https://yliteippaus.fi/

Audi A6 TFSIe Hybridit - kokemuksia?

Näin pelkäsinkin... Nyt taidetaan ajaa Volvolla pitkään.
 
Sain juuri viimeisellä hetkellä myytyä Volvo V90 D5:n ja vielä hyvään hintaan (hinta nousi puolessa vuodessa 2500€??). Nyt kun katsoo niin diesel on kalliimpaa kuin bensa.

Ihan kohtuullinen range, eilen ajoin tilaston mukaan 66km sähköllä. Riippuu kyllä missä ajaa ja miten, mutta yli 50km menee helposti.

Navigaattori ja nopeusrajoitusten tunnistus kyllä toimii paikoittain päin helvettiä. Yhtä äkkiä alkaa kiihdyttämään 120 Länsiväylällä tai Tuusulun väylällä kun jostain syystä päättelee nopeuden olevan 120kmh. Vaimon ID4 tekee samaa sekoilua.
 
Frankiez sanoi:
Sain juuri viimeisellä hetkellä myytyä Volvo V90 D5:n ja vielä hyvään hintaan (hinta nousi puolessa vuodessa 2500€??). Nyt kun katsoo niin diesel on kalliimpaa kuin bensa.

Ihan kohtuullinen range, eilen ajoin tilaston mukaan 66km sähköllä. Riippuu kyllä missä ajaa ja miten, mutta yli 50km menee helposti.

Navigaattori ja nopeusrajoitusten tunnistus kyllä toimii paikoittain päin helvettiä. Yhtä äkkiä alkaa kiihdyttämään 120 Länsiväylällä tai Tuusulun väylällä kun jostain syystä päättelee nopeuden olevan 120kmh. Vaimon ID4 tekee samaa sekoilua.


Tästä ominaisuudesta olen muutamaan kertaan huollosta kysynyt ja tuo nopeusrajoitustunnistus toimii siten, että aina kun liityt motarille, niin se nakkaa nopeusrajoitusnäyttöön 120 siihen saakka kunnes ajat nopeusrajoitusmerkin ohi, jolloin se kameralla ottaa oikean arvon. Käyttää siis karttadataa tuohon ja eivät ainakaan huollossa tienneet mitään keinoa configuroida sitä toimimaan pelkästään kameran varassa. On tuon kanssa oppinut elämään.

Mutta ei kai sen kiihdyttää pitäisi missään tilanteessa yli sen nopeuden, jonka olet vakkariin säätänyt. Minulla ei ole adaptiivista vakkaria, niin en tiedä miten sen kuuluisi toimia.
 
tpu sanoi:
Tästä ominaisuudesta olen muutamaan kertaan huollosta kysynyt ja tuo nopeusrajoitustunnistus toimii siten, että aina kun liityt motarille, niin se nakkaa nopeusrajoitusnäyttöön 120 siihen saakka kunnes ajat nopeusrajoitusmerkin ohi, jolloin se kameralla ottaa oikean arvon. Käyttää siis karttadataa tuohon ja eivät ainakaan huollossa tienneet mitään keinoa configuroida sitä toimimaan pelkästään kameran varassa. On tuon kanssa oppinut elämään.

Mutta ei kai sen kiihdyttää pitäisi missään tilanteessa yli sen nopeuden, jonka olet vakkariin säätänyt. Minulla ei ole adaptiivista vakkaria, niin en tiedä miten sen kuuluisi toimia.

Autossani on adaptiivinen vakkari ja sen lähtee kiihdyttämään. Lisäksi Länsiväylä tai Tuusulan väylä ei ole moottoritie. Lisäksi muutos saattaa tulla jossain random-paikassa.
 
Tuo nopeusrajoitustunnistus/avustin on vissiin koko konsernin läpi yhtä huono - riippumatta siitä mikä on ”oikeasti” tien status.

Tässä meillä 40 alueella yhden risteyksen kohdalla pari ajamaani avustin-volkkaria heitti vakkariin kartasta 50km/h ja lähti kiihdyttämään. Uskon siis ihan hyvin että jonkin geneerisen taustadatan pohjalta Audikin voi tehdä samaa eri väylillä.
 
Niin, se onkin sen paras ominaisuus :)

Mut semmonen puolittain toimivakin olisi jees, josta voisi ehdotuksen poimia halutessaan vakkariin.
 
Mrk sanoi:
Hiton hyvä se on, sen saa pois päältä niin ei sekoile ikinä.

Juuri näin :D

Omassa vaggineessa jaksoin aktiivikruisen superälyä ja kamerafantsua noin kolme viikkoa. Sitten paloi käpy, meni hermot ja alkoi ihan rehellisesti vituttamaan älyn sekoilu siinä määrin, että en enää ikinä kytke sitä päälle.

Nyt on rauha maassa, kun auto ei keksi kartadatasta mielivaltaisia nopeusrajoituksia tai tuumi, että tuo exit-rampilla oleva 40-kyltti varmaan tarkoittaa myös tätä moottoritietä missä me just ajellaan 140 lasissa.
 
Miten tuo adaptiivinen vakkari toimii? Olen ymmärtänyt, että siihen säädetään itse se haluttu nopeus ja vakkari sitten tarvittaessa hidastaa. Mutta että vakkarin ei koskaan pitäisi oma-aloitteisesti NOSTAA nopeutta säädetyn yläpuolelle.

Ja onko siinä jokin asetus jossain, jolla voi valita haluaako antaa vakkarin käyttää nopeusrajoitustunnnistuksen dataa, vai mennäänkö pelkästään tutkan ja edellä ajavien perusteella?
 
tpu sanoi:
Miten tuo adaptiivinen vakkari toimii? Olen ymmärtänyt, että siihen säädetään itse se haluttu nopeus ja vakkari sitten tarvittaessa hidastaa. Mutta että vakkarin ei koskaan pitäisi oma-aloitteisesti NOSTAA nopeutta säädetyn yläpuolelle.
Siihen on saatavissa uudemmissa myös kameraa ja karttadataa apuna käyttävä nopeusrajoitusavustin mikä nimenomaa heittää sitä nopeutta sinne vakkarille ajettavaksi. Eli joko hidastaa tai kiihdyttää sen mukaan kun tikkarin tai karttadatan pohjalta havaitaan muutoksia.
 
ConD sanoi:
Siihen on saatavissa uudemmissa myös kameraa ja karttadataa apuna käyttävä nopeusrajoitusavustin mikä nimenomaa heittää sitä nopeutta sinne vakkarille ajettavaksi. Eli joko hidastaa tai kiihdyttää sen mukaan kun tikkarin tai karttadatan pohjalta havaitaan muutoksia.

Ok. Eikö tuohon saa itse laitettua mitään maksiminopeutta? Ja saako tuon ominaisuuden "nopeusrajoitusavustin" erikseen pois päältä, jolloin se toimisi ihan vaan tutkan ja edellä ajavien autojen mukaan?
 
tpu sanoi:
Ok. Eikö tuohon saa itse laitettua mitään maksiminopeutta? Ja saako tuon ominaisuuden "nopeusrajoitusavustin" erikseen pois päältä, jolloin se toimisi ihan vaan tutkan ja edellä ajavien autojen mukaan?
Nimenomaa, sen saa pois päältäkin - kuten edellä mainittu.
 
Runsas 2500km ajettu ja täytyy olla tyytyväinen ajettavuuteen, hiljaisuuteen sekä voimalinjaan. Mielestäni tuo hybridi toimii hyvin ja range kyllä pitää yllättävän hyvin paikaansa. Luvattu 65km pitää paikkaansa jos tuossa +10 asteen tietämill, pikkupakkasilla myös range pitää varsin hyvin.

Ainoa mikä vähän tökkii, on tuo softapuoli miten osasin jo odottaa. Vaimolla ID4 ja se on kyllä paska laitos softan osalta ja muutenkin. Onneksi siitä päästään eroon kesällä.

MMI on kyllä vanhanaikainen vaikka sitä miten katsoo, aiemmassa Volvossa oli selkeästi parempi softa. Nyt tuntuu siltä, että olisi palannut taas Nokia puhelimeen. No, sen kanssa voi elää, koska kyse on lähinnä käytettävyydestä. Toisaalta nuo liikennemerkkien lukeminen kyllä tökkii.
 
Frankiez sanoi:
MMI on kyllä vanhanaikainen vaikka sitä miten katsoo, aiemmassa Volvossa oli selkeästi parempi softa. Nyt tuntuu siltä, että olisi palannut taas Nokia puhelimeen. No, sen kanssa voi elää, koska kyse on lähinnä käytettävyydestä. Toisaalta nuo liikennemerkkien lukeminen kyllä tökkii.

Makuasioita. Minun mielestä Audin MMI ja koko näyttö on paljon modernimpi kuin Volvossa. Mutta omaan makuun se Vollen ohjaamo oli varsin pappamainen jo autoa hankkiessa. Ei sillä että tuo mikään erityinen olisi, mutta itsellä on yleensä car playn kautta näytöllä spotify/waze ja näyttää IMO paremmalta kuin Volvossa. Lisäksi esim kartta mittaristossa näyttää myös ruuhkatiedot toisin kuin Volvon vastaava. Audin näyttö on enemmän vaakatasossa Vollen pystyyn verrattuna.
 
Moro,

Onko kokemusta talviaikana seisontailmastoinnin toiminnasta? Miten hyvin lämmitys pelaa.
Verrattuna webastoon.
 
Ei ole ollut valittamista, hyvin lämmittää. Mutta luonnollisesti syö sähkörangea jonkin verran. Täällä Savossa, missä asun, talvet ovat vielä talvia ja lämmitystä joutuu käyttämään ihan reippaasti. Webasto siinä mielessä huolettomampi, että toimii, kun vain tankissa on polttoainetta. Seisontalämmitys ei toimi, kun akustosta loppuu virta, tai vaihtoehtoisesti polttoaine on lopussa - sitä tosin ihmettelen, että miten sähkötoiminen lämmitys liittyy bensatankin täyttöasteeseen? Jokin logiikka siinä varmaan on.
 
Bepop sanoi:
Ei ole ollut valittamista, hyvin lämmittää. Mutta luonnollisesti syö sähkörangea jonkin verran. Täällä Savossa, missä asun, talvet ovat vielä talvia ja lämmitystä joutuu käyttämään ihan reippaasti. Webasto siinä mielessä huolettomampi, että toimii, kun vain tankissa on polttoainetta. Seisontalämmitys ei toimi, kun akustosta loppuu virta, tai vaihtoehtoisesti polttoaine on lopussa - sitä tosin ihmettelen, että miten sähkötoiminen lämmitys liittyy bensatankin täyttöasteeseen? Jokin logiikka siinä varmaan on.

Kiitos vastauksesta. Harkinnassa tämmöisen osto, kiva saada tietää hieman kokemuksia.
Kun on tottunut webastoon, niin vaikea luopua siitä. Ja välillä kun joutuu koiria jättämään autoon, niin saa talvella pidettyä lämmityksen autossa. Ja jos on tarve lämmitykselle niin ajelee sit bensalla, että akkua säästyy lämmitystä varten.
 
Osaako Audi ottaa sähkön suoraan pistokkeesta lämmitystä varten vai käyttääkö se akkua lämmitykseen kun auto on latauksessa? Vaikuttaisi oman kokemuksen perusteella siltä, että se ottaa virran akusta.
 
Frankiez sanoi:
Osaako Audi ottaa sähkön suoraan pistokkeesta lämmitystä varten vai käyttääkö se akkua lämmitykseen kun auto on latauksessa? Vaikuttaisi oman kokemuksen perusteella siltä, että se ottaa virran akusta.

Ilman faktaa kahden talven kokemuksella sanoisin, että ottaa akusta. Tämän luulo perustuu siihen, että kun aamulla laittaa appista lämpiämään ja auto on kiinni laturissa, niin lähtiessä range on pienempi, kuin mitä appi näyttää aikaisemmin. 
 
Range (lupaa 65km) näyttää pitävän varsin hyvin paikkaansa. Eilen ajoin rajoitusten mukaan (+3km/h) 74km matkat ilman mitään säästökikkailua (mm. ilmastointi päällä). Tuohon puoleen täytyy olla tyytyväinen ainakin näin kesäkeleissä.
 
Audin (A6 55 Tfsie) MMI on ryhtynyt temppuilemaan. Viime viikolla tuli jokin navin ohjelmistopäivitys ja nyt kaikki tallennetut kohteet (suosikit) on kadonneet. Yleensä näiden päivitysten jälkeen on ollut noin pari päivää viivettä ja kaikki on palannut toimimaan ok, mutta nyt on kulunut reipas viikko. Tein viikonloppuna resetin järjestelmälle ja se ei tuonut apua. Onko muilla tullut vastaan samoja kokemuksia ja mistä kannattaisi lähteä ratkomaan? MyAudi toimii kännykässä ihan ok ja Connect -palvelut on aktiiviset.