiikin striimaus ei onnistu ilman tuhansien eurojen lisäsijoitusta vaikka puhelinta voikin käyttää BT:n kautta. Ei puhelinkaan toimi ihan niin kuin Strömsössä, välillä auton ja Samsungin yhteys katkeilee turhankin herkästi. Lisäksi en ole keksinyt saako radion volyymin alkutasoa jostain säädettyä, nyt tuntuu, että radio soi aina turhan kovalla kun käynnistän auton. Sinänsä tuo ASS kuulostaa minun korvaani hiljaisessa autossa hyvältä. Vielä yksi pieni kauneusvirhe löytyy - autossa jokin osa resonoi tietyillä musiikin taajuksilla. Ilmeisesti pelkääjän puolen oven kaiuttimen kehikko on hieman irrallaan ja pääsee rätisemään.
 
Kiitos, Turbodog, kiinnostavasta vertailusta Q5 vs. XC60. Itsekin pidän noita sopivina verrokkeina. Olisin olettanut, että Q5n kulutuslukemat olisivat pienempiä, mutta noihin tietysti vaikuttaa ajon luonne. Omassa XC60ssä painunut jo alle 8 litran pitkäaikaisessa tankkausseurannassa. Ajotieturi näyttää nyt keskilukemaa 7.2 - 7.3.

Mielelläni kuulen kokemuksia sekä Q5sesta että vertailua XC60een myös jatkossa.
 
Turbodog sanoi:
Reilu 6tkm Q5:llä takana ja kaikin puolin positiivisissa merkeissä alku on mennyt. Auto on jämäkkä ja hyvä ajaa sekä todella hiljainen, nastojen rapina ei kuulu juurikaan sisälle. Ero on dramaattinen verrattuna vaimon Poloseen ja mielestäni Q5 on myös XC60:tä hieman hiljaisempi. 2-litrainen diesel liikuttaa autoa niin vaivattomasti, että suhteellisen korkeaa painoa ei erityisesti huomaa. Kulutus on pyörinyt 8,4 litran tuntumassa, joka on pari desiä vähemmän kuin XC60:llä samassa ajossa, tosin Volvolla suurin osa ajosta oli loppusyksystä kesärenkailla, kun taas Q5 on ollut nastarenkailla alusta pitäen ja ollut ajossa läpi sydäntalven. Talviajossa Q5 on kuin kotonaan ja neliveto toimii loogisesti, olkoonkin, että testitilanteet tänä talvena olivat vähissä.

Audin istuimet ovat mainiot ja sopivat minun muodoilleni hyvin. Ne ovat paremmin tukevat kuin XC60:n perus-nahkapenkit, mutta V60:n sporttipenkit olivat hieman Audiakin parempi kompromissi mukavuuden ja tuen välillä. Takapenkkien säädettävyys on Audissa selvä plussa.

Q5:n ulkonäkö miellyttää edelleen ja Offroad-paketti tuo suht iäkkääseen malliin sopivasti ryhtiä. Auto on siedettävän näköinen jopa 17-tuumaisilla "perusdonitseilla", mutta jälkiviisaana olisi pitänyt sijoittaa tuumaa suurempiin. Tietystä katselukulmasta tosin huomaa, että renkaat istuvat n. 5 senttiä sisällä. Noh, kesärenkaita odotellessa...

Suurimmat ihmetykset liittyvät elektroniikkaan. Volvojen toimivan BT-striimauksen jälkeen on kieltämättä hieman harmittanut taantua audio-piuhan kanssa leikkimiseen kun kuuntelee spotifya autossa. Outoa, että musiikin striimaus ei onnistu ilman tuhansien eurojen lisäsijoitusta vaikka puhelinta voikin käyttää BT:n kautta. Ei puhelinkaan toimi ihan niin kuin Strömsössä, välillä auton ja Samsungin yhteys katkeilee turhankin herkästi. Lisäksi en ole keksinyt saako radion volyymin alkutasoa jostain säädettyä, nyt tuntuu, että radio soi aina turhan kovalla kun käynnistän auton. Sinänsä tuo ASS kuulostaa minun korvaani hiljaisessa autossa hyvältä. Vielä yksi pieni kauneusvirhe löytyy - autossa jokin osa resonoi tietyillä musiikin taajuksilla. Ilmeisesti pelkääjän puolen oven kaiuttimen kehikko on hieman irrallaan ja pääsee rätisemään.

Kiitos kattavasta arviostasi. Kulutuksen suhteen tulet todnäk yllättymään positiivisesti. Oma Q5:ni hörppi alussa juuri tuon mainitsemasi 8,4l sadalla aluksi, mutta kulutus on nyt reilun vuoden ja 41 000km:n jälkeen asettunut 7,4l tuntumaan.

Mainitsemiasi natinoita ei ainakaan tässä yksilössä ole esiintynyt. Edellinen autoni, Skoda Yeti, nitisi etenkin kylmänä monesta suunnasta.

Rengastuksen suhteen olen samaa mieltä, etsin itsekin parhaillaan 19-20 tuumaista settiä autoon. Talvirenkaat ovat 17 tuumaiset ja ne kyllä hukkuvat tähän koriin.  Q5 vaatii mielestäni vähintään 19 tuuman nakit alle, etenkin Off-road varusteilla.
 
Eikös sen radion aloitusvolumen saa säädettyä sieltä menusta? Näin muistelen, kun mulla oli ASS A6:ssa. A5:ssa volume säilyy muistissa (eli jatkaa siitä, mihin jäätiin).
 
Quality sanoi:
Olisin olettanut, että Q5n kulutuslukemat olisivat pienempiä, mutta noihin tietysti vaikuttaa ajon luonne. Omassa XC60ssä painunut jo alle 8 litran pitkäaikaisessa tankkausseurannassa. Ajotieturi näyttää nyt keskilukemaa 7.2 - 7.3.
Minunkin toiveissa oli hieman pienempi kulutus, verrattuna Volvoon jota pidin janoisena. XC60 D3 AWD:lla  n. 5tkm aikana meni muistaakseni 8,6 litraa satasella. Audin ajotietokone näyttää tähän asti optimistisesti 7,4.
 
Samppari sanoi:
Kiitos kattavasta arviostasi. Kulutuksen suhteen tulet todnäk yllättymään positiivisesti. Oma Q5:ni hörppi alussa juuri tuon mainitsemasi 8,4l sadalla aluksi, mutta kulutus on nyt reilun vuoden ja 41 000km:n jälkeen asettunut 7,4l tuntumaan.
Toivotaan näin, että auto tuosta vielä "vertyy"...

Samppari sanoi:
Rengastuksen suhteen olen samaa mieltä, etsin itsekin parhaillaan 19-20 tuumaista settiä autoon. Talvirenkaat ovat 17 tuumaiset ja ne kyllä hukkuvat tähän koriin.  Q5 vaatii mielestäni vähintään 19 tuuman nakit alle, etenkin Off-road varusteilla.
Kesärenkaiksi minulla valikoitui allaolevaa vastaavat Audin PQ6-vanteet 20-tuumaisena. Saa nähdä miten ulkonäkö / ajettavuus / melutaso muuttuu, aikalailla vähemmän ilmatilaa kuin talvirenkaissa  :D
A7-S-line-felgen-extra-PQ6.jpg
 
mremonen sanoi:
Eikös sen radion aloitusvolumen saa säädettyä sieltä menusta? Näin muistelen, kun mulla oli ASS A6:ssa. A5:ssa volume säilyy muistissa (eli jatkaa siitä, mihin jäätiin).
Selailin kyllä menut läpi löytämättä mitään tuohon viittavaa. Voi olla, että on sitten A5:ttä vastaava logiikka tässä?
 
Aikoinaan tuli aloitettua tämä ketju, innostuin silloin tästä Edition-paketista. Auton uusintaprosessi oli hidas, eipä ollut kiirettäkään. Otin vielä loppuvaiheessakin Q5:n kokeiluun mutta ei kuitenkaan herättänyt tarpeeksi omistamisen iloa. Siinäkin oli resonointia kojelaudasta ja varusteet Suomen hinnoittelulla todella kalliita.

No mikä herätti, vaihtoehtoina olivat myös X4 ja XC60, erinomaisia, mutta päädyin Mersuun, ostin Saksasta Jahreswagenin, GLK 350 CDI lähes kaikilla varusteilla.
 
Itsellä meni myös Q5 proggis puihin. Loppuvuodesta homma olisi onnistunut, mutta liisarifirman viivästelyn takia tarjoukset menivät ohi. Tälle vuodelle Q5 liisarihinnat nousivat ja firman autopolitiikka muuttui hieman jäykemmäksi -> Q5 ei enää onnistu. Samoin kävi sitten maaliskuulle ehdittäessä BMW 4 GC kanssa ja tuolloin moottorien päivitysten yhteydessä minun varustepaketillani hinta lähti horisonttiin..

noh, nyt näyttää että Audi-miehenä pysytään. A4 Allroadista on hyväksytty tarjous firman suuntaan ja homma on allekirjoitusta vaille valmis.
 
jlindstrom sanoi:
Itsellä meni myös Q5 proggis puihin. Loppuvuodesta homma olisi onnistunut, mutta liisarifirman viivästelyn takia tarjoukset menivät ohi. Tälle vuodelle Q5 liisarihinnat nousivat ja firman autopolitiikka muuttui hieman jäykemmäksi -> Q5 ei enää onnistu. Samoin kävi sitten maaliskuulle ehdittäessä BMW 4 GC kanssa ja tuolloin moottorien päivitysten yhteydessä minun varustepaketillani hinta lähti horisonttiin..

noh, nyt näyttää että Audi-miehenä pysytään. A4 Allroadista on hyväksytty tarjous firman suuntaan ja homma on allekirjoitusta vaille valmis.

A4 Allroad on oiva peli sekin. Tuli talvella heitettyä hiihtolomareissu sellaisella ja on hyvä matka-auto. Vaikka oli aivan täynnä tavaraa ja suksiboksilla meni tosi hienosti kovassa lumimyräkässä. Ulkonäkökin on omasta mielestäni parempi kuin tavis Avantin tai Q5:en ulkonäkö, mutta ne ovat makuasioita.
 
Meni kymppitonni rikki Q5:llä. Havainnot on pääosin samoja kuin aiemminkin, eli yleisesti ottaen todella tyytyväinen olen. Positiivinen yllätys oli, että 20-tuumaisilla renkailla ajettavuus ei huonontunut, voisin sanoa, että hieman paranikin 17-tuumaisiin talvirenkaisiin verrattuna koska tuntumaan tuli sopivasti jämäkkyyttä lisää. Ilmatilaa isohkoissa 45-profiilin renkaissa on kuitenkin sen verran, että mukavuus ei huonontunut, maantien poikittaissaumatkin ja pienet kuopat menee sulavasti. Lisäksi Goodyearien reunat on aika pyöreät eli saumoissa vetelyä ei esiinny. Myöskään en ole huomannut, että renkaat jäisivät äärikäännöksissä "kanittamaan" niinkuin V60:lla oli hieman tapana tehdä, vaan ohjaus palauttaa hyvin. Hieman nuo jyrisee karkealla asfaltilla mutta nekin äänet tuntuu korkeammassa autossa olevan hieman kauempana.

Kulutuksen kehitys on yllättänyt positiivisesti eli kun ekat 5tkm mentiin n. 8,4:n kulutuksella niin nyt 10tkm keskikulutus on 8,1 litraa, eli jälkimmäinen 5tkm on mennyt alle 8 ja jo useampia tankkausvälejä 7,7 litran paikkeilla. Auto on selvästi vertynyt kilometrien myötä. Samassa ajossa XC60 D3 kulutti 8,6-8,7 litraa ja V60 D5 7,7 litraa.

Suorituskyvystä olen huomannut uutena sen puolen, että tuonne 100km/h asti auto liikkuu todella hyvin, mutta kesärajoituksilla motarilla nopeudenmuutoksissa meno on jo hieman tahmeampaa, eli joko vääntö alkaa loppua tai en tiedä auttaisiko vaihteiston kanssa käsin puljaaminen asiaan. Volvoilla oli vähän toisinpäin, kiihdytykset pienissä nopeuksissa oli vaihteiston takia hitaita, mutta ainakin D5 liikahti moottoritienopeuksillakin kivasti vaikka kutosvaihteella.

Aiemmin raportoidut pienet resonoinnit häiritsee vieläkin, nyt myös toisessa etuovessa. Lisäksi BT-puhelin yhteys pätkii edelleen ja sain jotenkin myös laitettua auton BT-mikrofonin mutelle saamatta sitä enää takaisin päälle, tähän toisessa topikissa neuvoa kyselinkin. Nyt kun auto alkoi huutamaan adbluea niin taitaa olla riittävästi syitä poiketa marmorilla hoitamassa kaikki kuntoon.

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Q5:tä myydään nyt viimeisiä versioita. Alkaen-hinta on puristettu n. 53 TEUR tietämille, mutta samalla moottorista on niistetty 20kw. Muutoin tuo 140kw malli näyttäisi olevan vertailukelpoisin varustein aika samoissa hinnoissa kuin 1,5 vuotta sitten.
 
Päätän tämän topicin omalta osaltani, kun Q5 menee vaihtoon ensi viikolla. Mittariin tuli kolmessa vuodessa reilut 80tkm.

Tunnelmia on kuvattu topicin vanhemmissa viesteissä. Lisään niihin vielä muutamia lopputaipaleella ilmaantuneita vikoja:
- Vaihdoin juuri tuulilasin kolmannen kerran, se halkesi kolme kertaa 1,5v. aikana. Lähes 25v. ajohistoriani aikana tämä on ensimmäinen auto josta tuulilasi on ylipäätään kunnolla haljennut.
- Lisäksi toinen etusumarin lasi oli hajonnut, korjauskehotus katsastuksessa.
- Viime huollossa tuli maininta kardaanin tiivisteen öljyvuodosta, jota en vielä ehtinyt korjauttaa. Nyt katsastuksessa korjauskehotus vaihteiston öljyvuodosta. En tiedä onko kyseessä sama ongelma, mutta täytynee vielä korjauttaa.

Pienine nitinöineen ja natinoineen tuo on ollut ihan soiva peli, vaikkei kyllä suuria intohimoja ole herättänytkään. Perhe tykännyt allekirjoittanutta enemmän, lapsilla tulee kuulemma pikkufanttia ikävä.