https://tummennuskalvot.fi/

Audi e-tron GT

tpu sanoi:
No ajossa ei kyllä ole mitään ongelmaa, eli sen puoleen ei nuo ole haitanneet. Hirvitti vaan nuo lukemat.
ok, auto on niin hyvä, että virhe ei tunnu. Mutta tulee vaan mieleen että räjähtää kun vahingossa vedät 200kmh motarilla pari kilometriä kuivalla asfaltilla
 
Puuhastelu sanoi:
ok, auto on niin hyvä, että virhe ei tunnu. Mutta tulee vaan mieleen että räjähtää kun vahingossa vedät 200kmh motarilla pari kilometriä kuivalla asfaltilla

Kyselin tuosta ja nuo on renkaan valmistajan (Nokian) suosittelemat paineet. Audi taas suosittelee 1 baria pienempiä paineta. Pitäsköhän käydä hieman laskemassa.
 
Juuri vaihdoin uudet 20” kesärenkaat Q5e:hen ja vanhojen hieman omituisesti keskeltä kuluneiden kohdalla tuli rengasliikkeeltä tuomio, että selkeääkin selkeämmät vajaiden paineiden aiheuttamat kulumat niissä. Paineet oli vanhoissa aina hieman yli Audin suosituksen, eli 2,8 bar tasoa. Nyt laittoivat uusiin 3,5 ja kehoittivat uskomaan, että auton valmistajan suosituksiin ei kannata aina uskoa.
 
Teekasi sanoi:
Juuri vaihdoin uudet 20” kesärenkaat Q5e:hen ja vanhojen hieman omituisesti keskeltä kuluneiden kohdalla tuli rengasliikkeeltä tuomio, että selkeääkin selkeämmät vajaiden paineiden aiheuttamat kulumat niissä. Paineet oli vanhoissa aina hieman yli Audin suosituksen, eli 2,8 bar tasoa. Nyt laittoivat uusiin 3,5 ja kehoittivat uskomaan, että auton valmistajan suosituksiin ei kannata aina uskoa.
Okei, eli paikallinen Vianor tms tietää paremmin rengaspaineet kuin auton valmistanut tehdas?
 
Samppari sanoi:
Okei, eli paikallinen Vianor tms tietää paremmin rengaspaineet kuin auton valmistanut tehdas?

”Paikallisella Vianorilla” lienee rengasvalmistajan jatkeena laajahko kokemus eri autoista. Voisi kuvitella, että autotehdas taas pyrkii tuottamaan oman autonsa ja hankkimaan siihen minimispeksin tyydyttävästi täyttävän renkaan mahdollisimman halvalla.
Autotehtaan ydinosaaminen ja -alue lienee sen auton kehittäminen, rengastehtailijoilla vastaavasti sen renkaan. Voisiko siis ajatella, että kyllä – rengastehtailijat tietää paremmin kuin se tehdas.
 
^
Jos, lainaat tekstiä niin ei ole relevanttia liittää siihen mitään typerää.
Auton valmistajan suositukset ovat yleensä kovin epätarkkoja, niissä harvemmin on esitetty painetta eri lämpötiloissa. Maailmassa on hyvinkin erilaisia käyttöympäristöjä jossa paikallisesti tiedetään paremmin kun vaikka autossa olevassa tarrassa.
 
Valhalla sanoi:
Voisi kuvitella, että autotehdas taas pyrkii tuottamaan oman autonsa ja hankkimaan siihen minimispeksin tyydyttävästi täyttävän renkaan mahdollisimman halvalla.
Autotehtaan ydinosaaminen ja -alue lienee sen auton kehittäminen, rengastehtailijoilla vastaavasti sen renkaan. Voisiko siis ajatella, että kyllä – rengastehtailijat tietää paremmin kuin se tehdas.

Toisaalta -- jos lähtee siitä olettamasta että autotehdas pyrkii vain löytämään halvimman mahdollisen renkaan kustannuksia säästääkseen, olisi ehkä naiivia ajatella että rengastehdas käyttäisi hurjan määrän resursseja testatakseen sitä omaa rengastaan niin suuressa määrässä erilaisia autoja että heille syntyisi auton valmistajaa parempi käsitys kaikkien autojen kohdalla. Samalla olettamalla kun se rngasvalmistajakin pyrkisi tekemään mahdollisimman vähin tuotekehityskustannuksin tyydyttävästi toimivan renkaan.
 
Marko_K sanoi:
Toisaalta -- jos lähtee siitä olettamasta että autotehdas pyrkii vain löytämään halvimman mahdollisen renkaan kustannuksia säästääkseen, olisi ehkä naiivia ajatella että rengastehdas käyttäisi hurjan määrän resursseja testatakseen sitä omaa rengastaan niin suuressa määrässä erilaisia autoja että heille syntyisi auton valmistajaa parempi käsitys kaikkien autojen kohdalla. Samalla olettamalla kun se rngasvalmistajakin pyrkisi tekemään mahdollisimman vähin tuotekehityskustannuksin tyydyttävästi toimivan renkaan.

Niinhän se rengasvalmistaja myös siihen pyrkii, sillä vain on otantaa enemmän kuin vain sen autotehtaan omat autot - asiakas testaa:)
 
VILLE66 sanoi:
^
Jos, lainaat tekstiä niin ei ole relevanttia liittää siihen mitään typerää.
Auton valmistajan suositukset ovat yleensä kovin epätarkkoja, niissä harvemmin on esitetty painetta eri lämpötiloissa. Maailmassa on hyvinkin erilaisia käyttöympäristöjä jossa paikallisesti tiedetään paremmin kun vaikka autossa olevassa tarrassa.

Mutta eikös tässä puhuttu paikallisesta Vianorista? Vai kytkettiinkö me molemmat tähän nyt jotain erityisen typerää?
 
Valhalla sanoi:
Niinhän se rengasvalmistaja myös siihen pyrkii, sillä vain on otantaa enemmän kuin vain sen autotehtaan omat autot - asiakas testaa:)

Tottakai, mutta aivan samalla tavalla (ja samalla epäluotettavuudella) autovalmistajallakin on mahdollisuus saada tietoa jos jonkun uuden automallin renkaat kuluvat ei-odotetulla tavalla. Ehkä enemmänkin, tuskin uudesta autosta mennään rengasliikkeeseen valittamaan, vaan myyjäliikkeeseen.

Tietysti kummassakin tapauksessa oleellista on se hyödynnetäänkö sitä tietoa vai ei.
 
tpu sanoi:
Onko joku tuota kampanjapäivitystä jo päässyt testaileen? Itse en ainakaan huomannut mitään parannusta kulutuksen/rangen suhteen? Onko tuolla joki valikko jostain voisi jonkin ohjelmistoversion tms. tarkistaa, että onko päivitys mennyt edes perille?

Itsellä ollut pari viikkoa, ehkä noin 10-15 km näyttäisi lisää rangea. Tosin kelitkin viilenneet joten todellinen vaikutus piilossa.
 
GT on alkanut nyt silloin tällöin heitellä varoitusäänen säestämänä mittaristolle varoitusta: Heittelehtimisvaara! Mikähän tuo on?
 
GT on alkanut nyt silloin tällöin heitellä varoitusäänen säestämänä mittaristolle varoitusta: Heittelehtimisvaara! Mikähän tuo on?
Liukkausvaroitus. En tiedä mikä laukaisee, ehkä vetopidossa hieman luistoa tai sivuluisua havaittu. Mutta ehkäpä turhan herkästi sen tekee. Siis tämä tässä sportbackissä ja sama oli mun GT:ssäkin muistaakseni ???
 
Liukkausvaroitus. En tiedä mikä laukaisee, ehkä vetopidossa hieman luistoa tai sivuluisua havaittu. Mutta ehkäpä turhan herkästi sen tekee. Siis tämä tässä sportbackissä ja sama oli mun GT:ssäkin muistaakseni ???

Ihmettelin vain kun aika rauhallinen oli vauhti (60-80) ja suoralla tiellä tuon yhtäkkiä heittää. Eikä ollut edes tilannetta missä luistonestokaan olisi joutunut töihin.
 
Liukkausvaroitus. En tiedä mikä laukaisee, ehkä vetopidossa hieman luistoa tai sivuluisua havaittu. Mutta ehkäpä turhan herkästi sen tekee. Siis tämä tässä sportbackissä ja sama oli mun GT:ssäkin muistaakseni ???
Eikös tuo tule jostain reaaliaikaisesta kelivaroituksesta? Ainkin se anteenisymboli siinä ilmoituksessa viittaisi siihen.
 
GT nyt kolmatta päivää siinä "pienessä" ohjelmistopäivityksessä 93p9. Ei kuulemma mene läpi tällä hetkellä missään päin maailmaa.