https://tummennuskalvot.fi/

Audi Q5 2017

Ajettu nyt 15 km Q5:lla ja edelleenkään ei mitään hurraa huutoja aiheuta edes ilma-alustalla. Aistinvarainen laatuvaikutelma on aika paljon alhaisempi kuin B9 A4 Allroadissa ja esim. MMI:n säätöpyörä on tunnoton vempula allroadiin verrattuna. Lisäksi olen sitä mieltä, että 4k euroa tuosta isosta navista ja Virtual cockpitistä on ihan naurettava hinta. Ajellaan nyt joulunpyhät ja kirjoittelen sitten tunnelmia autosta lisää.
 
^Johtuu siitä, etten saa enää juuri kiksejä tavisautoista, eikä ole tarvetta pitää minkään merkin laseja päässä vaikka näitä VAGeja on liuta ollutkin putkeen. Toki anti-Toyota -lasit pysyy edelleen päässä jo pelkästään sinun kiukuttamiseksi. ;)
 
Alkaa hieman epäilyttää Mehiko-Audin laatu, kuljettajan ovi natisee... Allroad toimi 100% virheettömästi ja natinattomasti koko käyttöajan. Pitää varata samantien huoltoaika, mikäli ovitiivisteiden käsittely ei auta.

Ja näköjään MMI Plus ei mahdollista Android Autoa, vaan vaatisi vielä Audi smartphone intrerfacen. Taas tuli havaittua miten järjettömän surkeita autojen omat järjestelmät ovat ja tuo touchpad ei ainakaan helpota navin käyttöä. Ihan persauksista ja oli viimeinen auto, jota en pääse itse konffimaan.
 
Tuo on jotenkin koomista, kun ajattelee mitä saa n.300€ tabletissa. Mitä sillä saat autossa?

Eiköhän se nitinä ole kuitenkin tiivisteiden kuivaa natinaa toisiaan vasten. Konffaamiseen ei ole paljoa tehtävissä. Koettaa nyt vaan keskittyä niihin asioihin jotka on hyvin :)
 
Jotenkin vain tuntuu että olisi pitänyt pysyä Allroadissa. Yli 16 tonnin alennus listahinnasta ei lämmitä, mikäli auton ominaisuudet eivät ole kohdillaan tai siinä on laatuongelmia. Ehkä sitä nyt kuitenkin henkäisee hetken ja tutustuu autoon ennen lopullista arviota. Enpä minä joulua tällä jaksa pilata, kun laite on tehty siirtymiseen paikasta a paikkaan b. Ja jos tuo a:n ja b:n väli olisi mahdollisimman paljon kilometrikorvattavaa, niin haittaisi vielä vähemmän.
 
Alkushokkia jos edeltäjässä oli jotkin asiat paremmin. Voin jotenkin eläytyä tilanteeseen _hyvin etäisesti_ kun vaihdoin pitkän linjan Saabistina 9-3 SC TTiD:n Subarun diesel Outbackiin. Takapakkia tuli monella osa-alueella ja ostokrapula sai lähes konkreettisesti yökkäämään.. :p

Mutta kyllä siitä yli pääsee kun alkaa ne hyvät puolet löytymään. Sulla nyt vaan oli lähtötilanteessa niin hieno auto, että väkisin tökkii!
 
Oli pakko käydä vielä heittämässä lenkki, kun levittelin tiivisteisiin saippuaa, jolla saa selvitettyä johtuuko kitinä tiivisteistä. Ei johtunut ja ketutus vain lisääntyi. Täytyy hämmästellä, miten VV-auto voi pistää tällaisen maahantuojan spesiaaliesittelyautoksi. Tai miksi tällainen luovutetaan asiakkaalle...
 
MMV sanoi:
Oli pakko käydä vielä heittämässä lenkki, kun levittelin tiivisteisiin saippuaa, jolla saa selvitettyä johtuuko kitinä tiivisteistä. Ei johtunut ja ketutus vain lisääntyi. Täytyy hämmästellä, miten VV-auto voi pistää tällaisen maahantuojan spesiaaliesittelyautoksi. Tai miksi tällainen luovutetaan asiakkaalle...
Tämänkö alla sulla ei noi Contin kitkat toimi?
 
Juuri tämän alla. Yllättävän huono pito verrattuna nastaan. Toki noilla pärjää, mutta miksi räpistellä, kun nastat toimivat varmasti. Epäilemättä lumella pärjää hyvin, mutta kun nuo päätiet on harvoin lumisia, jäisiä kyllä.
 
MMV sanoi:
Alkaa hieman epäilyttää Mehiko-Audin laatu, kuljettajan ovi natisee... Allroad toimi 100% virheettömästi ja natinattomasti koko käyttöajan. Pitää varata samantien huoltoaika, mikäli ovitiivisteiden käsittely ei auta.
...
Jos et ole varmaksi paikantanut nitinöitä kuskin oveen, niin kokeile painella kuskin vasemman polven kohdalla olevaa paneelia.. siis valo nappuloistakin vielä alaspäin.
Jos Q5:ssä on samanlainen se alin paneeli, kuin joissain muissa Audeissa, niin se on ikäänkuin irti alaosastaan ja narisee helposti.. ja ko. nitinä on myös helppo vaientaa.
 
jkvi sanoi:
Miten se saippua kitinän hävittäisi?

Saippua on vanha toimiva kikka, jolla tiivistekitinän saa hävitettyä, mutta kestävyys huono, enintään kuukauden. Silikoonia en autooni halua minnekään.
 
MMV sanoi:
Yli 16 tonnin alennus listahinnasta ei lämmitä, mikäli auton ominaisuudet eivät ole kohdillaan tai siinä on laatuongelmia.

+1

Se on ihan sama mihin hintaan sen sitten lopulta ulos saa, perusasiat pitäisi olla aina kunnossa, ikävä jos vahvistuu käsitys että tässä ei olisi, onhan kyseessä kumminkin arvokas auto.
 
nokivasara sanoi:
Jos et ole varmaksi paikantanut nitinöitä kuskin oveen, niin kokeile painella kuskin vasemman polven kohdalla olevaa paneelia.. siis valo nappuloistakin vielä alaspäin.
Jos Q5:ssä on samanlainen se alin paneeli, kuin joissain muissa Audeissa, niin se on ikäänkuin irti alaosastaan ja narisee helposti.. ja ko. nitinä on myös helppo vaientaa.

Totta. Sekä B8ssa että nykyisessä 8v:ssä sama paneeli kitisee
 
Kohtuu hyvin pärjäsi TMn uudessa premium SUV testissä. Q5 ja GLC kärjessä samalla pistemäärällä.

hyvää ajettavuus ja tasaisen hyvä kaikessa
huonoa tavaratilan koko ja rengasmelu
-------cut--------------------------

AJETTAVUUS: Audi on kiitettävän yleispätevä kaikilla ajettavuuden osa-alueilla. Kevyehkö ohjaus tekee kaupunkiajosta vaivatonta ja miellyttävää. Keveydestä huolimatta maantiellä ohjaus toimii hienosti, ja auto seuraa millin tarkasti kuljettajan haluamaa linjaa. Koostaan huolimatta Audin käytöksessä on paljon henkilöautomaisuutta.

MITTAUKSET: Kulutusmittauksissa Audi kulkee maantieajossa taloudellisimmin. Tasaisen nopeuden kulutuksessa Q5 on matalimmassa ryhmässä ja kaupungissa hyvää keskitasoa. Moottoritienopeudella ohjaamon melutaso on hiljainen, vaikka muuten auto on meluissa keskikastia. Nopeusmittarivirhe on Audissa olematon.

TILAT: Ohjaamossa kaikki tarvittava on kuljettajan käden ulottuvilla. Näkyvyys ulos on erinomainen kapeiden A-pilareiden ansiosta ja mittaristo tarjoaa tarvittaessa valtavasti informaatiota. Takamatkustajilla on asialliset tilat. Tavaratila on pienimmästä päästä, mutta laajennettavissa monipuolisesti.

KÄYTTÖ: Infojärjestelmän käyttö on Audissa erittäin sujuvaa, vaikka suomen kielen tuki puuttuukin. Android Auto ja Apple Carplay -tuet saa lisävarusteena. Kaikki ohjaamon painikkeet ja kytkimet ovat juuri sopivan jämäköitä ja esimerkiksi ajotilojen valinta käy helposti. Ylläpitokuluiltaan Audi sijoittuu keskijoukkoon.

⬛  Kaikkeen käyvän ja loppuun asti viimeistellyn kokonaisuuden ansiosta Audi on tasavahva mutta myös tasapaksu katumaasturi.
 
Onkohan Q5:een tulossa uusia moottorivaihtoehtoja Suomeen ikinä? Olen sekä maahantuojalta että jälleenmyyjältä kysynyt TFSI:n tuloa. Vastaukset ovat olleet uittuilun ja tietämättömyyden rajamailta. Brittilehdistö on kovasti kehunut bensaversiota (2.0 TFSI) ja osuus on jo mukavat kolmasosan koko myynnistä.
 
Pumafi sanoi:
Onkohan Q5:een tulossa uusia moottorivaihtoehtoja Suomeen ikinä? Olen sekä maahantuojalta että jälleenmyyjältä kysynyt TFSI:n tuloa. Vastaukset ovat olleet uittuilun ja tietämättömyyden rajamailta. Brittilehdistö on kovasti kehunut bensaversiota (2.0 TFSI) ja osuus on jo mukavat kolmasosan koko myynnistä.

Samat pohdinnat ja selvittelyt menossa bensa hybrid kiinnostaa. Hetken jo pohdin pikku dieseliä, mutta ajatus 3.0 -> 2.0 TDI voimalinjamuutoksesta laskee kuumetta alaspäin.
 
Oliko MMV:llä edellisessä A4 Allroadissa vielä perinteinen Torsen neliveto ? Jos niin oletko huomannut jotain eroa ajossa tämän uuden Q5:sen uuteen monilevykytkin nelivetoon.
 
MMV sanoi:
Täytyy hämmästellä, miten VV-auto voi pistää tällaisen maahantuojan spesiaaliesittelyautoksi. Tai miksi tällainen luovutetaan asiakkaalle...
Jos ei parempiakaan ole? TM:n testiautossakin oli sisustassa laatuongelmaa, joka toisaalta ihmetyttää kun kyse on Audista, mutta toisaalta ei, kun kyse on Meksikossa kasatusta autosta. Kyllä se sinne päin työkulttuuri vaan merkkaa jotain  :rolleyes:
 
Trollsten sanoi:
Jos ei parempiakaan ole? TM:n testiautossakin oli sisustassa laatuongelmaa, joka toisaalta ihmetyttää kun kyse on Audista, mutta toisaalta ei, kun kyse on Meksikossa kasatusta autosta. Kyllä se sinne päin työkulttuuri vaan merkkaa jotain  :rolleyes:
Kasataanko Q5 aina Meksikon puolella, vai tuleeko myös Euroopasta?
 
Q5:ssa on huomattavasti enemmän kovamuoviosia mm. ovissa kuin edellisessä Allroadissa. Lisäksi Allroad oli 100% nitinätön, Q5 menee välittömästi, kunhan täältä ulkomailta kotiin päästään, kuskin oven kitinäkorjaukseen (oviverhoilu rämisee).