Kirjoitetaanpas pari riviä tähänkin topiciin, joka lienee WLTP-muutoksen takia entistä hiljaisempi. CO2-arvo kajahti 191 grammaan ja autovero nousi noin 8000 euroa. Näin ollen esim. allekirjoittaneen Q5 190 TDI quattro Business Sportin lähtöhinta toimituskuluineen karvan yli 70k€. Omassani on varusteita sen verran että melkein 90 kiloa menisi uushankintana rikki. Saattaa olla Audi-kaupassa kohtuullisen hiljaista tulevaisuudessa.
Q5:ssa nyt 27 tkm taulussa ja ylimääräisiä huoltokäyntejä ei ole tarvinnut tehdä. Kuukauden sisällä olisi kuitenkin vietävä ensimmäiseen määräaikaisuoltoon, jonka yhteydessä aion valittaa ovipaneelien narinasta. Aluksi nuo kitisivät ajaessa, mutta hermostuksissani kajautin niitä nyrkillä, niin kitinä lakkasi. Kuitenkin kun ovea työntää auki ovipahvista, verhoilu narisee kuuluvasti.
Vaikka uusi CO2-arvo on järkyttävän iso (olikohan muutos 139->191), niin käytännön matka-ajokulutus on uskomattoman pientä. Käytännössä kulutus on ollut matalaa viittä litraa vaikka keskituntinopeus olisi satasen tietämillä. Kaupunkikulutuksen olen saanut mitattua kerran ja se oli muistaakseni 7,3 litraa sadalla. Eli nurkkapyöritykseen tällaista ei kannata hankkia.