https://tummennuskalvot.fi/

Audi e-tron GT

Tosiaan edellisessä autossa en käyttänyt puheopastusta kertaakaan niin jäi huomioimatta mitä kieltä se puhuu. No laitoin ne kuitenkin tästäkin pois päältä kun mittariston visuaaliset opasteet ovat riittävät.
 
Onko muilla tapahtunut vastaavaa viimeaikoina: Päivän-parin välein MMI:n näytölle tulee startin jälkeen teksti ”MyAudi-käyttäjäasetukset päivitetty” tms. Jos hyväksyn tuon, niin se nollaa muutamia asetuksia, esim peilien kääntö koria vasten ja satelliittikartta.

Toinen ihmetys jarrupolkimeen liittyen. Normaalisti kun istun autoon ja painan jarrupolkimen pohjaan, niin auto käynnistyy, jolloin tarttee vain laittaa vaihde silmään ja ajaa. Mutta satunnaisesti käy niin, että ei käynnistykään, vaan pitää erikseen painaa Start-nappia.

Samoin jarrutettaessa, kun auto pysähtyy ja survaisen jarrupolkimen vähän syvemmälle, niin normaalisti seisontajarru menee päälle. Mutta noin 10-20% kerroista ei mene vaikka kuinka survon poljinta.
 
tpu sanoi:
Toinen ihmetys jarrupolkimeen liittyen. Normaalisti kun istun autoon ja painan jarrupolkimen pohjaan, niin auto käynnistyy, jolloin tarttee vain laittaa vaihde silmään ja ajaa. Mutta satunnaisesti käy niin, että ei käynnistykään, vaan pitää erikseen painaa Start-nappia.

Tätä käynnstymisen logikkaa olen ihmetellyt itsekin. En ole keksinyt mitään tiettyä syytä asiaan

No, ei taida olla kovin pitkään ihmettelyn aihe itsellä enää. Autolla on nyt ajettu 20000 km:
-Etukamera rikki. Korjaus tulossa viiiimein reilun 2kk odottelun jälkeen.
-Ovet ja keskikonsoli natisee ja nitkuu.
-Spoileri rikki.

Tuntuu olevan sääntönä, että mitä kalliimman auton hankin, sitä useammin sitä pitää käyttää huollossa. Miksei näille ole varattuna kiinteää säännöllistä huoltoaikaa esim. viikottain, jonka voisi sitten perua, jos jostain kumman syystä sitä ei sattuisikaan tarvitsemaan.



 
Logger sanoi:
Tätä käynnstymisen logikkaa olen ihmetellyt itsekin. En ole keksinyt mitään tiettyä syytä asiaan

No, ei taida olla kovin pitkään ihmettelyn aihe itsellä enää. Autolla on nyt ajettu 20000 km:
-Etukamera rikki. Korjaus tulossa viiiimein reilun 2kk odottelun jälkeen.
-Ovet ja keskikonsoli natisee ja nitkuu.
-Spoileri rikki.

Tuntuu olevan sääntönä, että mitä kalliimman auton hankin, sitä useammin sitä pitää käyttää huollossa. Miksei näille ole varattuna kiinteää säännöllistä huoltoaikaa esim. viikottain, jonka voisi sitten perua, jos jostain kumman syystä sitä ei sattuisikaan tarvitsemaan.

Täällä vasta 2000 km ajettu, ja nuo natinat ja nitkumiset ovat vahvasti läsnä :) Itseasiassa tainnut natista kaikki Audit mitä minulla on ollut, olen jo alkanut pitää ominaisuutena.

Tuohon aiemmin mainitsemaani myAudi-käyttäjän asetusten jatkuvaan päivitykseen, nollasin MMI:ltä kaikki asetukset ja tein käyttäjän lisäyksen uusiksi. Sen jälkeen ei ole enää tullut noita ilmoituksia. Mutta siitä on vasta 5 päivää, joten seurataan vielä tilannetta.

Muuten olen kyllä kaikin puolin tyytyväinen autoon, enkä tähän hätään keksi markkinoilta mitään muuta autoa, jonka mieluummin ottaisin. Mutta kuitenkin nyt alkuhuuman jälkeen on rehellisyyden nimissä todettava, että ei tämä auto hintansa väärti ole.
 
Logger sanoi:
No, ei taida olla kovin pitkään ihmettelyn aihe itsellä enää. Autolla on nyt ajettu 20000 km:
-Etukamera rikki. Korjaus tulossa viiiimein reilun 2kk odottelun jälkeen.
-Ovet ja keskikonsoli natisee ja nitkuu.
-Spoileri rikki.
Taitavat nämä olla aika tasalaatuisia konsernisisaruksensa kanssa. Tiedän yhden Taycanin, jossa 360-kamerajärjestelmää on remontoitu jonkin verran, eikä kuulemma ole ainoa yksilö. Kerran erehdyin myös painamaan kyseisessä autossa napista, jolla spoilerin saa "puhdistusasentoon" ja sehän jäi jotenkin puoliväliin jumiin.  :-\ Laskeutui onneksi sitten itsekseen. Natinoista tms. en ole kuullut valituksia kyseisen auton kohdalla. Kyllähän ne ongelmat aina harmittaa, toki erityisesti uudessa arvokkaassa autossa.
 
Tietääkö joku, saako tähän MY22 autoon jotenkin koodattua takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa?
 
tpu sanoi:
Tietääkö joku, saako tähän MY22 autoon jotenkin koodattua takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa?
Varmaan saa, mutta mikä tarve tuolle on? Automatiikka sytyttää ne tarvittaessa kun vähänkin hämärtää.

Autoissa joissa ei ole valoautomatiikkaa, takavalojen pitäisi palaa aina, niin moni tuolla ajelee pimeässäkin perä valottomana.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Logger sanoi:
Varmaan saa, mutta mikä tarve tuolle on? Automatiikka sytyttää ne tarvittaessa kun vähänkin hämärtää.

Monta kertaa olen nähnyt valoautomatiikalla varustetun auton ajavan perä pimeänä, vaikka keliolosuhteet takavaloja vaatisivat.  Pöllyävä lumi ehkä selkein esimerkki. Anturin mielestä on edelleen niin valoisaa, että valoja ei tarvitse kytkeä päälle, mutta todellisuus on jotain ihan muuta.
 
Vempula sanoi:
Monta kertaa olen nähnyt valoautomatiikalla varustetun auton ajavan perä pimeänä, vaikka keliolosuhteet takavaloja vaatisivat.  Pöllyävä lumi ehkä selkein esimerkki. Anturin mielestä on edelleen niin valoisaa, että valoja ei tarvitse kytkeä päälle, mutta todellisuus on jotain ihan muuta.
Tästä täysin sama havainto. Hyvä pointti! Itse käytän takasumuvaloa, joka muistaaksen kytkee myös takavalot päälle? GT:n valoautomatiikka on kyllä aika herkkä, usein kytkee valot päälle myös päivällä, milloin mistäkin syystä, esim. Sateella tai auringon paistaessa matalalta.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Logger sanoi:
Varmaan saa, mutta mikä tarve tuolle on? Automatiikka sytyttää ne tarvittaessa kun vähänkin hämärtää.
Ajattelin vaan että varmuuden vuoksi turvallisempaa jos palaisi aina. Aiempien Audien kanssa olen tuohon tottunut. Mikähän homma siellä on kun tässä ne ei pala? Myyjä sanoi että MY23 versiossa sitten taas palaa :)
 
Saa palamaan OBDElevenillä. Piti saada Audi Centterissäkin mutta heidän koodailu ei toiminutkaan.

Central electrics: Long coding: "sl at drl", vaihda "Not active" --> "Active"

(Audi e-tron Suomi FB-ryhmästä).
 
Auto ilmoitti tänään että kuuluu mahdollisesti kampanjan piiriin, kampanjanumero 93P9.

Mikähän tuo on?
 
tpu sanoi:
Auto ilmoitti tänään että kuuluu mahdollisesti kampanjan piiriin, kampanjanumero 93P9.

Mikähän tuo on?
Saksalaisten huhupuheiden mukaan softapäivitys, joka pienentää kulutusta/ parantaa toimintamatkaa. Taycaneissahan on käynnissä myös isot päivityskampanjat, joilla mm. pyritään myös pidempään toimintamatkaan, olisiko tässä vähän vastaavasta kyse? Taycan ainakin menee tuon päivityksen jälkeen huomattavan paljon enemmän puhtaasti takavetona. En tiedä vaikuttaako Audiin samoin?
 
Mulla tuli kanssa tänään ilmoitus tuosta kamppiksesta. IX:ssäkin ollut kamppis jo muutaman viikon. Pitäisi jostain löytää aikaa buukkailla huoltoja.

GT on vaan alkanut regeneroinnin käynnistymisrn myötä kuluttaa niin vähän että kohta mentäisiin rangessa jo yli 500 km:n.  ;D

Tuli vastaan että Taycanissa saattaisi olla kaksisuuntainen laturi mutta softa ei vielä tue V2H:ta. Olisi mielenkiintoista tietää olisiko GT:ssä myös raudan puolesta mahdollisuutta V2H:lle.
 
En muista kysyinkö tätä tässä ketjussa jo aiemmin, mutta minulla on nyt GT:n mittarissa 4000 km ja edelleen tekee sitä, että joka päivä muutamat ensimmäiset jarrutukset menee pelkillä jarruilla ja regenerointi alkaa toimia vasta sen jälkeen.  Toimiiko muillakin samoin?
 
tpu sanoi:
En muista kysyinkö tätä tässä ketjussa jo aiemmin, mutta minulla on nyt GT:n mittarissa 4000 km ja edelleen tekee sitä, että joka päivä muutamat ensimmäiset jarrutukset menee pelkillä jarruilla ja regenerointi alkaa toimia vasta sen jälkeen. 

Voisiko olla simppeli ja toimiva tapa pitää mekaaniset jarrut hyvässä toimintakunnossa? Vaikka auton omistajaksi valikoituisi joku ääripihi kulutushifistelijä.
 
tpu sanoi:
En muista kysyinkö tätä tässä ketjussa jo aiemmin, mutta minulla on nyt GT:n mittarissa 4000 km ja edelleen tekee sitä, että joka päivä muutamat ensimmäiset jarrutukset menee pelkillä jarruilla ja regenerointi alkaa toimia vasta sen jälkeen.  Toimiiko muillakin samoin?

Kyllä se minulla juuri noin toimi ja ajoin sillä 30000 km. Kaiketi ominaisuus, jolla jarrulevyt pysyy puhtaampina.
 
Joo samaa tekee täälläkin että alkuun käyttää vain jarruja. Ihan hyvä feature että herkistelee ja puhdistelee tuolla tavalla.
 
Minkälaiset paineet teillä on renkaissa? Pistin vaan merkille kun kävin talvirenkaat laittamassa alle, että eteen oli laitettu 3,7 bar ja taakse 3,8 bar. Renkaat on nuo vakiokokoiset, eli edessä 245/45R20 ja takana 285/40R20.
 
Onko joku tuota kampanjapäivitystä jo päässyt testaileen? Itse en ainakaan huomannut mitään parannusta kulutuksen/rangen suhteen? Onko tuolla joki valikko jostain voisi jonkin ohjelmistoversion tms. tarkistaa, että onko päivitys mennyt edes perille?
 
tpu sanoi:
Minkälaiset paineet teillä on renkaissa? Pistin vaan merkille kun kävin talvirenkaat laittamassa alle, että eteen oli laitettu 3,7 bar ja taakse 3,8 bar. Renkaat on nuo vakiokokoiset, eli edessä 245/45R20 ja takana 285/40R20.

Nuo on kyllä liian kovat paineet. Jos kylmänä laitat 2,5bar niin voisi olla hyväksyttävä kyytikin autossa,
 
Puuhastelu sanoi:
Nuo on kyllä liian kovat paineet. Jos kylmänä laitat 2,5bar niin voisi olla hyväksyttävä kyytikin autossa,

No ajossa ei kyllä ole mitään ongelmaa, eli sen puoleen ei nuo ole haitanneet. Hirvitti vaan nuo lukemat.