https://tummennuskalvot.fi/

Audi Q5 2017

MMV sanoi:
Q5:ssa on huomattavasti enemmän kovamuoviosia mm. ovissa kuin edellisessä Allroadissa. Lisäksi Allroad oli 100% nitinätön, Q5 menee välittömästi, kunhan täältä ulkomailta kotiin päästään, kuskin oven kitinäkorjaukseen (oviverhoilu rämisee).
Ilmeistä autokuumetta ilmassa ;D
Tosin tuossa sun Q5 voisi hyvityshinta vielä olla kohillaan, jos sen listahinnasta sait 16k€ halvemmalla...
 
Ei, kyllä minä Q5:lla ajelen, ihan hyvä se on. Tuon listahinta oli noin 75700 euroa ja maksoin 59900. Tosin mittarissa ostohetkellä 2400 km.
 
MMV sanoi:
Ei, kyllä minä Q5:lla ajelen, ihan hyvä se on. Tuon listahinta oli noin 75700 euroa ja maksoin 59900. Tosin mittarissa ostohetkellä 2400 km.
Sopivalla kaupalla sä voit tienata tuolla. Tosin ei taida halvempaan vaihtaessa hyvityshinta olla hyvä.
 
Ei tienaa, lisävarusteille ei juuri arvoa voi laskea. Vaihdossa voisi saada 55 tonnia jos hyvin käy. Käytännössä lisävarusteeton perusauto noin 60 tonnia ja se on se referenssi, josta lähdetään.
 
VolvoV90AWD sanoi:
Oliko MMV:llä edellisessä A4 Allroadissa vielä perinteinen Torsen neliveto ? Jos niin oletko huomannut jotain eroa ajossa tämän uuden Q5:sen uuteen monilevykytkin nelivetoon.
Tätä samaa olisin itsekin halunnut kysellä. Olettaisin, että rallimiehenä MMV olisi jonlinkaista tuntumaakin ehtinyt ottaa ja osaisi mahdollisia tuntumaeroja arvioida, varsinkin kun Keski-Suomessa vallitsee/vallitsi ihan oikea talvikeli, jossa nuo mahdolliset erot parhaiten paljastuvat.
 
Valitettavan vähän olen ehtinyt kokeilla "sillä silmällä" tuota ultra quattron toimintaa. Välipäivät tuli oltua ulkomailla ja siitä eteenpäin kipeänä. Hain eilen työpaikaltani läppärin pakollisten työhommien tekemiseksi ja samalla tuli tämä meidän harjulle nouseva tie ajettua ESC off-asennossa. Ensituntuma oli luiston suhteen erilainen kuin Allroadin torsenissa. Torsen käyttäytyi kuin takavetoinen eli yliohjasi kaasulla, tämä käyttäytyy kuin 50:50 suhteella oleva Subaru (omistin my11 Outbackin) eli ensin tuntuu että aliohjaa ja sitten mennään nelipyöräluisua. Kuitenkin vaikuttaisi siirtyvän nopeammin nelipyöräluisuun kuin esim. Haldex-autoni (2xB7 Passat, Tiguan ja B8 BiTDI Passat). Tämän enempää en vielä osaa sanoa ja muutenkin tuo Q5 on enemmän sellainen rauhalliseen ajotyyliin sopivampi laite, joka ei oikein kannusta kokeilemaan.
 
Mrk sanoi:
A4 Allroad 2.0TDI quattro automaatti on mekaanisella itselukittuvalla keskitasauspyörästöllä eli torsenilla.

Onko näissä A4/A5 b9:ssä (ei ultra) edelleen Torsen vai kruunupyörästö isompien mallien tapaan?
 
Pekka T sanoi:
Onko näissä A4/A5 b9:ssä (ei ultra) edelleen Torsen vai kruunupyörästö isompien mallien tapaan?
A4 Allroadissa bensakoneella on ultra, muutoin taidetaan mennä vielä perinteisellä.
Myös ainakin A5:ssa bensana (2.0 tfsi) on mielestäni ultra ja silloin voisi olettaa, että samoin on asian laita myös A4:ssa.
Ja nyt vielä kun luin, että mitäs kysymyksessä kysyttiin niin, eikös perinteinen torsenpaketti ole jo jäänyt historiaan ja tilalla se Audin oma kruunupyörästösysteemi.
 
Alltour sanoi:
eikös perinteinen torsenpaketti ole jo jäänyt historiaan ja tilalla se Audin oma kruunupyörästösysteemi.

Tämmöinen kuvitelma sitkeästi tuntuu elävän, mutta ei se ihan näin tainnut mennä. Minun tietääkseni vain muutamissa malleissa on käytetty tuota kruunupyörää ja lopuissa sitä torsenia (siis aikaan ennen ultraa).
 
Hankalahan tuosta on kunnon informaatiota löytää, ainakaan listausta eri automallien sovelluksista. Jotenkin vain se Torsen® teksti vaikuttaisi kadonneen Audin sivuilta ja tilalla puhutaan self-locking center differentialista, eli jostain omasta edelleenkehitetyst' "torsenista". Crown gear differential sitten tosiaan vaikuttaisi olevan vielä erikseen ja varattu performance-malleille.

Täällä jotain noista:

https://www.audi-technology-portal.de/en/drivetrain#filter=tdi-engines
 
Torsen on firman nimi ja koska ko. putiikki ei valmista sitä kyseistä "itselukittuvaa keskitasauspyörästöä" enää, ei tuota nimeä käytetä.
 
MMV sanoi:
Alkaa hieman epäilyttää Mehiko-Audin laatu, kuljettajan ovi natisee...

Tuo häiritsi niin paljon, että tuli suutuspäissään kajautettua nyrkillä ovipahviin. Ja simsalabim, nyt ei ole enää ovi natissut. Olisikohan oven verhoilut olleet huonosti kiinni.
 
Täytyy nyt positiivistakin kirjoittaa. Q5 on osoittautunut varsin kelpoiseksi kulkineeksi kun ensijärkytyksestä pääsi yli. Minä kun en ole cittarimiehiä, niin pitää omaa asennoitumista säätää. Oven räminä ei ole toistaiseksi palannut, joka meinasi alkuvaiheessa hajoittaa pällin, joten siltä osin helpottaa.

Android Auton puute harmittaa ja vaikka tässä on state of the art navi Audilta, niin onhan tuon käytettävyys todella surkeaa, mutta tuolla pärjätään. Propsit järjestelmän ihan päheästä ulkonäöstä. Ilma-alustan odotin olevan mukavamman, mutta ei tuo nyt mikään pettymys ole, tosin tarpeisiini turha. Umpimusta sisustus alkaa myös istua silmään paremmin, mutta ei herätä mitään hurraamista, vaikka nahka-alcantaraa onkin. Sporttipenkit ovat erinomaiset, kuten edellisessäkin Audissa.

Kokonaisuus siis ok, mutta ei minun tyylinen auto. Uutta A6:sta odotellessa...
 
Kirjoitetaanpas pari riviä tähänkin topiciin, joka lienee WLTP-muutoksen takia entistä hiljaisempi. CO2-arvo kajahti 191 grammaan ja autovero nousi noin 8000 euroa. Näin ollen esim. allekirjoittaneen Q5 190 TDI quattro Business Sportin lähtöhinta toimituskuluineen karvan yli 70k€. Omassani on varusteita sen verran että melkein 90 kiloa menisi uushankintana rikki. Saattaa olla Audi-kaupassa kohtuullisen hiljaista tulevaisuudessa.

Q5:ssa nyt 27 tkm taulussa ja ylimääräisiä huoltokäyntejä ei ole tarvinnut tehdä. Kuukauden sisällä olisi kuitenkin vietävä ensimmäiseen määräaikaisuoltoon, jonka yhteydessä aion valittaa ovipaneelien narinasta. Aluksi nuo kitisivät ajaessa, mutta hermostuksissani kajautin niitä nyrkillä, niin kitinä lakkasi. Kuitenkin kun ovea työntää auki ovipahvista, verhoilu narisee kuuluvasti.

Vaikka uusi CO2-arvo on järkyttävän iso (olikohan muutos 139->191), niin käytännön matka-ajokulutus on uskomattoman pientä. Käytännössä kulutus on ollut matalaa viittä litraa vaikka keskituntinopeus olisi satasen tietämillä. Kaupunkikulutuksen olen saanut mitattua kerran ja se oli muistaakseni 7,3 litraa sadalla. Eli nurkkapyöritykseen tällaista ei kannata hankkia.
 
Tuo tietänee hyviä aikoja auton vaihtoon, kun uuden hinta hyppää noin paljon. Voisi kuvitella, että vanhalla verolla olevien hinnan pudotus hidastuu merkittävästi.
 
jlindstrom sanoi:
Tuo tietänee hyviä aikoja auton vaihtoon, kun uuden hinta hyppää noin paljon. Voisi kuvitella, että vanhalla verolla olevien hinnan pudotus hidastuu merkittävästi.

Tuota mahdollisuutta hieman rajoittaa se, että vastaavan X3:n hinta nousi 3500 euroa ja XC60:n 2900 euroa. Tuskinpa kovin paljon X3:n yläpuolelle arvostetaan käytetyn Q5:n hintaa.
 
En tähän junaan itse päässyt, kun uusi (V60 T8) tuli tilattua jo jokunen viikko sitten.
 
MMV sanoi:
Kirjoitetaanpas pari riviä tähänkin topiciin, joka lienee WLTP-muutoksen takia entistä hiljaisempi. CO2-arvo kajahti 191 grammaan ja autovero nousi noin 8000 euroa. Näin ollen esim. allekirjoittaneen Q5 190 TDI quattro Business Sportin lähtöhinta toimituskuluineen karvan yli 70k€. Omassani on varusteita sen verran että melkein 90 kiloa menisi uushankintana rikki. Saattaa olla Audi-kaupassa kohtuullisen hiljaista tulevaisuudessa.
Liittyisiköhän nämä erityisesti Audin järkyttävän suuret CO2 ja samalla verojen korotukset jollain tavalla tuohon aiempaan päästöskandaaliin, ts. että halutaan ottaa nuo lukemat varman päälle jotta ei myöhemmin tule sanomista viranomaisten tai kenenkään muunkaan taholta. Muuten en tätä kykene ymmärtämään varsinkin kun mm. MMV tuossa ylhäällä hehkuttaa Q5:n matalaa kulutusta ja samoilla linjoilla ovat useammatkin testiraportit mitä tulee esim. juurikin 2.0TDI koneen käytännön polttoaineenkulutukseen :-\.
 
MMV sanoi:
Kirjoitetaanpas pari riviä tähänkin topiciin, joka lienee WLTP-muutoksen takia entistä hiljaisempi. CO2-arvo kajahti 191 grammaan ja autovero nousi noin 8000 euroa. Näin ollen esim. allekirjoittaneen Q5 190 TDI quattro Business Sportin lähtöhinta toimituskuluineen karvan yli 70k€. Omassani on varusteita sen verran että melkein 90 kiloa menisi uushankintana rikki. Saattaa olla Audi-kaupassa kohtuullisen hiljaista tulevaisuudessa.

Q5:ssa nyt 27 tkm taulussa ja ylimääräisiä huoltokäyntejä ei ole tarvinnut tehdä. Kuukauden sisällä olisi kuitenkin vietävä ensimmäiseen määräaikaisuoltoon, jonka yhteydessä aion valittaa ovipaneelien narinasta. Aluksi nuo kitisivät ajaessa, mutta hermostuksissani kajautin niitä nyrkillä, niin kitinä lakkasi. Kuitenkin kun ovea työntää auki ovipahvista, verhoilu narisee kuuluvasti.

Vaikka uusi CO2-arvo on järkyttävän iso (olikohan muutos 139->191), niin käytännön matka-ajokulutus on uskomattoman pientä. Käytännössä kulutus on ollut matalaa viittä litraa vaikka keskituntinopeus olisi satasen tietämillä. Kaupunkikulutuksen olen saanut mitattua kerran ja se oli muistaakseni 7,3 litraa sadalla. Eli nurkkapyöritykseen tällaista ei kannata hankkia.

Itselläni on sama 140 kW Business sport S-line. Aika samat voin sanoa, keskikulutus 6.1/100 km nyt ja maantieajossa se pyörii vähän yli 5/100 km. Pieniä rätinöitä oli minullakin alussa mutta häipyivät muutaman tuhannen kilsan jälkeen, nyt ajettu 14tkm. Auto toiminut moitteettomasti, ei pienintäkään vikaa.

Mutta tuo veronkorotus. Meikäläisen autossa tosiaan S-line paketti (kampanja tosin silloin), navipaketti, comfort-paketti, laajennettu valopaketti ja jotain muuta pientä. Auton hinta oli n. 71.000. Nyt näillä varusteilla vissiin pitkälti yli 80k€!! Jäisi kyllä nyt kaupat tekemättä vaikka oikein hyvä auto onkin. Tuolla nykyhinnalla - tai sen alle - saa vain paljon mielenkiintoisempia tuotteita kuten XC60T8 tai MB 350e (jos sitä nyt voi tilata).

En kyllä käsitä miten Audi saa keskikokoisia/isompia nelivetojaan myytyä enää juuri lainkaan jos ei jotain muutosta tule joko tehtaan puolelta hinnoitteluun tai valtion puolelta verotukseen. Varsinkin kun PHEV-mallia ei ole tarjota Q7:n lisäksi.
 
Eikös tämä uudempi Q5 yleisestikin pompannut hinnan osalta heti alussa, verrattuna edelliseen sukupolveen? Minulla olisi sellainen hatara muistikuva, että oma Q5 olisi ollut uutena rapiat 60 k€, mutta nyt ilman lisävarusteitakin 70 menee rikki että napsahtaa? Kyseessä minulla siis 2014 Business-kuli, jossa vakiona vetokoukku ja webasto, nahka-alcantarat, yms.

Kyllä minulla jää uusi Q5 ostamatta. Ajelkaa te niistä kalliit kilometrit pois, niin saatan sitten harkita asiaa. Vaikka, kahden Q5:n jälkeen voisi ihan uteliaisuuttaankin kokeilla jotakin muuta välillä.
 
Olisikohan siellä tehtaalla laskettu että maailman mittakaavassa nelivetoja kysytään niin vähän että otetaan sitten rahat pois nelivetofanaatikoilta.

Eikös Audin isomoottoriset mallit saa muilla markkinoilla etuvetoisinakin, ehkä Q sarjaa lukuunottamatta?
 
Eihän tuo veron korotus koske muita kuin sellaisia maita, joissa on autovero ja joka on sidottu CO2-arvoon. Audi, kuten muutkin merkit, ovat pitäneet hinnat ihan pre-WLTP -tasossa.